Gå til innhold

Vegetarmat og hesyn


Tabris

Anbefalte innlegg

Det er mange ulike årsaker til at folk ikke spiser enkelte typer matvarer: Allergier/matintoleranse, etiske prinsipper, helse, nykker og særheter/kresenhet, osv, og det virker som enkelte her mener at noen grunner for å ikke spise enkelte produkter er mer akseptable enn andre. Men spiller det noen rolle? Så lenge en gjest føler ubehag ved maten, enten det er av den ene eller andre grunnen, er det da ikke noe hyggelig å være vert?

Selv har jeg en svigermor som er helt utrolig pysete i matveien: Hun spiser ikke rødt kjøtt, mat med mye fett, krydder, skalldyr, kjøtt/fisk som ikke er så gjennomkokt/-stekt at det nesten er kremert, oster med smak, osv. osv. Selv om jeg synes at det er veldig sært lager vi selvsagt mat hun liker når hun kommer på besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næmmen, jeg hadde jo ikke kalt kjøttet noe annet enn det var, naturligvis. Men ville de ikke spise noe de ikke ville bli syk av eller som de likte fikk de la være, og heller spise tilbehør (men her lages også sausene på kraft fra industridyr, så så veldig spennende middag hadde det da ikke blitt.)

OK, men om du fikk en muslim på besøk hadde du ikke tatt hensyn til om han ikke ønsket spise svin? Det er da ingen grunn til dette bare en overbevisning, på lik linje med en overbevisning om at man ikke ønsker spise en annen spesifikk type kjøtt.

Hva med dem som ikke spiser rødt kjøtt, det finnes dem også. Det er da heller ingen grunn til dette annet en at de ikke ønsker dette, hadde du ikke tatt hensyn til det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Trodde ikke en trangte å ta så mye hensyn til diabetikere heller lengre, de klarer å styre seg selv med insulin, og kan godt spise litt mat med sukker i

De prøver å greie seg uten insulin, ikke spør meg helt hvordan det fungerer (type 2?). Men jeg vet at de ikke spiser desserter med mye sukker i, og det må vi i hvert fall ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men om du fikk en muslim på besøk hadde du ikke tatt hensyn til om han ikke ønsket spise svin? Det er da ingen grunn til dette bare en overbevisning, på lik linje med en overbevisning om at man ikke ønsker spise en annen spesifikk type kjøtt.

Hva med dem som ikke spiser rødt kjøtt, det finnes dem også. Det er da heller ingen grunn til dette annet en at de ikke ønsker dette, hadde du ikke tatt hensyn til det heller?

Dersom jeg inviterer muslimer på middag, vil det ligge i bakhodet mitt fra middagen planlegges at man ikke skal servere svin. Men ellers - nei. Det er såpass mye særheter på dette med mat nå, at det hadde jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Når samboer og jeg gifter oss, planlegger vi å ha en buffet hvor det eneste kjøttet/fisken som blir servert er vilt. Vi har et vennepar som er veganere, så jeg vil sørge for at desserten, og noen av kakene, er veganske. (Har også en nevø med flere matallergier, så må passe på det også). Hadde jeg vært vegetarianer, så hadde jeg ikke servert kjøtt i vårt bryllup. Jeg personlig går ikke på bekostning av mine prinsipper og min overbevisning for å gjøre det som er normen i samfunnet. Men hver enkelt må jo selvsagt gjøre som de vil selv der.

Det er stor forskjell på å servere viltkjøtt, og på å ikke servere kjøtt i det hele tatt, bare vilt kunne vi jo funnet på uansett om vi også spiser annet kjøtt.

Men det er mulig jeg tar feil når jeg sier jeg hadde servert kjøtt også, det er vel litt vanskelig å tenke seg at jeg skal ha prinsipper jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver å greie seg uten insulin, ikke spør meg helt hvordan det fungerer (type 2?). Men jeg vet at de ikke spiser desserter med mye sukker i, og det må vi i hvert fall ta hensyn til.

Det er forskjell på type 1 og type 2. Med type 2 kan man ofte klare seg uten insulin og begrenser heller karbohydratinntaket gjennom maten. Jeg har type 1 og spiser det samme som alle andre, tar heller ekstra insulin når jeg spiser noe søtt så jeg ville faktisk foretrukket å ikke få diabetikerdessert siden jeg synes det er litt tamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DyneTryne
Det er en liten forskjell her, for kjøttetere kan spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt. :)

Nja, er det det? Hvis en har invitert til middag med et spesielt kjøttmåltid, og en ikke har tenkt på vegetarianerene.

Et eller annet. Jeg mistet poenget mitt som så tydelig var der tidligere i dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne
Men mitt poeng er at slett ikke alle er glad i grønnsaksretter. De er ikke vant til smakene og konsistensen. Og vil slett ikke kose seg med et vegetarmåltid. Eller som min kompis - han blir faktisk syk av det. Eneste grønsakene jeg vet han kan spise er potet (i små mengder), agurk og salat. Vil da vegetarianerne fortsatt ikke kjøpe inn kjøtt for egne penger for å tilfredsstille sine gjester?

Jeg er allergisk mot nærmest alle slags grønnsaker som finnes (og frukt)

det går jo an å møtes på halvveien. Naanbrød med dip, f.eks. Tikka masala uten kylling, pasta osv osv. Etter jeg sluttet å spise kjøtt, fant jeg ut at alt smaker bedre uten, så det er jo bare en bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Det er forskjell på type 1 og type 2. Med type 2 kan man ofte klare seg uten insulin og begrenser heller karbohydratinntaket gjennom maten. Jeg har type 1 og spiser det samme som alle andre, tar heller ekstra insulin når jeg spiser noe søtt så jeg ville faktisk foretrukket å ikke få diabetikerdessert siden jeg synes det er litt tamt.

Ja, men nå vet jeg faktisk at disse ønsker å få dessert uten noe særlig sukker, og da må de selvfølgelig få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg liker best å ikke få særbehandling når jeg spiser borte jeg da. Jeg setter pris på at folk tenker på meg, og serverer en type mat med tilbehør - kokte grønnsaker til, poteter, ris, salat, etc. så jeg kan spise av det, og ikke type pizza eller gryte med alt oppi samme kjelen feks.

Jeg liker ikke greia med "det er din mat" - da blir alle andre så fryktelig opphengt i "hva er du har fått for noe da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot nærmest alle slags grønnsaker som finnes (og frukt)

det går jo an å møtes på halvveien. Naanbrød med dip, f.eks. Tikka masala uten kylling, pasta osv osv. Etter jeg sluttet å spise kjøtt, fant jeg ut at alt smaker bedre uten, så det er jo bare en bonus :)

Ja man kan mætes på halvveien. Man skal lete lenge etter en person som ikke spiser noe annet enn kjøtt.

Med ren nyskjerrigeht, hva spiser du? Du spiser ikke kjøtt, eller de fleste typer grønnsaker eller frukt hva er igjen da? Får du ikke mangelsykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg nevnte noen av dem over :--)

Det er jo en del ting jeg ikke klarer å la vær å spise selv om jeg er allergisk. Vannmelon reagerer jeg ikke på, jordbær litt (spesielt hvis jeg klør meg i øynene etter å ha spist :hår: ) og babygulrøtter bl.a. reagerer på store gulrøtter, men ikke de små. Rart, egentlig. Pluss at jeg tar noen vitaminer.

Tok meg like greit en tur til legen da jeg sluttet med kjøttet og han sa at så lenge jeg tok disse vitaminene hver dag, og spiste godt, så ble det ikke noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg like greit en tur til legen da jeg sluttet med kjøttet og han sa at så lenge jeg tok disse vitaminene hver dag, og spiste godt, så ble det ikke noen problemer.

Jeg synes det er imponerende at du ikke spiser kjøtt selv med så stor allergi. De fleste ville brukt det som "påskudd"/grunnlag til ikke å slutte med kjøttspising. All respekt til deg. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke spise kjøtt er vel noe en velger selv, av en eller annen grunn, trenger en virkelig et påskudd for å la vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke spise kjøtt er vel noe en velger selv, av en eller annen grunn, trenger en virkelig et påskudd for å la vær

Vel, man må vel nesten begrunne valget sitt med noe? Hvis man foretar et valg, så har man vel en grunn for å ha foretatt det valget? Spesielt når det er noe som kan virke såpass vanskelig og omstendelig som å slutte å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tror jeg faktisk jeg fint kunne klart meg uten kjøtt, men fisk ville jeg aldri valgt bort..

men dere som er vegiterianere spiser dere gratinert mat, slik som fløtegratinerte poteter, gratinerte grønnsaker og slikt, det er jo godt og nesten et måltid i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke vegetarianer, men antar jeg er en av dem du spør. ;)

Jeg spiser ikke så mye gratinert mat, siden det meste inneholder fløte - noe som vel ikke er å oppdrive økologisk? Jeg kjøper ikke egg eller meieriprodukter som ikke er økologiske, av hensyn til dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vegetarianer, men antar jeg er en av dem du spør. ;)

Jeg spiser ikke så mye gratinert mat, siden det meste inneholder fløte - noe som vel ikke er å oppdrive økologisk? Jeg kjøper ikke egg eller meieriprodukter som ikke er økologiske, av hensyn til dyrevelferd.

Hadde du altså ikke spist tilbehør som ikke var økologisk i det hele tatt? Brød, salat, potetet, saus(på fløte/melk og buljong ikke kraft)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vegetarianer, men antar jeg er en av dem du spør. ;)

Jeg spiser ikke så mye gratinert mat, siden det meste inneholder fløte - noe som vel ikke er å oppdrive økologisk? Jeg kjøper ikke egg eller meieriprodukter som ikke er økologiske, av hensyn til dyrevelferd.

Det finnes vel en god økologiske meierivarer nå, gjør det ikke, i alle fall i de litt større butikkene. Men det finnes vel kanskje vegeterianere (du er vel egentlig ikke det, vel?) som ikke er opptatt av at maten skal være økologisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel en god økologiske meierivarer nå, gjør det ikke, i alle fall i de litt større butikkene. Men det finnes vel kanskje vegeterianere (du er vel egentlig ikke det, vel?) som ikke er opptatt av at maten skal være økologisk

Jo, men jeg har ikke sett økologisk fløte enda. Håper jeg tar feil og at det har kommet! Det finnes helt sikkert vegetarianere (som jeg ikke er siden jeg spiser vilt) som ikke er opptatt av at meierevarene og eggene skal være økologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...