Gå til innhold

Sinker i trafikken!


Wonders

Anbefalte innlegg

Folk som presterer å kjøre i 30 km i t UNDER den lovlige grensa, de burde blitt avskiltet på stedet!

Kort prosses, knepp knepp - knepp knepp.

Livsfarlige, og totalt uten innsikt i trafikkbildet. Man blir temmelig frustrert!

Om man er ukjent kan det gå litt saktere, det vet de fleste som ikke har GPS i bilen. Å det skal litt til å holde grensen på prikken, men når de luser seg avgårde, som om de ikke hadde bensin, vil jeg bare oppfordre dem til å kjøre i veikanten å la oss som følger loven få slippe forbi før det blir veikork!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Jeg er rimelig enig her ja. :enig: Lå bak en mann som hadde funnet frem veteranbilen i går, og han presterte å ligge konstant 10 under grensa... Det irriterer meg.

Ellers pleier jeg å treffe på dem når jeg skal forte meg hjem etter jobben for å rekke barnehagen... Skjønner ikke at det går an å ligge konstant under grensa på greie veier når det er tørt og fint også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det går an å ligge konstant under grensa på greie veier når det er tørt og fint også...

Kanskje ikke speedometeret på disse bilene er riktig "innstilt".

Har selv en bil som har litt over 10% feilmargin - altså om speedometeret viser 80, så er faktisk fart bare 70-71...

Og det er ganske mange biler som har en slik feilmargin.

Så det trenger ikke å ha noe med bilføreren å gjøre - og når man kjører x antall prosent under fartsgrensa hele tiden, så vil jeg heller tro at det er dette som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kanskje ikke speedometeret på disse bilene er riktig "innstilt".

Har selv en bil som har litt over 10% feilmargin - altså om speedometeret viser 80, så er faktisk fart bare 70-71...

Og det er ganske mange biler som har en slik feilmargin.

Så det trenger ikke å ha noe med bilføreren å gjøre - og når man kjører x antall prosent under fartsgrensa hele tiden, så vil jeg heller tro at det er dette som er årsaken.

Alle biler skal ha denne feilmarginen, det var i hvertfall slik. Så det er nok ingen unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Alle biler skal ha denne feilmarginen, det var i hvertfall slik. Så det er nok ingen unnskyldning!

Hvordan er ikke dette noen unnskyldning? Feilmarginen er forskjellig fra bil til bil. Min bil er temmelig nøyaktig, så hvis nålen peker på 80 der, så kjører jeg i 80. På min far sin bil er derimot avviket ca 10 km/t (i følge disse festlige skiltene "du kjører i x km/t" langs veien). Jeg er vant til at hvis fartsgrensen er 80, ja så passer jeg på at speedometer ikke overstiger 80, så hvis jeg kjører min far sin bil irriterer jeg antageligvis vettet av andre. Det er ikke alltid det er lett å vite hva avviket er nøyaktig, og da kan det fort bli dyrt å sjanse på at "det er best å ha speedometer på 90 for sikkerhets skyld".

Jeg bor på vestlandet, og nå om sommeren er det et helvete å kjøre på smale svingete vestlandsveier. Fullt av turister som kjører nisakte for å kikke på the beautiful fjords og som er livredd for å kjøre i tuneller (-står- på bremsen hver gang de kommer til en av de ørten tusen tunnellene i området, og kjører i ca 10 km/t gjennom hele herligheten), og ikke pokker om de skal kjøre inn til siden. Og på de veiene er det jo ikke god nok sikt til at man kan kjøre forbi. Det er faktisk politipatruljer i området som har "omvendte" fartskontroller, hvor de stopper de som kjører så sakte at de er farlig for trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss Guided

Og så kan vi klippe av skiltet til de som ikke bruker blinklys, de som kommer kjørende fra butikken bak rumpa di og ut i fotgjengerfeltet, de som snakker i mobil uten handsfree og ikke klarer å følge med på at de burde ha brukt blinklys, og alle de som tror at "neste bil stopper sikkert for fotgjengeren" ........

Det hadde ikke blitt mange biler igjen og vi hadde spart miljøet for en del klimagasser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo enkelte som virkelig har fått lappen på postordre, da. Jeg var borti en her nå nylig som i aksellerasjonsfeltet på vei ut på motorvei (to-felts med 90-grense) faktisk stoppet opp, blinket og ventet på at noen skulle stoppe og slippe h*n inn. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Man har jo enkelte som virkelig har fått lappen på postordre, da. Jeg var borti en her nå nylig som i aksellerasjonsfeltet på vei ut på motorvei (to-felts med 90-grense) faktisk stoppet opp, blinket og ventet på at noen skulle stoppe og slippe h*n inn. :sprettoy:

Hereguuuud :ler:

Det er jo ofte også disse kånene som på parkeringsplasser o.l som skal kjøre ut bilen, det kjører litt med clutsjen først å så trøkker de inn speeden helt så det bråker noe sinnsykt og lukter svidd. Samtidig sitter de i bilen og er sur fordi bilen ikke går noen steder..

Men OT: Jeg syntes å det er utrolig irriterendes med disse søndagskjørerene og ofte er det fordi de ikke tør å kjøre mer eller det er så gamle at de egentlig ikke har fått noen opplæring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen ligger ca 10 km under, vil jeg somregel tro det er speedomenteret ja.

Om de ligger 30 km under.... da er det nok føreren, for SÅÅÅÅ feil er ikke speedometeret...

Mitt speedometer er også ca 10% for "lavt", jeg har sånn klistrelapp fra speedometerkontroll fra NAF som sier at når speedometeret viser 80, er farten 71, etc. Så jeg tilpasser, og ligger i det som er "reelt 80" (dvs ca 90 på speedometeret). Men, når jeg kjører bil som ikke er min, i alle fall dersom den ikke har sånn lapp, så følger jeg speedometeret nøyaktig ja, for jeg vet jo ikke hvor rett/feil det er...

Og helt ærlig, jeg er av dem som ikke alltid kjører fort nok jeg også. Ned enkelte svigete fjellbakker med null sikt rundt neste sving, og vei om ikke er bred nok til å møte en trailer i full fart.... (bred nok til å møte uten å rygge, men da må man ta det litt rolig, og legge seg nært ut tilden bratte kanten...) Ikke pokker om jeg kjører i 80 der altså. Og når det kommer en bil bak meg som visstnok ikke verdsetter livet sitt like høyt som meg (eller er litt tøffere) så stopper jeg på første og beste plass og slipper dem forbi. Det er ikke så ofte jeg må gjøre det lenger, jeg har blitt tøffere jeg også med årene, men enkelte vei er ER bare ikke forsvarlig å kjøre 80 selv om det står det på skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Men Malama, det er da forskjell på veiene også. De veiene jeg kjører hver dag er ikke slik som du beskriver, det er mye rette strekninger, rolige svinger og det er snakk om E6 og riksveier der jeg kjører.

Så klart skal man kjøre etter forholdene, men når forholdene tilsier det skal man ikke ligge under fartsgrensen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det irriterer meg også.

Lå bak noen biler i 70 sone. Førstemann kjørte i 45-50 km/t :frustrert: Når det endelig kom en litt lengre strekning, så jeg en mulighet til å kjøre forbi....

..og ble vinka inn av politiet. Fikk en lengre "skjennepreken" om min "agressive kjøring". Og det gikk ikke an å kjøre sånn med små barn i bilen etc etc. På det tidspunktet var jeg fly forbannet, for jeg hadde ligget etter sinken en stund. Så jeg svarte politimannen tilbake at det var klart jeg var forbannet når folk kjører i 45-50 km/t i 70 sone. Og jeg hadde god oversikt, ingen problem med den forbikjøringa. Dessuten burde de heller luke ut sinkene istedetfor meg!

Jeg fikk kjøre videre, det skjedde ikke noe mer. Ingen prikker eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabby: Det har du rett i. Jeg suste avgårde på E6 i går ja... til og med i hundre (ja, i hundresonen altså, inn til Oslo) Og der er det selvsagt veier til å kjøre sånn. Sånn er det ikke like mye på en del av veiene her lenger vest...

Poenget mitt er vel at det er forskjell.

Noen kjører sakte fordi de ikke er klar over speedometerfeil. "Tilgivelig"

Noen kjører sakte pga veiforhold/ikke nok "is i magen". "somregel tilgivelig".

Noen kjører veldig sakte uten noen forklarlig grunn. "ikke så veldig greit"

Og den siste gruppen irriterer meg (som av og til hører til gruppe en eller to) innigranskauen også.

Så det er disse som burde lukes ut av trafikken.

Eller i det minste lære seg normal folkeskikk: slippe forbi køa!

Jepp, ned noen av disse fjellene her på vestlandet er det av og til slik at man må ha kjørt denne typen veier litt for å våge kjøre fort, gjerne kjenne svingene så man vet litt hva som møter deg rundt neste sving. Har full forståelse for at ikke alle kjører like fort som jeg hr vennet meg til å gjøre, men når jeg vet at det venter ei ferge når jeg bare kommer ned... eller retter sagt, ferga venter IKKE på meg... så ville det vært greit om de kunne slippe meg forbi. (For det er jo i alle fall ikke forhold til å kjøre forbi) DET lærte i alle fall min far meg som en grunnleggende del av kjøreoppløringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Er enig i klassifiseringen din ja Malama. Gruppe 3 er den jeg ikke liker heller... Og den er ikke morsom å komme bak når man har veldig dårlig tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og så kan vi klippe av skiltet til de som ikke bruker blinklys, de som kommer kjørende fra butikken bak rumpa di og ut i fotgjengerfeltet, de som snakker i mobil uten handsfree og ikke klarer å følge med på at de burde ha brukt blinklys, og alle de som tror at "neste bil stopper sikkert for fotgjengeren" ........

Det hadde ikke blitt mange biler igjen og vi hadde spart miljøet for en del klimagasser.....

Fantastisk ide! :)

Jeg hater:

-folk som ikke slipper andre forbi

- ikke vet at bilen har blinklys

- kjører forbi på motorveien og presser seg inn rett foran meg fordi de holder på å gå glipp av avkjørselen

- tror de har enerett på veien

Jeg kjører vel ganske gjennomsnittlig, vil jeg tro. Jeg kjører forsiktig når det er veldig svingete og jeg ikke aner hvordan det ser ut bak neste sving, men holder ellers fartsgrensen, og ligger av og til litt over. :sjenert: Av og til også litt under. Der hvor jeg kommer fra, er det en strekning hvor man får kjøre 80. Galskap. Veien er smal, man må kjøre helt ut om man møter en annen bil, og jeg har ikke tall på hvor ofte noen har havnet i grøfta der. Der kjører jeg saktere, og slipper heller utålmodige (bl.a. den naboen som allerede har hatt seg noen turer i grøfta :roll: ) forbi ved første mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Folk som presterer å kjøre i 30 km i t UNDER den lovlige grensa, de burde blitt avskiltet på stedet!

Da bør i alle fall de som kjører fortere enn fartsgrensa avskiltes på stedet.. De skaper nemlig de virkelig FARLIGE situasjonene..

Dessuten vil jeg anbefale at man tar førerkortet til førere, og ikke lar det gå ut over den stakkars bilen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fersk sjåfør, og tok det ganske rolig i svingene både i Telemark og på Vestlandet da vi var på besøk hos svigers nylig. For min del ville det ikke vært forsvarlig å ligge i 80 alle steder (selv om jeg selvsagt gjorde det der det føltes komfortabelt). Veiene der er ordentlig skumle når man både er fersk og ikke kjenner veiene særlig godt, det er det ingen tvil om. Sambo kjører f.eks. i en helt annen fart enn jeg gjør i hans hjemtrakter. Men jeg har nå i det minste vett til å kjøre innpå rasteplasser, busslommer eller lignende når jeg har muligheten, slik at evt køer slipper forbi. Min erfaring er forøvrig at de lokale på disse stedene ofte ligger godt over 80-grensa, og legger seg tett oppi rumpa på deg selv når du faktisk holder fartsgrensa. Jeg synes det er nokså irriterende også, jeg...

Men folk som ligger i 70 på E18 uten opplagt grunn, de kan jeg også styre meg for, selv om jeg ikke har hatt lappen i mer enn et par måneder. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Politiet er alltid ute etter å ta dei som kjører 10km/t over fartsgrensa, men dei som kjører 10-20km/t under, dei får holde på som dei vil *grrr*

Selvfølgelig!! Det å kjøre over fartsgrensen er ulovlig, mens det å kjøre under fartsgrensen er det man skal.

Og det er vel vanligvis det vi ønsker politiet skal gjøre: ta de som bryter loven og la de som ikke bryter loven få "holde på som de vil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men folk som ligger i 70 på E18 uten opplagt grunn, de kan jeg også styre meg for, selv om jeg ikke har hatt lappen i mer enn et par måneder. :ler:

Hva skal man med "en opplagt grunn" for å kjøre i en lovlig fart på en veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Selvfølgelig!! Det å kjøre over fartsgrensen er ulovlig, mens det å kjøre under fartsgrensen er det man skal.

Og det er vel vanligvis det vi ønsker politiet skal gjøre: ta de som bryter loven og la de som ikke bryter loven få "holde på som de vil"

Går det an?

De som ligger under fartsgrensen er faktisk til langt større fare i trafikken. Det er de som skaper de farligste situasjonene .. Heldigvis så er politiet blitt mer obs på dette ettehvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...