Gå til innhold

Kvinner som tjener over 400 000 i året


Gjest Gjest_Vinga_*

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å tjene over 400 000 når jeg går ut i jobb til høsten, er sivilingeniør. Jeg er heldig - jeg synes yrket mitt er kjempespennende og gleder meg til å begynne å jobbe, men høy lønn er bare en bonus, husk på at du skal trives også!

Absolutt, støtter denne. Bli ingeniør, sivilingeniør eller siviløkonom og du kan velge i jobber go skru lønnen grådig opp. Her er masse studieplasser ledige og det er ikke vanskelig studier :-)

Å anbefale noen å bli ingeniør/siving for pengenes del, og si at det ikke er vanskelige studier, syns jeg er helbom. Studiene krever jevn, hard jobbing og et solid fundament i realfag i bunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frysepulver

En venninne av meg har en master i statsvitenskap, men jobber innen olje. Etter et halvt år i jobben fikk hun en uventet lønnsforhøyelse og tjener nå 400 000 blank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kommer til å tjene over 400 000 når jeg går ut i jobb til høsten, er sivilingeniør. Jeg er heldig - jeg synes yrket mitt er kjempespennende og gleder meg til å begynne å jobbe, men høy lønn er bare en bonus, husk på at du skal trives også!

Ingneiørstudiet og sivilingeniørstudiet er helt greie studier. Jeg kjenner flere som såvidt har greid elementære realfag i videregående og de er i dag ingeniører og siv.ing. De tjener penger som gress. I og med at det ikke er nok av dem i Norge (det blir det aldri...) styrer de markedet. De jobber i kraftselskaper, oljeindustri og i kule selskaper. Jenter: bli ingeniør eller siv.ing. og verden ligger for deres føtter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Mulig jeg virker helt dum her nå, men det får så være. men hva ER egentlig en siv.ingeniør? altså hva gjør man? hva går utdannelsen på? aldri helt forstått det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg virker helt dum her nå, men det får så være. men hva ER egentlig en siv.ingeniør? altså hva gjør man? hva går utdannelsen på? aldri helt forstått det der...

Kanskje ikke så rart ettersom vi jobber med veldig mye forskjellig :)

Ta en titt på sidene til NTNU - dette er ikke det eneste stedet man kan utdanne seg til siv.ing, men her i Norge er det det største miljøet og de som har de aller fleste fagene. men du kan jobbe innen vei, jernbane, samfunnsplanlegging generelt, data, IT, kjemi, fysikk, marinteknikk, miljø, kommunalteknikk.... og dette er bare noen muligheter... Mulighetene er mange - både studiemessig og arbeidsmessig - men det krever interesse for realfag - dette ligger i bunnen av alle de ulike studieretningene.

Siv.ing-studiet (og nå snakker jeg ut i fra egen erfaring fra NTNU) er til tider krevende, men slettes ikke for vanskelig å komme seg gjennom - det krever imidlertid jevn jobbing gjennom de årene du faktisk studerer. Mange av fagene er "modningsfag" - og til å begynne med er det mange grunnleggende fag som kan oppleves som tunge og tørre. Etterhvert som studiene skrider fram blir man mer spesialisert - og studiene blir mer spennende. Syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

siv. ing. er rett og slett at ein har lenger utdanning i eit ingeniørfag. Altså; vanlig høskuleingeinør er 3 år, siv.ing er 5 år. Og då altå to år ekstra innan det ingeniørfaget ein har valt. Kan sikkert samanliknast med bachelor (høgskuleingeniør) og master (siv.ing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
siv. ing. er rett og slett at ein har lenger utdanning i eit ingeniørfag. Altså; vanlig høskuleingeinør er 3 år, siv.ing er 5 år. Og då altå to år ekstra innan det ingeniørfaget ein har valt. Kan sikkert samanliknast med bachelor (høgskuleingeniør) og master (siv.ing)

En siv. ing. er en master, ja, og de skriver masteroppgave det siste året/semestret (litt usikker). I tillegg går utdanningen mer i dybden og er mer teoretisk rettet enn en vanlig ingeniørutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobber som veterinær og tjente ca 630 000 i fjor. Tjente 440 000 samme året som jeg ble kandidat, jobbet da bare fra april og ut året.

Men, som mange andre har skrevet, du bør ta en utdannelse innen noe du er interessert i, det hjelper ikke å ha en god lønn hvis du skal gå på jobb i 40 år uten å syns det du driver med er interessant og spennende.

Og jeg kjenner flere veterinærer som tjener 300-350 000 i året (smådyrklinikere). Men klart man kan komme høyere.

Ellers kan man vel også tjene over 400 000 i året som sykepleier om man jobber turnus og evt med videreutdanning.

Ville også satset på sivilingeniør. Advokater og leger kan også tjene bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Ja, jeg kjenner mange jenter som tjener over 400.000 i året. Noen har bare videregående, andre har 4 år høyskole, andre igjen har hovedfag.

Umulig å anbefale deg en yrkesretning hvis du ikke gir noen hint om hva du kunne tenke deg åg jobbe med eller egner deg til. Det finnes en drøss jobber der du kan tjene over 400 000 i året, om ikke helt i nybegynnerlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nyutdannete kan bli statsautoriserte, da det er krav om minst to års relevant praksis, så å sammenlikne en statsautorisert revisor med en nyutdannet innen et annet fagfelt blir jo litt feil. Å bli statsautorisert tar jo minst 7 år: master tar 5 år, samt 2 års praksis, samt en eksamen med ca 80% stryk. Og det er gjerne partnerne som tjener veldig mye, da de er deleiere gjennom såkalte indre selskaper. De er dessuten oppdragsansvarlige, så det er de som blir bura inne i kasjotten når det går galt (finance credit)

Grunnen til at jeg skrev statsautorisert revisorer, er at de som er det virkelig tjener gode penger. Og revisor bransjer søker nå mer og mer etter de som er ferdige med skolen for ansettelse.

Man kan tjene ganske godt bare som registrert revisor. Å være revisor er profitabelt. Det er andre ting ved privat revisjon som trekker det ned, men det er ikke pengene.

Trådstarter spurte etter yrker hvor det tjenes godt. Hun spurte ikke etter hvor lett det er å bestå eksamen eller andre ting ved en yrke. Så det var på bakgrunn av hennes spørsmål jeg svarte.

Endret av May Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dessuten så er saker som Finanse Credit ganske sjeldne og intern kontrollen i revisjons selskapene er ganske god (i hvert fall i de store selskapene)

Ja, jeg vet selvsagt at det ikke er ofte det er sånne saker (heldigvis!). Grunnen til at jeg trakk fram dette ekstremtilfellet er at det som regel er en sammenheng mellom lønn og det ansvaret man har. Dette er noe man må ta stilling til om man vil påta seg. Som man ser i denne tråden kan man tjene ganske bra innen de fleste bransjer, også innen offentlig sektor hvis man har en lederstilling. Men da må man også ha en jobb hvor man ikke nødvendigvis kan gå hjem klokka fire på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis du utdanner deg til lærer (adjunkt med opprykk) så vil du etter noen få år tjene over 400 000 :-) :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du utdanner deg til lærer (adjunkt med opprykk) så vil du etter noen få år tjene over 400 000 :-) :sol:

Noen få år?.. ehe. nei. Topp etter 16 år er i ks-området 375 ....

-

Men 400 er ikke så mye lengre faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noen få år?.. ehe. nei. Topp etter 16 år er i ks-området 375 ....

-

Men 400 er ikke så mye lengre faktisk.

Det var pussig for jeg kjenner til en rekke adjunkter som tjener 380 - 430 000. I kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampyra
Det var pussig for jeg kjenner til en rekke adjunkter som tjener 380 - 430 000. I kommunene.

Samme her!

Kjenner flere som har etterutdannet seg som ligger rundt 400 000 i året.

Dropp inntekt når du ser etter utdanning! bestem deg heller for noe du vil jobbe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig...

Skal velge vei videre om et par år og er usikker på hva som er lurt å velge når jeg ikke har lyst til å leve på minstelønn resten av livet.

(Førskolelærer, vernepleier etc. er uaktuelt)

Ikke for å være frekk, jeg mener det godt: Hvis det er slik du tenker så vil du garantert få merke det en dag, at du valgte feil. Mulig du har tenkt over det selv, men du bør spørre deg selv andre spørsmål enn hva tjener jeg mest på, økonomisk.

Hilsen ei som har en møkka- jobb(økonomisk sett), men likevel synes det er verdens flotteste jobb å ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber som advokatfullmektig i et større firma i Oslo, har jobbet i snart ett år. Startet på 390', går snart opp til 450'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestlekwf
En venninne av meg har en master i statsvitenskap, men jobber innen olje. Etter et halvt år i jobben fikk hun en uventet lønnsforhøyelse og tjener nå 400 000 blank

Hvordan har hun klart det? Er det i administrasjonen hun jobber eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...