Gå til innhold

Is hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hun skriver spesifikt at hun har gitt etter og brutt sine prinsipper om sukker, fordi "alle andre foreldre" gjorde det foran øynene på hennes datter.

Ja, det er sant. Kommentaren er vel sånn sett til ettertanke for "alle oss andre". Kanskje er den ikke godt skrevet, men den evner i alle fall å vekke engasjement(som er en viktig side ved en kommentar).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Generelt ja, men det sier ingenting om hvor mye sukker tilfeldig forbipasserende barn på gaten spiser. Alle foreldre må ta ansvar for sine egne barn, og en del har mye å lære om kosthold og fysisk aktivitet. Det er det som er problemet, og ikke at det er "vanskelig å si nei når alle andre får". Det vil alltid være barn på gaten som spiser godteri eller is.

Ja, men det er en vekselvirkning. Barn og foreldre påvirkes av andre barn og foreldre. Om veldig mange har et syn som åpner for mer sukker så vil det være desto vanskeligere for minioriteten som står igjen og skal fortelle barna at is ikke er "greit", selv på en varm sommerdag.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, men det er en vekselvirkning. Barn og foreldre påvirkes av andre barn og foreldre. Om veldig mange har et syn som åpner for mer sukker så vil det være desto vanskeligere for minioriteten som står igjen og skal fortelle barna at is ikke er "greit", selv på en varm sommerdag.

Ja, men den eneste "løsningen" på det er at ingen spiser is eller godteri i offentlighet, og det er da ikke mulig (og ikke ønskelig heller). Man kan ikke, ei heller på dette området, kreve at andre mennesker innretter seg etter ens egne ønsker. Om dine barn spiste is i går og ikke skal spise is i dag, så må andre få spise is i dag (de som hadde lyst på i går når dine unger spiste, kanskje).

Skrevet
Ja, men den eneste "løsningen" på det er at ingen spiser is eller godteri i offentlighet, og det er da ikke mulig (og ikke ønskelig heller). Man kan ikke, ei heller på dette området, kreve at andre mennesker innretter seg etter ens egne ønsker. Om dine barn spiste is i går og ikke skal spise is i dag, så må andre få spise is i dag (de som hadde lyst på i går når dine unger spiste, kanskje).

Selvfølgelig kan vi ikke ha en sånn løsning.

Likevel så trenger nok enkelte foreldre en tankevekker - og i så måte kan offentlig debatt fungere.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg mener at is er greit på en varm sommerdag. Ikke på hver eneste varme sommerdag dog, men like gjerne på en varm sommertirsdag som på en hvilken som helst lørdag. Jeg holder tellingen på hvor mange iser jeg gir bort.

Gjest Jytte
Skrevet

Fatter ikke problemet - jeg spiser is hver dag når det er sommer og varmt - har overhodet ikke tatt skade av det. Jeg elsker is ;)

Skrevet (endret)

Synes dama i artikkelen er småhysterisk ja. Da jeg var liten fikk jeg is hver dag på sommeren, noen ganger flere ganger om dagen. Jeg ble ikke feit, og jeg fikk mitt første hull i en tann da jeg var 22.

Må legge til at is ikke ble regnet som godteri hjemme hos oss. Is var sommer, og godteri var på lørdager og når vi hadde besøk.

Endret av Ce'Nedra
Gjest Marillia
Skrevet

På ferie blir det lett en is eller to hver dag. Dette selv om jeg prøver å begrense sukkerinntaket i hverdagen ellers i året.

Nå er ikke mitt hjemsted kjent for tropevarme, så her nyter vi is når det er flotte, varme sommerdager - og det med god samvittighet.

Skrevet
Fatter ikke problemet - jeg spiser is hver dag når det er sommer og varmt - har overhodet ikke tatt skade av det. Jeg elsker is ;)

Da har du kanskje ikke skjønt poenget i kommentaren.

Gjest Gjest
Skrevet
Da har du kanskje ikke skjønt poenget i kommentaren.

Ja - jeg glemte å si at jeg ikke nekter ungene mine is om sommeren heller .. Vi har en to-liter med is i fryseren hele sommeren - og jeg fører ikke regnskap med når de tar derfra .. fører ikke regnskap hva jeg spiser av is selv heller...

Skrevet

Jag vill inte förbjuda någon annan att äta is eller godis när de känner för det. Men jag har också reagerat på alla dessa "anledningar".

Det är soligt i dag. Vi har besök. Det är fredag. Det är söndag. Det är x födelsedag i barnehagen, x födelsedag hemma, det är x besteföräldrar på födelsedagsfirande, det är besök på IKEA, det är tur på byn, det är...

Jag menar inte att man ska sluta ge glass elelr godis vid alla dessa tillfällen utan begränsa dem - så att det verkligen blir speciellt med glass och godis när de för det. För hur speciellt är det med glass om man får en, två eller tre om dagen bara för att det är varmt?

Jag har varit med om att andra barn i barnehagen kommer och frågar mig: varför får inte Xxxx (min son) äta glass?

Jo: det får han, men inte i barnehagen. Det är inget mellanmål

Vi var till exempel borta på besök hos morfar i helgen. Det var tågresa, besök på "lekland", besök på nöjespark, shopping, middag både lördag och söndag. ALLA dessa event (tågresa, lekland, nöjespark, middagar, shopping och värmen i tillägg) var speciella och sådana som man kan tycka kopplas samman med att njuta med en glass. Men om det hade varit glass vid alla tillfällen så är det inte speciellt längre. Jo, det blev glass - som efterrätt ena dagen och en liten till pausfika på nöjesparken. Men det var allt.

Och jag inser att vi är snåla med lyxen. Nu dröjer det tills nästa tillfälle.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Ja - jeg glemte å si at jeg ikke nekter ungene mine is om sommeren heller .. Vi har en to-liter med is i fryseren hele sommeren - og jeg fører ikke regnskap med når de tar derfra .. fører ikke regnskap hva jeg spiser av is selv heller...

"Ungene" dine (hvis du fortsatt er Jytte), er vel snart voksne? I hvertfall gamle nok til å skjønne at sukker ikke bare smaker godt, men kommer med risiko for helsekonsekvenser.

Å være forelder er å ta ansvar for kosten til de små, selv om is smaker godt. Noen barn kan ha fri tilgang fordi de uansett ikke propper seg, mens andre ville sette til livs litervis i uken om de kunne. Man må se an barnet, om det begrenser seg selv eller om det må ha regler utenfra.

Skrevet
"Ungene" dine (hvis du fortsatt er Jytte), er vel snart voksne? I hvertfall gamle nok til å skjønne at sukker ikke bare smaker godt, men kommer med risiko for helsekonsekvenser.

Å være forelder er å ta ansvar for kosten til de små, selv om is smaker godt. Noen barn kan ha fri tilgang fordi de uansett ikke propper seg, mens andre ville sette til livs litervis i uken om de kunne. Man må se an barnet, om det begrenser seg selv eller om det må ha regler utenfra.

:Nikke:

Gjest Jytte på jobb
Skrevet

Nettopp - derfor er det så utrolig tett å diskutere dette opp og i mente .. De fleste foreldre har såpass gangsyn at de vet at ungene har behov for et sundt kosthold. Min unger (som nå er nesten voksne) har aldri forspist seg på is selvom vi alltid har det i fryseboksen ... det kan gå uker uten at de rører det.

Jeg er bare så lei av den ensidige fokus på sukker .. ingen diskuterer det vanvittige overbruket av halv- og helfabrikata som er stinn av salt og farlig fett .. Noe som er til større skade for helsen enn unger som får en ispinne på varme sommerdager.

Hjemme hos oss spiser vi sunn middagsmat hver dag - vi har aldri middag uten masse grønnsaker ... Frukt har vi alltid på et fat i kjøleskapet, brus kjøper vi kun til jul .. eller kjøper vi kun Farris. Det blir feil å kun fokusere på sukker .. kostholdsproblemer i landet er så mye mer sammensatt enn det.

Skrevet
Nettopp - derfor er det så utrolig tett å diskutere dette opp og i mente .. De fleste foreldre har såpass gangsyn at de vet at ungene har behov for et sundt kosthold.

Ja, da er det vel helt unødvendig å ta dette opp.

Ettersom barna blir stadig fetere, får dårligere kondis, motorikk og i større grad får livsstilssykdommer - så er det vel nettopp et resultat av at foreldre generelt er opptatt av å gi sine barn et sunt kosthold?

Gjest Jytte på jobb
Skrevet
Ja, da er det vel helt unødvendig å ta dette opp.

Ettersom barna blir stadig fetere, får dårligere kondis, motorikk og i større grad får livsstilssykdommer - så er det vel nettopp et resultat av at foreldre generelt er opptatt av å gi sine barn et sunt kosthold?

Vi har så lett for glemme alt det omkringliggende i den ensidige fokusen på sukkeret.

Trim, f.eks... foreldre kjører ungene til skolen, til fritidsaktiviteter, til venner .. overalt ... og kostholdet forøvrig som det sjeldent og aldri fokuseres på - dette er sterkt medvirkende årsaker til at unger blir tyngre og tyngre. Jeg er sikker på at vi spiste mye mer sukker da vi var små enn ungene idag. Vi fikk sukker i saft, syltetøy, sukker og rabarbra, eggedosis, osv ... men vi beveget oss .. Vi måtte gå eller sykle overalt hvor vi skulle .. ingen kjørte oss .. Kan ikke huske at noen var overvektige på den tiden ...

Gjest Gjest_zadine_*
Skrevet

Tulla vår får is hver dag når det er varmt. Gjerne 2 til dagen også.

Men vi kjøper saft is.

Ellers så lager vi smoothie og fryser ned disse til ispinner. Kjempelurt og sunnt;-)

Skrevet
Vi har så lett for glemme alt det omkringliggende i den ensidige fokusen på sukkeret.

Trim, f.eks... foreldre kjører ungene til skolen, til fritidsaktiviteter, til venner .. overalt ... og kostholdet forøvrig som det sjeldent og aldri fokuseres på - dette er sterkt medvirkende årsaker til at unger blir tyngre og tyngre. Jeg er sikker på at vi spiste mye mer sukker da vi var små enn ungene idag. Vi fikk sukker i saft, syltetøy, sukker og rabarbra, eggedosis, osv ... men vi beveget oss .. Vi måtte gå eller sykle overalt hvor vi skulle .. ingen kjørte oss .. Kan ikke huske at noen var overvektige på den tiden ...

Jeg er helt enig i at det godt kan fokuseres på andre aspekter ved vårt kosthold, i tillegg til trim.

MEN den bagtelliseringen av sukker er nok symptomatisk for mange av de som synes det er "helt greit" med mye godteri ved alle mulige anledninger.

Her i Norge forbruker vi gjennomsnittlig 43 kilo sukker per person per år. Det er tredje høyest i verden. Sukkerinntaktet hos befolkningen øker for hvert tiår som går. På 1700-tallet var det årlige inntaket 0,4 kilo per person.

Fra Sosial og Helsedirektoratet:

"Undersøkelser viser at norske tenåringer spiser nesten dobbelt så mye sukker som Verdens Helseorganisasjon og norske helsemyndigheter anbefaler. Sukker i form av brus og godterier kan fortrenge andre matvarer. Hjem, skoler og arbeidsplasser bør derfor prioritere et skikkelig tilbud av sunne og velsmakende måltider, og friskt vann, frukt og grønnsaker bør bli tilgjengelig i alle skolekantiner.

Verdens Helseorganisasjon advarer mot overforbruk av sukker. Bakgrunnen er bl.a. at høyt sukkerinntak er med å øke risikoen for fedme – noe som i sin tur er en risikofaktor både når det gjelder hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes – sykdommer som ifølge Verdens Helseorganisasjon forårsaker 60 prosent av alle dødsfall i verden."

Gjest =tentacle=
Skrevet
Sukker er godt.

Det er også røyk, alkohol, narkotika, fartsleker med sprek bil og ubeskyttet sex med spennende personer på ferie i eksotiske land.

Man skal kose seg, men man skal også ta hensyn til at man bare har èn kropp, og må ta litt vare på den også. På et tidspunkt blir noe så uskyldig som å spise søtt ikke lenger bare å unne seg kos, men også å pådytte seg helseskader. Et stykke før der bør man sette grensen, og barn er avhengige av at foreldrene setter grensene for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...