Bladlusa Skrevet 19. juni 2007 #61 Skrevet 19. juni 2007 Dokumentasjon? Mye er sagt både for og imot Aspartam. Dagbladet er kanskje ikke verdens sikreste kilde, men de hadde en artikkel før helga som lar begge syn komme til orde, og dessuten har mange linker til mer informasjon fra begge sider. Jeg synes spesielt dette var en øyeåpner: "I en oversikt over 166 studier om aspartam og helsekonsekvenser var 74 finansiert av industrien, mens 92 var finansiert av uavhengige kilder. Av de industrifinansierte studiene kom samtlige fram til at aspartam var trygt å bruke, mens bare åtte prosent av de uavhengig finansierte studiene gjorde tilsvarende funn." Og dette (fra samme artikkel): "Mengden metanol fra naturlige kilder er normalt under 10 mg/dag, mens aspartamholdige drikker i gjennomsnitt inneholder hele 55 mg/l og noen nesten det dobbelte. En som drikker fem liter brus med aspartam per dag, vil utvilsomt få i seg skadelige mengder metanol (ca. 400 mg)." Og forresten, Aspartam er Donald Rumsfelds' skyld: "FDA selv avviste søknaden om godkjennelse av aspartame flere ganger. Inntil daværende leder av Searle, Donald Rumsfeld ble med i Ronald Reagans administrasjon, umiddelbart ansatte en ny leder for FDA kommisjonen, som så godkjente aspartam, tross FDAs egen faglige motstand." (Hele artikkelen) Aner ikke hvem som har rett, men synes det høres skummelt ut. Jeg synes uansett kunstige søtstoffer smaker py, så det er et veldig lite offer for meg å være på den sikre siden...
Gjest Mayamor Skrevet 20. juni 2007 #62 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes det er for mye sukkerhysteri, både i media, på Kg og rundt meg. Barnehagen til minsten var sukkerfri, men det opphevet det da de mente at en is eller et kakestykke 15-20 ganger i året ikke utgjorde så stor fare. De får jo ikke proppe seg full av is/kake de 15-20 gangene, men en is eller et kakestykke går helt greit. Enig med en lenger oppe: slå slag for å få bort hel/halvfabrikatene, øk aktiviteten, drikk mer vann, spis grovere brød, mer grønnsaker og god bondekost; så tåler barna et kakestykke/is hver dag til "kaffen"... Mine besteforeldre har spist et kakestykke hver dag til kaffen, nå er min mormor 87 år og er fremdeles ikke overvektig. Men de er nøkterne og fråtser ikke - der har barn/voksne anno 2007 noe å lære...
Paradokset Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #63 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes det er for mye sukkerhysteri, både i media, på Kg og rundt meg. Så du syntes det er uproblematisk at unge i dag spiser dobbelt av den mengden sukker som er tilrådelig? Og om det ikke gjelder dine barn, så er det sannsynlig at en eller annens barn spiser 3(!) ganger den anbefalte mengden. Jeg har vanskelig for å forstå dere som kaller det hysteri når utviklingen går i helt feil retning og stadig flere blir syke som en direkte eller indirekte følge av for mye sukker.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 20. juni 2007 #64 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes det er for mye sukkerhysteri, både i media, på Kg og rundt meg. Barnehagen til minsten var sukkerfri, men det opphevet det da de mente at en is eller et kakestykke 15-20 ganger i året ikke utgjorde så stor fare. De får jo ikke proppe seg full av is/kake de 15-20 gangene, men en is eller et kakestykke går helt greit. Enig med en lenger oppe: slå slag for å få bort hel/halvfabrikatene, øk aktiviteten, drikk mer vann, spis grovere brød, mer grønnsaker og god bondekost; så tåler barna et kakestykke/is hver dag til "kaffen"... Mine besteforeldre har spist et kakestykke hver dag til kaffen, nå er min mormor 87 år og er fremdeles ikke overvektig. Men de er nøkterne og fråtser ikke - der har barn/voksne anno 2007 noe å lære... Det er utrolig mange som er helt hysteriske når det gjelder dette med sukker. Hva med oss over 30, vi skulle fa... meg vært døde. Hilsen isspisende mor med isspisende barn
Gjest Gjest_KAISA_* Skrevet 20. juni 2007 #65 Skrevet 20. juni 2007 Enig med Mayamor og Marianne Så du syntes det er uproblematisk at unge i dag spiser dobbelt av den mengden sukker som er tilrådelig? Og om det ikke gjelder dine barn, så er det sannsynlig at en eller annens barn spiser 3(!) ganger den anbefalte mengden. Jeg har vanskelig for å forstå dere som kaller det hysteri når utviklingen går i helt feil retning og stadig flere blir syke som en direkte eller indirekte følge av for mye sukker. Det har aldri før vært så stort fokus på dette med sukker som det er nå i disse dager, men aldri før har det funnets så mange light produkter som nå heller. Dette er hysteri, og noen tar helt av så unga tilslutt blir så sukkerfattige at de tilslutt blir syke av det
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #66 Skrevet 20. juni 2007 Så du syntes det er uproblematisk at unge i dag spiser dobbelt av den mengden sukker som er tilrådelig? Og om det ikke gjelder dine barn, så er det sannsynlig at en eller annens barn spiser 3(!) ganger den anbefalte mengden. Jeg har vanskelig for å forstå dere som kaller det hysteri når utviklingen går i helt feil retning og stadig flere blir syke som en direkte eller indirekte følge av for mye sukker. Artikkelen i Aftenposten provoserer meg.. La moren ta ansvar for seg og sine barn uten å blande seg inn i hva andre foreldre gjør. Om hun vil si til vennen sin at han ikke får gi hennes barn sjokolade utenom på lørdagen så må hun vel det .. men ikke kom og belær meg og andre foreldre hva vi skal gjøre. Mine unger har aldri hylt etter godteri i butikker - men det er på grunn av min og min manns barneoppdragelse og ikke noe jeg har måttet be andre hjelpe meg med. Hvis du mener at din barneoppdragelse er ok så må du stå for det - og drite i hva andre forledre gjør. Blir irritert på folk som blander seg opp i saker de ikke har noe med ..
Kykkelikokos Skrevet 20. juni 2007 #67 Skrevet 20. juni 2007 Om vi får barn en dag, så kommer ungen til å få is ofte om sommeren, for mannen spiser opptil flere is om dagen.
Gjest Silmarill Skrevet 20. juni 2007 #68 Skrevet 20. juni 2007 (endret) I dag kjøpte jeg en stor pakke med Lollipop, 1 pakke med Sandwich og 1 pakke med Snickersis som vi har liggende i fryseren til varme dager, og når vi har lyst på noe godt til dessert eller til kaffen....mmmmmmmm :kaffe: Dette er til samboer, sønnen og meg JA, det gjordet jeg for tenk! Endret 20. juni 2007 av Silmarill
Paradokset Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #69 Skrevet 21. juni 2007 Mistenker at journalisten heller burde skrevet at man burde gi ungene mest mulig is og godteri. Det er åpenbart litt som det er med kuflokken.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #70 Skrevet 21. juni 2007 Mistenker at journalisten heller burde skrevet at man burde gi ungene mest mulig is og godteri. Det er åpenbart litt som det er med kuflokken. Hvorfor ikke? Da blir ungene lei godterier og is og blir ikke slikkmunner etterhvert som dem blir eldre.
Paradokset Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #71 Skrevet 21. juni 2007 Hvorfor ikke? Da blir ungene lei godterier og is og blir ikke slikkmunner etterhvert som dem blir eldre. Ja, kjempegodt initiativ. Kanskje vi kan få skolene til å kjøpe inn godteri som barna kan få i lunsjen.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #72 Skrevet 21. juni 2007 Mistenker at journalisten heller burde skrevet at man burde gi ungene mest mulig is og godteri. Det er åpenbart litt som det er med kuflokken. Pass på dine egne barn, så velger andre for sine Jeg bryr meg om kostholdet til barn, og er bekymret for utviklingen. Men jeg synes ikke artikkelen gir noe viktig i forhold til det. Den inneholder bare tilfeldige observasjoner av isspisende barn, og holdninger om at andre foreldre burde gjøre valg som letter hennes egen oppdragelse. Det blir veldig tynt. Fakta om hva barn spiser jevnt over av frukt, grønt, kjøtt og fisk i ren form, grove kornprodukter, sukker, fett og proteiner, vitamin-og mineralinnhold i maten, hvor mye som er halvfabrikater og rent snacks av det de spiser, hva de får i forskjellige aldre osv, er informasjon jeg ville hatt mer nytte av som forelder. Da kan en sammenligne sitt eget barns kosthold og finne ut hvor på skalaen man ligger, og om dette er noe en vil holde fram med eller justere. Om barn har blitt observert med is på en tirsdag, er ikke verdifull informasjon for meg. Hjemme hadde vi kun i perioder godteri knyttet til lørdagen, det betydde at det kunne gå uker uten godteri, eller at godteri kunne bli servert på en tirsdag. Den gangen var det neppe noen foreldre som så oss og reagerte med harnisk og avisskriverier. Mye søtt fikk vi ikke, men det kunne skje på et tidspunkt som ikke passer journalisten...
Paradokset Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #73 Skrevet 21. juni 2007 (endret) Pass på dine egne barn, så velger andre for sine Joda, men det er vel egentlig et argument som gjelder alle samfunnsproblem av denne typen som tas opp. I bunn og grunn så er det som regelt et individuelt valg om man vil ødelegge seg selv eller sine barn. Jeg bryr meg om kostholdet til barn, og er bekymret for utviklingen. Men jeg synes ikke artikkelen gir noe viktig i forhold til det. Den inneholder bare tilfeldige observasjoner av isspisende barn, og holdninger om at andre foreldre burde gjøre valg som letter hennes egen oppdragelse. Det blir veldig tynt. De fleste vet at vi, spesielt barn, spiser for mye sukker - og vi spiser bare mer og mer. Forøvrig skrev hun en kommentar, som gjerne består av subjektiv oppfatning, personlige observasjoner etc. Jeg tror nok denne kommentaren er ment for å ta opp det generelle problemet, ikke at hun personlig skal få det lettere med å oppdra sine barn. Edit: Men skal man dømme fra reaksjonene her så har hun feilet miserabelt med sitt budskap. Endret 21. juni 2007 av Paradokset
Daria Skrevet 21. juni 2007 #74 Skrevet 21. juni 2007 Jeg synes det høres trist ut å ikke kunne kose seg med en is en varm sommerdag, bare fordi det tilfeldigvis ikke er lørdag. Ja, man skal være bevisst på kosthold og mosjon, en sunn sjel i et sunt legeme og alt det der, men jeg synes enkelte har blitt i overkant hysteriske. Innimellom får man nærmest inntrykk av at det viktigste i livet er å være slank og veltrent. En sunn kropp (og sunne kropper kommer i mange former) er en av mange ting som har betydning for livskvaliteten, andre ting er for eksempel evnen til å kose seg innimellom uten dårlig samvittighet.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #75 Skrevet 21. juni 2007 Joda, men det er vel egentlig et argument som gjelder alle samfunnsproblem av denne typen som tas opp. I bunn og grunn så er det som regelt et individuelt valg om man vil ødelegge seg selv eller sine barn. De fleste vet at vi, spesielt barn, spiser for mye sukker - og vi spiser bare mer og mer. Forøvrig skrev hun en kommentar, som gjerne består av subjektiv oppfatning, personlige observasjoner etc. Jeg tror nok denne kommentaren er ment for å ta opp det generelle problemet, ikke at hun personlig skal få det lettere med å oppdra sine barn. Edit: Men skal man dømme fra reaksjonene her så har hun feilet miserabelt med sitt budskap. Hun har i hvertfall ikke nådd meg med et annet budskap enn at hun må ty til hvite løgner overfor sin datter hvis jeg spaserer rundt med et isspisende barn på en tirsdag.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #76 Skrevet 21. juni 2007 Jeg synes det høres trist ut å ikke kunne kose seg med en is en varm sommerdag, bare fordi det tilfeldigvis ikke er lørdag. Ja, man skal være bevisst på kosthold og mosjon, en sunn sjel i et sunt legeme og alt det der, men jeg synes enkelte har blitt i overkant hysteriske. Innimellom får man nærmest inntrykk av at det viktigste i livet er å være slank og veltrent. En sunn kropp (og sunne kropper kommer i mange former) er en av mange ting som har betydning for livskvaliteten, andre ting er for eksempel evnen til å kose seg innimellom uten dårlig samvittighet. Da jeg var barn, visste jeg hvem som var overvektige på hele skolen omtrent, og det inkluderte jenta i parallellklassen som var moderat lubben, men ikke fet. Barna nå har de samme genene som da. For de aller, aller fleste barn er det naturlig å være slanke og spreke, men dette saboterer voksne ved å gi dem for mye usunt og for passiv livsstil. Barna må bære konsekvensene videre, og det kan bli lite festlig.
Paradokset Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #77 Skrevet 21. juni 2007 Hun har i hvertfall ikke nådd meg med et annet budskap enn at hun må ty til hvite løgner overfor sin datter hvis jeg spaserer rundt med et isspisende barn på en tirsdag. I den virkelige verden(Ikke KG-verden, hvor ingen foreldre har barn som spiser for mye godteri) er det nok et problem at mange foreldre i beste fall serverer en hvit løgn, i verste fall lar barna få is så ofte de vil(ettersom "alle andre" får det).
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #78 Skrevet 21. juni 2007 I den virkelige verden(Ikke KG-verden, hvor ingen foreldre har barn som spiser for mye godteri) er det nok et problem at mange foreldre i beste fall serverer en hvit løgn, i verste fall lar barna få is så ofte de vil(ettersom "alle andre" får det). Går man på et supermarked av vanlig størrelse, vil man stort sett se noen spise is hver soldag, barn, tenåringer eller voksne. Greier ikke foreldre å forklare sine barn at de ikke kan få is hver gang de ser noen andre spise det, så sliter de trolig på mange områder som foreldre. Det er i hvertfall noe fundamentalt galt.
kamela Skrevet 21. juni 2007 #79 Skrevet 21. juni 2007 En is om dagen når det er godt og varmt er godt for både barn og voksne, og på de få virkelig varme dagene vi har i dette landet kan det hende at det blir to is hos meg!
Paradokset Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #80 Skrevet 21. juni 2007 Går man på et supermarked av vanlig størrelse, vil man stort sett se noen spise is hver soldag, barn, tenåringer eller voksne. Greier ikke foreldre å forklare sine barn at de ikke kan få is hver gang de ser noen andre spise det, så sliter de trolig på mange områder som foreldre. Det er i hvertfall noe fundamentalt galt. Isen var nok bare et eksempel. Trenden er generelt at det er mye mer godteri til barn ved alle mulige anledninger. Selvfølgelig kan du som forelder stå knallhardt på ditt og være den "kjipeste" moren eller faren som alltid sier nei når det er kake eller is. Det er grunnleggende gruppedynamikk at det er lett å gi etter for presset, i større eller mindre grad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå