Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til at forskolelærere skal ha så uforholdsmessig lav lønn i forhold til f.eks. lærere eller offentlig ansatte ingeniører. Kan du?

Nei, overhodet ikke. Jeg synes at læreryrket, og kanskje førskolelæreryrket også er utrolig viktige yrker - det er tross alt disse som tilbringer barndommen og ungdommen med barna våre. Det burde være et prestisjeyrke, og det burde være vanskelig å komme inn på utdannelsene til disse to. Som det er nå - har det blitt meg fortalt - så er læreryrket noe mange lander på fordi de ikke hadde gode nok karakterer til de skolene de egentlig hadde lyst til å gå på.

De aller fleste kvinner ser etter en mann som er høyere på karrierestigen enn dem selv og som har mere selvsikkerhet. Hvis hun går forbi ham på disse punktene så mister hun gjerne seksuell interesse og respekt. De kvinnene jeg kjenner og de jeg har lest snakke om mennene de vil ha er mye tydeligere på dette enn menn er på at de vil ha noen som de er kommet lengere enn. TS snur spørsmålet på hodet. Dette er primært noe som kommer fra kvinner. Menn vet selvfølgelig dette og velger deretter ut i fra frykt.

Mulig jeg er annerledes enn kvinnene du kjenner, men jeg ser overhodet ikke på inntekt eller utdannelse når jeg treffer menn. Selvsikkerhet og trygghet på egen identitet derimot... og det behøver ikke ha noe med utdannelse å gjøre. Er en mann selvsikkert FORDI han tjener bra eller har en statusjobb, så er jo selvsikkerheten hans en illusjon. Hva skjer hvis han blir ufør? Setter han en kule i tinningen da eller?

Jeg vil ikke ha en mann som ER jobben sin.

God utdannelse betyr ikke alltid økt klokskap.

Nei, det gjør ikke det. Gi meg heller en klok mann enn en mann med en høy stilling ett eller annet sted.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror fortsatt dette er en myte som blir sann når man har disse forutinntatte holdningene og ikke lykkes spesielt godt på kjærlighetsarenaen. Man skylder på sin høye utdannelse og redde menn når ting skjærer seg. Jeg ser ikke noen som helst grunn til at noen skulle føle seg underlegne ovenfor en kvinne bare fordi hun har god utdannelse.

Er man godt utdannet, betyr det noen ganger at man er en fagidiot med begrenset sosial kompetanse. God utdannelse betyr ikke alltid økt klokskap. Tvert imot, så har jeg ofte sett at f.eks. jurister noen ganger kan ha et svært teoretisk syn på riktig og galt og livet for øvrig.

Og det er fortsatt ett spørsmål som ikke er godt besvart: Hvorfor skal man være redd for å inngå et forhold med en godt utdannet kvinne? Vær vennlig og opplys meg.

Jeg bruker det absolutt ikke som noen unnskyldning, og det at du nevnte "ikke lykkes spesielt godt på kjærlighetsarenaen" tar du feil. Men det er en annen sak.

Slik det har vært for meg er at jeg har komt i snakk med en mann. Vi har hatt veldig god kjemi, og han (eller jeg) har spurt hva jeg driver med til vanlig. Når jeg nevner at jeg har studert til sivilingeniør, kommer ofte utsagn som: "Oi, du er ei smart jente!" også begynner ofte praten å dabbe av. Dette gjelder menn med liten/ingen utdannelse. De med høyere utdanning får et helt annet syn på meg om min utdannelse (nå, yrket), og virker mye mer i møtekommende og saklige. De viser interesse for hva jeg driver med.

Grunnen til at enkelte skyr unna tror jeg har med de forventende kjønnsrollene, i fra gamle dager vel og merke. Mannen skal ta seg av arbeidet, skal tjene mer osv. Det er status. Dessuten er det nok en del fordommer ute og går, feks. at velutdannende er mer seriøse og kjedelige enn andre. Jeg har motsatt oppfatning. De sitter ofte inne med mest kunnskap, og denne interessen å tilegne seg kunnskap synes jeg gjør personer til ikke-kjedelige. Men alt i alt er dette noe som er opp til hver enkelt...... Ingen er like.

Skrevet (endret)
Jeg bruker det absolutt ikke som noen unnskyldning, og det at du nevnte "ikke lykkes spesielt godt på kjærlighetsarenaen" tar du feil. Men det er en annen sak.

Slik det har vært for meg er at jeg har komt i snakk med en mann. Vi har hatt veldig god kjemi, og han (eller jeg) har spurt hva jeg driver med til vanlig. Når jeg nevner at jeg har studert til sivilingeniør, kommer ofte utsagn som: "Oi, du er ei smart jente!" også begynner ofte praten å dabbe av. Dette gjelder menn med liten/ingen utdannelse. De med høyere utdanning får et helt annet syn på meg om min utdannelse (nå, yrket), og virker mye mer i møtekommende og saklige. De viser interesse for hva jeg driver med.

Grunnen til at enkelte skyr unna tror jeg har med de forventende kjønnsrollene, i fra gamle dager vel og merke. Mannen skal ta seg av arbeidet, skal tjene mer osv. Det er status. Dessuten er det nok en del fordommer ute og går, feks. at velutdannende er mer seriøse og kjedelige enn andre. Jeg har motsatt oppfatning. De sitter ofte inne med mest kunnskap, og denne interessen å tilegne seg kunnskap synes jeg gjør personer til ikke-kjedelige. Men alt i alt er dette noe som er opp til hver enkelt...... Ingen er like.

Jeg har ikke grunnlag for å si at du bruker dette som en unnskyldning når det skjærer seg på kjærlighetsfronten. Men jeg mener at myten kan ha oppstått slik.

Ellers er det riktig som du sier om at folk er forskjellige. Det er sikkert også slik at du har opplevd at noen menn har mistet interessen når du sier hvilken utdannelse du har, men hvor sikker kan man være på at dette skyldes redsel for intellektuell underlegenhet? Så sikker at man kan si at "slik er det og sånn er menn"? Neppe.

Om høytutdannede er klokere eller intellektuelt overlegne er ikke sikkert. Det er ikke en gang sikkert at de er sosialt bedre tilpassede heller. Det finnes en rekke eksempler på både det ene og det andre.

Jeg håper at du ser at mange menn oppfatter denne myten som nedverdigende og at den indirekte forsøker å gjøre menn til mentalt og intellektuelt underlegne. Med din utdannelse bør du ihvertfall se det. ;)

Det er generelt slik at desto mer utdannelse og kunnskap man har, desto mindre bastant blir man i forhold til det meste. Det har noe med evnen til å se ting fra flere sider. Spørsmålet er om du evner å se denne myten fra menns ståsted. :hallo:

Endret av Jalp
  • 5 uker senere...
Gjest Jenna88
Skrevet

Høres merkelig kjent ut.

Det ble slutt mellom meg og eksen da jeg nektet å flytte sammen med ham til Tromsø fordi HAN skulle få studere medisin. At JEG drømte om journalistkarriere brydde han seg ikke om. Siden den gang har jeg gjort det temmelig klart at jeg "har ambisjoner og at jeg ønsker å gjøre noe mer enn å føde barn her i livet". Sier ikke at det er noe galt i å være hjemmeværende husmor, men det passer bare ikke for meg.

En ble livredd, de fire andre ble ikke skremt. Jeg tror dessuten at dagens unge (som gjerne har vokst opp med en mor som arbeider ute), har andre synspunkter på dette enn menn som er i slutten av førtiårene. Tidene forandrer seg, heldigvis.

Hvorfor tror dere det er slik at menn tiltrekkes damer som ikke har så bra karriere? Hvis vi ser bort i fra det at sykepleiere kan være sinnsykt sexy, hvorfor er det da slik at en mann fortsatt vil foretrekke en sykepleier som kone enn en lege? Dette gjelder nok ikke for alle, men jeg har inntrykk av at det gjelder for en del.
Skrevet

Min påstand er et det generelt fortsatt ligger igjen latente forventninger om at menn gifter seg "nedover", mens kvinner gifter seg "oppover".

Det gjenspeiler seg i hva man forventer seg av en ektefelle.

Eksempelvis er mange kvinner fortsatt opptatt av at mannen minst har en like god stilling/lønn/utdannelse som dem selv.

Mens mannen er opptatt av at kvinnen er en god mor, omsorgsfull, etc.

Skrevet
Min påstand er et det generelt fortsatt ligger igjen latente forventninger om at menn gifter seg "nedover", mens kvinner gifter seg "oppover".

Mannen er opptatt av at kvinnen er en god mor, omsorgsfull, etc.

Akkurat som Mette-Marit og Haakon. :jepp:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det gjenspeiler seg i hva man forventer seg av en ektefelle.

Eksempelvis er mange kvinner fortsatt opptatt av at mannen minst har en like god stilling/lønn/utdannelse som dem selv.

Mens mannen er opptatt av at kvinnen er en god mor, omsorgsfull, etc.

Signerer denne ja..Tror også at det er slik..

Skrevet
I min venninnegjeng har vi sivilingeniører, statsviter, siviløkonomer, jurist og en lege. Nå gjengen er ute på byen og sjekker er det en klar tendens til at menn mister interessen idet de får greie på hva vi jobber med/er utdannet som. (Og ja, vi er pene nok ;) )

Derimot, treffer vi på menn som er utdannet innen noen av de samme retningene som oss selv, er vi på bølgelengde med en eneste gang!

Forstå det den som kan.

Grunnen til at menn mister interesse er at det lyser desperasjon av dere, som det gjør av alle single jenter som nærmer seg (eller har passert) tredve. Om du er utdannet eller ikke er ganske likegyldig, men jenter med lang utdannelse har en tendens til å være styggere og feitere enn andre jenter.

Skrevet
Om du er utdannet eller ikke er ganske likegyldig, men jenter med lang utdannelse har en tendens til å være styggere og feitere enn andre jenter.

Det henger dårlig sammen med fakta som at utdannede mennesker (gutter også ja) lever lenger, sunnere, skiller seg oftere etc.... Eller? (husker ikke kilde - stod i en avis for ikke lenge siden...)

Med mindre du er på jakt etter jentene som LEVER av og for utseendet sitt da, men det er jo en litt spesiell gruppe..

Skrevet
Det henger dårlig sammen med fakta som at utdannede mennesker (gutter også ja) lever lenger, sunnere, skiller seg oftere etc.... Eller? (husker ikke kilde - stod i en avis for ikke lenge siden...)

Med mindre du er på jakt etter jentene som LEVER av og for utseendet sitt da, men det er jo en litt spesiell gruppe..

Jenter med litt utdannelse er som oftest penest, tenker da på treårig høyskole og lignende (sykepleier, osv). Jenter med mastergrad (eller mer) er ofte fæle. Selvsagt, det finnes unntak, men slik er regelen. Sannsynligvis tar de lang utdannelse fordi de ikke har godt nok utseende til å flyte på det alene, som pene jenter kan.

Skrevet
Jenter med litt utdannelse er som oftest penest, tenker da på treårig høyskole og lignende (sykepleier, osv). Jenter med mastergrad (eller mer) er ofte fæle. Selvsagt, det finnes unntak, men slik er regelen. Sannsynligvis tar de lang utdannelse fordi de ikke har godt nok utseende til å flyte på det alene, som pene jenter kan.

:fnise: Mann med mindreverdighetskomplekser i huset - løp jenter!! :lur:

Pene jenter som kan flyte på utseendet og glemmer at det falmer om 10-20 år er ihvertfall ikke særlig smarte, det kan vi enes om :fnise:

Skrevet
:fnise: Mann med mindreverdighetskomplekser i huset - løp jenter!! :lur:

Pene jenter som kan flyte på utseendet og glemmer at det falmer om 10-20 år er ihvertfall ikke særlig smarte, det kan vi enes om :fnise:

Du føler deg truffet, skjønner jeg. Jeg har lang utdannelse selv, nettopp derfor har jeg førstehåndserfaring med hvor grimme jentene på slike lange studier er.

Skrevet
Du føler deg truffet, skjønner jeg. Jeg har lang utdannelse selv, nettopp derfor har jeg førstehåndserfaring med hvor grimme jentene på slike lange studier er.

Har du sett alle damene som har tatt lang utdannelse i Norge ser ut som du da? En dum unnskyldning for at du ikke vil ha ei dame som kanskje har høyere akademisk utdannelse enn deg selv.

Skrevet

:ler: Jeg er nok penere enn jeg er smart er jeg redd. Har ikke utdannelse på det nivået du snakker om ihvertfall. For å være ærlig har jeg ikke peiling på om professorjentene er pene eller ikke, og det interesserer meg heller ikke.

Det jeg blir litt irritert på - ja, jeg innrømmer det - er forutsetningen om at intelligens og utseende er motsetninger for jenter. Intelligens og interesse for mote og sminke kan kanskje være det. Er man grunn nok som mann, er det kanskje det dere ser?

Skrevet
Har du sett alle damene som har tatt lang utdannelse i Norge ser ut som du da? En dum unnskyldning for at du ikke vil ha ei dame som kanskje har høyere akademisk utdannelse enn deg selv.

Jeg har ikke sett alle, men det er heller ikke nødvendig for å konkludere med at de fleste er noen bikkjer.

Skrevet

Kanskje ikke akkurat det du ba om, men: Trykk og les..

Skrevet
:ler: Jeg er nok penere enn jeg er smart er jeg redd. Har ikke utdannelse på det nivået du snakker om ihvertfall. For å være ærlig har jeg ikke peiling på om professorjentene er pene eller ikke, og det interesserer meg heller ikke.

Det jeg blir litt irritert på - ja, jeg innrømmer det - er forutsetningen om at intelligens og utseende er motsetninger for jenter. Intelligens og interesse for mote og sminke kan kanskje være det. Er man grunn nok som mann, er det kanskje det dere ser?

At du ikke har utdannelse overrasker meg ikke. At du er pen har jeg imidlertid mine tvil om.

Ja, "smarte" jenter (dvs, jenter som anser seg selv som smarte) hever seg gjerne over overfladiske interesser som sminke og mote, med det resultat at blir like seksuelt tiltrekkende som en død torsk.

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Kan vel hende det bare er på ditt studie. Stuide for de grimme?

Du har vel ikke studert alt? I hvertfall mer enn et par studier før du konkluderer med det. :)

Endret av Frøken Titt
Skrevet
Kan vel hende det bare er på ditt studie. Stuide for de grimme?

Du har vel ikke studert alt? I hvertfall mer enn et par studier før du konkluderer med det. :)

Jo, jeg har studert alt.

Skrevet
At du ikke har utdannelse overrasker meg ikke. At du er pen har jeg imidlertid mine tvil om.

Ja, "smarte" jenter (dvs, jenter som anser seg selv som smarte) hever seg gjerne over overfladiske interesser som sminke og mote, med det resultat at blir like seksuelt tiltrekkende som en død torsk.

:hoho::hoho::hoho:

Jeg syns jeg er kjempepen, og det er egentlig det viktigste for meg.

At jeg ikke har utdannelse har jeg vel ikke sagt? Men jeg er ikke professor, er mer opptatt av penger enn titler for å være ærlig.

Er det forresten slik at mennene med professorutdannelse er like stygge som sine medsøstre? For da kan jo de være sammen med hverandre, så kan vi lekkerbiskner treffe noen andre :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...