Gå til innhold

Er dette dyreplageri?


Gjest Elastica

Anbefalte innlegg

De aller verste enkelttilfellene i Norge oppstår nok helt klart under jakt. Når det er sagt, er den gjennomsnittlige jaktfellingen uten tvil den mest humane avlivingen: dyret lever slik dets forfedre har gjort i tusenvis av år ("slik naturen har ment det"), helt til ett skudd tar ut hjerte og lunger og dyret er dødt før det skjønner det selv.

Nå mente jeg faktiks kommentaren i parantes til både avliving hos dyrlege/slakteri, og jakt. Enkelt tilfeller skjer, men heldigvis sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå mente jeg faktiks kommentaren i parantes til både avliving hos dyrlege/slakteri, og jakt. Enkelt tilfeller skjer, men heldigvis sjelden.

Var ment som en utdyping av ditt innlegg, mer enn kritikk. Vi er vel ganske enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Hvertfall ikke mere dyreplageri enn at dyr blir avlivet hos dyrlege/slakteri, at dyr dør under jakt (som faktisk kan være verre).

Jeg undrer meg til stadighet over at folk synes å mene at jakt er inhumant fordi det finnes enkelttilfeller hvor man ikke klarer å ta livet av dyret med en gang, men jeg ser av dine senere innlegg at du nyanserer dette noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes jakt absolutt ikke er inhumant, og faktisk ikke avliving hos slakeri heller.. Uhell skjer, dessverre, men skjønner ikke hvordan et dyr kan lide med under avliving et sted en ett annet. Det skjer sikkert feilpå jakt som det gjør på slakteri og hos dyrlegen også.. Dessverre har jeg sett tilfeller av de hos alle disse tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Geir_*

Jeg mener det er veldig synd på alt av dyr, innsekter, sjømat, egg, frukt og grønnsaker.

Jeg har valgt å bare drikke vann,saft,brus osv. fordi alt annet vi spiser er levende organismer. Selv et eple har nerver, og det samme har både tomat og salat.

Jeg er en drikkeian og har det veldig kjedelig :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest1_*
Selv et eple har nerver, og det samme har både tomat og salat.

Så vidt jeg kjenner til har de ikke sentralnervesystem, hjerne, eller annet som det er bekreftet gir følelser av enten fysisk eller psykisk art.

(Og den vitsen der er gammel, selv om du har fått en liten ny vri på den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Geir_*
Så vidt jeg kjenner til har de ikke sentralnervesystem, hjerne, eller annet som det er bekreftet gir følelser av enten fysisk eller psykisk art.

(Og den vitsen der er gammel, selv om du har fått en liten ny vri på den)

Dette er ingen vits, jeg har det sånn. I tilegg har jeg skrekk for insekter jeg ikke ser som midd o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest1_*
Dette er ingen vits, jeg har det sånn. I tilegg har jeg skrekk for insekter jeg ikke ser som midd o.l.

Og hvor lenge har du vært en drikkerianer? Så sant du ikke drikker forholdsvis store mengder smootie el (som da vil inneholde frukt osv) så overlever du ikke lenge. Vil neppe være sunt heller kun med smootie, men du overlever en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Geir_*
Og hvor lenge har du vært en drikkerianer? Så sant du ikke drikker forholdsvis store mengder smootie el (som da vil inneholde frukt osv) så overlever du ikke lenge. Vil neppe være sunt heller kun med smootie, men du overlever en stund.

Jeg har en sonde i magen med en mixture fra legen min. Slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest1_*
Jeg har en sonde i magen med en mixture fra legen min. Slitsomt.

Men da får du jo i deg det samme som andre spiser, bare gjennom sonden. Så at det har noe med eplenes følelsesliv å gjøre har jeg litt vanskelig med å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogga nå
Men da får du jo i deg det samme som andre spiser, bare gjennom sonden. Så at det har noe med eplenes følelsesliv å gjøre har jeg litt vanskelig med å forstå.

Har sett en dokumentar om noe lignende på TV Norge tror jeg det var. Det er altså her snakk om tanken på å spise dyr og levende vesner som gjør at dem ikke orker tanken på det.

Det er dyret i seg selv og måten dem blir drept på. Det er en sykdom, men husker ikke hva den heter så det er ingen spøk.

Hey! Ikke kupp tråden min med umorsomme usakligheter!

Hey,denne saken er blitt rimelig diskutert og dette har med fanatiske mennesker å gjøre som ikke tåler tanken på å spise noe som engang har vært levende.

Din tråd :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Har sett en dokumentar om noe lignende på TV Norge tror jeg det var. Det er altså her snakk om tanken på å spise dyr og levende vesner som gjør at dem ikke orker tanken på det.

Det er dyret i seg selv og måten dem blir drept på. Det er en sykdom, men husker ikke hva den heter så det er ingen spøk.

ehh, unnskyld meg :ler: men her blander du sammen litt.

Ja, det er en sykdom noen har fra dem er små av som gjør at de ikke spiser mat og får en mix gjennom sonde til de blir kurert - men ikke på det grunnlaget der.

Nope, og dette handler ikke tråden om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest1_*
Har sett en dokumentar om noe lignende på TV Norge tror jeg det var. Det er altså her snakk om tanken på å spise dyr og levende vesner som gjør at dem ikke orker tanken på det.

Det er dyret i seg selv og måten dem blir drept på. Det er en sykdom, men husker ikke hva den heter så det er ingen spøk.

Hey,denne saken er blitt rimelig diskutert og dette har med fanatiske mennesker å gjøre som ikke tåler tanken på å spise noe som engang har vært levende.

Dette er i så fall definisjonen på en vegetarianer, noe som ikke er en sykdom. At det finnes syke vegetarianere er en annen sak, men noe annet hadde vært rart når det er over 100.000 bare her i landet :)

ehh, unnskyld meg :ler: men her blander du sammen litt.

Ja, det er en sykdom noen har fra dem er små av som gjør at de ikke spiser mat og får en mix gjennom sonde til de blir kurert - men ikke på det grunnlaget der.

Nope, og dette handler ikke tråden om heller.

Stemmer, og den tilstanden (avhengighet av sonde) har ingenting med vegetarisme å gjøre, men med at de ikke har lært å spise. De spiser som regel ingenting, selv om enkelte får i seg væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Hey,denne saken er blitt rimelig diskutert og dette har med fanatiske mennesker å gjøre som ikke tåler tanken på å spise noe som engang har vært levende.

Din tråd :sprettoy:

Kanskje ikke min tråd, men hadde det bare vært morsomt...

:sprettoy::sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...