Gå til innhold

Is hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir feil å sammenligne kostholdet før og nå: Kostholdet nå består jo mye mer av fett, tilsteningsstoffer og sukker nå enn før.

Dessuten blir jeg oppgitt av "argumenter" ala: Vi har jo overlvd....

Joa. Men mange har det ikke. Gjennomsnittsalderen ser ut til å synke nå (mange dør før de er 60 pga livsstilssykdommer), og man kan si at det er dumt å bruke hjelm og bilbelte om man skal se slik på det... Nei, det argumentet er ikke noe argument.

Summen av alt i løpet av en dag og en uke er problemet. Ikke den ene isen.

Videoannonse
Annonse
Gjest ismamma
Skrevet

Jeg har 5 pakker is liggende i fryseren, og ungene har fritt spillerom. De tar is når de føler for det. Det kan bli fra 1-2 på varme dager. På vanlige dager tar de ingen. Har også mye godteri og sjokolade liggende i skapet etter litt handling på tax-free. Og der ligger det. De tar knapt noe på lørdagene, det er ikke interessant.

Barna mine spiser aldri halv/helfabrikata. De spiser kun grovt brød med sunt pålegg, de spiser rent kjøtt og ren fisk. De er opplært til å spise og velge sunt når det gjelder mat og drikke.

Så om de får fritt spillerom på is anser jeg ikke som verdens undergang. Det er ikke isen som er problemet i kostholdet.

Gjest =tentacle=
Skrevet
En is om dagen når det er godt og varmt er godt for både barn og voksne, og på de få virkelig varme dagene vi har i dette landet kan det hende at det blir to is hos meg! :is::is:

Er det det? Gjør isen noe mer nytte enn at den smaker godt når man spiser den? Er den bedre enn f.eks et glass vann med litt isbiter og en sitronskive i, for kroppen?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Isen var nok bare et eksempel. Trenden er generelt at det er mye mer godteri til barn ved alle mulige anledninger.

Selvfølgelig kan du som forelder stå knallhardt på ditt og være den "kjipeste" moren eller faren som alltid sier nei

når det er kake eller is.

Det er grunnleggende gruppedynamikk at det er lett å gi etter for presset, i større eller mindre grad.

Med mindre du vil lovfeste at varer med et visst absolutt eller relativt sukkerinnhold kun skal spises på lørdager, vil det alltid være noen som unner seg både is og brunost utenom sukkerdagen. Man må tåle at barna ser på en som kjip noen ganger. Det er god trening til de blir tenåringer.

Gjest Gjest
Skrevet
Enig med Mayamor og Marianne

Det har aldri før vært så stort fokus på dette med sukker som det er nå i disse dager, men aldri før har det funnets så mange light produkter som nå heller.

Dette er hysteri, og noen tar helt av så unga tilslutt blir så sukkerfattige at de tilslutt blir syke av det

Kan være enig i at det av og til kan bli for mye sukkerhysteri, og jeg er enig i at alle light produktene ikke er det gode, men at ungene kommer til å bli sukkerfattige??? Det kan du da ikke mene? Det måtte da i såfall være hvis man i tillegg satte dem på en streng atkins-diett. Om man kutter et eller ned på raffinert sukker, så er det da ikke noe helsefarlig i det. For vi trenger jo ikke raffinert, hvitt sukker i kostholdet vårt, selv om det kan være godt i kose seg litt av og til. Om man kutter ut is, kaker og snop, så vil man fremdeles få mer en nok karbohydrater gjennom frukt, grønnsaker, brødmat, pasta og ris.

Skrevet
Med mindre du vil lovfeste at varer med et visst absolutt eller relativt sukkerinnhold kun skal spises på lørdager, vil det alltid være noen som unner seg både is og brunost utenom sukkerdagen. Man må tåle at barna ser på en som kjip noen ganger. Det er god trening til de blir tenåringer.

Misforstår du meg med vilje?

Det er vel ingen som har tatt til orde for lovforbud, men heller et ønske om å påpeke en uheldig trend i samfunnet. Foreldre og barn er ikke løsrevet fra trendene i samfunnet.

Og for meg taler denne tråden for seg selv. Til tross for at barn per i dag får i seg dobbelt så mye sukker som anbefalt, hevder enkelte(ikke deg) at barna vil bli "sukkerfattige" om de ikke får opprettholde dette mønsteret.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Misforstår du meg med vilje?

Det er vel ingen som har tatt til orde for lovforbud, men heller et ønske om å påpeke en uheldig trend i samfunnet. Foreldre og barn er ikke løsrevet fra trendene i samfunnet.

Og for meg taler denne tråden for seg selv. Til tross for at barn per i dag får i seg dobbelt så mye sukker som anbefalt, hevder enkelte(ikke deg) at barna vil bli "sukkerfattige" om de ikke får opprettholde dette mønsteret.

At èn person tror at barn trenger å få tilført raffinert sukker for å bli sunne og friske, representerer neppe en trend i samfunnet.

Hun påpeker ikke en uheldig trend, hun påpeker at folk spiser is utenom lørdager. Lørdagsgodt er ikke den eneste veien til sunne barn, selv om det gjør hennes oppdragelse enklere.

Skrevet (endret)
At èn person tror at barn trenger å få tilført raffinert sukker for å bli sunne og friske, representerer neppe en trend i samfunnet.

Unge spiser generelt dobbelt så mye sukker som de burde

Hun påpeker ikke en uheldig trend, hun påpeker at folk spiser is utenom lørdager. Lørdagsgodt er ikke den eneste veien til sunne barn, selv om det gjør hennes oppdragelse enklere.

Vi får bare være enige om å være uenige om du mener hun har skrevet kommentaren for å gjøre sin egen personlige hverdag enklere.

Som hun skriver;

"Mens vi snakket om dette temaet, innrømmet en kollega at han propper nevøene med godteri når de er på besøk. Hvorfor det? Er det kjærlighet som gjør at vi ikke vil nekte dem noe? Er det tilgangen som gjør at vi ikke klarer å la være? Eller er det barndomsminnene om at is og kaker gikk hånd i hånd med 17. mai og andre spesielle anledninger?

Vi vet jo at godteri gir hull i tennene. Vi vet at dårlig kost kan føre til dårlige vaner som gir helseplager og overvekt. Godteri kan føre til at vi spiser mindre mat og dermed får mindre næringsstoffer enn vi burde ha. Mange har erfart at sukkerhøye småbarn har et ekstra høyt turtall. Vi vet at mye sukker rett og slett ikke er bra for barna. "

Endret av Paradokset
Gjest =tentacle=
Skrevet
Unge spiser generelt dobbelt så mye sukker som de burde

Men det betyr ikke at foreldre ser på sukker som nødvendig kosttilskudd.

Skrevet
Men det betyr ikke at foreldre ser på sukker som nødvendig kosttilskudd.

Nei.

Bevisst eller ubevisst gir vi i alle fall barna masse sukker.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nei.

Bevisst eller ubevisst gir vi i alle fall barna masse sukker.

Gjør du? Jeg har ikke barn, men jeg gir veldig sjelden barn jeg passer is, brus eller søtsaker.

Skrevet
Gjør du? Jeg har ikke barn, men jeg gir veldig sjelden barn jeg passer is, brus eller søtsaker.

Dessverre så gjør vi alle det.

Du etterlyste statistikk tidligere - og den er ganske klar på det punktet.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dessverre så gjør vi alle det.

Du etterlyste statistikk tidligere - og den er ganske klar på det punktet.

Nei, alle gjør det ikke, selv om gjennomsnittlig forbruk har steget.

Skrevet

Are we splitting hairs now?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Are we splitting hairs now?

Ja, du har barn og jeg har ikke, så jeg er i hvertfall uskyldig i istrykket foreldre pådytter sine barn.

Skrevet
Ja, du har barn og jeg har ikke, så jeg er i hvertfall uskyldig i istrykket foreldre pådytter sine barn.

Jeg er nok delvis skyldig, men kjøpte i det minste vannmelon til sommerfesten i barnehagen.

Dessverre ikke like populær som de cirka 15 kakene og isen som sto der

Skrevet

Alle og ingen er ord man sjeldent kan skrive ja. MEN forbruket har steget katastofalt siste ti årene.

Gjennomsnittvekten har gått i taket og koordinasjonen ligger fem år etter det som var vanlig for tyve år siden.

Gjest tomat Mina
Skrevet
En is om dagen når det er godt og varmt er godt for både barn og voksne, og på de få virkelig varme dagene vi har i dette landet kan det hende at det blir to is hos meg! :is::is:

Er det det? Gjør isen noe mer nytte enn at den smaker godt når man spiser den? Er den bedre enn f.eks et glass vann med litt isbiter og en sitronskive i, for kroppen?

Kamela skrev vel ikke at is var bedre for kroppen enn det vann er?

Det smaker bedre med is enn med vann for smakens skyld og jeg er enig i at det gjør det selvom jeg og barna drikker masse vann også.

Gjest Gjest
Skrevet

Da er du et unntak :overrasket:

Tror de fleste tanter, onkler og besteforeldre unner barna søtsaker utenom lørdagen når de passer dem.

Skrevet
Da er du et unntak :overrasket:

Tror de fleste tanter, onkler og besteforeldre unner barna søtsaker utenom lørdagen når de passer dem.

Ikke jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...