bella domina Skrevet 29. juni 2007 #21 Skrevet 29. juni 2007 [quote name='W. Wallace' date='22.06.2007 (16:11) ' Jeg er av den oppfatning av det ikke er noe problem å kombinere familieliv og karriere. Hm. Og da har du forsøkt dette? Jeg har, og jeg er enig...
Bex Skrevet 29. juni 2007 #22 Skrevet 29. juni 2007 At menn tiltrekkes av damer som ikke har en "så bra karriere", som du sier, tror jeg er en myte, i alle fall hva jeg har erfart selv, og sammenlignet med mine venninner. Jeg har desverre opplevd akkurat det motsatte. Vi er en ganske vidt sammensatt gjeng med venninner, så jeg har oppservert litt av hvert opp gjennom årene. Min helskjønne venninne, som er sivilingeniør og har en veldig bra jobb får kommentarer: "oi, du er sånn smart og sånn du, da?" hvorpå guttene diskret trekker seg unna. Selvsagt, hun treffer gutter hun også, men så langt er det kun ingeniører som har turt å prøve seg... Noen av oss er siviløkonomer, og vi har funnet det best å ikke si det, men heller nevne bransjen vi jobber i (i mitt tilfelle mediebransjen). Da får man hvertfall muligheten til å snakke med personen i mer enn 30 sekunder... Men når gutter hører at noen er sykepleiere, begynner de nesten å logre med halen Disse jentene går rundt i hvite bomullsdrakter med strikk i livet, og gjør arbeidsoppgaver jeg ikke tør å tenke på selv. (All beundring til sykepleierne, de gjør en kjempejobb, men jeg kunne aldri gjort den). Likevel er det de som er attraktive og ikke ingeniøren som er en like flott jente, men har en litt større interesse for realfag... Menn er rare.
W. Wallace Skrevet 29. juni 2007 #23 Skrevet 29. juni 2007 Du er sikker på at alle disse venninnene ville gjort det like bra i en misse-konkurranse?
Gjest El Patron Skrevet 29. juni 2007 #24 Skrevet 29. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #25 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har desverre opplevd akkurat det motsatte. Vi er en ganske vidt sammensatt gjeng med venninner, så jeg har oppservert litt av hvert opp gjennom årene. Min helskjønne venninne, som er sivilingeniør og har en veldig bra jobb får kommentarer: "oi, du er sånn smart og sånn du, da?" hvorpå guttene diskret trekker seg unna. Selvsagt, hun treffer gutter hun også, men så langt er det kun ingeniører som har turt å prøve seg... Noen av oss er siviløkonomer, og vi har funnet det best å ikke si det, men heller nevne bransjen vi jobber i (i mitt tilfelle mediebransjen). Da får man hvertfall muligheten til å snakke med personen i mer enn 30 sekunder... Men når gutter hører at noen er sykepleiere, begynner de nesten å logre med halen Disse jentene går rundt i hvite bomullsdrakter med strikk i livet, og gjør arbeidsoppgaver jeg ikke tør å tenke på selv. (All beundring til sykepleierne, de gjør en kjempejobb, men jeg kunne aldri gjort den). Likevel er det de som er attraktive og ikke ingeniøren som er en like flott jente, men har en litt større interesse for realfag... Menn er rare. I min venninnegjeng har vi sivilingeniører, statsviter, siviløkonomer, jurist og en lege. Nå gjengen er ute på byen og sjekker er det en klar tendens til at menn mister interessen idet de får greie på hva vi jobber med/er utdannet som. (Og ja, vi er pene nok ) Derimot, treffer vi på menn som er utdannet innen noen av de samme retningene som oss selv, er vi på bølgelengde med en eneste gang! Forstå det den som kan.
mysan Skrevet 1. juli 2007 #26 Skrevet 1. juli 2007 Tror ikke det har noe med verken utdannelse eller lønnsnivå å gjøre. Det er personligheten man faller for. Om de med stort karrierejag i seg kanskje ikke blir så interessante for mange menn, er godt mulig. Kanskje noen av dem oppfattes som "maskuline" - ikke av utseende, men i prioriteringer og interessefelt?
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2007 #27 Skrevet 1. juli 2007 Det å være (kvinnelig) ingeniør er vel ikke mer "karriere" enn det er å være sykepleier? Skulle tro menn likte like mye en ingeniør som en sykepleier eller lærer...ingen av de tre yrkene er vel spesielt storslagne slik at menn blir skremt?
Jalp Skrevet 4. juli 2007 #28 Skrevet 4. juli 2007 Dette er en av mannsmytene vi bare må ta livet av. Med mindre noen kan vise meg en solid forskning som konkluderer slik TS gjør, vil jeg avvise påstanden. Denne myten er nok populær i en del kvinnemiljø, men den nedgraderer menn generelt som redde for kloke og selvstendige kvinner. Jeg ser altså på denne myten som noe man benytter for å fremme kvinnestatus, og en måte å "bekrefte" en gammel mannsrolle på. Man lager seg altså en generalisert myte om at "slik er menn". Og dette er bare en av mange slike myter. Man kan jo reflektere litt over noen kvinners behov for å sette mannen i bås på denne måten. At mannen er som forventet/ ønsket, er jo en trygghet i seg selv. Men er det ikke på tide å se mannen som selvstendig individ? På samme måte som at kvinner ønsker å bli sett på som selvstendige individ?
mysan Skrevet 6. juli 2007 #29 Skrevet 6. juli 2007 Så det er VANLIG at kvinner tjener mindre fordi typiske kvinneyrker fremdeles besettes stort sett av kvinner og fortsatt er dårligere betalt enn mannlige karriereveier. Selv om kvinner har like lang utdannelse (ex. førskolelærer/ingeniør). Det er ikke bare det at disse typiske kvinneyrkene stort sett besettes av kvinner, men at yrkene i seg selv ikke er inntjenende for firmaet de jobber for. Det dreier seg om serviceyrker. De gjør en viktig jobb, men de drar ikke penger INN. Det å være (kvinnelig) ingeniør er vel ikke mer "karriere" enn det er å være sykepleier? Skulle tro menn likte like mye en ingeniør som en sykepleier eller lærer...ingen av de tre yrkene er vel spesielt storslagne slik at menn blir skremt? Vel, for folk som ikke vet nøyaktig hva en ingeniør er, så kan den tittelen forbindes med godt voksne menn med briller og stresskoffert, som bygger store broer og fly og som tjener en drullion i året.
bella domina Skrevet 6. juli 2007 #30 Skrevet 6. juli 2007 Det er ikke bare det at disse typiske kvinneyrkene stort sett besettes av kvinner, men at yrkene i seg selv ikke er inntjenende for firmaet de jobber for. Det dreier seg om serviceyrker. De gjør en viktig jobb, men de drar ikke penger INN. En førskolelærer som passer barn, som gjør at barnehagen får penger INN, tjener vel like mye som en ingeniør som lager tunneller som strengt tatt er en utgift der INN-pengene er skatt? Eller? Jeg tror ikke skillet mellom produksjon og tjeneste kan deles på penger inn eller ikke. Det kan skilles på utdanningslengde og kvinne/mannsdominans.
mysan Skrevet 6. juli 2007 #31 Skrevet 6. juli 2007 En førskolelærer som passer barn, som gjør at barnehagen får penger INN, tjener vel like mye som en ingeniør som lager tunneller som strengt tatt er en utgift der INN-pengene er skatt? Eller? Jeg tror ikke skillet mellom produksjon og tjeneste kan deles på penger inn eller ikke. Det kan skilles på utdanningslengde og kvinne/mannsdominans. Førskolelæreren drar ikke pengene inn i barnehagen. Med mindre hun er ute og aktivt henter inn kunder til barnehagen. Barnehagen tjener ikke penger på hennes innsats direkte. Et firma som lager tunneller har nok inntjening også på prosjektene sine, eller tror du de jobber til selvkost? Jeg skjønner hva du mener, men det ligger nok litt mer prestisje i å bygge tunneller som drar x antall millioner inn i kassa, enn det gjør å ta vare på noens barn mens de er på jobb. Utdannelsen kan muligens være like lang, men hvem skal betale like høye lønninger til de barnehageansatte som til ingeniørene da? Foreldrene? Hvor mye skulle en barnehageplass ha kostet i såfall?
Caracal Skrevet 6. juli 2007 #32 Skrevet 6. juli 2007 Som en kommentar til siste innlegg kan jeg legge til at jeg synes det er synd at vi ikke legger mer kompetanse og lærdom inn i barnehagen en det vi gjør. Jeg trodde vi var kommet langt i dette landet men på dette området ligger vi dårligere an en mange andre land. Så at vi ikke legger in mer læring for barna våre en det vi gjør syntes jeg er rart. Som nevnt i innlegget over ser mange på barnehagen som en plass der barna våre ”blir tatt vare på”. Og det burde hvert bedre en det. Å tenke på barnehagen som ”butikk” blir ikke helt riktig for meg. Den er egentlig langt viktigere en noen bedrift fordi den skal gi barna våres kunnskap og lærdom om fremtiden. Slik som det er her i dag vil i hvert fall jeg bruke mye tid på å gi barna mer kunnskap en det lille de får i dag. Nå blir vel dette litt langt ut på viddene fra den opprinnelige diskusjonen men… Selv så liker jeg best kvinner som har utdannelse og er kultiverte. Har selv ikke så høy utdannelse men har flest venner med høy utdannelse. Hos meg så kommer det kultiverte og intellektuelle kun innenfra. Skulle gjerne hatt mer bakgrunn fra skoler og liknende men bruker mye tid nå på å lære meg opp selv. Og da blir det slik at man foretrekker en partner som man kan snakke litt dypt med.. Caracal
bella domina Skrevet 6. juli 2007 #33 Skrevet 6. juli 2007 Førskolelæreren drar ikke pengene inn i barnehagen. Med mindre hun er ute og aktivt henter inn kunder til barnehagen. Barnehagen tjener ikke penger på hennes innsats direkte. Et firma som lager tunneller har nok inntjening også på prosjektene sine, eller tror du de jobber til selvkost? Jeg skjønner hva du mener, men det ligger nok litt mer prestisje i å bygge tunneller som drar x antall millioner inn i kassa, enn det gjør å ta vare på noens barn mens de er på jobb. Utdannelsen kan muligens være like lang, men hvem skal betale like høye lønninger til de barnehageansatte som til ingeniørene da? Foreldrene? Hvor mye skulle en barnehageplass ha kostet i såfall? Så lenge man jobber i offentlig sektor ser jeg ikke forskjellen på prestisje i barnehage og i veivesenet nei... Tunnellene er neppe inntjenende heller, de bygges på skattepenger. Ihvertfall de jeg sammenligner med. Det ligger mer prestisje å bygge tunneller, men ikke fordi det drar inn penger i kassa. Det er fordi det er mannsdominert yrke. Lærer var en prestisjejobb en gang også - for lenge siden. Og da var det menn der også. Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til at forskolelærere skal ha så uforholdsmessig lav lønn i forhold til f.eks. lærere eller offentlig ansatte ingeniører. Kan du?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #34 Skrevet 6. juli 2007 De aller fleste kvinner ser etter en mann som er høyere på karrierestigen enn dem selv og som har mere selvsikkerhet. Hvis hun går forbi ham på disse punktene så mister hun gjerne seksuell interesse og respekt. De kvinnene jeg kjenner og de jeg har lest snakke om mennene de vil ha er mye tydeligere på dette enn menn er på at de vil ha noen som de er kommet lengere enn. TS snur spørsmålet på hodet. Dette er primært noe som kommer fra kvinner. Menn vet selvfølgelig dette og velger deretter ut i fra frykt.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #35 Skrevet 6. juli 2007 I min venninnegjeng har vi sivilingeniører, statsviter, siviløkonomer, jurist og en lege. Nå gjengen er ute på byen og sjekker er det en klar tendens til at menn mister interessen idet de får greie på hva vi jobber med/er utdannet som. (Og ja, vi er pene nok ) Derimot, treffer vi på menn som er utdannet innen noen av de samme retningene som oss selv, er vi på bølgelengde med en eneste gang! Forstå det den som kan. Selv observerer jeg at kvinners interesse stuper når de finner ut at mannens utdannelse eller jobb har lavere status enn deres egen. Jeg merker også at kvinners interesse øker fordi jeg er advokat og at den øker mere jo lavere status hun selv har. Hvilke utesteder i Oslo er det flest vakre kvinner på? Selvfølgelig de hvor mennene har mest penger slik som Odeon og Neon. Mennene der er definitivt IKKE like pene i snitt selv om det er mye kjekke gutter der også. Hvorfor er det slik mon tro? Det samme mønsteret finner man igjen i ekstremvariant i byer som London og New York. Det er ikke marginale fenomener, men gjennomsyrer hele utelivet. Det hadde aldri blitt slik hvis svært mange kvinner ikke hadde sett på det som veldig viktig å finne menn med høyere status enn dem selv.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #36 Skrevet 13. juli 2007 Selv har jeg gått fra et yrke som noen ville hevde er et lavstausyrke (vekter) til det noen ville hevde er et statusyrke (journalist). Journalist kan vel neppe kalles noe statusyrke!!
Gjest Gjest_Smurf_* Skrevet 13. juli 2007 #38 Skrevet 13. juli 2007 Deidre skrev: Men det er nå engang naturlig at vi kvinner har lavere utdannelse og lønn, ganske enkelt fordi det er vi som nødvendigvis må bruke tid på svangerskap, barnefødsler og omsorgspermisjoner. Og her satte jeg noe skarpt i halsen. Godt nok at det er kvinner som føder barn, men hvorfor skal vi tape på at vi stiller kroppen vår til disposisjon for å fostre fram nye generasjoner av nordmenn? Hvorfor må vi nødvendigvis bruke tid på omsorgrpermisjoner, og ikke mennene? Hvorfor skal de kvinnene som ikke får barn stange hodet i glasstaket? Hvorfor skal vi være avhengig av menns (naturligvis høyere?) lønn for å fostre opp våre barn?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #39 Skrevet 14. juli 2007 Jeg er nettopp ferdig utdannet sivilingeniør, og legger godt merke til dette. Mange menn blir "redde" når jeg forteller om yrket mitt, og stygger unna. Det er ofte dem med lav utdannelse. Selv tiltrekkes jeg av menn med høyere utdanning, så disse som blir "redde" er absolutt ikke noe tap for meg. Jeg har luftet det for mine tidligere studentkollegaer også, og de merker det samme.
Jalp Skrevet 14. juli 2007 #40 Skrevet 14. juli 2007 Jeg er nettopp ferdig utdannet sivilingeniør, og legger godt merke til dette. Mange menn blir "redde" når jeg forteller om yrket mitt, og stygger unna. Det er ofte dem med lav utdannelse. Selv tiltrekkes jeg av menn med høyere utdanning, så disse som blir "redde" er absolutt ikke noe tap for meg. Jeg har luftet det for mine tidligere studentkollegaer også, og de merker det samme. Jeg tror fortsatt dette er en myte som blir sann når man har disse forutinntatte holdningene og ikke lykkes spesielt godt på kjærlighetsarenaen. Man skylder på sin høye utdannelse og redde menn når ting skjærer seg. Jeg ser ikke noen som helst grunn til at noen skulle føle seg underlegne ovenfor en kvinne bare fordi hun har god utdannelse. Er man godt utdannet, betyr det noen ganger at man er en fagidiot med begrenset sosial kompetanse. God utdannelse betyr ikke alltid økt klokskap. Tvert imot, så har jeg ofte sett at f.eks. jurister noen ganger kan ha et svært teoretisk syn på riktig og galt og livet for øvrig. Og det er fortsatt ett spørsmål som ikke er godt besvart: Hvorfor skal man være redd for å inngå et forhold med en godt utdannet kvinne? Vær vennlig og opplys meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå