Gå til innhold

Er dette dyreplageri?


Gjest Elastica

Anbefalte innlegg

Der synes jeg at vi skal ta halal-slaktingen før krabbekokingen, men det tør vel ikke Noah engang å ta i.

Ja, ikke sant. Hykleriet lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ikke sant. Hykleriet lenge leve!

:hoho: Nå ble selv en tråd om dyrevelferd snudd til en innvandringstråd. Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble selv en tråd om dyrevelferd snudd til en innvandringstråd. Fantastisk!

Hvis du faktisk assosierer hykleri med innvandring, så er det kanskje noe som bør snakkes om. I en annen tråd. :)

Endret av Ek_Erilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:hoho: Nå ble selv en tråd om dyrevelferd snudd til en innvandringstråd. Fantastisk!

:overrasket: Du er den eneste som nevner ordet innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk assosierer hykleri med innvandring, så er det kanskje noe som bør snakkes om. I en annen tråd. :)

Det er mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at det det refereres til er at vi er hyklerske som ikke tør å konfrontere innvandrerne med slaktemetodene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mange her nevner kongekrabbe, er det lov å fiske de da? :klø: Mener det var en sak om det at et hotell måtte innhente tillatelse i alle retninger for å fiske et 50 talls krabber, men husker det ikke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at det det refereres til er at vi er hyklerske som ikke tør å konfrontere innvandrerne med slaktemetodene deres.

Opp som en løve, og ned som en skinnfell. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp som en løve, og ned som en skinnfell. ;)

:klø:

Jeg føler verken at jeg har vært opp som en løve, eller at jeg nå er ned som en skinfell.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at det det refereres til er at vi er hyklerske som ikke tør å konfrontere innvandrerne med slaktemetodene deres.

Jeg vet ikke hvem du er.

Men hvis Noah velger å bruke såpass med krefter på krabbekoking og ingenting på halal-slakting, anser jeg ihvertfall dem som hyklerske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Denne artikkelen skrevet av Yngve Ekeren stod i Aftenposten 19.08.06. Her gis det en fargerik og levende beskrivelse av hvordan man skal koke krabber, dette inkluderer nødvendigvis avlivning.

Dyrevernforeningen NOAH har reagert på dette og klaget skribenten inn for forliksrådet fordi de mente at han oppfordert til lovbrudd når han skrev artikkelen om å koke krabber. Dette kan man lese om her.

Har Noah gått for langt i sin iver etter å fremstå som dyrenes talsmann eller har vi mistet respekten for dyr på grunn av vårt behov for nytelse?

Hm, så unyansert hørtes det ikke ut på God Morgen Norge, da en talskvinne fra NOAH var der. Jeg skjønner godt at de reagerer på den artikkelen, akkurat som jeg reagerte da ei jeg kjente inviterte meg på krabbe. Først syklet vi til et marked, der kjøpte hun de mens de enda var levende i en balje. Så ble de stukket i en pose, jeg syklet bak henne og så bevegelser i posen hele tiden. Da vi kom frem til huset tok hun de ut av posen, slet beina av de og kastet kroppen i søpla, mens de ennå levde. Jeg trodde ikke at jeg hadde det i meg å være så vanskelig, men jeg nektet å spise middag hos henne før hun tok livet av krabbene på en skikkelig måte. Jeg erfarte jo fort at det var vanskelig, det var en ekkel opplevelse, og om man ikke kan gjøre det på en skikkelig måte så kan man heller la være å spise krabbe, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Det kravlet og krøp, jeg måtte bruke en sleiv og grisebanke de mest gjenstridige krabbene nede i kjelen før den varme oljen stekte den siste livsgnisten ut av dem.

Spis eller bli spist. All mat kommer ikke fra kjøledisken. Nemlig. Og disse krabbene, de er selv blant havets grådigste mordere.

...oppdaget jeg plutselig at de minste barna fortsatt sto like urørlige, en meter fra den rykende kjelen. Bare ispinnene sto tilbake i nevene på dem, selve isen rant ned langs underarmene. De måpte.

Hadde de fått sjokk eller? Hallo?

Det er ikke slik jeg vil at mine barn skal lære seg å behandle dyr vi tar livet av for å spise.

Spis eller bli spist
, hmfr! :forvirret:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Jeg føler verken at jeg har vært opp som en løve, eller at jeg nå er ned som en skinfell.

Enkelte klarer å vri og vende på en tråd til det utrolige, ass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken er at hvis man velger å spise levende vesener, må man også tolerere at de blir drept. Jeg har overhodet ingen problemer med at man dreper dyr for at de senere skal bli mat. Jeg har derimot problemer med med store deler av kjøttindustrien og de forholdene dyrene lever under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg, Chrizzy. Beskrivelsene til Ekeren er i beste fall ytterst usmakelige og i verste fall grov dyremishandling og brudd på norsk lov I tillegg vitner det om en holdning til dyr jeg finner forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken er at hvis man velger å spise levende vesener, må man også tolerere at de blir drept. Jeg har overhodet ingen problemer med at man dreper dyr for at de senere skal bli mat. Jeg har derimot problemer med med store deler av kjøttindustrien og de forholdene dyrene lever under.

Akkurat slik jeg tenker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Mitt inntrykk er at folk flest spiser det som de har blitt opplært til å spise, og det som omgivelsene spiser, uten å tenke noe særlig over hverken hvor det kommer fra, hvilket liv det har hatt eller hvordan det har blitt avlivet.

Dette stemmer med mitt inntrykk, også. På grunn av vårt fokus på billige matvarer er det mange dyr som lever under kritiske forhold. For å få billig mat, og da tenker jeg særlig på billig kjøtt, er man nødt til å gjøre en del kompromisser som jeg tror går ut over dyrenes livskvalitet. Det som skremmer meg mest er at det ser ut som menneskers forhold til kjøttmat generelt dreier seg om hvor lavt man klarer å presse ned kiloprisen på biff.

Mange her nevner kongekrabbe, er det lov å fiske de da? :klø:

Fritt etter hukommelsen: Kongekrabbefiske er kvoteregulert. Og det er en liten konflikt mellom fiskerimyndighetene og fiskerne om hva man mener er den rette størrelsen på kvoten. Tror jeg.

Det som er saken er at hvis man velger å spise levende vesener, må man også tolerere at de blir drept. Jeg har overhodet ingen problemer med at man dreper dyr for at de senere skal bli mat. Jeg har derimot problemer med med store deler av kjøttindustrien og de forholdene dyrene lever under.

Denne signerer jeg også. Det finnes så mange områder å ta tak i.

Derfor føler jeg at den nød en krabbe som er i ferd med å ende sitt liv i gryta eventuelt vil føle, er bagateller i forhold til alt det andre jeg anser som uheldig dyrehold. Som Tabris er jeg heldig som kan spise mye vilt, og jeg gleder meg over hver gang jeg vet at det kjøttet jeg spiser, har jeg (eller rettere sagt Herr Utrolig) fulgt fra det var et levende vesen til det ligger på tallerkenen. Jeg fryder meg når ungnene er med ned i kjelleren og bistår sin far når han slakter dyrene han selv har skutt. Dette mener jeg bidrar til å gi barna den rette respekten for dyrene vi spiser. De lærer at det ikke bare er å gå i frysedisken på Mega, men at det vi lever av tross alt også er levende dyr. Derfor skal vi ikke ta livet av mer enn vi trenger å spise, vi skal behandle det med respekt, osv.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjempeflott innlegg, Elastica. Jeg er helt enig med alt du skriver her. Det er nettopp den mangelen på respekt for dyr jeg reagerte på i denne Ekerem-saken. Og, som du sier, det eneste man tenker over når det gjelder kjøttet er prisen og om man klarer å få biffen mør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Da vi kom frem til huset tok hun de ut av posen, slet beina av de og kastet kroppen i søpla, mens de ennå levde.

:overrasket: Det kaller jeg dyremishandling. Hun gjorde absolutt ikke på noen human måte.

Krabbene skal legges i fosskokende vann først, så skal krabben deles opp, ta ut paven osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det gjøres på en skikkelig måte slik at dyre døt umiddelbart ser jeg ikke på det som dyreplageri. Hvertfall ikke mere dyreplageri enn at dyr blir avlivet hos dyrlege/slakteri, at dyr dør under jakt (som faktisk kan være verre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall ikke mere dyreplageri enn [...] at dyr dør under jakt (som faktisk kan være verre).

De aller verste enkelttilfellene i Norge oppstår nok helt klart under jakt. Når det er sagt, er den gjennomsnittlige jaktfellingen uten tvil den mest humane avlivingen: dyret lever slik dets forfedre har gjort i tusenvis av år ("slik naturen har ment det"), helt til ett skudd tar ut hjerte og lunger og dyret er dødt før det skjønner det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...