Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #201 Del Skrevet 26. april 2009 Dette er langt fra normalen. Ingen av mine foreldre tjener over 400 000, og det gjør heller ikke mine venners foreldre. Hvis ingen hadde tatt til takke med lavere lønninger, hadde vi fått problemer i samfunnet... Idiotisk å tro at folk uten utdannelse kan tjene over 400 000. Det tilhører sjeldenhetene. Vel, bor du på vestlandet og kjenner folk som jobber i oljen vet vi alle at folk uten utdanning tjener opp mot millionen fordi de jobber off shore. Så det er veldig mulig. Jeg kjenner et par unge kvinner som jobber i kommuneadministrasjoner, og de tjener begge kr 430.000. Ganske bra kommunelønninger! De er 33 år og har master. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. april 2009 #202 Del Skrevet 26. april 2009 Dette er langt fra normalen. Ingen av mine foreldre tjener over 400 000, og det gjør heller ikke mine venners foreldre. Hvis ingen hadde tatt til takke med lavere lønninger, hadde vi fått problemer i samfunnet... Idiotisk å tro at folk uten utdannelse kan tjene over 400 000. Det tilhører sjeldenhetene. Det kommer an på hva du mener "uten utdannelse"? Jeg har selv kun gått to-årig yrkessutdanning innenfor et teknisk yrke, og 2år i lære. Jobber i dag som dokument controller(noe som ikke har noe relevanse til min utdannig) i et større firma og inkl overtid så tjener jeg godt over 400 000 i løpet av et år. Får vel også legge til at jeg er 27 år og jente;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #203 Del Skrevet 26. april 2009 Det kommer an på hva du mener "uten utdannelse"? Jeg har selv kun gått to-årig yrkessutdanning innenfor et teknisk yrke, og 2år i lære. Jobber i dag som dokument controller(noe som ikke har noe relevanse til min utdannig) i et større firma og inkl overtid så tjener jeg godt over 400 000 i løpet av et år. Får vel også legge til at jeg er 27 år og jente;) Må ikke en "document controller" ha økonomiutdanning? Jeg vet ikke jeg, hadde vært kjekt om du ville fortelle hva en document controller gjør! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 27. april 2009 #204 Del Skrevet 27. april 2009 Må ikke en "document controller" ha økonomiutdanning? Jeg vet ikke jeg, hadde vært kjekt om du ville fortelle hva en document controller gjør! :-) Nei, en "document controller" trenger ikke ha økonomiutdannelse. En del "document controllers" er ingeniører eller har annen teknisk utdannelse. Andre igjen har ingen relevant utdannelse. Alt avhenger av hva slags dokumenter det er snakk om og hvilket firma man jobber for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 27. april 2009 #205 Del Skrevet 27. april 2009 Hvilke ingeniørstudier er åpne? og hvor? Må bare kommentere dette. I utgangspunktet er det ingen ingeniørstudier som er åpne, og generelle opptakskrav er genell studiekompetanse med fordypning i 2MX+3MX/R1+R2 og 2FY/Fysikk 1. En del ingeniørstudier kan ha andre opptakskrav, men normen er dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #206 Del Skrevet 27. april 2009 Nei, en "document controller" trenger ikke ha økonomiutdannelse. En del "document controllers" er ingeniører eller har annen teknisk utdannelse. Andre igjen har ingen relevant utdannelse. Alt avhenger av hva slags dokumenter det er snakk om og hvilket firma man jobber for. Så en document controller i et oljeselskap kan ha humanistisk eller samfunnsvitenskapelig bakgrunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karriereveil Skrevet 27. april 2009 #207 Del Skrevet 27. april 2009 Må bare kommentere dette. I utgangspunktet er det ingen ingeniørstudier som er åpne, og generelle opptakskrav er genell studiekompetanse med fordypning i 2MX+3MX/R1+R2 og 2FY/Fysikk 1. En del ingeniørstudier kan ha andre opptakskrav, men normen er dette. Stadig flere ingeniørutdanninger åpner nå for Y-veien. Dvs. relevant fag-/svennebrev og 1 års yrkespraksis. Søk på Y-veien så finner du info om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 27. april 2009 #208 Del Skrevet 27. april 2009 Stadig flere ingeniørutdanninger åpner nå for Y-veien. Dvs. relevant fag-/svennebrev og 1 års yrkespraksis. Søk på Y-veien så finner du info om dette. Joda, men hvis du ser på kursplanen til disse så har disse ganske mye ekstra matte og fysikkundervisning for å kunne ta igjen realfagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 27. april 2009 #209 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg har hatt over 400 000, ingen utdanning, jobbet meg oppover fra "ingenting" i et IT selskap. Ei venninne er leder for en skobutikk og tjener også godt over 400 000. Hun har heller ingen utdanning, men jobbet seg oppover. Som noen sa tidligere, ikke velg karriere utelukkende utfra lønn, jobb med noe du vil trives med. Gjør du det er det ikke så viktig om du tjener 350 000 eller 450 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 11. september 2013 #210 Del Skrevet 11. september 2013 Heisann, Jeg kan jo fortelle litt kort om min historie. Gjerne det kan inspirere til å få jenter til å ikke være redd for å gå realfagveien. Jeg kan jo åpne med å fortelle at jeg akkurat har fått et tilbud om 495 000 kr i årslånn. Jeg er nytudannet sivilingeniør og dette er min startlønn. For bare seks år gikk jeg på videregående og studerte hudpleie. Etter kort tid fant jeg ut at dette ikke var noe for meg. Jeg bestemte meg for å ta en helomvending og prøve noe helt nytt. Problemet var at jeg ikke hadde studiekompetanse og ikke lært matte siden ungdomsskolen. Det var ingen problem å bli ingeniør likevel. Etter to år på videregående flyttet jeg til porsgrunn på Høgskolen i Telemark. Der brukte jeg ett år på forkurs for å ta opp matte, kjemi og liknende. Etter ett år på høyskolen kunne jeg søke hvilken som helst ingenør-disiplin. Av en eller annen tilfeldig grunn ble det maskin. Jeg tok bachelor i maskin (3 år) og fant ut at jeg hadde det så kjekt som student at jeg kunne like så godt ta en mastergrad (2 år til). Jeg har nå gått seks år totalt på høyere utdanning: - 1 år - Forkurs til ingeniør - 3 år - Maskin - 2 år - Mastergrad i maskin Jeg har fortsatt ingen studiekompetanse, og hadde ingen mattefag på videregående. Jeg har hatt det veldig kjekt når jeg har jobbet som ingeniør om sommeren på flere forskjellige bedrifter. Det å være ingeniør kan være kun kontorjobb og det kan være så mye mer. Det er noe man kan bestemme selv om man vet hva man vil. Jeg vil også nevne at jeg jobbet offshore i sommer som boreingeniør. I juli tjente jeg mer enn 100 000 kr. Jeg har aldri tjent så mye før på bare en måned! Jenter, ikke vær redd for å gå ingeniør. Det er et flott yrke med spennende oppgaver! Er det noen som lurer på noe med dette, så bare spør meg. Jeg vil gjerne hjelpe å motivere og inspirere flere jenter til å gå ingeniør. :-) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #211 Del Skrevet 11. september 2013 Bli aksjemegler! Er ikke det en veldig kjip jobb? Mye overtid etc? Man skal jo leve og. Anonymous poster hash: 49db7...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #212 Del Skrevet 11. september 2013 Så en document controller i et oljeselskap kan ha humanistisk eller samfunnsvitenskapelig bakgrunn? Jepp, jeg jobbet som document controller i et oljefirma da jeg var 19 år.Ingen utdannelse borts fra vgs. Mange år siden og det var via et vikarbyrå, men tjente vel rundt kr 12.000 pr mnd den gangen. I dag er det en veldig godt betalt jobb hvis man er fast ansatt! Anonymous poster hash: 49db7...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #213 Del Skrevet 11. september 2013 De jeg kjenner som jobber innen IT og tjener over 400 000 er stort sett folk med Bachelor og Mastergrader. Jeg er en uten noen av delene, og bikker 550' nå om dagen. Jeg har riktignok lenger erfaring enn mange av dere har levd, og har vært mer opptatt av spennende oppgaver enn fet lønn, så et jobbskifte kan fort skaffe meg 150' til. Men det vil jeg ikke nå, til det er resten for bra. ;-) Anonymous poster hash: a0d36...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #214 Del Skrevet 11. september 2013 Jeg har en mastergrad i historie og tjener ca. 520' + betalt overtid som seniorrådgiver i staten. Det forutsetter noen års arbeidserfaring. Ville muligens valgt et ingeniørfag hvis jeg skulle studert igjen, og tenkt litt mindre på interesse.Anonymous poster hash: d3ac3...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 11. september 2013 #215 Del Skrevet 11. september 2013 Vel de fleste voksne kvinnene jeg kjenner tjener over 400K. De har alle mulig slags forskjellige jobber. - Advokat - Lege - Konsulent ved universitet - Klesdesigner - Kunstner - Fysioterapeut (eier egen klinikk) Alle disse yrkene er likevel ting du enten er disponert for eller ikke. Noen har mer konkurranse enn andre. Det er ikke bare å slenge seg rundt og bli advokat - studiet er hardt, karakterene er viktige og det er konkurranse om de beste jobbene. Så lenge du er arbeidssom og har gode karakterer får du likevel en rimelig god lønn selv om du ikke forsøker å bli partner eller noe slikt. Hva er interessene dine, hva er talentene dine og hvor kan disse kombineres i et marked der det faktisk er bruk for folk? Har du mulighet til å kombinere dine talenter til et område som kan være en nisje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #216 Del Skrevet 11. september 2013 Jeg vet det finnes mange historier om folk som jobber i oljeselskap, eller av andre grunner har jobber med god lønn selv om de ikke har utdannelse. Men: selv om det er mange eksempler på enkeltmennsker som har klart det blir det stadig vanskeligere å jobbe seg opp. I dag trengs det utdannelse for nesten alt, og de jobbene det ikke trengs særlig utdanning for har gjerne veldig mange søkere. I Oslo er det vanlig med 100-500 søkere på en vanlig sekretærstilling. Poenget mitt er: med utdannelse er man nesten sikret god lønn. Uten utdannelse kan det hende at man kanskje har flaks og får det, men det er absolutt ikke noe man kan regne med. Anonymous poster hash: 4d49f...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kahean Skrevet 11. september 2013 #217 Del Skrevet 11. september 2013 Lektor med tillegg, ca 480 000 (inkl. kontaktlærertillegg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 11. september 2013 #218 Del Skrevet 11. september 2013 Nysgjerrig... Skal velge vei videre om et par år og er usikker på hva som er lurt å velge når jeg ikke har lyst til å leve på minstelønn resten av livet. (Førskolelærer, vernepleier etc. er uaktuelt) Du kan bli lektor. De tjener over 400.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #219 Del Skrevet 11. september 2013 Over 400k er ikke noe problem. Over 700k begynner du å snakke... Anonymous poster hash: 7aab5...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #220 Del Skrevet 11. september 2013 Forsker (med doktorgrad), tjener 550 000. Synes godt jeg har fortjent mer etter alle årene med lesing og studier. Anonymous poster hash: 9198b...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå