Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Hvorfor tror dere det er slik at menn tiltrekkes damer som ikke har så bra karriere? Hvis vi ser bort i fra det at sykepleiere kan være sinnsykt sexy, hvorfor er det da slik at en mann fortsatt vil foretrekke en sykepleier som kone enn en lege? Dette gjelder nok ikke for alle, men jeg har inntrykk av at det gjelder for en del.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Min mann synes i starten at det var litt å svelge at jeg alltid vil tjene mer enn ham og ha en viktigere jobb. Men jeg tror det er like mye omvendt, kvinner med karriere vil ikke ha menn som ser på kvinner som hushjelper og de vil gjerne ha en mann som er litt reflektert (noe som ikke er så lett å finne).
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Det kan ha noe å gjøre med at menn liker kvinner som har ro nok til å være sexy for ham slik at han får det han trenger, og en god mor til sine barn. For eksempel Jon Arne Rise har valg en blond sykepleier som forlovede med planer om bryllup (jrf. Se og Hør juni 2007) og Kronprinsen giftet seg med en blond og kjærlig jente uten noe særlig med utdannelse. Det avgjørende for disse to eksempler av mannerasen har altså ikke vært sjefsemner, høyt utdannede karrierebevisste kvinner, men to ordinære, blonde, enkle og sunne jenter som kan sørge for en fin hjemmeatmosfære for mennene sine. Slike jenter er igjen på moten og vil nok bli det fremover også. Menn sier stopp når det blir for mange kvinner med høyere utdannelse. Men noen få menn takler sterke kvinner med litt "edge" -kanskje fordi de er tøffe selv.
bella domina Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Jeg tror ikke at dette er en sannhet jeg. Det er like mange preferanser som det er menn, og jeg kan ikke se at høyt utdannede kvinner innen "maktyrker" har vanskeligere for å finne menn enn andre kvinner. Det er vel kanskje heller slik at man søker de som har preferanser som passer ens egne. Den tradisjonelle mannen velger kanskje en kvinne med tradisjonelle holdninger til kjønnsroller, mens den mer "moderne" (dustete uttrykk, for hva er egentlig moderne? Fant ikke noe bedre...) mann, søker kvinner med mer "moderne" holdninger. Yrke trenger jo strengt tatt ikke henge sammen med familieholdninger, det finnes kvinner (og menn - dog i fåtall) med høy utdannelse og spennende karriere som prioriterer hus og hjem i småbarnsperioden f.eks.
W. Wallace Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 For meg personlig spiller det liten rolle hva en kvinne gjør med livet sitt, så lenge hun ikke kaster det bort. Selv er jeg vokst opp med både mor og far i jobb med høy arbeidsmoral. Jeg tror ikke det er sunt for verken kvinner eller menn å være uten arbeid, samme hvor mye de har å gjøre hjemme, og jeg ville hatt problemer med å være sammen med en kvinne med tradisjonelle verdier i dette henseende. Jeg er av den oppfatning av det ikke er noe problem å kombinere familieliv og karriere.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. juni 2007 #7 Skrevet 22. juni 2007 Jeg henger i universitetsmiljø, og har der ikke noe inntrykk av at gutta er redde for kvinner som har høyere utdanning eller som vil gjøre karriere. Så det har nok en del med miljøet man er i, vil jeg tro. I tillegg til at folk er forskjellige, som nevnt. Men så lurer jeg på hva man mener med å gjøre karriere. Man kan fint ha mange års utdannelse, uten at man jobber 16 timer i døgnet. Det går til og med an å ta det roligere (dette gjelder både menn og kvinner) mens barna er små.
Deidre Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Jeg tror veldig mange menn er ukomfortable med at deres ektefelle har bedre utdannelse og/eller tjener mer. Jeg vet i alle fall at min mann ville hatt problemer med å akseptere noe sånt. Men det er nå engang naturlig at vi kvinner har lavere utdannelse og lønn, ganske enkelt fordi det er vi som nødvendigvis må bruke tid på svangerskap, barnefødsler og omsorgspermisjoner . Det føles vel naturlig for en mann å tjene mest, nettopp fodi det er vanlig at det er han som har forsørgerbyrden?
Gjest Pax Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 Hvorfor tror dere det er slik at menn tiltrekkes damer som ikke har så bra karriere? Hvis vi ser bort i fra det at sykepleiere kan være sinnsykt sexy, hvorfor er det da slik at en mann fortsatt vil foretrekke en sykepleier som kone enn en lege? Dette gjelder nok ikke for alle, men jeg har inntrykk av at det gjelder for en del. At menn tiltrekkes av damer som ikke har en "så bra karriere", som du sier, tror jeg er en myte, i alle fall hva jeg har erfart selv, og sammenlignet med mine venninner. Selv har jeg gått fra et yrke som noen ville hevde er et lavstausyrke (vekter) til det noen ville hevde er et statusyrke (journalist). Men jeg er den samme personen da som nå, og jeg har ikke merket noen forskjell i hvordan omgivelsene (og menn) behandler meg. Selvfølgelig finnes det mennesker med forskjellig smak. Men alt i alt tror jeg ikke at yrke er en viktig preferanse for menn. Det er andre ting som kjemi, personlighet, empati, utseende, osv. som spiller en viktigere rolle.
Lurvina Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 At menn tiltrekkes av damer som ikke har en "så bra karriere", som du sier, tror jeg er en myte, i alle fall hva jeg har erfart selv, og sammenlignet med mine venninner. Selv har jeg gått fra et yrke som noen ville hevde er et lavstausyrke (vekter) til det noen ville hevde er et statusyrke (journalist). Men jeg er den samme personen da som nå, og jeg har ikke merket noen forskjell i hvordan omgivelsene (og menn) behandler meg. Selvfølgelig finnes det mennesker med forskjellig smak. Men alt i alt tror jeg ikke at yrke er en viktig preferanse for menn. Det er andre ting som kjemi, personlighet, empati, utseende, osv. som spiller en viktigere rolle. Enig med deg Jeg tror at vi tiltrekkes av andre som er ganske lik oss selv i meninger om verden rundt oss, om hvordan et samliv skal være, og ellers at den berømte kjemien stemmer, foran hvilket yrkeskarriere den ene parten har. Men så klart så finnes det sikkert noen menn som ikke takler at dama deres tjener bedre enn de selv, men slik jeg selv har lagt merke til så har heldigvis huleboermannen blitt mer, og mer en sjelden rase
Gjest Bdog Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Hvorfor tror dere det er slik at menn tiltrekkes damer som ikke har så bra karriere? Det er sikkert mange årsaker, men en karrieremann trenger ofte en ledsager som kan hjelpe ham med å realisere hans drømmeliv. Når penger ikke er et problem, er valget mellom en søt sykepleier og en karrierebevisst lege enkelt. Man har rett og slett mye større glede av en kone som gjør fritiden morsom enn en kone som bare jobber og er utslitt når hun kommer hjem.
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Men det er nå engang naturlig at vi kvinner har lavere utdannelse og lønn, ganske enkelt fordi det er vi som nødvendigvis må bruke tid på svangerskap, barnefødsler og omsorgspermisjoner . Det føles vel naturlig for en mann å tjene mest, nettopp fodi det er vanlig at det er han som har forsørgerbyrden? Er det naturlig at vi har lavere utdannelse fordi vi skal føde? Er det ikke nå sånn at det er flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning i Norge? Og hvordan permisjoner skal fordeles, har det vært mange debatter om her tidligere. Det er nok mange kvinner som heller vil være hjemme med barn enn å satse på karriere, men det må ikke nødvendigvis være sånn, nei. For meg er det ikke noen naturlig sammenheng mellom det å være kvinne og ha lavere lønn. Å være hjemme med barn eller å jobbe redusert stilling er noe man (stort sett) velger selv.
Gjest Gjest_***_* Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Nå er det nå engang sånn at fryktelig mange sykepleiere jobber ræ.. av seg også, så det er nok ingen god forklaring, dessuten er det mange muligheter for en sykepleier å gjøre karriere også... skulle jeg ha valgt på det grunnlaget at fruen var mest mulig hjemme, ville jeg heller valgt en fastlege (med arbeidstid fra 8 - 16 og lange ferier og høye lønninger) mot en sykepleier som sliter seg ut på stressende dager på sykehus (med ugunstige arbeidstider- dag, kveld og natt - jobbing i høytider og dårlig betaling sett mot arbeidsinnsatsen). Kanskje det ser ut til at så menge menn velger type sykepleiere til koner nettopp fordi det er så mange sykepleiere?
punktom Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Hvorfor tror dere det er slik at menn tiltrekkes damer som ikke har så bra karriere? Det er rett og slett flere kvinner med ikke fullt så bra karriere. Så sannsynligheten for å treffe en morsom kvinne du kan tenke deg å tilbringe mye tid med blant dem er større.
Gjest Elfrida Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 Det er da vanlig i legestanden at ektefellen også er lege.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 Jeg tror at vi tiltrekkes av andre som er ganske lik oss selv i meninger om verden rundt oss, om hvordan et samliv skal være, og ellers at den berømte kjemien stemmer, foran hvilket yrkeskarriere den ene parten har. Å være ganske lik (ha samme interesser osv.) har også med hvilken yrkeskarriere du velger. Jeg ser på personer som har utdannelse som mer interessante, fordi de ser den store gleden i å stadig lære seg ny kunnskap. Jeg studerer selv til høyere utdanning, og kunne ikke ha tenkt meg en mann som var ferdig utdannet etter VGS.
bella domina Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 Men det er nå engang naturlig at vi kvinner har lavere utdannelse og lønn, ganske enkelt fordi det er vi som nødvendigvis må bruke tid på svangerskap, barnefødsler og omsorgspermisjoner . Det føles vel naturlig for en mann å tjene mest, nettopp fodi det er vanlig at det er han som har forsørgerbyrden? Det er vel ganske drøyt å si at det er NATURLIG at kvinner har lavere utdannelse og lønn? Det er det jo ikke, det er ikke noe naturgitt i det. Utdannelse er det mange kvinner som tar både før og etter svangerskap, og lønn kommer jo an på hvordan man prioriterer i arbeidslivet. En kvinne som jobber i privat sektor kan tjene mer selv med to fulle permisjoner enn en mann med høyere utdannelse uten permisjonsfravær i offentlig sektor. Det er vel heller slik at de tradisjonelle mannsdominerte bransjene har vært bedre betalt enn de kvinnedominerte, og at man må velge utradisjonelt for å bryte ut av dette. Så det er VANLIG at kvinner tjener mindre fordi typiske kvinneyrker fremdeles besettes stort sett av kvinner og fortsatt er dårligere betalt enn mannlige karriereveier. Selv om kvinner har like lang utdannelse (ex. førskolelærer/ingeniør). Svangerskapspermisjonen er oppblåst i denne betydningen for lønn mener jeg. Det er tross alt et par år for de fleste, av en karrieretid på 40 år...
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #18 Skrevet 28. juni 2007 Men det er nå engang naturlig at vi kvinner har lavere utdannelse og lønn, ganske enkelt fordi det er vi som nødvendigvis må bruke tid på svangerskap, barnefødsler og omsorgspermisjoner For noe tull! I svangerskapet jobber man. Fødselen må kvinner ta, men den tar ikke all verdens tid. Omsorgspermisjoner kan deles mellom menn og kvinner. Eneste "naturlige forskjell" er det med fødsel. Og det er ikke noe hinder verken for karriære eller utdannelse. Alt annet du mener er "naturlig" er bare kulturskapte ting som kvinner med stolthet og integritet ikke lar seg stoppe av.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #19 Skrevet 29. juni 2007 [quote name='W. Wallace' date='22.06.2007 (16:11) ' Jeg er av den oppfatning av det ikke er noe problem å kombinere familieliv og karriere.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #20 Skrevet 29. juni 2007 Det er rett og slett flere kvinner med ikke fullt så bra karriere. Så sannsynligheten for å treffe en morsom kvinne du kan tenke deg å tilbringe mye tid med blant dem er større. Så skal det vel svært mye til før Einstein finner en morsom kvinne han er tro mot, right? :kaffe:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå