Gå til innhold

Vegetarmat og hesyn


Tabris

Anbefalte innlegg

Så en som ikke spiser grønnsaker av ulike grunner (enten fordi h*n ikke liker det eller fordi h*n reagerer på det), skal måtte ta med maten selv. Men fordi du påberoper deg et prinsipp, bør måltiden tilpasses prinsippene dine. Riktig. (Og nei - Tabris - jeg vet at du ikke forventer å få servert vegetarmat. Men jeg vet de som gjør det, ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men mitt poeng er at slett ikke alle er glad i grønnsaksretter. De er ikke vant til smakene og konsistensen. Og vil slett ikke kose seg med et vegetarmåltid. Eller som min kompis - han blir faktisk syk av det. Eneste grønsakene jeg vet han kan spise er potet (i små mengder), agurk og salat. Vil da vegetarianerne fortsatt ikke kjøpe inn kjøtt for egne penger for å tilfredsstille sine gjester?

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg ville lagt meg i selen for å lage et måltid som alle ville like. Og som jeg skrev ovenfor tror jeg ikke det er så veldig ofte at man har én gjest som nesten ikke kan spise grønnsaker, og én gjest som er vegetarianer. Hvis man kom ut for noe sånt ville det enkleste vært å lage en buffet av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg på vegne av andre, kun på vegne av meg selv. Og på vegne av meg selv så forventer jeg overhodet ikke at måltider skal tilpasses meg. På ingen måte. Det blir helt feil, og nærmest absurd, hvis du trekker en slutning der første leddet (jeg kjøper ikke kjøtt) skal settes sammen med utsagn fra andre du kjenner.

Og som sagt så skrev jeg at jeg kunne laget en viltmiddag - og da hadde jeg betalt det som allergikeren trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjellig på dette. Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet "industrikjøtt" - mener du da alt kjøtt som stammer fra oppdrett?

Alt tamkjøtt i oppdrett, ja. Jeg spiser kun kjøtt fra vilt, dvs. ville dyr som har levd et naturlig liv der det hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en som ikke spiser grønnsaker av ulike grunner (enten fordi h*n ikke liker det eller fordi h*n reagerer på det), skal måtte ta med maten selv. Men fordi du påberoper deg et prinsipp, bør måltiden tilpasses prinsippene dine. Riktig. (Og nei - Tabris - jeg vet at du ikke forventer å få servert vegetarmat. Men jeg vet de som gjør det, ja).

Det var da svært så vanskelig dette skulle bli da. Det er val ganske klart at man i sitt eget hjem skal kunne leve etter sine egne prisnipper. I sitt eget hjem skal man vel kunne følge sine egne prinsipper? Å forvente at noen skal støtte en industri de er motstander syntes jeg er galt uansett hva grunnen er. Da kan man ta med mat selv.

Jeg tror du skal lete lenge etter en person som bare spiser kjøtt og ikke NOE som helst annet, så denne diksusjonen blir litt for drøy. Det skulle nok være mulig å komme frem til NOE persoen kan spise som også den andre kan servere. Dette blir bare diskusjon for diskusjonens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er interessant at de aller fleste ikke hadde hatt noen reservasjoner mot å tilberede ekstra mat til vegetarianere, men det kan virke som om noen ikke nødvendigvis ville tatt samme hensyn til de som velger å ikke spise industrikjøtt. Ser dere forskjellig på dette?

Hvis de ikke spiser industrikjøtt ville jeg vel bare sett det som en god unnskyldning til å grave frem noe viltkjøtt fra fryseren. Evt hadde jeg spurt hvordan de forholder seg til økologisk produsert mat og/eller dyr jeg har slaktet selv. Og hvis ingenting av det funker hadde jeg tatt normale vegetarhensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Tabris - enten spiser man kjøtt ellers så spiser man det ikke. Ikke "litt vegetarianer når det passer seg sånn". Slik ser jeg på "ikke industrikjøtt" eller "kun økologiske animalske produkter".

