Gå til innhold

Sinker i trafikken!


Wonders

Anbefalte innlegg

Går det an?

De som ligger under fartsgrensen er faktisk til langt større fare i trafikken. Det er de som skaper de farligste situasjonene .. Heldigvis så er politiet blitt mer obs på dette ettehvert.

Nope, det er de som kjører forbi der det ikke er oversiktelig nok til å gjøre det ("fordi de har så dårlig tid" el.) som skaper de FARLLIGE situajsonene. De som kjører sakte skaper den IRRITERENDE situasjonen som provoserer enkelte til å være uforsvarlige, men det er ikke FARLIG å kjøre sakte bak en annen som kjrer sakte, det er bare irriterende...

Men ja, politiet er obs på at de som skaper disse situajsonene derved indirekte skaper de farlige situasjonee (fordi andre ikke har impulskontroll?) og "luker ut" disse også.

Men det FARLIGE er jo de som absolutt skal kjøre forbi der det ikke er plass/sikt til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
De som ligger under fartsgrensen er faktisk til langt større fare i trafikken. Det er de som skaper de farligste situasjonene ..

Du skaper da ikke en farlig situasjon ved å kjøre bortetter en vei i en forsvarlig og lovlig fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med "en opplagt grunn" for å kjøre i en lovlig fart på en veg?

Vel, når trafikken forøvrig flyter i 90/100 km/t og det er tørt og fint føre, da blir biler som ligger i 70 et irritasjonsmoment. Det er vel ingen lov som sier at man ikke kan ligge i 70 på motorvei eller lignende (man må vel kjøre en del saktere for å bli bøtelagt for å kjøre for sakte, mener jeg?), men som noen over her påpekte, kan det få andre sjåfører til å gjøre farlige manøvre for å komme forbi.

Jeg mener allikevel at fartsgrenser er satt for å overholdes, og synes fartsentusiaster er langt skumlere enn folk som kjører litt for sakte, bare for å ha det på det rene.

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte i 80-sone, og fyren foran meg kjørte bare 40-50! :overrasket::overrasket::overrasket: Til slutt så ble jeg så irritert at jeg begynte å tute endel, men neida, kjører ikke inn eller øker farten- endte med at jeg kjørte inn til siden for å vente til han hadde kjørt et lite stykke så jeg slapp å ligge bak ham. :slåss: Og dette var på en ganske fin vei, med lite svinger.

Irriterer meg at enten så kjører bilistene over fartsgrensen, eller så kjører dem under. Jeg er blant dem som kjører litt over fartsgrensen, hihi. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte i 80-sone, og fyren foran meg kjørte bare 40-50! :overrasket::overrasket::overrasket: Til slutt så ble jeg så irritert at jeg begynte å tute endel, men neida, kjører ikke inn eller øker farten- endte med at jeg kjørte inn til siden for å vente til han hadde kjørt et lite stykke så jeg slapp å ligge bak ham. :slåss: Og dette var på en ganske fin vei, med lite svinger.

Irriterer meg at enten så kjører bilistene over fartsgrensen, eller så kjører dem under. Jeg er blant dem som kjører litt over fartsgrensen, hihi. :sjenert:

Jeg er av dem som kjører for fort. Men da i forbikjøringsfeltet. Ingenting som irriterer meg som de som enten ligger under fartsgrensa, eller akkurat så vidt over, og i venstre felt når deres fart er lik eller lavere enn farten i høyrefeltet. Da kjører jeg opp i rompa på de, og setter langlysene i bakspeilet deres. De fleste skjønner da at de helt fint kan flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_olag_*
Hva skal man med "en opplagt grunn" for å kjøre i en lovlig fart på en veg?

Veitrafikklovens §3 sier vel noe om hvor og når man kan kjøre

i forskjellige hastigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av dem som kjører for fort. Men da i forbikjøringsfeltet. Ingenting som irriterer meg som de som enten ligger under fartsgrensa, eller akkurat så vidt over, og i venstre felt når deres fart er lik eller lavere enn farten i høyrefeltet. Da kjører jeg opp i rompa på de, og setter langlysene i bakspeilet deres. De fleste skjønner da at de helt fint kan flytte seg.

he he, hadde du gjort det mot meg så hadde jeg bare bremset litt ekstra ;)

men hvis jeg ligger i venstre felt i tilnærmet likt tempo som de i høyre har så er det en grunn til det, svært sjelden jeg egentlig bruker venstrefila bortsett fra igjennom drammen når jeg kjører der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klar for mat

Kan det være at folk er fartsblinde?

De som sinker titter ikke ut. Ser ikke opp om han står i samsvar med trafikken forøvrig...det er jo ett tegn på at en gjør noe galt, ...om man blir tuta på , lager laaaange kø osv...

De bør kjøre til siden å slippe folk forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bannet og hylt til mange sinkere på veien og det er skummelt å se hvor mange farlige situasjoner de skaper. Det er faktisk ikke rart at folk blir lei og prøver å komme seg forbi.

...Selv banner jeg høyt for meg selv og viser knytteneven mens jeg tenker på en setning jeg leste i teoriboken min: "Om man kjører i 80km/t i stedet for 70km/t i 10km, kommer man 1 minutt fortere frem". Det er noe å tenke på, men gud, så irriterende. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler skal ha denne feilmarginen, det var i hvertfall slik. Så det er nok ingen unnskyldning!

Det VAR slik ja.

Men jeg tror ikke det er slik nå.

Mange nyere biler har liten eller ingen feil i speedometervisningen.

(har selv en bil uten feilvisning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Det er sånn fortsatt, men ikke likemye. Kjøreskolebilen ble kjøpt i 2006 og da jeg speedometeret viste 80/81 vise sånn ting langs veien 76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det er de som kjører forbi der det ikke er oversiktelig nok til å gjøre det ("fordi de har så dårlig tid" el.) som skaper de FARLLIGE situajsonene. De som kjører sakte skaper den IRRITERENDE situasjonen som provoserer enkelte til å være uforsvarlige, men det er ikke FARLIG å kjøre sakte bak en annen som kjrer sakte, det er bare irriterende...

Men ja, politiet er obs på at de som skaper disse situajsonene derved indirekte skaper de farlige situasjonee (fordi andre ikke har impulskontroll?) og "luker ut" disse også.

Men det FARLIGE er jo de som absolutt skal kjøre forbi der det ikke er plass/sikt til det...

:klappe:

Veitrafikklovens §3 sier vel noe om hvor og når man kan kjøre

i forskjellige hastigheter?

Nei, men det er vel den politiet bruker når de stopper de som ligger langt under fartsgrensen. For der står det at man skal kjøre så man ikke er til unødig hinder eller forstyrrer annen trafikk. Men blir det bøter av slik kjøring? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der hvor jeg kommer fra, er det en strekning hvor man får kjøre 80. Galskap.
Det er et klassisk fenomen i grisgrendte strøk - man kommer ut fra 60-sone med gulstripe og rett ut i smal og svingete 80-sone. :)

Men det er viktig å huske på at man har ansvar for egen hastighet, og ikke nødvendigvis må kjøre i hastigheten som står på skiltet. Det er en tendens til at folk gjør færre selvstendige vurderinger, noe som f.eks gir seg utslag i flere ulykker når det blir kaldt og glatt og det likevel er samme fartsgrense som ellers. Om alle slutter å gjøre egne vurderinger er den naturlige konsekvensen at vi får overvåkning og automatisk fartsbegrensning i alle kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som kjører for fort. Men da i forbikjøringsfeltet. Ingenting som irriterer meg som de som enten ligger under fartsgrensa, eller akkurat så vidt over, og i venstre felt når deres fart er lik eller lavere enn farten i høyrefeltet. Da kjører jeg opp i rompa på de, og setter langlysene i bakspeilet deres. De fleste skjønner da at de helt fint kan flytte seg.

Jeg hadde en sånn bak meg her om dagen, det var bare det at grunnen til at jeg kjørte litt sakte var at jeg hadde biler foran meg i det venstre feltet. DA ble jeg forbannet, og pekte tydelig på bilene foran meg. Men idioten bak meg mente visst at jeg skulle legge meg i den høyre fila likevel, det er mulig han hadde tenkt å bruke denne taktikken på hele bilrekka bortover. Jeg flyttet meg ikke nei.

Forøvrig er denne "kjøre opp i rompa på de"-praksisen farlig. Man vet jo aldri hva som plutselig kan dukke opp sånn at man må bråbremse, men det er jo mange som overvurderer sin egen reaksjonsevne. Da er de dårlige bilførere mener jeg.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skaper da ikke en farlig situasjon ved å kjøre bortetter en vei i en forsvarlig og lovlig fart!

Det er ikk elov å hindre annen trafikk, selv m annen trafikk kjører for fort. Det har politi gått ut med i media, da mange opplever å ikke kunne bruke forbikjøringsfil til akkurat det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Nei, men det er vel den politiet bruker når de stopper de som ligger langt under fartsgrensen. For der står det at man skal kjøre så man ikke er til unødig hinder eller forstyrrer annen trafikk. Men blir det bøter av slik kjøring? Noen som vet?

ja, de får bøter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikk elov å hindre annen trafikk, selv m annen trafikk kjører for fort.

Du kan ikke akkurat beskyldes for å "hindre annen trafikk" dersom de som irriteres av deg kjører for fort. Da er det jo 100% deres egen skyld at de blir hindret.

Det å kjøre sakte i seg selv er heller ikke å hindre annen trafikk. Det er fullstendig lov å kjøre sakte så lenge man viser hennsyn osv. Desstuen er det noe helt annet enn å kjøre 75 i 80-sona det snakkes om når det gjelder å kjøre så sakte at man evt hindrer annen trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...