Gå til innhold

Kvinner som tjener over 400 000 i året

Gjest Gjest_Vinga_*

Anbefalte innlegg

Ser det er mange her som sier du må velge mellom det du interesserer deg for. Er enig i det. Men samtidig synes jeg ikke det er feil å si at du må tenke litt penger selv. Jeg valgte noe jeg kunne tenke meg. Har en mastergrad nå, men tjener veldig lite i forhold til andre med like mange år på skolebenken. Det jeg sitetr igjen med nå er jo en følelse av at det jeg kan, ikke er så mye " verdt" her i samfunnet. Min kunnskap har fått en prislapp, og den er lav. Jeg drømmer derfor nå om merutdanning, og tror jeg skal ta det. Innenfor et mer maskulint yrke. Jeg er 26 år og fortsatt ung, så hvorfor ikke ? Jeg vil ha et yrke jeg trives med, men også som jeg tjener litt penger i"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var pussig for jeg kjenner til en rekke adjunkter som tjener 380 - 430 000. I kommunene.

Minsteintekten er slik jeg skrev. Dvs at man ikke kan forvente noe mer i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Det gjelder å ha to tanker i hodet på èn gang. De fleste er interesserte i mer enn ett område, eller har flere mulige karriereveier som retter seg mot samme type arbeidsplass.

Å bare tenke penger kan gi deg en kjip jobbhverdag, men omvendt kan det å overfokusere på hva du er mest interessert i, gi deg begrensede muligheter på fritiden. Det kan være mye livskvalitet i å ha råd til å bo i et ålreit strøk hvor ikke ungene blir slukt opp av kriminelle ungdomsgjenger, for å sette det på spissen. Eller ha råd til å ta en ferie, eller ikke tenke budsjett hver gang en skal handle middag på Rimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tjener ikke psykologer ganske bra da? Privatpraktiserende psykologer kan iallefall tjene MYE.

Og det er vel fremdeles flere kvinnelige psykologer her til lands enn mannlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Hvis hovedpoenget til trådstarter var å ha en forholdsvis høy lønn, så er det jo amnge felt man kanskje heller bør konsentrere seg om enn utdannelser som tar opptil 7 år. Og som du virkelig må være veldig motivert og interessert for å klare (tannlege, psykolog osv). Mange av disse studiene har også høye opptakskrav.

Det er nesten umulig å svare på det trådstarter spør om med så lite informasjon.

Hvios jeg skulle valgt studieretning på nytt tror jeg jeg ville tatt en utdannelse innen programmering og webløsninger. Gode lønninger og mange jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, jeg mener det godt: Hvis det er slik du tenker så vil du garantert få merke det en dag, at du valgte feil. Mulig du har tenkt over det selv, men du bør spørre deg selv andre spørsmål enn hva tjener jeg mest på, økonomisk.

Hilsen ei som har en møkka- jobb(økonomisk sett), men likevel synes det er verdens flotteste jobb å ha! :)

Men man kan også spørre seg: "Er dette en jobb jeg tror jeg vil trives med samtidig som den er godt betalt?" Det er ikke slik at alle godt betalte jobber er kjedelige. Jeg er selvsagt enig i at god lønn ikke bør være det eneste kriteriet når man velger vei, men det skader ikke å velge en utdanning som sannsynligvis kan gi en godt betalt jobb hvis man samtidig liker det man holder på med.

(Klar over at dette er en selvfølgelighet, men ofte høres det ut som valget står mellom å ha en jobb man trives med eller en jobb som er godt betalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Svært mange vet ikke hva de vil trives med før de har forsøkt det og erfart det!

Du kan tjene meget bra på å være selger, lærer (adjunkt m/opprykk), ingeniør, siv.ingeniør: alt som har med teknologi og økonomi betaler skikkelig bra.

Er du i tillegg jente: velg ingeniøryrket! Det er forholdsvis greit, kort og lønnen er råfet! Du vil få jobbe med masse forskjellig avhengig av interesser og alle trenger ingeniører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er advokat og tjener godt over 400 000. Forholdsvis nyutdannet og forventer bra stigning fremover.

Som sagt av jurist over - yrket er bra fordi du kan jobbe i alle bransjer. Du tar en meget god utdannelse som gir grunnlag for god lønn, og kan derfra finne ut hva du trives med og velge bransje deretter; alt fra barnevern til forretningsliv. Et meget godt utgangspunkt dersom man ikke er helt sikker på hva man trives med.

Av andre yrkesgrupper kan jeg si meg enig med de øvrige her; økonomer, ingeniører, leger e.l., farmasøyter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Bli ingeniør da er du sikret høy lønn og varierte og spennende arbeidsopgaver! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen IT, og har nettopp rundet 400.000 i ny jobb. Men det er mye forskjellige typer lønninger innen IT, alt fra ca 300.000 til en god del mer. Det kommer helt an på fagfelt og hvilket firma du jobber for, i tillegg til hvor mye guts du har for å kreve den lønnen du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ingeniørutdannelse er ikke nøvdendigvis så godt betalt. Ingeniørtittelen er ikke vernet. Sivilingeniør er derimot en tittel som pleier å gi en god lønn.

IT-utdannelse kan gi alt fra 230 000kr i lønn, til sikkert en million. Men det hjelper ikke å bare ha en IT-utdannelse hvis man ikke har noe interesse eller teknisk forståelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min tjener over 400 000 ja. Hun tok sykepleierutdanning, jobbet som sykepleier noen år, før hun begynte å undervise på sykepleierskolen. Deretter skrev hun hovedoppgave. Hun har jobbet som pleie- og omsorgssjef i flere bydeler, og er nå prosjektleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet psykolog og tjener omtrent 400.000 i året. Mannen min er IT-konsulent og tjener godt over millionen, og det uten utdannelse... Akk ja.

Søsteren min er farmasøyt, og hun tjener ikke over 400.000 forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nyutdannet psykolog og tjener omtrent 400.000 i året. Mannen min er IT-konsulent og tjener godt over millionen, og det uten utdannelse... Akk ja.

Ps, jeg antok at du spør om GRUNNlønn. Tar en med alle mulig tillegg, så blir lønnen høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere som jobber innen it, hva slags utdanning har dere? (Dataing., informatikk, diverse privatskoler...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk
Dere som jobber innen it, hva slags utdanning har dere? (Dataing., informatikk, diverse privatskoler...?)

Hva mener du med "innen IT"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Buster_*

Jeg har enkelte sertifiseringskurs, men ellers er jeg selvlært.

Det finnes en haug av it relaterte utdanninger og kurs. Hva du bør velge kommer helt an på hva slags jobb du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men farmasøyter kan tjene godt over det, særlig de universitetsutdannede som driver apotekene, eller farmasøyter som jobber innen legemiddelindustrien.

De jeg kjenner som jobber innen IT og tjener over 400 000 er stort sett folk med Bachelor og Mastergrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye er flaks/uflaks også! Jeg har nettopp fått ny jobb nå, og gjorde et gigantisk lønnshopp!

Til nå har jeg jobbet som selger med en garantilønn på 180.00, nå har jeg fått en jobb inne telekom med en lønn på 360.000! Jeg har ingen erfaring innen telekom, men er relativt smart og oppegående.

Min utdanning er fra både reiseliv og markedskommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fagbrev i IKT-driftsfag og har tatt et par sertifiseringer utenom. Tjener 335 000kr i året, så jeg er langt unna 400 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...