Gå til innhold

Er dette dyreplageri?


Gjest Elastica

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica

Denne artikkelen skrevet av Yngve Ekeren stod i Aftenposten 19.08.06. Her gis det en fargerik og levende beskrivelse av hvordan man skal koke krabber, dette inkluderer nødvendigvis avlivning.

Dyrevernforeningen NOAH har reagert på dette og klaget skribenten inn for forliksrådet fordi de mente at han oppfordert til lovbrudd når han skrev artikkelen om å koke krabber. Dette kan man lese om her.

Noah mener vi bør la være å spise krabber - eller andre dyr - i det hele tatt, av hensyn til deres egenverdi.

Har Noah gått for langt i sin iver etter å fremstå som dyrenes talsmann eller har vi mistet respekten for dyr på grunn av vårt behov for nytelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Noah gått for langt i sin iver etter å fremstå som dyrenes talsmann eller har vi mistet respekten for dyr på grunn av vårt behov for nytelse?

Sistnevnte, uten tvil. Man kjøper industrikjøtt og spiser krabber fordi det har alltid vært slik - antagelig tenker de fleste ikke over det heller. Hvordan har dyrene det egentlig på gården? Hva føler krabbene når de blir kokt levende?

Noen sier at krabbene besvimer så fort de blir puttet oppi det kokende vannet, men Ekerens beskrivelser vitner om noe annet. Hvorfor skal vi bry oss om om hunder og katter føler smerter, men mene det er "tåpelig" og "overdrevent" hvis man vil undersøke det samme på krabber? Er krabber mindre mat fordi de ikke er søte og kosete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mindre problemer med at dyr blir drept på en pinefull måte enn at de har pinefulle liv. Selvfølgelig mener jeg at avliving skal skje på en så skånsom måte som mulig. Men jeg tør hevde at de faktisk stort sett dør på mindre pinefulle måter på kjøkkenbenken eller på slakteriet enn de gjør ute i naturen, hvor de skader seg, får sykdommer, blir drept av andre dyr, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noah mener vi bør la være å spise krabber - eller andre dyr - i det hele tatt, av hensyn til deres egenverdi.

Her blir vi jo gitt svaret: Noah mener at det er umoralsk å ikke være vegetarianer.

I og med at jeg mener at det er unaturlig for mennesket å ikke spise noe kjøtt i det hele tatt, er jeg nødt til å være helt uenig med Noah i dette.

At det går an å avlive dyr på en mest mulig human måte, er selvfølgelig en helt annen ting. Der synes jeg at vi skal ta halal-slaktingen før krabbekokingen, men det tør vel ikke Noah engang å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at ville dyr som får en noe smertefull, men likevel forholdsvis kort, død er mye bedre enn slaktedyr som lever hele livet sitt på en unaturlig og dårlig måte for til slutt å bli slaktet momentant. Blant annet av den grunn spiser jeg ikke industrikjøtt.

Ellers synes jeg filosofien om å ikke spise dyr pga deres egenverd er like valid som det å spise dyr, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet av den grunn spiser jeg ikke industrikjøtt.

Spiser du bare fisk og vilt? Da er jeg i såfall imponert! Jeg prøver å spise mye vilt selv, men klarer ikke helt å gi avkall på suget etter skinke, bacon, og en og annen biff av storfe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tomat Mina

Dette er ikke værre enn å kakke en fisk i hode etter at man har fisket den, og selv det er mindre dyreplageri enn å ikke gjøre det.

Hva med de som trer en mark på fiskekroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomat Mina
Dette er ikke værre enn å kakke en fisk i hode etter at man har fisket den, og selv det er mindre dyreplageri enn å ikke gjøre det.

Hva med de som trer en mark på fiskekroken?

Presiserer at jeg mener ETTER at den er fisket å dratt opp på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må da kunne gå an å spise sjømat uten at man skal henge seg slik opp i hvordan man avliver dem. Koking av krabber har jo skjedd i så mange år atte... Synes det er ganke "humant" jeg..

Hva skal man gjøre da, slutte å fiske krabber? Hvordan ville det da blitt på havbunnen? Man sier jo allerede at kongekrabben formerer seg mer enn den skal....

Enig med 'tomat mina' her at det er ikke verre enn å kakke en fisk i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Enig med dem som skriver at det ikke er noe værre for fisken å bli kakket i hue enn det er for en krabbe å komme i kokende vann.

Dersom du putter sjømat rett i kokende vann, dør de jo faktisk umiddelbart, jeg synes det er mer humant enn tanke på hvordan enkelte storfe, gris og sau blir behandlet.

Hva med snegler, blåskjell, kreps osv...

Hva med flua og myggen da, stakkars dem! De har sikkert følelser dem også, men vedder for at selv de fra NOAH har slått etter både mygg og flue.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du bare fisk og vilt? Da er jeg i såfall imponert! Jeg prøver å spise mye vilt selv, men klarer ikke helt å gi avkall på suget etter skinke, bacon, og en og annen biff av storfe. :)

Ja, spiser bare fisk og vilt. Driver også å kutte ut oppdrettsfisk (del av industrien) og villfisk som blir overbeskattet (torsk, bl.a.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koking av krabber har jo skjedd i så mange år atte... S

Jeg synes ikke dette er noe bra argument for å fortsette med en praksis. Det er mye som har blitt i gjort i mange år, uten at det kan forsvares av den grunn. Det som teller her er hvilke konsekvenser det får for krabben. Lider den, og i så tilfelle hvor mye og hvor lenge? Det er for meg viktigere enn at vi mennesker synes krabbekjøtt er godt.

Jeg synes også industrikjøtt er godt, og har også spist det i mange år før jeg sluttet. Synes ingenting av det er grunn nok til å fortsette for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er et tema som i utgangspunktet engasjerer meg, men det er litt vanskelig å skrive i denne tråden, da jeg ikke helt klarer å se hva den handler om. Er det:

(1) Bør man la være å spise dyr på grunn av deres egenverdi (mao er vegetarisme - eller kanskje veganisme - det eneste riktige, slik Noah hevder?)

(2) Er det dyreplageri å koke krabber?

(3) Er det feil å drepe dyr? Evt. hvordan skal det gjøres?

(4) Er Noah en troverdig organisasjon som har de standpunktene de har?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dem som skriver at det ikke er noe værre for fisken å bli kakket i hue enn det er for en krabbe å komme i kokende vann.

Dersom du putter sjømat rett i kokende vann, dør de jo faktisk umiddelbart, jeg synes det er mer humant enn tanke på hvordan enkelte storfe, gris og sau blir behandlet.

Vet vi dette? Det er det som er problemet. Hvis de dør så og si momentant, så er det greit. Men utfra beskrivelsene det var snakk om i denne saken, og beretninger jeg har har hørt fra bekjente om at man må "holde på lokket" osv, så kan det virke som om det ikke er tilfelle. Det kan være det bare er krampetrekninger, men nettopp derfor mener jeg det må undersøkes så man er helt sikker.

Hva med snegler, blåskjell, kreps osv...

Det er det samme med dem, hvis de blir kokt levende. Nå spiser ikke jeg blåskjell siden de blir testet på mus for å se om de er trygge for oss å spise.

Hva med flua og myggen da, stakkars dem! De har sikkert følelser dem også, men vedder for at selv de fra NOAH har slått etter både mygg og flue.

Beklager at jeg sier det, men dette er nonsense-argumenter som jeg tror kun brukes for å "ta" NOAH og andre dyrevernere.

For det første så er det snakk om nervebaner, ikke "følelser". For det andre er det forskjell på å raskt drepe et insekt enn å la dyr lide en lang og smertefull død. Pining av insekter er også ille. For det tredje så vet man for det første ikke hva NOAH-medlemmer gjør med fluer og mygg, og det er heller ikke relevant - og i hvertfall ikke noe argument for at man skal kunne fortsette en avlivingsmetode av krabbe hvis den viser seg å være smertefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vet vi dette? Det er det som er problemet. Hvis de dør så og si momentant, så er det greit. Men utfra beskrivelsene det var snakk om i denne saken, og beretninger jeg har har hørt fra bekjente om at man må "holde på lokket" osv, så kan det virke som om det ikke er tilfelle. Det kan være det bare er krampetrekninger, men nettopp derfor mener jeg det må undersøkes så man er helt sikker.

Det er det samme med dem, hvis de blir kokt levende. Nå spiser ikke jeg blåskjell siden de blir testet på mus for å se om de er trygge for oss å spise.

Beklager at jeg sier det, men dette er nonsense-argumenter som jeg tror kun brukes for å "ta" NOAH og andre dyrevernere.

For det første så er det snakk om nervebaner, ikke "følelser". For det andre er det forskjell på å raskt drepe et insekt enn å la dyr lide en lang og smertefull død. Pining av insekter er også ille. For det tredje så vet man for det første ikke hva NOAH-medlemmer gjør med fluer og mygg, og det er heller ikke relevant - og i hvertfall ikke noe argument for at man skal kunne fortsette en avlivingsmetode av krabbe hvis den viser seg å være smertefull.

Hva med andre dyr da? Er det greit å spise andre dyr eller rettere sagt drepe dyr for at vi skal få mat? Det er vel du som kommer med nonsens her. Det er vel ikke værre at en høne får hogd av hue enn at en krabbe blir kokt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
For det andre er det forskjell på å raskt drepe et insekt enn å la dyr lide en lang og smertefull død. Pining av insekter er også ille. For det tredje så vet man for det første ikke hva NOAH-medlemmer gjør med fluer og mygg, og det er heller ikke relevant - og i hvertfall ikke noe argument for at man skal kunne fortsette en avlivingsmetode av krabbe hvis den viser seg å være smertefull.

Om du klasker vekk et insekt så er muligheten stor for at den blir bare skadet og ikke at den dør på flekken-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre dyr da? Er det greit å spise andre dyr eller rettere sagt drepe dyr for at vi skal få mat? Det er vel du som kommer med nonsens her. Det er vel ikke værre at en høne får hogd av hue enn at en krabbe blir kokt?

Hvorvidt det er greit å drepe og spise andre dyr for at vi skal få mat må være opp til hver enkelt å avgjøre. De som er kjøttetere mener det er greit, de som er vegetarianere/veganere mener det ikke er greit.

Dette med at det "ikke er verre enn at en høne får hogd av hue" er svart på i denne tråden flere ganger - det kommer helt an på om det faktisk er reelt om krabben dør momentant eller ikke.

Om du klasker vekk et insekt så er muligheten stor for at den blir bare skadet og ikke at den dør på flekken-

Det er fortsatt ikke noe argument for å fortsette avlivning av krabbe hvis metoden som brukes påfører krabben lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette med at det "ikke er verre enn at en høne får hogd av hue" er svart på i denne tråden flere ganger - det kommer helt an på om det faktisk er reelt om krabben dør momentant eller ikke.

Det er fortsatt ikke noe argument for å fortsette avlivning av krabbe hvis metoden som brukes påfører krabben lidelse.

Skal vi la havbunnen leve sitt eget liv da eller, siden det er så ille å drepe havets frukter. Hva med fisken da som blir fisket for så å bli kvelt, eller heldig hvis den blir slått i hue å bedævd. Kongekrabben er jo eksempelvis nå i overflæd, hva skal skje med økosystemet? Hvordan skal vi avlive dyr fra havbunnen mener du? Torpedere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er greit å drepe og spise andre dyr for at vi skal få mat må være opp til hver enkelt å avgjøre. De som er kjøttetere mener det er greit, de som er vegetarianere/veganere mener det ikke er greit.

Det er klart det er opp til hver enkelt å avgjøre, men det må allikevel være lov til å diskutere disse standpunktene og hva man synes om dem. Det blir nesten som å si at det er opp til hver enkelt å avgjøre hvorvidt det er akseptabelt å forurense masse eller ei.

Jeg synes at det er greit å spise dyr. Jeg har ingen moralske skrupler mot det - det eneste jeg er opptatt av er at de skal ha hatt et noenlunde greit liv. Det å spise dyr er ingen unaturlig ting for mennesket, selv om jeg selvfølgelig klar over at det er fullt mulig å leve et godt liv som vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...