Paradokset Skrevet 12. juni 2007 #41 Skrevet 12. juni 2007 Jeg tror de fleste ser dilemmaet politet stadig utsettes for. Det kan være en fryktelig vanskelig jobb. Det er riktig at det er en vanskelig jobb, men som i alle andre bransjer finnes det "råtne epler" også hos politiet. Kanskje forsøkte disse politifolkene å gjøre en skikkelig jobb - som dessverre fikk et uheldig utfall. Eller så kanskje en eller flere av dem følte at de måtte bruke litt ekstra "harde tak" for å sette seg i respekt. Politifolk er bare mennesker de også, men som håndhevere av loven må de regne med et spesielt kritisk søkelys. By the way så ville ikke jeg sove trygt om jeg visste at politiet brukte metoder som kunne medføre dødsfall under arrestasjon.
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #42 Skrevet 12. juni 2007 By the way så ville ikke jeg sove trygt om jeg visste at politiet brukte metoder som kunne medføre dødsfall under arrestasjon. Men da kan du jo bare starte med våkenettene med èn gang. Politiet kan av og til måtte velge å skyte noen under arrestasjon. For eksempel når det er tvingende nødvendig for å beskytte livet til andre eller seg selv. Det forventer vi at politiet gjør. Jeg antar kansje ikke det var dette du mente, men at du antyder at du ikke ville vært komfortabel med et politi med FOR vide fullmakter? Det er jeg helt enig med deg i. Men i Norge er politiets fullmakter klart definerte, og politiet er under demokratisk kontroll. Slik skal og må det være, men det kan likevel skje at politiet må drepe for å beskytte oss.
Paradokset Skrevet 12. juni 2007 #43 Skrevet 12. juni 2007 Men i Norge er politiets fullmakter klart definerte, og politiet er under demokratisk kontroll. Slik skal og må det være, men det kan likevel skje at politiet må drepe for å beskytte oss. Vel, når de bruker et omstridt, og potensielt dødelig, halsgrep så er kanskje ikke fullmaktene godt nok definert.
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #44 Skrevet 12. juni 2007 Vel, når de bruker et omstridt, og potensielt dødelig, halsgrep så er kanskje ikke fullmaktene godt nok definert. Det er gitt retningslinjer for bruken av dette halsgrepet. Så lenge politiet ikke er bevepnet, så kan dette halsgrepet benyttes f. eks. i nødverge eller annen ekstrem situasjon. Dette halsgrepet er det altså lov til å bruke i en nødvergesituasjon, og jeg synes ikke det er vanskelig å tenke seg at en eller flere av polititjenestemennene der og da opplevde situasjonen slik. Og det er etter min mening vanskelig å etterprøve eller bestride hvordan noen oppfatter en slik ekstrem situasjon så lenge man selv ikke deltar.
Gjest Gjest_Paradokset_* Skrevet 12. juni 2007 #45 Skrevet 12. juni 2007 Det er gitt retningslinjer for bruken av dette halsgrepet. Så lenge politiet ikke er bevepnet, så kan dette halsgrepet benyttes f. eks. i nødverge eller annen ekstrem situasjon. Dette halsgrepet er det altså lov til å bruke i en nødvergesituasjon, og jeg synes ikke det er vanskelig å tenke seg at en eller flere av polititjenestemennene der og da opplevde situasjonen slik. Og det er etter min mening vanskelig å etterprøve eller bestride hvordan noen oppfatter en slik ekstrem situasjon så lenge man selv ikke deltar. For meg virker det svært søkt at de fire polititjenestemennene skal ha følt seg så truet at dette kan beskrives som nødverge. Forutsetningene for å bruke slike halsgrep bør være mye strengere enn at tjenestemannen "føler" seg truet. Forøvrig vil dette vel bli undersøkt i en eventuell granskning.
talin Skrevet 12. juni 2007 #46 Skrevet 12. juni 2007 For meg virker det svært søkt at de fire polititjenestemennene skal ha følt seg så truet at dette kan beskrives som nødverge. Forutsetningene for å bruke slike halsgrep bør være mye strengere enn at tjenestemannen "føler" seg truet. Så var du til stede da denne mannen knekte to ribbein på en politimann? Så Politiet må spørre om lov til å forsvare seg selv og andre neste gang det skjer noen?
Gjest Eugene Onegin Skrevet 12. juni 2007 #47 Skrevet 12. juni 2007 Så var du til stede da denne mannen knekte to ribbein på en politimann? Så Politiet må spørre om lov til å forsvare seg selv og andre neste gang det skjer noen? Så politiet har altså rett til og drepe ?. Politiet har rett og forsvare seg akkurat som alle andre. Men gir det politiet rett til og drepe et annet menneske. ?
miow Skrevet 12. juni 2007 #48 Skrevet 12. juni 2007 Fy søren for noen ting folk får seg til å si her inne når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om. Jeg vil ikke quote noen spesielle for det ville tatt alt for lang tid, men; Dere som mener dette var et uhell og at saken er blåst ut av proposjoner: Nei, det var sannsynligvis ikke overlagt drap. Allikevel er det et svært unødvendig uhell som følge av et halsgrep som _ikke_ er vanlig prosedyre og som strengt tatt ikke var nødvendig fordi mannen ikke var truende. Når saken så blir henlagt , det hele ikke får noen som helst konsekvenser for politimennene, og politisjefen i Trondheim kommenterer saken som "godt politiarbeid" synes iallefall jeg at noe er ikke helt som det skal. Og kom ikke her og si at det er omvendt rasisme og at saken bare er i media fordi mannen var utenlandsk. Ja, reaksjonene er sterkere fordi politimannen som tok halsgrepet på Obiora tidligere er knyttet til rasistiske utsagn og handlinger. Jeg tror allikevel at reaksjonene ville vært like sterke om en norsk mann ble drept fordi han var fortvilt over at han ikke fikk penger til å kjøpe gave til sønnen sin som ble 12 år den dagen.. Det var det som var tilfellet med Obiora. At Obiora knekte to ribbein på den ene politimannen er ikke sant. Det ble bevist i undersøkelse av mannen, og er nå avkreftet. Enkelte vitneutsagn er dessuten utelukket fra politirapporten, og hele arbeidet med saken er fullt av mangler og feilopplysninger. Jeg håper bare ikke dere har den oppfatningen av at politiet bare er snille og greie. Jeg har veninner som ble slengt på glattcelle 16 år gamle fordi de var dritings, uten at foreldrene ble kontaktet i det hele tatt. Usaklig eksempel; ja, men politiet har ikke bare gode rutiner.
talin Skrevet 12. juni 2007 #49 Skrevet 12. juni 2007 Så politiet har altså rett til og drepe ?. Politiet har rett og forsvare seg akkurat som alle andre. Men gir det politiet rett til og drepe et annet menneske. ? Norsk Politi har faktisk et voldsmonopol i dette landet, noe som innebærer at folk kan dø.
talin Skrevet 12. juni 2007 #50 Skrevet 12. juni 2007 Dere som mener dette var et uhell og at saken er blåst ut av proposjoner: Nei, det var sannsynligvis ikke overlagt drap. Allikevel er det et svært unødvendig uhell som følge av et halsgrep som _ikke_ er vanlig prosedyre og som strengt tatt ikke var nødvendig fordi mannen ikke var truende. Når saken så blir henlagt , det hele ikke får noen som helst konsekvenser for politimennene, og politisjefen i Trondheim kommenterer saken som "godt politiarbeid" synes iallefall jeg at noe er ikke helt som det skal. Fy søren for noen ting folk får seg til å si her inne når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om; dette kan vi jo si om dette innlegget også. Noen som helst konsekvens? Gatas parlament har jo gjort seg selv til dommer, jury og bøddel, og dette kaller man for ingen konsekvens, Og kom ikke her og si at det er omvendt rasisme og at saken bare er i media fordi mannen var utenlandsk. Ja, reaksjonene er sterkere fordi politimannen som tok halsgrepet på Obiora tidligere er knyttet til rasistiske utsagn og handlinger. Jeg tror allikevel at reaksjonene ville vært like sterke om en norsk mann ble drept fordi han var fortvilt over at han ikke fikk penger til å kjøpe gave til sønnen sin som ble 12 år den dagen.. Det var det som var tilfellet med Obiora. Hvist er det rasisme av den enkle grunn at det eneste som disse personene i denne gruppen fokuserer på er at det er en svart mann som døde. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de ikke fokusert på at det var en svart mann men at en person døde. At Obiora knekte to ribbein på den ene politimannen er ikke sant. Det ble bevist i undersøkelse av mannen, og er nå avkreftet. Enkelte vitneutsagn er dessuten utelukket fra politirapporten, og hele arbeidet med saken er fullt av mangler og feilopplysninger. Og? Skal man springe på legevakten å be om røngten for å sjekke at det virkelig er ribbein som er knekket før man gjør noe? Jeg håper bare ikke dere har den oppfatningen av at politiet bare er snille og greie. Jeg har veninner som ble slengt på glattcelle 16 år gamle fordi de var dritings, uten at foreldrene ble kontaktet i det hele tatt. Usaklig eksempel; ja, men politiet har ikke bare gode rutiner. Og? Din veninne bør da opplyse om at hun er 16 og hvordan hennes foreldre kan kontaktes. Eller var hun så drittings at hun ikke kunne gjøre rede for seg?
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #51 Skrevet 12. juni 2007 For meg virker det svært søkt at de fire polititjenestemennene skal ha følt seg så truet at dette kan beskrives som nødverge. Forutsetningene for å bruke slike halsgrep bør være mye strengere enn at tjenestemannen "føler" seg truet. Forøvrig vil dette vel bli undersøkt i en eventuell granskning. Det er det du sier som er problemet. Når man ikke befinner seg i situasjonen og heller ikke har erfaring fra slikt, kan det være lett å bagatellisere et angrep fra en person som reagerte slik som det er beskrevet at Obiora reagerte. Synes du det er rimelig at "noen" skal inn og overprøve en tjenestemanns oppfatning av situasjonen som oppsto der og da? Det mener jeg vil være en grenseløs og arrogant etterpåklokskap. Slik jeg har oppfattet hendelsesforløpet startet volden med at Obiora slo en av tjenestemennene i brystet. Det slaget kan i seg selv være legemsbeskadigelse med ubetinget fengsel som mulig reaksjon. Slike slag kan også være dødelige er man "uheldig" å treffe riktig.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 12. juni 2007 #52 Skrevet 12. juni 2007 Norsk Politi har faktisk et voldsmonopol i dette landet, noe som innebærer at folk kan dø. Våkn opp du sover
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #53 Skrevet 12. juni 2007 Fy søren for noen ting folk får seg til å si her inne når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om. Jeg vil ikke quote noen spesielle for det ville tatt alt for lang tid, men; Dere som mener dette var et uhell og at saken er blåst ut av proposjoner: Nei, det var sannsynligvis ikke overlagt drap. Allikevel er det et svært unødvendig uhell som følge av et halsgrep som _ikke_ er vanlig prosedyre og som strengt tatt ikke var nødvendig fordi mannen ikke var truende. Når saken så blir henlagt , det hele ikke får noen som helst konsekvenser for politimennene, og politisjefen i Trondheim kommenterer saken som "godt politiarbeid" synes iallefall jeg at noe er ikke helt som det skal. Og kom ikke her og si at det er omvendt rasisme og at saken bare er i media fordi mannen var utenlandsk. Ja, reaksjonene er sterkere fordi politimannen som tok halsgrepet på Obiora tidligere er knyttet til rasistiske utsagn og handlinger. Jeg tror allikevel at reaksjonene ville vært like sterke om en norsk mann ble drept fordi han var fortvilt over at han ikke fikk penger til å kjøpe gave til sønnen sin som ble 12 år den dagen.. Det var det som var tilfellet med Obiora. At Obiora knekte to ribbein på den ene politimannen er ikke sant. Det ble bevist i undersøkelse av mannen, og er nå avkreftet. Enkelte vitneutsagn er dessuten utelukket fra politirapporten, og hele arbeidet med saken er fullt av mangler og feilopplysninger. Jeg håper bare ikke dere har den oppfatningen av at politiet bare er snille og greie. Jeg har veninner som ble slengt på glattcelle 16 år gamle fordi de var dritings, uten at foreldrene ble kontaktet i det hele tatt. Usaklig eksempel; ja, men politiet har ikke bare gode rutiner. Innlegget ditt er preget av noen faktafeil. Ingen har påstått at noen skal siktes for overlagt drap. Men advokat Raja mener at det dreier seg om et forsettelig drap. Politimester Marum har IKKE sagt at dette var godt politiarbeid. INGEN i trondheimspolitiet har sagt det. Fagforeningsleder Arne Johannesen sa dette, og han har beklaget i ettertid. Jeg kritiserer ikke at man kan bli opprørt av at noen dør etter en pågripelse, men jeg mener at Obioras atferd bagatelliseres og unnskyldes til det meningsløse. Han er den som kunne ha løst denne saken ved å gjøre det som er forventet av alle norske borgere,- nemlig å etterkomme de pålegg som blir gitt av politiet. Jeg er overbevist om at dødsfallet er en konsekvens av en rekke uheldige omstendigheter. Det er så og si ikke mulig å ha full kontroll i en situasjon som dette. Jeg tror at vi alle har store vanskeligheter med å sette oss inn i hvordan en slik situasjon er og påvirker de impliserte.
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #54 Skrevet 12. juni 2007 Så politiet har altså rett til og drepe ?. Politiet har rett og forsvare seg akkurat som alle andre. Men gir det politiet rett til og drepe et annet menneske. ? Politiet er eneste instans i Norge som LOVLIG kan øve vold/ fysisk makt i fredstid. Samfunnet forventer at politiet om nødvendig dreper i nødvergesituasjoner (når eget eller andres liv er i livsfare) eller når vitale samfinnsinteresser trues (f.eks. terroranslag mot vitale samfunnstrukturer) Det betyr bl.a. at politiet i gitte sammenhenger har rett til å drepe et annet menneske, hvis lempligere midler åpenbart ikke fører fram. I denne situasjonen ser jeg det som utenkelig at man hadde til hensikt å drepe Obiora. Det er faktisk ingenting som tyder på det. Alt var rettet inn mot å passivisere og få kontroll over en person som var ute av kontroll. Det gikk veldig galt, og det har alle beklaget. Om det er begått starffbare forhold, vet vi evt. mer om når Riksadvokaten har bestemt seg for om det skal tas ut tiltale eller ikke. Det er fullt mulig at en person kan bli drept som følge av et uhell. Spesielt i situasjoner som er ute av kontroll.
miow Skrevet 12. juni 2007 #56 Skrevet 12. juni 2007 Fy søren for noen ting folk får seg til å si her inne når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om; dette kan vi jo si om dette innlegget også. Noen som helst konsekvens? Gatas parlament har jo gjort seg selv til dommer, jury og bøddel, og dette kaller man for ingen konsekvens, Så at et band tar opp saken og kritiserer er straff nok? Hvist er det rasisme av den enkle grunn at det eneste som disse personene i denne gruppen fokuserer på er at det er en svart mann som døde. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de ikke fokusert på at det var en svart mann men at en person døde. Den første setningen din der gav ikke mening for meg. Og at det fokuseres på hudfarge er ikke akkurat uvanlig i norske medier, men i denne saken synes jeg ikke det har vært påfallende overfokusert. Og? Skal man springe på legevakten å be om røngten for å sjekke at det virkelig er ribbein som er knekket før man gjør noe? Nei, men man skal ha bevis for noe man legger fram på den måten. Og? Din veninne bør da opplyse om at hun er 16 og hvordan hennes foreldre kan kontaktes. Eller var hun så drittings at hun ikke kunne gjøre rede for seg Og? Og? Uten at vi trenger å gå inn noe mer på denne digresjonen hadde hun legitimasjon på seg. Flott at du har slik tiltro til politiet, gjør sikkert hverdagen din litt lettere. Ellers beklager jeg feil i mitt forrige innlegg, var selvfølgelig ikke politisjefen jeg mente. Gikk litt fort det der. Men HAN burde på sin side tatt tak i saken på ordentlig vis.
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #58 Skrevet 12. juni 2007 Ellers beklager jeg feil i mitt forrige innlegg, var selvfølgelig ikke politisjefen jeg mente. Gikk litt fort det der. Men HAN burde på sin side tatt tak i saken på ordentlig vis. Politimesteren i Trondheim har behandlet denne saken helt i henhold til det regelverket som gjelder. Man kan kritisere og ønske og endre et regelverk, men man kan ikke kritisere noen for å følge det regelverket demokratiet til enhver tid har pålagt han å følge.
miow Skrevet 12. juni 2007 #59 Skrevet 12. juni 2007 Politimesteren i Trondheim har behandlet denne saken helt i henhold til det regelverket som gjelder. Man kan kritisere og ønske og endre et regelverk, men man kan ikke kritisere noen for å følge det regelverket demokratiet til enhver tid har pålagt han å følge. Hvilket regelverk sier at en politimann som har drept noen i tjeneste kan fortsette som vanlig på jobb? Det virker som du vet mer enn meg her, så er det helt alvorlig sånn det fungerer?
Jalp Skrevet 12. juni 2007 #60 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Hvilket regelverk sier at en politimann som har drept noen i tjeneste kan fortsette som vanlig på jobb? Det virker som du vet mer enn meg her, så er det helt alvorlig sånn det fungerer? For å suspendere noen fra jobben, må det foreligge en berettiget mistanke om at en tjenestemann har begått en handling som kan medføre avskjed. Dette reguleres bl.a. av tjenestemannsloven. Det som er avgjørende i alle straffesaker, er hva den som er mistenkt har tenkt og hatt til hensikt med den handlingen han/ hun har begått. I dette tilfellet endte pågripelsen med at Obiora mistet livet. Men for at en av tjenestemennene skal kunne dømmes for drap, må det bevises at han hadde til hensikt å ta livet av Obiora. Dette er vilkår som gjelder alle, ikke bare politifolk, og på juridisk språk kalles det "subjektiv skyld". Hvis polititjenestemennenes hensikt kun var å få kontroll over Obiora, slik at han kunne pågripes og bringes i arrest, så foreligger det ikke subjektiv skyld, og da er ikke lovens vilkår for straff oppfylt. Uten at jeg vet dette sikkert, antar jeg at etterforskningen så langt ikke har avdekket at politiets tjenestemenn på stedet hadde til hensikt å drepe. Hensikten var å pågripe og opprette kontroll. Så kan det jo stilles spørsmål om de har opptrådt uaktsomt. Også her stiller loven ganske så klare krav til subjektiv skyld. For eksempel: Burdte de ha skjønt at det de gjorde kunne medføre døden? Hvis svaret blir ja på det, kan det være at det er begått uaktsomt drap. Men ettersom jeg forstår, har Spesielenheten for politisaker ikke kunnet fastslå at foreligger tilstrekkelig subjektiv skyld i forhold til det heller. Derfor har de funnet at det ikke finnes grunnlag for å ta ut tiltale. Som du skjønner, må juristene vurdere handlingen opp mot lovens forskjellige vilkår. Det som er helt avgjørende er altså hva som var politimennenes hensikt med det de gjorde. Jeg tror ikke hensikten var å drepe. Hva tror du? Politimesteren har altså fått vurdert et dette med subjektiv skyld i to instanser, (intern personalavdeling og Spesialenheten) og ingen av dem har kunnet fastslå at det foreligger grunn til avskjed. Derfor gir ikke lovverket rom for suspensjon. Endret 12. juni 2007 av Jalp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå