Gå til innhold

Vegetarmat og hesyn


Tabris

Anbefalte innlegg

Hadde du altså ikke spist tilbehør som ikke var økologisk i det hele tatt? Brød, salat, potetet, saus(på fløte/melk og buljong ikke kraft)?

Joda, det er bare meieriprodukter og egg hvor jeg kun kjøper økologisk. Og jeg ser det litt an. Hvis jeg besøker noen som ikke vet akkurat det, men som har tilberedt et vegetarmåltid med ikke-økologisk egg/melk, så spiser jeg det. Så jeg er ikke 100 % konsekvent på den delen enda, kun på hva jeg kjøper med egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, men jeg har ikke sett økologisk fløte enda. Håper jeg tar feil og at det har kommet! Det finnes helt sikkert vegetarianere (som jeg ikke er siden jeg spiser vilt) som ikke er opptatt av at meierevarene og eggene skal være økologiske.

Mener bestemt jeg har settt økologisk fløte på Megaen her, men jeg kan ta feil. Men jeg har i alle fall lagt merke til at i Danmark er det mye mer økologiske meierivarer enn her, og de er ikke særlig mye dyrere enn vanlige varer. Har kjøpt en del økologisk melk når vi er i Danmark, vet egentlig ikke hvorfor, siden jeg egentlig ikke er opptatt av det i hverdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er bare meieriprodukter og egg hvor jeg kun kjøper økologisk. Og jeg ser det litt an. Hvis jeg besøker noen som ikke vet akkurat det, men som har tilberedt et vegetarmåltid med ikke-økologisk egg/melk, så spiser jeg det. Så jeg er ikke 100 % konsekvent på den delen enda, kun på hva jeg kjøper med egne penger.

Du er jo egentlig ikke så vanskelig du da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo egentlig ikke så vanskelig du da ;)

Hehe, prøver å være litt rimelig. F.eks kjøpte min svigerfamilie egg fra frittgående høns fordi de trodde det var det jeg spiste. Frittgående høns har det overhodet ikke bra, men tanken varmet - jeg takket og spiste eggene. Men forklarte også hvorfor jeg bare kjøpte økologiske, til en evt. neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er bare meieriprodukter og egg hvor jeg kun kjøper økologisk. Og jeg ser det litt an. Hvis jeg besøker noen som ikke vet akkurat det, men som har tilberedt et vegetarmåltid med ikke-økologisk egg/melk, så spiser jeg det. Så jeg er ikke 100 % konsekvent på den delen enda, kun på hva jeg kjøper med egne penger.

Ok. Er ikke sikker på hvordan jeg hadde forholdt meg til om personen KUN spiste økologik mat, det ville jo gjøre det hele litt mer vanskelig. Men jeg antar likevel at jeg hadde forsøkt å lage mat som fallt inn under kriteriene, da til alle, siden jeg ikke liker å servere noe helt annet til en person.

Hadde mulg følt at dette var litt mer bryderi, men holder fast med at jeg liker å servere gjestene mine mat som de også ønsker å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kun spist økologisk mat, så hadde jeg tilbudt meg å kjøpe og betale for ingrediensene selv, så kunne vertskapet og jeg lagd maten sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg kun spist økologisk mat, så hadde jeg tilbudt meg å kjøpe og betale for ingrediensene selv, så kunne vertskapet og jeg lagd maten sammen.

Det hørtes lurt ut, ikke med tanke på pengene altså men at da slipper man at vertskapet skal måtte sette seg inn i kunnskap bare for et måltid, og man fremstår med et mye mindre "vanskelig". På denne måten kunne det hele blitt en positiv opplevelse også fordi man fikk lære noe nytt sammen med andre og det er jo koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dront ii
Så en som ikke spiser grønnsaker av ulike grunner (enten fordi h*n ikke liker det eller fordi h*n reagerer på det), skal måtte ta med maten selv. Men fordi du påberoper deg et prinsipp, bør måltiden tilpasses prinsippene dine. Riktig. (Og nei - Tabris - jeg vet at du ikke forventer å få servert vegetarmat. Men jeg vet de som gjør det, ja).

Jeg har ei venninne som har samme type matintoleranse/allergi som din kompis, og hun kan fint spise vegetarpizza (uten løk og grønnsaker; kornprodukter, tomatsaus, hermetiske bønner o.l tåler hun). Så om jeg var vegetarianer ville jeg satset på å servere henne pizza, pasta eller noe annet uten kjøtt - og jeg vet at hun hadde vært fornøyd med det. For henne er det ikke viktig å bli tatt hensyn til i den grad det går utover vertens overbevisning og prinsipper, og det lar seg fortsatt gjøre å servere henne mat hun tåler.

Om jeg spiste skalldyr og ikke annet kjøtt, og var på besøk hos noen som var kosher, ville jeg ikke forventet at de lagde noe som stred i mot deres overbevisning, på samme måte synes jeg det blir om en kjøtteter skal spise hos en vegetarianer. Hvis noen kun spiste kjøtt fra truede fjellgorillaer ville jeg, som noenlunde bevisst kjøtteter, ikke servert dette av prinsipp. Så prinsipper kan være ganske viktige. Men man klarer stort sett å komme hverandre i møte, hvis man vil.

Jeg ville stort sett alltid prøvd å ta hensyn både til allergier og intoleranser, og etiske eller andre overbevisninger. I en stor middag vet jeg ikke hvordan jeg ville fått det til, men buffet er jo en god løsning om det er mange hensyn å ta, også kan man be om forslag til retter fra de det gjelder.

Når det gjelder en som ikke spiser industrikjøtt ville jeg prøvd å ta hensyn da også, men i stedet for å kjøpe dyrt viltkjøtt eller dra og fiske (om det ikke passet sånn) ville jeg trolig servert en vegetarrett for enkelhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Hva med dere andre vegetarianere, kunne dere gjort det omvendt? Servert kjøtt til kjøttetere hjemme hos dere? Jeg kunne latt dem spise det, det ser jeg ingenting problem i. Men de måtte ha tilberedt den selv, for jeg brekker meg og føler meg som en likskjender og det som verre er, kutter jeg i f.eks kyllingfilet.

Jeg spiser ikke kjøtt (men fisk), men serverer gjerne kjøtt hvis jeg har middagsgjester. Noen ganger blir det fisk, men det er mer tilfeldig. Jeg er vel litt redd for at gjestene ikke skal syns maten er god, og jeg velger å ta hensyn til det jeg tror gjestene ønsker. Har heller ikke noe problem med å skjære i eller tilberede kjøtt.

Jeg kunne fint kjøpt inn ekstra til vegeterianere hvis jeg fikk det på besøk, men tydeligvis er ikke det gjensidig, men så har jeg og inntrykk av at vegeterianere syntes det er lettere for andre å tilpasse seg dem, enn for de og tilpasse seg oss kjøttetere

Hvis du med å tilpasse seg kjøttetere, mener å spise kjøtt, så er ikke det bare-bare. Den ene er at man kan bli dårlig av å plutselig spise kjøtt. Det andre er at hvis man først begynner å gjøre unntak, så blir man en kjøtteter. Man havner faktisk i ganske mange situasjoner hvor det er mye lettere å spise kjøtt enn å ikke gjøre det.

Og det er bare tull - ingen vegetarianer dør av å få i seg litt kjøtt.

Nei, man bryter med prinsippene sine, noe som er viktig for mange vegatarianere. Dessuten kan man bli dårlig.

Ja, Tabris - enten spiser man kjøtt ellers så spiser man det ikke. Ikke "litt vegetarianer når det passer seg sånn". Slik ser jeg på "ikke industrikjøtt" eller "kun økologiske animalske produkter".

Da har du ikke fått med deg hvorfor mange ikke spise kjøtt. Tabris sine argumenter er også én av flere grunner til at jeg ikke spise kjøtt. Mange med Tabris sine argumenter ville velge å avstå fra kjøtt i det hele. Sånn sett er Tabris mer fleksibel og lett å ha med å gjøre enn mange vegetarianere, men her blir hun sett å som mer sær.

Det er mange ulike årsaker til at folk ikke spiser enkelte typer matvarer: Allergier/matintoleranse, etiske prinsipper, helse, nykker og særheter/kresenhet, osv, og det virker som enkelte her mener at noen grunner for å ikke spise enkelte produkter er mer akseptable enn andre. Men spiller det noen rolle? Så lenge en gjest føler ubehag ved maten, enten det er av den ene eller andre grunnen, er det da ikke noe hyggelig å være vert?

Jeg forventer ikke noen spesiell oppvartning fordi jeg ikke spiser kjøtt. Jeg kan bli litt brydd når jeg ser at verten har virkelig lagt seg i selen for å lage noe jeg kan spise. Vil helst ikke være til bry. Men samtidig så ser jeg hvordan jeg selv anstrenger meg for at gjestene skal være fornøyde når jeg har besøk. Jeg legger litt av æren min i at maten skal være fornøyd med gjestene. Selv om jeg syns at folk som ikke liker noen ting, er litt vel vanskelige, så ser jeg selv at jeg utelater visse ingredienser hvis jeg vet at noen av gjestene ikke liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pnin_*
Jeg spiser ikke så mye gratinert mat, siden det meste inneholder fløte - noe som vel ikke er å oppdrive økologisk?

Det går godt an å lage god gratinert mat uten bruk av fløte. Du kan f.eks lage hvit saus med økologisk melk, mel, smør og ost og bruke det i stedet for fløte. Nammis over f.eks. poteter eller brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er litt overrasket at dere på en måte er imøtekommende, men samtidig er så i mot å rette seg etter andres ønsker.

Er klar over at det er flere personer her inne som diskuterer og at det ikke er like lett å holde tråden.

Jeg gjør det på følgende måte, hvis jeg inviterer vegetarianere(kjenner bare en) til middag og de andre er kjøtt- og grønnsakspisere så lager jeg vegetarmat til alle.

Selv spiser jeg vegetarmat to-tre ganger i uka fordi jeg syns det er godt og i tillegg er jeg såpass flink til å lage mat at jeg som oftes finner på noe som alle liker. ( lagde engang en vegetarlazagne, hvor en av kjøtteterne lurte på hva slags kjøtt jeg hadde brukt for dette skulle hun lage hejmme neste gang hun fikk gjester...)

Jeg er innstilt på å ta hensyn til alt untatt fra kresenhet når jeg lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hensyn til veggisen ved å enten a) ha tapas/ buffet 2) laget 100% vegetarmåltid eller c) laget f.eks egen hovedrett. Hva jeg hadde valgt, ville vært avhengig av situasjonen og hva jeg hadde lyst til å servere. Det er mye enklere å lage mat til en vegetarianer enn til min svoger, som er allergisk mot alle grønnsaker utenom kokte rotfrukter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Jo, men jeg har ikke sett økologisk fløte enda. Håper jeg tar feil og at det har kommet! Det finnes helt sikkert vegetarianere (som jeg ikke er siden jeg spiser vilt) som ikke er opptatt av at meierevarene og eggene skal være økologiske.

Det finnes jo soyalføte og havrefløte, som kanskje kan være et bra alternativ for deg hvis du ikke finner økologisk fløte laget av kumelk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo soyalføte og havrefløte, som kanskje kan være et bra alternativ for deg hvis du ikke finner økologisk fløte laget av kumelk? :)

Jeg kunne gjerne tenkt meg å eliminert økologisk melk og gått over til soya/ris/havre-produkter, men samboer liker ikke mat laget med "erstatningsmelk", så da blir økologisk et kompromiss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllupet vårt fikk vegetarianerne og glutenallergikerne egen mat. De ble veldig gledelig overrasket, for vi hadde ikke snakket med dem på forhånd om det.

Har vi middagsgjester lager jeg noe alle kan spise, og da tar jeg også hensyn til hva folk rett og slett ikke liker.

Selv spiser jeg ikke kjøtt, og hvis vi blir invitert på middag noe sted, sier jeg alltid "husk at jeg ikke spiser kjøtt da :) ".

Mange her vil kanskje se på meg som en sær middagsgjest, men jeg kan ikke helt se poenget i å invitere noen til mat de ikke kan/vil spise..

Edit:

Jeg ville ikke servert kjøtt her.

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ak_*
Men hva gjør man dersom gjester har kræsjende preferanser? Piaf skriver hun har en venn som spiser villfisk og vegetarkost. Jeg har en kompis som er allergisk mot alle typer sjømat og de aller fleste grønnsaker. Hvorda løser man det problemet? Én av dem må jo da få annen mat enn resten av laget. Bør det være vegetarianeren eller han som er syk?

vEGGISen kan jo ikke spise fisk uansett og han ene er jo syk. Dermed er det utelukket. Hvorfor ikke be de ta med mat selv så du er sikker på at begge kan spise da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot

Laget veg.mat. Kanskje til alle, de merker knapt forskjellen...

Jeg har halvt veg. Spiser vilt og lam og mest fisk, men ang lam, ikke fra muslimske butikker.

Grønnsaker er ok der, krydder også osv, men ikke metoden de bruker for å lage det de kaller halal-kjøtt.

Om vegetarianere skal ta med sin egen mat? Ja, men bare om du er en helt elendig kokk... jeg ville satset på veg.mat til alle, og overrasket dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dere andre vegetarianere, kunne dere gjort det omvendt? Servert kjøtt til kjøttetere hjemme hos dere?

Det er greit for meg at folk spiser kjøtt, men jeg kommer ikke å kjøpe eller tilberede kjøtt/meieripordukter til gjester hos meg. Grunnen er at jeg boikoter kjøttindustrien. Ved å kjøpe kjøtt, selv om det bare var en sjelden gang til gjester, ville jeg vært med på å finasiere/støtte kjøttindustrien, og det ønsker jeg ikke.

Det samme gjelder jakt - jeg ønsker ikke at noe dyrelik skal spises hos meg. Min leilighet - mine regler. Jeg lager god mat da, så jeg har ikke fått noen klager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...