Gå til innhold

Is hver dag?

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det jeg leser ut av artikkelen er at forfatteren mener at andre foreldre bør skjerpe sin sukkerpolitikk, fordi andre barns offentlige søtsakspising gjør det vanskelig for forfatteren å holde sine barn på lavsukkernivå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig damen er hysterisk, men hun har et poeng.

Norske barn spiser stadig mer sukker - og det er klart det kommer fra et sted.

Og når det gjelder barn så vet alle som er foreldre at det er vanskelig å holde igjen når "alle andre" får det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ABSOLUTT at damen har et poeng. Jeg spiser selv ikke mer enn 2-3 is i løpet av en sommer og jeg drikker aldri brus. Dette er et bevist valg. Jeg kommer ikke til å introdusere små barn for slike ting og jeg kommer ikke til å la dem spise is på hverdager om sommeren! Det er sikkert!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Og når det gjelder barn så vet alle som er foreldre at det er vanskelig å holde igjen når "alle andre" får det.

Selvsagt. Men du kan likevel ikke kreve at andre foreldre skal følge din oppskrift for å gjøre din oppdragelse og grensesetting lettere.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan denne damen vite hvor ofte andre foreldre gir barna sine is og søtsaker? Bare fordi hun "alltid" ser dette skje og det gjør det vanskelig for henne å si nei til sine egne barn...

Jeg mener hun burde ta et oppgjør med sine egne komplekser og slutte å skylde på andre for at det er vanskelig å si nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, men hvordan kan man vite at disse "alle andre" barna propper seg med is og godteri? Kanskje de spiser en is i året, for alt du vet.

Skrevet
En smule prippent, spør du meg. Jeg ville ikke synes synd på mitt barn (hvis jeg hadde et) om h*n ikke fikk is akkurat når de andre barna fikk, men jeg syns hvertfall at man kan la det være litt flere "hyggelige anledninger" en bare hver lørdag. Spesielt om sommeren, når det er ferie og varmt er det jo godt med en is av og til? Om det er sunnheten som er viktig så kan man lage saftis av funlight-saft, da blir det ikke noe sukker.

aspartamen i light saften er mye farligere for barnet enn sukker ;)

Skrevet
Selvsagt. Men du kan likevel ikke kreve at andre foreldre skal følge din oppskrift for å gjøre din oppdragelse og grensesetting lettere.

Selvfølgelig ikke, men det var neppe hennes poeng heller.

Som journalist skrev hun vel kommentaren med et personlig utgangspunkt, selv om hun tok opp et samfunnsproblem. Og det er et problem at vi spiser stadig mer sukker.

Skrevet
Hvordan kan denne damen vite hvor ofte andre foreldre gir barna sine is og søtsaker? Bare fordi hun "alltid" ser dette skje og det gjør det vanskelig for henne å si nei til sine egne barn...

Jeg mener hun burde ta et oppgjør med sine egne komplekser og slutte å skylde på andre for at det er vanskelig å si nei.

Fordi barn i Norge blir stadig fetere og spiser stadig mer sukker.

Gjest Elastica
Skrevet

Dette er jeg enig i. Sukkerinntaket blant norske barn begynner å bli et problem, i tillegg til manglende bevegelse og generell usunn livsstil. Likevel må det være lov til å ha to tanker i hodet samtidig - og jeg er blant de som ikke tror en is midt i uka dersom det er varmt og fint vær, ødelegger kostholdet.

Her i huset er vi veldig bevisst på at det ikke er godteri annet enn på lørdager, og dette aksepterer ungene. Likevel ser jeg at det er mange ulike anledninger i løpet av en uke hvor det er naturlig å unne seg noe ekstra. Dette kan være avslutninger, bursdager, at det er ferie, eller bare fint vær. Jeg tar meg selv i å si til ungene av og til at "idag kan dere få is fordi det er så fint vær". Egentlig unødvendig.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Selvfølgelig ikke, men det var neppe hennes poeng heller.

Som journalist skrev hun vel kommentaren med et personlig utgangspunkt, selv om hun tok opp et samfunnsproblem. Og det er et problem at vi spiser stadig mer sukker.

Men i hovedsak ønsker vi - kjedelig nok - et begrenset inntak av sukker. Det har imidlertid vist seg vanskelig. Og det er ikke McDonalds eller bursdager i barnehagen som skaper vanskelighetene:

Det er de andre foreldrene. De som gir barna sine is og/eller søtsaker for å markere en hyggelig anledning.

- Gang på gang har jeg opplevd å komme inn på den lokale nærbutikken på vei hjem fra barnehagen og treffe barn på vei ut med is. På mandager, tirsdager og onsdager. Barna kan være små eller store, is har de på en vanlig hverdag likevel. Min datter gjør store øyne. Vi er enige om at ikke alle barn får godteri på lørdager. "Derfor får de is i dag", lyver jeg.

En bytur på en varm lørdag endte med is, til tross for alle gode forsetter. Det ble umulig å la jenta vår være det eneste barnet i Oslo sentrum som ikke slikket på is i en eller annen variant.

Jeg får det til å være nettopp hennes poeng at hennes gode oppdragelse saboteres på alle kanter av voksne som velger annerledes.

Til og med lyver hun for barnet sitt for å dekke over at andre familier har andre regler, og later som om de også har godteri kun en dag i uken, bare en annen dag enn lørdag, siden de har blitt observert med is på en hverdag.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Nettopp.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Sa hun noe om at barna som ble observert med is på en hverdag var fete? Slanke, aktive barn trenger ikke gå på diett for å holde seg normalvektige.

Det kan se ut som at mange foreldre ikke reagerer når barnet blir veldig lubbent. Kanskje det er en reaksjon på kroppshysteriet for tenåringer og voksne, og for noen barn er lubbenhet trivselsvekten, men for de fleste er det grunn til å tenke at man bør justere litt hvis barnet blir tyngre og tyngre og mer og mer passivt.

Gjest =tentacle=
Skrevet
aspartamen i light saften er mye farligere for barnet enn sukker ;)

Dokumentasjon?

Skrevet
Jeg får det til å være nettopp hennes poeng at hennes gode oppdragelse saboteres på alle kanter av voksne som velger annerledes.

Til og med lyver hun for barnet sitt for å dekke over at andre familier har andre regler, og later som om de også har godteri kun en dag i uken, bare en annen dag enn lørdag, siden de har blitt observert med is på en hverdag.

Hvorvidt hennes oppdragelse av egne barn er god eller ikke er egentlig litt på siden slik jeg oppfatter den kommentaren.

For meg oppfatter jeg at det er det generelle samfunnsproblem hun vil ha fokus på. Mange(ikke alle) foreldre er ganske bevisstløse i forhold til dette.

Er det egentlig så farlig om barnet får en is på en varm sommerdag?

Nei, det er det helt sikkert ikke.

Men sammenholder du det med det faktum at det er stadig flere sånne "spesielle anledninger", hos venner, barnehage, skole etc - så forklarer det litt hvorfor barn får i seg mer og mer sukker.

Skrevet
Sa hun noe om at barna som ble observert med is på en hverdag var fete? Slanke, aktive barn trenger ikke gå på diett for å holde seg normalvektige.

Det kan se ut som at mange foreldre ikke reagerer når barnet blir veldig lubbent. Kanskje det er en reaksjon på kroppshysteriet for tenåringer og voksne, og for noen barn er lubbenhet trivselsvekten, men for de fleste er det grunn til å tenke at man bør justere litt hvis barnet blir tyngre og tyngre og mer og mer passivt.

Igjen; jeg tror hun mente det generelt; som en oppfordring til å tenke litt kritisk rundt hvor ofte barna våre får godteri.

Lubbenhet eller ikke...vi bør kutte inntaket av sukker blant barn. Det er rett og slett ikke sunt uansett hvordan kroppen ellers ser ut.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvorvidt hennes oppdragelse av egne barn er god eller ikke er egentlig litt på siden slik jeg oppfatter den kommentaren.

For meg oppfatter jeg at det er det generelle samfunnsproblem hun vil ha fokus på. Mange(ikke alle) foreldre er ganske bevisstløse i forhold til dette.

Men sammenholder du det med det faktum at det er stadig flere sånne "spesielle anledninger", hos venner, barnehage, skole etc - så forklarer det litt hvorfor barn får i seg mer og mer sukker.

Hun skriver spesifikt at hun har gitt etter og brutt sine prinsipper om sukker, fordi "alle andre foreldre" gjorde det foran øynene på hennes datter.

Gjest Elastica
Skrevet

Enig i dette også. Og siden alle disse anledningene stort sett styres av andre enn familien, er det nettopp våre vaner i familien som må sørge for at sukkerinnholdet i maten holdes på et minimum. Jeg ønsker ikke begrense ungenes matinntak når de er på diverse tilstelninger, men håper jeg har gitt de gode vaner hjemmefra. Dessuten får de ikke is hjemme dersom de sier de har fått is i barnehagen. Selv om det er fint vær. Dette har ikke noe med fedme å gjøre for mitt vedkommende, bare et ønske om å etablere en god vane. Men dette har vært diskutert side opp og side ned allerede.

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt ja, men det sier ingenting om hvor mye sukker tilfeldig forbipasserende barn på gaten spiser. Alle foreldre må ta ansvar for sine egne barn, og en del har mye å lære om kosthold og fysisk aktivitet. Det er det som er problemet, og ikke at det er "vanskelig å si nei når alle andre får". Det vil alltid være barn på gaten som spiser godteri eller is.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...