Mirabella76 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #541 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hei! Ser det er mye UVI-prat her, håper det har gått over nå! Sist jeg hadde UVI tok jeg med en urinprøve til legekontoret, fikk svar på prøven etter 2 minutter (de tar jo bare en sticks), og så skrev legen ut en resept mellom pasientene sine. Trengte ingen time for det, men ringte kontoret og avtalte at jeg skulle komme med prøven. Hvis du er plaget med gjentatte urinveisinfeksjoner kan det være lurt å ta tranebærkapsler forebyggende... Og drikke mye... For å sikre tilstrekkelig gjennomskylling av blæren + andre ting. Men det visste du sikkert. Du kan jo ha blitt gravid selv om det var noen dager mellom sex og EL.... Bare å krysse fingrene (Jeg ble det faktisk med sex 4 dager før EL, da vi ikke hadde startet prøvinga ennå, så det går an. Endte dessverre i tidlig SA da). Lykke til med prøving! Hei Ella* Her er det UVI-prat, ja! Legen min pleier også å gjera det slik, når ho har det travelt. Veldig greit, så slepper eg å venta til dagen etter med å få antibiotikakur, når eg treng det! Eg tar tranebærkapslar og drikker mykje - men kanskje eg også burde gjera det når eg ikkje har UVI, for å forebyggja? Om eg kan bli gravid denne syklusen, avhenger vel av sædkvaliteten til kjæresten min, og av kor gode forhold det er i skjeden min. Er forholda optimale, så kan eg absolutt bli gravid - men det veit eg jo ikkje om dei er. Takk for lykkeønskingar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 15. oktober 2007 #542 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ein kan få UVI viss ein blir kald nedentil, ja. Og om ein ikke er flink til å drikka ofte nok, og gå på do jevnleg. Og etter samleie er det visst viktig å gå på do etterpå, for urinen skyller ut bakteriar som lett kan koma inn i urinrøyret i forbindelse med samleie. Når det er sagt, så er det enkelte som ofte får UVI, og andre som aldri får det! Eg veit egentlig ikkje så mykje om dette, men eg veit berre at enkelte er meir utsatte enn andre for å få UVI! Menn får det svært sjelden, fordi urinrøyret deiras er så langt, at det skal svært mykje til for at det kjem bakteriar heilt inn. Kvinner har kort urinrøyr, og er derfor mykje meir utsett for UVI enn menn. Men kvifor enkelte kvinner får det lettare enn andre kvinner, har visst med oppbygginga av urinveiane å gjera. Og har ein først fått det ein gang, så er ein meir utsatt for å få det igjen. Ah, okay. Det er så mye forskjellig man kan få nedentil: sopp, uvi, bakteriell vaginose ++, blir helt forvirra jeg Jeg er ikke helt flink med å gå på do etter , ofte trøtt og gidder ikke Burde skjerpe meg, for det kan jo føre til sopp også... Jeg har heldigvis såvidt jeg vet aldri hatt uvi, håper det fortsetter slik;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16. oktober 2007 #543 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hei Mirabella! Et lite tips til både deg og de andre prøverne ang. UVI. Sur urin er supereffektivt mot UVI. Du har allerede fått tips om sitron, men det er ikke alle som orker det... Kjøp C-vitaminer...gjerne brusetabletter eller tyggetabletter....og ta 1000 mg pr. dag...eller enda mer om du klarer. Dette syrner urinen, og det er ingen fare for at du skal få i deg for mye c-vitamin, så det er helt uskadlig for små spirer i magen også . Prøv å drikke så mye du orker....god gjenomskyling av urinveiene er effektivt. Håper du føler deg bedre snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #544 Del Skrevet 16. oktober 2007 Ah, okay. Det er så mye forskjellig man kan få nedentil: sopp, uvi, bakteriell vaginose ++, blir helt forvirra jeg Jeg er ikke helt flink med å gå på do etter , ofte trøtt og gidder ikke Burde skjerpe meg, for det kan jo føre til sopp også... Jeg har heldigvis såvidt jeg vet aldri hatt uvi, håper det fortsetter slik;) Ja, det er litt av kvart ein kan bli plaga av nedentil! Kva er no igjen bakteriell vaginose? Soppinfeksjon i skjeden er heller ikkje noko gøy - det er eg også plaga med i periodar. Heldig du som aldri har hatt UVI, for det er dritvondt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 16. oktober 2007 #545 Del Skrevet 16. oktober 2007 Ja, det er litt av kvart ein kan bli plaga av nedentil! Kva er no igjen bakteriell vaginose? Soppinfeksjon i skjeden er heller ikkje noko gøy - det er eg også plaga med i periodar. Heldig du som aldri har hatt UVI, for det er dritvondt! Bakteriell vaginose er visst skjedekatarr... link her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #546 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hei Mirabella! Et lite tips til både deg og de andre prøverne ang. UVI. Sur urin er supereffektivt mot UVI. Du har allerede fått tips om sitron, men det er ikke alle som orker det... Kjøp C-vitaminer...gjerne brusetabletter eller tyggetabletter....og ta 1000 mg pr. dag...eller enda mer om du klarer. Dette syrner urinen, og det er ingen fare for at du skal få i deg for mye c-vitamin, så det er helt uskadlig for små spirer i magen også . Prøv å drikke så mye du orker....god gjenomskyling av urinveiene er effektivt. Håper du føler deg bedre snart! Heisann pøbelsara! C-vitaminar høyrest ut som ein god ide, for sitron kan nok bli i suraste laget! Reknar med eg får tak i det på apoteket? Bra å høyra at det også er ufarlig for små spirer i magen. Eg drikker ofte for tida, for å halda urinveisinfeksjonen i sjakk - og det er absolutt effektivt ja! Eg føler meg omtrent lik som i går - UVIen er ikkje heilt vekke, men nesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #547 Del Skrevet 16. oktober 2007 Bakteriell vaginose er visst skjedekatarr... link her Takk for link, Knøttet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #548 Del Skrevet 16. oktober 2007 I morgon reiser kjæresten min på jobb igjen. Han må reisa ut ei veke før tida, så no ser eg han ikkje før om 3 veker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 16. oktober 2007 #549 Del Skrevet 16. oktober 2007 Takk for link, Knøttet! Np! I morgon reiser kjæresten min på jobb igjen. Han må reisa ut ei veke før tida, så no ser eg han ikkje før om 3 veker. Nå igjen?! Så kjedelig Dere fikk iallfall gjort deres beste med denne pp-en da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 17. oktober 2007 #550 Del Skrevet 17. oktober 2007 Å, pass deg, Mirabella, så ikke uvi'en din blir til nyrebekkenbetennelse! Det hadde nemlig jeg i vinter, og det er ikke å anbefale ... Jeg skal ALDRI mer forsøke å kurere meg selv, men skal prøve å overtale legen min til å skrive ut resept som gjelder flere ganger, ettersom jeg er så plaget av disse hersens uvi'ene ... On a happier note: Det er onsdag og halvveis til helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #551 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Np! Nå igjen?! Så kjedelig Dere fikk iallfall gjort deres beste med denne pp-en da! Ja, no igjen. Dumme jobben til kjæresten min! Eg er glad for at me fekk prøvd denne prøveperioden iallfall! Det einaste problemet er at eg begynner å lura på om eg egentlig har hatt eggløysing denne syklusen. I dagane etter at eg fekk positiv el-test, har tempstigningen vore minimal - så liten at Fertility Friend ikkje har sett EL på meg. Håpar virkelig at tempen stig meir dei nærmaste dagane, ellers ser det dårlig ut med EL for meg denne perioden. Og uten eggløysing kan eg heller ikkje bli gravid. Endret 17. oktober 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #552 Del Skrevet 17. oktober 2007 Å, pass deg, Mirabella, så ikke uvi'en din blir til nyrebekkenbetennelse! Det hadde nemlig jeg i vinter, og det er ikke å anbefale ... Jeg skal ALDRI mer forsøke å kurere meg selv, men skal prøve å overtale legen min til å skrive ut resept som gjelder flere ganger, ettersom jeg er så plaget av disse hersens uvi'ene ... On a happier note: Det er onsdag og halvveis til helg! Nyrebekkenbetennelse vil eg absolutt ikkje ha! Kor lenge gjekk du med nyrebekkenbetennelse før det vart oppdaga, og kva var symptoma? Grunnen til at eg prøver å kurera meg sjølv, er fordi eg har hatt så mange urinveisinfeksjonar i løpet av dei siste 2 åra - og eg har derfor gått på mange antibiotikakurar. Det er jo ikkje bra å gå på antibiotika for ofte heller, så derfor vil eg helst unngå ein ny kur. Men heller det enn nyrebekkenbetennelse såklart! Jippi, halvvegs til helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. oktober 2007 #553 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Heisann pøbelsara! C-vitaminar høyrest ut som ein god ide, for sitron kan nok bli i suraste laget! Reknar med eg får tak i det på apoteket? Bra å høyra at det også er ufarlig for små spirer i magen. Eg drikker ofte for tida, for å halda urinveisinfeksjonen i sjakk - og det er absolutt effektivt ja! Eg føler meg omtrent lik som i går - UVIen er ikkje heilt vekke, men nesten. Jada....du får kjøpt både tygge- og brusetabletter på apoteket. Antakelig vil du ha nytte av å ta ekstra c-vitaminer fast, hvis du har hatt flere UVI'er de siste årene. UVI er så fryktelig ubehagelig...og nyrebekkenbetennelse er pyton! Og stadige antibiotika-kurer er ikke bra det heller....men forebygging...DET liker vi!!!! (sa sykepleieren Pøbelsara ) Endret 17. oktober 2007 av pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 17. oktober 2007 #554 Del Skrevet 17. oktober 2007 Ja, no igjen. Dumme jobben til kjæresten min! Eg er glad for at me fekk prøvd denne prøveperioden iallfall! Det einaste problemet er at eg begynner å lura på om eg egentlig har hatt eggløysing denne syklusen. I dagane etter at eg fekk positiv el-test, har tempstigningen vore minimal - så liten at Fertility Friend ikkje har sett EL på meg. Håpar virkelig at tempen stig meir dei nærmaste dagane, ellers ser det dårlig ut med EL for meg denne perioden. Og uten eggløysing kan eg heller ikkje bli gravid. Du må ikke bekymre deg sånn, Mirabella! Det er ikke mulig at tempen ikke stiger pga du kanskje er gravid da? Altså, jeg har ikke peiling men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #555 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Jada....du får kjøpt både tygge- og brusetabletter på apoteket. Antakelig vil du ha nytte av å ta ekstra c-vitaminer fast, hvis du har hatt flere UVI'er de siste årene. UVI er så fryktelig ubehagelig...og nyrebekkenbetennelse er pyton! Og stadige antibiotika-kurer er ikke bra det heller....men forebygging...DET liker vi!!!! (sa sykepleieren Pøbelsara ) Så du er sjukepleiar du, altså! No i kveld har dessverre UVIen blitt verre igjen, så eg har nok ikkje noko anna valg enn å gå til legen. Ser ikkje ut til at eg klarar å kurera meg sjølv likevel. Og så er eg livredd for at det skal utvikla seg til nyrebekkenbetennelse. Fann nettopp ut at det nok var nyrebekkenbetennelse eg hadde for eit års tid sidan, og ikkje ein kraftig urinveisinfeksjon, slik eg har trudd! Eg leste nemlig på nettet om forskjellen på UVI og nyrebekkenbetennelse, så det var sånn eg fann det ut. Den gangen begynte det som ein vanleg UVI - med at eg måtte ofte på do, og det svei og stakk når eg tissa. Nokre timar seinare forverra det seg, og eg begynte å få frysebyer. Enda litt seinare