Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg kunne fint kjøpt inn ekstra til vegeterianere hvis jeg fikk det på besøk, men tydeligvis er ikke det gjensidig, men så har jeg og inntrykk av at vegeterianere syntes det er lettere for andre å tilpasse seg dem, enn for de og tilpasse seg oss kjøttetere

Synd hvis du har det inntrykket. Som jeg har skrevet ellers i denne tråden, så forventer jeg overhodet ikke at andre skal tilpasse seg meg og mine matvaner. Jeg er forberedt på enten å ta med mat hjemmefra eller å spise hjemme før jeg går hvis jeg skal til noen som serverer mat.

Det er en forskjell her, når det gjelder selve saken: En kjøtteter har ingenting prinsippielt mot å kjøpe eller spise grønnsaker, mens en vegetarianer har noe prinsippielt mot å kjøpe og spise kjøtt. Jeg vil ikke støtte kjøttindustrien med mine penger, det strider mot min samvittighet, min etikk og min overbevisning. Jeg forventer ikke at noen skal lage til noe ekstra til meg av den grunn, og viser alltid takknemlighet hvis noen faktisk gjør det, og jeg håper at kjøttspisere kan vise forståelse for at det strider mot mine prinsipper og min overbevisning å kjøpe kjøtt til dem for mine penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg kunne fint kjøpt inn ekstra til vegeterianere hvis jeg fikk det på besøk, men tydeligvis er ikke det gjensidig, men så har jeg og inntrykk av at vegeterianere syntes det er lettere for andre å tilpasse seg dem, enn for de og tilpasse seg oss kjøttetere

Det blir jo ganske forskjellig da. Har man et prinsipiellt forhold til at man ikke vil støtte en industri som behandler dyr dårlig så er det klart man ikke ønsker å kjøpe dette. Er man i det hele tatt prisnipellt mot å spise kjøtt forstår jeg også dem som ikke vil ha dette i sitt hus, eller tilberede det til sine gjester.

En kjøtteter må ikke gå mot sine prisnipper med å kjøpe inn litt ekstra grønnsaker til sin vegetarianergjest, så dette blir en stor forskjell. En kjøttetet har heller ikke vondt av å ikke spise kjøtt en dag, mens en vegetarianer blr syk av å spise kjøtt noe som gjør at man må ta større hennsyn.

Edit; tabris kom meg i forkjøpet her, men sikkert greit å høre argumentet fra en som ikke er vegetarianer også.

Endret av Gyngestol
Skrevet

Nå kan jeg godt spise vegetarmat også jeg da, men "heldigvis" har vi ingen vegeterianere i vår omgangskrets, har riktignok noen som ikke spiser "rødt" kjøtt, men det er ikke problem, da serverer vi enten noe av kylling eller sjømat.

Skrevet
Det er en liten forskjell her, for kjøttetere kan spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt. :)

Og det er bare tull - ingen vegetarianer dør av å få i seg litt kjøtt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg ble inspirert til å starte en tråd om dette da jeg leste kommentaren "inviterer man vegetarianere i bryllupet så tar man selvsagt hensyn til dette." i en annen tråd.

Jeg må innrømme jeg ble positivt overrasket over en slik kommentar. Selv spiser jeg ikke industrikjøtt - dvs. jeg spiser vilt - og forventer aldri at noen skal legge ting til rette for meg. Har selv vært i bryllup hvor alternativ mat (selv når jeg tilbød meg å både kjøpe den og tilberede den selv) ikke var aktuelt, så jeg spiste poteter og grønnsaker. Bortsett fra at jeg reagerte litt på måten dette ble fremsatt på, så hadde jeg egentlig ikke noen andre forventninger.

Positivt overrasket ble jeg også da min mor bestemte seg for at familien skulle ha hjort på 1. juledag i fjor, slik at alle kunne spise det samme. Planla familien å ha kjøttkraft i tilbehøret, så tok de ut en porsjon til meg først - uten at jeg trengte å si noe.

Dette gjorde meg nesten rørt, da jeg var fullstendig forberedt på å ta med meg noe vegetarmat og lage det ved siden av.

Det jeg da lurer på: dere som ikke er vegetarianere, hvordan tenker dere om dette? Hva om dere inviterer til bryllup - eller bare en venninne-kveld - og vet det hadde kommet noen som ikke spiser kjøtt. Ikke pga allergi, men av et bevisst valg. Hadde dere forventet at de tok med mat selv, eller hadde dere laget mat til vedkommende også?

Jeg hadde laget mat til vedkommende også.

Skrevet

Det tror selvfølgelig ikke jeg heller. Hvis det var bruken av ordet "kan" du reagerte på, kan jeg godt bytte ut "kan spise" med "spiser".

Skrevet

Har hørt at de kan bli syk av det, ja, et er vel for at kroppen ikke er vant med kjøtt, men dø av det gjør de neppe

Skrevet (endret)

Jeg tar det som en selvfølge at man tilpasser maten til alle gjestene, enten det gjelder allergi eller prinsipper. Er noen av dem vegetarianere lager jeg enten vegetarmat til alle, eller finner en rett som kan lages vegetarisk fra grunnen av, også servere kjøtt ved siden av. Prøver også å være nøye med å ikke bruke kokekar og redskaper til kjøtt først, også vegetar etterpå, siden jeg vet at en del synes det er ekkelt.

Endret av Eir
Skrevet (endret)

Helt sant. Det er snakk om en prinsipiell og etisk ting.

Og takk for innlegget, Gyngestol. :)

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg anstrenger meg for å servere mat som gjestene vil like, det være seg vegeterianere eller får-i-kål-hatere. MEN, det forutsetter at disse personene gir signal om deres preferanser.

Men å ta hensyn til personer som ikke spiser industri-kjøtt? Tja. Jeg har vanskeligheter med å se for meg at noen i min vennekrets ville ha en slik overbevisning, så jeg er usikker på hva jeg ville gjort i slik situasjon.

Skrevet

Nei dør gjør de nok ikke men de kan bli ganske syke, sånn at man må sitte på toalettet i et par dager for eksempel, eller kaster opp.

Men det er vel egentlig ikke poenget, poenget er vel om man skal "tvinge" noen til å spise noe de ikke liker/vil ha. Som sakt jeg inviterer heller ikke min venns om hater fisk på fiskemiddag, jeg har ingen interesse av å servere noen noe de absoludt ikke har lyst på, bare for å tilfredsstille meg som har laget det.

Skrevet
Jeg tar det som en selvfølge at man tilpasser maten til alle gjestene, enten det gjelder allergi eller prinsipper. Er noen av dem vegetarianere lager jeg enten vegetarmat til alle, eller finner en rett som kan lages vegetarisk fra grunnen av, også servere kjøtt ved siden av. Prøver også å være nøye med å ikke bruke kokekar og redskaper til kjøtt først, også vegetar etterpå, siden jeg vet at den synes det er ekkelt.

Det er jo kjempeflott! :D (Samboer spiser kjøtt, og hvis vi begge skal steke vår middag, så vasker jeg alltid stekepannen hvis han har laget en kjøttrett, før jeg steker min egen mat).

Skrevet
Men det er vel egentlig ikke poenget, poenget er vel om man skal "tvinge" noen til å spise noe de ikke liker/vil ha. Som sakt jeg inviterer heller ikke min venns om hater fisk på fiskemiddag, jeg har ingen interesse av å servere noen noe de absoludt ikke har lyst på, bare for å tilfredsstille meg som har laget det.

Nettopp. Når man inviterer folk på middag vil man jo at de skal like maten.

Litt på siden, men allikevel litt av det samme: På jobben bytter vi på å ha med kake hver fredag. En av kollegene mine har nøtteallergi, noe alle vet godt, og allikevel hender det at folk har med kaker med nøtter. Jeg blir like forundret hver gang. Hvis det hadde vært meg som hadde hatt nøtteallergi ville jeg blitt litt sur, tror jeg. :ler:

Skrevet

Jeg synes også det er interessant at de aller fleste ikke hadde hatt noen reservasjoner mot å tilberede ekstra mat til vegetarianere, men det kan virke som om noen ikke nødvendigvis ville tatt samme hensyn til de som velger å ikke spise industrikjøtt. Ser dere forskjellig på dette?

Skrevet

Men mitt poeng er at slett ikke alle er glad i grønnsaksretter. De er ikke vant til smakene og konsistensen. Og vil slett ikke kose seg med et vegetarmåltid. Eller som min kompis - han blir faktisk syk av det. Eneste grønsakene jeg vet han kan spise er potet (i små mengder), agurk og salat. Vil da vegetarianerne fortsatt ikke kjøpe inn kjøtt for egne penger for å tilfredsstille sine gjester?

Skrevet (endret)

Ja, Tabris - enten spiser man kjøtt ellers så spiser man det ikke. Ikke "litt vegetarianer når det passer seg sånn". Slik ser jeg på "ikke industrikjøtt" eller "kun økologiske animalske produkter".

Og det har jo også med at vegetarianere ikke er vant til kjøttkosistensen og dermed ikke vil ike maten, samt at kroppene deres ikke tåler kjøtt (som jo er tungt fordøyelig) og jeg vil ikke gjøre gjestene mine dårlige.

Endret av Wadjet
Skrevet
Men mitt poeng er at slett ikke alle er glad i grønnsaksretter. De er ikke vant til smakene og konsistensen. Og vil slett ikke kose seg med et vegetarmåltid. Eller som min kompis - han blir faktisk syk av det. Eneste grønsakene jeg vet han kan spise er potet (i små mengder), agurk og salat. Vil da vegetarianerne fortsatt ikke kjøpe inn kjøtt for egne penger for å tilfredsstille sine gjester?

Nei, jeg hadde ikke kjøpt inn kjøtt. Hvis man ikke kan kose seg med f.eks en vegetarpizza, så er det holdningen mer enn konsistensen som er problemet. (For de som ikke er allergiske). Eventuelt hadde jeg invitert til viltmat, siden jeg spiser det. Hadde jeg ikke spist det, så hadde jeg hørt om ikke personen som var allergisk mot alle grønnsaker kunne kjøpe kjøttet, så kunne jeg tilberedt det.

Skrevet
Jeg synes også det er interessant at de aller fleste ikke hadde hatt noen reservasjoner mot å tilberede ekstra mat til vegetarianere, men det kan virke som om noen ikke nødvendigvis ville tatt samme hensyn til de som velger å ikke spise industrikjøtt. Ser dere forskjellig på dette?

Poenget med industrikjøtt er vel en del av poenget for mange som ikke spiser kjøtt i utgangspunktet, men at det da er lettere å la være enn å finne kjøtt som ikke er indistrikjøtt.

Jeg hadde ikke gjort noe forskjell på dette eller om personen var vegitarianer, som sakt fordi jeg respekterer folks prinsipper, til tross for at de ikke er like mine, og fordi jeg øsker å servere mat som alle vil spise. Jeg hadde gjort samme løsning som om personen var vegetar og laget noe uten kjøtt tror jeg.

Men jeg kan se at noen har problemer med å se at dette ikke bare er å være kresen/"vanskelig" og ikke ser helt nyansene i dette.

Skrevet
Ja, Tabris - enten spiser man kjøtt ellers så spiser man det ikke. Ikke "litt vegetarianer når det passer seg sånn". Slik ser jeg på "ikke industrikjøtt" eller "kun økologiske animalske produkter".

Da legger du dine forestillinger i hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, når du gjør slike antagelser. Jeg mener det er naturlig å spise kjøtt, det er slik naturen fungerer. Men jeg er sterk motstander av kjøttindustrien, fordi dyrene lever under svært kritikkverdige forhold for at vi skal få billig kjøtt. Det er min etikk - derfor spiser jeg vilt og villfisk (så sant den ikke er overbeskattet).

Skrevet

Jeg ser ikke forskjellig på dette. Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet "industrikjøtt" - mener du da alt kjøtt som stammer fra oppdrett?

Jeg spiser bare vilt, økologisk oksekjøtt, lam, svin fra Grøstad samt fjærkre fra Stange (og Livèche-kylling fra Prior en gang i blant). Jeg unngår å bestille retter som inneholder kjøtt fra intensivt oppdrett på restaurant, men jeg bryr meg ikke om jeg får servert det hos andre. Så jeg er vel mindre idealistisk enn deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...