Hva mener du med dette? Enhver står da fritt til å spise det en føler seg komfortabel med, enten det innebærer at man holder seg unna enkelte kjøttprodukter eller at man holder seg helt unna kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Enhver står da fritt til å spise det en føler seg komfortabel med, enten det innebærer at man holder seg unna enkelte kjøttprodukter eller at man holder seg helt unna kjøtt.

Jo, men dersom jeg hadde planlagt en middag med industrikjøtt, og en av de inviterte så kom i forkant og sa at "jeg spiser bare viltkjøtt/økologisk", så hadde jeg ikke laget ekstra mat for denne personen. Da personen spiser kjøtt, liker kjøtt, og ikke blir dårlig av kjøtt.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men dersom jeg hadde planlagt en middag med industrikjøtt, og en av de inviterte så kom i forkant og sa at "jeg spiser bare viltkjøtt/økologisk", så hadde jeg ikke laget ekstra mat for denne personen. Da personen spiser kjøtt, liker kjøtt, og ikke blir dårlig av kjøtt.

Helt enig med deg, for de vil vel ikke akkurat merke smaksforskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, for de vil vel ikke akkurat merke smaksforskjell

Betyr det at du ikke ville sagt fra om at det var industrikjøtt? Hvis du hadde latt som om det var viltkjøtt, så synes jeg det er hårreisende.

Hvis man ikke ønsker å gjøre noe ekstra, så er det helt greit. Da hadde jeg enten sagt nei takk til innbydelsen og stusset på hvorfor jeg i det hele tatt var invitert (hvis det bare var snakk om middag), eller spist hjemme og reist bort etterpå hvis det var en tilstelning som skulle vare litt utover kvelden.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du ikke ville sagt fra om at det var industrikjøtt? Hvis du hadde latt som om det var viltkjøtt, så synes jeg det er hårreisende.

Hvis man ikke ønsker å gjøre noe ekstra, så er det helt greit. Da hadde enten sagt nei takk til innbydelsen (hvis det bare var snakk om middag), eller spist hjemme og reist bort etterpå hvis det var en tilstelning som skulle vare litt utover kvelden.

Sa jeg det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg det??

Jeg var usikker, derfor spurte jeg. Skal jeg ta det som et "nei"? I såfall har jeg fått svaret mitt nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men dersom jeg hadde planlagt en middag med industrikjøtt, og en av de inviterte så kom i forkant og sa at "jeg spiser bare viltkjøtt/økologisk", så hadde jeg ikke laget ekstra mat for denne personen. Da personen spiser kjøtt, liker kjøtt, og ikke blir dårlig av kjøtt.

OK, da skjønner jeg.

Jeg ville derimot ikke klart å servere gjester mat som er produsert på en måte som strider mot deres overbevisning, og det spiller ingen rolle om jeg deler den overbevisningen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var usikker, derfor spurte jeg. Skal jeg ta det som et "nei"? I såfall har jeg fått svaret mitt nå. :)

Selvfølgelig hadde jeg ikke sagt at det var noe det ikke var :)

Men jeg lurer jo litt, elg og annet viltkjøtt som selges på dagligvarebtukker, er det OK mat, for hvis det er det, er det jo ikke noe problem, men hvis jeg hadde fått deg på besøk, måtte jeg nok fått litt hjelp til tilbereding, for jeg er ikke flink til å lage slik mat ;)

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

I bryllupet vårt kommer det noen med diabetes og en vegetarianer. Vi kommer til å sørge for at de med diabetes får en alternativ dessert, men jeg tror ikke vi tar hensyn til vegetarianeren. Hun er mannens kusine på 17 år, og jeg oppfatter henne som "lekevegetarianer" ;) Dvs hun lager ikke vegetarretter selv, hun er ikke spesielt glad i grønnsaker, hun bare spiser pasta, maiskolber, potetgull og det som måtte passe seg (og kommer sikkert til å få mangelsykdommer om noen år, hvis hun ikke slutter). Så jeg tror faktisk hun greier seg fint med maten vi serverer, hun får ta vekk fenalåret fra forretten, og spise grønnsaker og potet til middag.

Jeg var samme type vegetarianer da jeg selv var i alderen, men ga etterhvert opp da jeg innså at for noen som ikke liker grønnsaker noe særlig er det ikke så sunt å være veggis. Hadde jeg fortsatt vært det tror jeg likevel at jeg hadde servert kjøtt i bryllupet, synes faktisk det hadde blitt litt sært å servere bare vegetarmat i et så stort selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jeg ikke sagt at det var noe det ikke var :)

Takk. Beklager at jeg trodde noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, men dersom jeg hadde planlagt en middag med industrikjøtt, og en av de inviterte så kom i forkant og sa at "jeg spiser bare viltkjøtt/økologisk", så hadde jeg ikke laget ekstra mat for denne personen. Da personen spiser kjøtt, liker kjøtt, og ikke blir dårlig av kjøtt.

Helt enig med deg, for de vil vel ikke akkurat merke smaksforskjell

Så dere har altså så lite respekt for en pesons prisnipper og overbevisninger? Det er greit at dere ikke ser forskjellen eller er enig i at det er en forskjell, men ville dere likevel ikke respektert at andre mener det er en forskjell og ikke ønsker spise dette? Hadde dere servert svin til en muslim også under navnet kyling eller servert kjøtt som ikke var tappet for blod til en jøde som bare spiste kosher, bare fordi de ikke ville kjenne forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllupet vårt kommer det noen med diabetes og en vegetarianer. Vi kommer til å sørge for at de med diabetes får en alternativ dessert, men jeg tror ikke vi tar hensyn til vegetarianeren. Hun er mannens kusine på 17 år, og jeg oppfatter henne som "lekevegetarianer" ;) Dvs hun lager ikke vegetarretter selv, hun er ikke spesielt glad i grønnsaker, hun bare spiser pasta, maiskolber, potetgull og det som måtte passe seg (og kommer sikkert til å få mangelsykdommer om noen år, hvis hun ikke slutter). Så jeg tror faktisk hun greier seg fint med maten vi serverer, hun får ta vekk fenalåret fra forretten, og spise grønnsaker og potet til middag.

Jeg var samme type vegetarianer da jeg selv var i alderen, men ga etterhvert opp da jeg innså at for noen som ikke liker grønnsaker noe særlig er det ikke så sunt å være veggis. Hadde jeg fortsatt vært det tror jeg likevel at jeg hadde servert kjøtt i bryllupet, synes faktisk det hadde blitt litt sært å servere bare vegetarmat i et så stort selskap.

Trodde ikke en trangte å ta så mye hensyn til diabetikere heller lengre, de klarer å styre seg selv med insulin, og kan godt spise litt mat med sukker i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fortsatt vært det tror jeg likevel at jeg hadde servert kjøtt i bryllupet, synes faktisk det hadde blitt litt sært å servere bare vegetarmat i et så stort selskap.

Når samboer og jeg gifter oss, planlegger vi å ha en buffet hvor det eneste kjøttet/fisken som blir servert er vilt. Vi har et vennepar som er veganere, så jeg vil sørge for at desserten, og noen av kakene, er veganske. (Har også en nevø med flere matallergier, så må passe på det også). Hadde jeg vært vegetarianer, så hadde jeg ikke servert kjøtt i vårt bryllup. Jeg personlig går ikke på bekostning av mine prinsipper og min overbevisning for å gjøre det som er normen i samfunnet. Men hver enkelt må jo selvsagt gjøre som de vil selv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har altså så lite respekt for en pesons prisnipper og overbevisninger? Det er greit at dere ikke ser forskjellen eller er enig i at det er en forskjell, men ville dere likevel ikke respektert at andre mener det er en forskjell og ikke ønsker spise dette? Hadde dere servert svin til en muslim også under navnet kyling eller servert kjøtt som ikke var tappet for blod til en jøde som bare spiste kosher, bare fordi de ikke ville kjenne forskjell?

Næmmen, jeg hadde jo ikke kalt kjøttet noe annet enn det var, naturligvis. Men ville de ikke spise noe de ikke ville bli syk av eller som de likte fikk de la være, og heller spise tilbehør (men her lages også sausene på kraft fra industridyr, så så veldig spennende middag hadde det da ikke blitt.)

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...