på dagen fekk eg høg feber, og følte meg ekstremt elendig. Det var så vondt når eg tissa, at eg grein - og det var ganske mykje blod i urinen. Det vart veldig akutt i løpet av nokre få timar, så eg orka ikkje tanken på å sitja på eit legekontor og venta. Derfor ringte eg til svogeren min som er lege, og fekk han til å ringa inn ein resept på apoteket, som eg kunne henta. Og den bilturen til apoteket gløymer eg aldri! Eg var full av feber, og hadde ein vanvittig spreng i underlivet. Det føltest som om alle innvollane mine var i ferd med å bli pressa ut. Eg hadde så vondt, at eg trudde eg skulle besvima. Hadde mest lyst til å berre kjøra ut til sida og stoppa, for eg klarte egentlig ikkje å kjøra - men eg måtte jo koma meg til apoteket så fort som mulig. Lurer fortsatt på korleis eg klarte å koma meg velberga fram, så dårlig som eg var. Eg fekk iallfall tak i antibiotikaen på apoteket, og fekk i meg nokre tablettar. Og etter berre ein halv time begynte eg å bli bedre. Smertene ga seg heldigvis ganske fort etter at eg begynte på antibiotika. Det var ein forferdelig opplevelse - og eg skjønnar no at det var nyrebekkenbetennelse eg hadde den gangen. Eg vil ikkje ha nyrebekkenbetennelse igjen, så no trur eg det er best at eg kjem meg til legen fortast mulig! Endret 17. oktober 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #556 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Du må ikke bekymre deg sånn, Mirabella! Det er ikke mulig at tempen ikke stiger pga du kanskje er gravid da? Altså, jeg har ikke peiling men Når ein er gravid, skal tempen vera ekstra høg etter EL - så teorien din stemmer nok ikkje heilt. Det er forresten umulig å sjå på tempen om ein er gravid, før etter ca 8 dagar - for det er då egget vanlegvis festar seg i livmora. Men eg skal prøva å la vera å bekymra meg så mykje . Endret 17. oktober 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 17. oktober 2007 #557 Del Skrevet 17. oktober 2007 Når ein er gravid, skal tempen vera ekstra høg etter EL - så teorien din stemmer nok ikkje heilt. Det er forresten umulig å sjå på tempen om ein er gravid, før etter ca 8 dagar - for det er då egget vanlegvis festar seg i livmora. Men eg skal prøva å la vera å bekymra meg så mykje . Hehe... antok nesten det, du har jo mye bedre peiling enn meg;) Hørtes forferdelig ut å ha nyrebekkenbetennelse! Bra du skal komme deg til lege å få behandlet det nå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 18. oktober 2007 #558 Del Skrevet 18. oktober 2007 Høres ut som det var nyrebekkenbetennelse du hadde, ja. Det artet seg litt annerledes for meg, og det tok litt lengre tid. Jeg var på ferie og merket uvi-murringer på mandagen (velkjent følelse). Drakk mye appelsinjuice og tok smertestillende, og så ga det seg faktisk etter hvert! (jaaaaaaaada .....). Så våknet jeg med vondt i ryggen på onsdagen. Veldig rart, men trodde jeg hadde sovet forkjært, eller noe. Uvi'en ble "borte", men ryggen ble verre og verre og verre. Da vi kom hjem på fredagen knasket jeg smertestillende som sukkertøy, og natt til lørdag fikk jeg den verste feberen jeg har hatt. Lørdag gikk med til vekselsvis fryse- og varmetokter og jeg var så dårlig at jeg begynte å ringe rundt til familie og venner bare for å forsikre meg om at de var der i tilfelle jeg skulle trenge dem. Til slutt, etter at jeg hadde undersøkt litt på nettet og slikt, kom jeg meg på legevakta og fikk påvist skyhøyt infeksjonsnivå og nyrebekkenbetennelse ("rygg"vondt - HAH!). Fikk antibiotika og brukte søndagen og mandagen på å komme meg. Fytterakkern, så syk kan jeg ikke huske å ha vært før. Til legen, Mirabella! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #559 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Hehe... antok nesten det, du har jo mye bedre peiling enn meg;) Hørtes forferdelig ut å ha nyrebekkenbetennelse! Bra du skal komme deg til lege å få behandlet det nå!! Eg har nok litt peiling på temping, ja - eg som har blitt ei ivrig tempetøs dei siste månadane. I dag steig tempen min ein god del, heldigvis. Likevel vart det ikkje sett EL på meg, fordi eg har hatt så liten stigning i tempen dei første dagane etter EL. Håpar ikkje det betyr at eg ikkje har hatt EL denne syklusen. Eg lurer forresten litt på om tempen min i dag er heilt reell. Blærekatarren min vart verre i går kveld, og eg var ein del plaga i natt også. Var oppe på do nokre gangar i løpet av natta, men eg trur eg sov dei 3 siste timane før eg tempa. Men eg sov nok urolig, for eg følte at eg var halvåken fleire gangar i løpet av dei timane. Håpar ikkje dette har ført til at tempen min var høgare i dag, enn den skulle ha vore - for no vil eg ha høg temp altså!!! I dag har eg drukke for harde livet, men blærekatarren vart berre verre og verre. Så no har eg fått antibiotika. Håpar virkelig ikkje at ein antibiotikakur reduserer sjansane mine til å bli gravid denne syklusen! Eg er så gal av at det skal vera så vanskelig å koma til hos fastlegen min. Det går kun an å ringa mellom kl 9 og 12 om morgonen, og det gjorde eg i dag. Han som tok telefonen sa at det var veldig fullt i dag, men eg kunne kanskje få ein time i kveld ein gang. Han skulle sjekka om det var nokon avbestillingar, og ringa meg tilbake - men det gjorde han ikkje. Nokon timar etter at eg hadde snakka med han, forverra urinveisinfeksjonen seg, så eg orka ikkje å venta lenger med å få antibiotika. Eg såg til og med litt blod i urinen. Så då ringte eg til svogeren min (som er lege), og han ringte inn ein resept til apoteket. Eg kjørte berre å henta antibiotikaen på apoteket, så så enkelt kan det gjerast! Før eg svelgte ein tablett, tok eg ein urinprøve. Tenkte det kunne vera lurt å ta den med til fastlegen min, som eg rekna med eg skulle til i kveld. Men han tullemannen har jo fortsatt ikkje ringt. Lurer jammen på kva eg skulle ha gjort, viss eg ikkje hadde hatt legar i familien! Eg hadde aldri haldt ut lenger enn eg gjorde, uten å få antibiotika! Og legevakten har eg også dårlig erfaring med, etter å ha venta der i 5 1/2 time på søndag, for så å berre måtta gå heim igjen uten å ha fått hjelp. Faktisk trur eg blærekatarren min var i ferd med å utvikla seg til nyrebekkenbetennelse i dag - og då synst eg jammen legane bør skjønna at det hastar! Endret 18. oktober 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #560 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) No ringte han der legesekretærmannen, og sa at fastlegen min dessverre ikkje hadde tid til å ta imot meg i kveld likevel. Fy søren, for eit opplegg! Greit nok at ho hadde mange pasientar i dag, og at ho allerede hadde ventetid - men det får jammen vera måte på. Kor lang tid tar det liksom å skriva ut ein resept, og ta imot ein urinprøve? Eg haldt ei avhandling til han om at eg var jammen glad for at eg hadde legar i familien! At eg aldri hadde klart å haldt ut til i morgon, at legevakten også var heilt håplaus - og at eg hadde venta der i 5 1/2 time på søndag, uten å få hjelp. Han vart litt stum då. Eg fekk overtalt han til at eg fekk koma innom og levera urinprøven no i kveld. Eg skal jammen ta opp med fastlegen min neste gang eg er hos henne, at det er uholdbart å ikkje få koma til fort, når noko er litt akutt! Korleis i alle dagar skulle eg liksom haldt ut heilt til i morgon uten behandling? Det hadde rett og slett ikkje gått. Eg hadde garantert endt opp med nyrebekkenbetennelse! Endret 18. oktober 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå