Tabris Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Jeg ble inspirert til å starte en tråd om dette da jeg leste kommentaren "inviterer man vegetarianere i bryllupet så tar man selvsagt hensyn til dette." i en annen tråd. Jeg må innrømme jeg ble positivt overrasket over en slik kommentar. Selv spiser jeg ikke industrikjøtt - dvs. jeg spiser vilt - og forventer aldri at noen skal legge ting til rette for meg. Har selv vært i bryllup hvor alternativ mat (selv når jeg tilbød meg å både kjøpe den og tilberede den selv) ikke var aktuelt, så jeg spiste poteter og grønnsaker. Bortsett fra at jeg reagerte litt på måten dette ble fremsatt på, så hadde jeg egentlig ikke noen andre forventninger. Positivt overrasket ble jeg også da min mor bestemte seg for at familien skulle ha hjort på 1. juledag i fjor, slik at alle kunne spise det samme. Planla familien å ha kjøttkraft i tilbehøret, så tok de ut en porsjon til meg først - uten at jeg trengte å si noe. Dette gjorde meg nesten rørt, da jeg var fullstendig forberedt på å ta med meg noe vegetarmat og lage det ved siden av. Det jeg da lurer på: dere som ikke er vegetarianere, hvordan tenker dere om dette? Hva om dere inviterer til bryllup - eller bare en venninne-kveld - og vet det hadde kommet noen som ikke spiser kjøtt. Ikke pga allergi, men av et bevisst valg. Hadde dere forventet at de tok med mat selv, eller hadde dere laget mat til vedkommende også?
Amanlis Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Jeg kjenner bare et som er vegetarianer. Dersom hun er hos meg, så tar jeg av mat til henne før jeg har kjøtt eller fisk i grytene. Hun sier også at hun blir rørt når folk tar hensyn til henne. Men for meg er det en selvfølge- dere skal jo få kose dere med maten også.
Gjest bada Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Når jeg inviterer gjester til middag foretrekker jeg at alle spiser det samme. Det er mye hyggeligere synes jeg! Vi har et vennepar som er vegetarianere, og når de er blant gjestene serverer vi alltid et helt vegetarisk måltid. Bestekameraten til sønnen min har cøliaki, og bursdagsselskapene til sønnen min har derfor alltid vært helt glutenfrie. Jeg liker ikke at enkeltgjester skal måtte sitte med egen mat. Måltider er noe man deler i mine øyne. I veldig store selskaper som bryllup osv. stiller det seg annerledes. Jeg ville ikke hatt vegetarisk eller glutenfri meny hvis noen av gjestene hadde foretrukket det, men jeg ville definitivt ha tilbudt et alternativ til de som ikke spiser ting p.g.a. overbevisning eller allergi.
Rosalie Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Jeg er ikke sikker på om jeg kjenner noen vegetarianere nå, jeg... I hvertfall ikke som jeg pleier å spise samme med... :klø: Men hvis vi har invitert mange på mat, har vi enten laget tapasbuffet, og der er det jo masse også for vegetarianere, ellers er det ikke verdens største problem å slenge sammen en nøttebiff eller lignende. Veganere ville jeg hatt problemer med å ta hensyn til, da det vil ha litt vel stort inngripen i maten til resten av gjestene. En "spiser bare vilt- eller økologisk kjøtt" hadde jeg ikke tatt spesielt hensyn til.
pusla Skrevet 28. mai 2007 #5 Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg har ingen vegetarianere i vennekretsen eller familien, men jeg ville også tatt hensyn. Det er helt naturlig for meg å legge til rette for at alle skal kose seg med maten. Endret 28. mai 2007 av pusla
Gjest piaf Skrevet 28. mai 2007 #6 Skrevet 28. mai 2007 Jeg har en venn som spiser villfisk i tillegg til vegetarkost (av helsemessige og prinsippielle grunner). Jeg tar alltid hensyn til ham når han kommer til middag e.l, dvs at jeg bruker hans kosthold som utgangspunkt når jeg planlegger meny, og så får alle servert enten vegetar eller fisk. For meg blir det ikke annerledes enn at jeg generelt forsøker å tilpasse menyen etter det jeg vet om gjestenes smak, men selvsagt innen rimelighetens grenser.
Rosalie Skrevet 28. mai 2007 #7 Skrevet 28. mai 2007 Men hva gjør man dersom gjester har kræsjende preferanser? Piaf skriver hun har en venn som spiser villfisk og vegetarkost. Jeg har en kompis som er allergisk mot alle typer sjømat og de aller fleste grønnsaker. Hvorda løser man det problemet? Én av dem må jo da få annen mat enn resten av laget. Bør det være vegetarianeren eller han som er syk?
Gjest bada Skrevet 28. mai 2007 #8 Skrevet 28. mai 2007 Men hva gjør man dersom gjester har kræsjende preferanser? Piaf skriver hun har en venn som spiser villfisk og vegetarkost. Jeg har en kompis som er allergisk mot alle typer sjømat og de aller fleste grønnsaker. Hvorda løser man det problemet? Én av dem må jo da få annen mat enn resten av laget. Bør det være vegetarianeren eller han som er syk? Det er vel ikke så ofte at man kommer opp i slike problemstillinger. Men da ville jeg vel ha laget til tapasbuffet eller lignende.
Gjest piaf Skrevet 28. mai 2007 #9 Skrevet 28. mai 2007 Men hva gjør man dersom gjester har kræsjende preferanser? Piaf skriver hun har en venn som spiser villfisk og vegetarkost. Jeg har en kompis som er allergisk mot alle typer sjømat og de aller fleste grønnsaker. Hvorda løser man det problemet? Én av dem må jo da få annen mat enn resten av laget. Bør det være vegetarianeren eller han som er syk? Det er da "innen rimelighetens grenser" kommer inn. Lager en buffet?
Tabris Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2007 Hvis jeg hadde blitt invitert et sted, og verten kom til meg med et slikt problem, så hadde jeg tilbudt meg å ta meg min egen mat, komme litt tidligere enn de andre, og tilberede den samtidig som verten tilberedte annen mat. Eventuelt er tapas/koldtbord/flere småretter et alternativ, for de som vil/kan ta seg bryet med å lage det.
Arkana Skrevet 28. mai 2007 #11 Skrevet 28. mai 2007 På venninnekvelder og andre mindre sammenkomster ville jeg laget et fullgodt alternativ for vegetarianere. Men jeg er ikke selv særlig begeistret for vegetarmat så jeg lager jo et kjøtt-/fiskemåltid til resten. Heldigvis er ikke det en problemstilling hos oss da ingen vi kjenner har matallergier, er vegetarianere eller har sære matvaner. I et stort selskap/bryllup derimot vet jeg ikke. Sannsynligvis ville jeg hatt et alternativ og i invitasjonen bedt vegetarianere og allergikere å opplyse om dette slik at de kan få noe de kan spise. Hadde ikke det vært mulig hadde jeg selvsagt ikke tilpasset hele selskapsmenyen etter den ene vegetarianeren.
Malama Skrevet 28. mai 2007 #12 Skrevet 28. mai 2007 Vi har oppgitt ved invitasjon til bryllupet at de som vil ha vegetarmat/har diett-hensyn må gi beskjed, selvsagt skal de få noe annet. Men, ingen har gitt slike beskjeder da, så da får alle det samme. SELVSAGT ville jeg også tatt hensyn ved middagsgjester. Jeg vil jo at alle skal kose seg, og da må jo alle få mat de kan kose seg med.
Daria Skrevet 28. mai 2007 #13 Skrevet 28. mai 2007 Lillebror er veganer, og får som regel egen mat i familiesammenkomster. Det ville ikke falle meg inn å ikke sørge for å ha mat han kan spise når han er på besøk, men jeg ser ingen grunn til at alle andre skal spise veganmat på grunn av et valg han har tatt.
Tabris Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. mai 2007 Jeg må si jeg er positivt overrasket over alle svarene. Jeg hadde ikke trodd at så mange var villige til å lage noe ekstra (evt. legge opp hele menyen!) etter vegetarianeren/veganeren. Kanskje jeg har hatt et for skeptisk syn på folk flest om akkurat dette? Uansett vil jeg fortsette med å ikke forvente "spesialbehandling" - og blir kjempeglad om det kommer flere svar i denne tråden. Takk til alle som har svart til nå.
Pnin Skrevet 28. mai 2007 #15 Skrevet 28. mai 2007 Men hva gjør man dersom gjester har kræsjende preferanser? Piaf skriver hun har en venn som spiser villfisk og vegetarkost. Jeg har en kompis som er allergisk mot alle typer sjømat og de aller fleste grønnsaker. Hvorda løser man det problemet? Én av dem må jo da få annen mat enn resten av laget. Bør det være vegetarianeren eller han som er syk? Som veggis vil jeg si at her går syk før prinsipp (hvis tapas/buffet alternativet altså virker så uoverkommelig). Du gir ikke med vitende og vilje folk mat som kan være helseskadelig for dem. MEN som veggis ville jeg da satt pris på å få vite dette på forhånd slik at jeg enten kan spise før "middagen" eller kan tilby å ta med noe selv.
Gjest DyneTryne Skrevet 28. mai 2007 #16 Skrevet 28. mai 2007 Folk pleier ofte å ta hensyn til meg iallfall. Skulle spise hos en veldig distre kamerat engang, plutselig mens han lager mat sier han "Å faen jeg glemte du ikke spiser kjøtt!" det var snakk om kylling med peppersaus blandet med bernaise(hvordan i alle dager skrives det??)saus. Jeg spiste bare ris med saus, og det er noe av det beste jeg har smakt. Så der slapp vi billig unna da. Skal noen spise kjøtt og har invitert meg bort, har jeg ikke noe imot å "se på dem spise" uten å gjølre det selv. Så lenge de ikke synes jeg er frekk som takker nei til mat. Hva med dere andre vegetarianere, kunne dere gjort det omvendt? Servert kjøtt til kjøttetere hjemme hos dere? Jeg kunne latt dem spise det, det ser jeg ingenting problem i. Men de måtte ha tilberedt den selv, for jeg brekker meg og føler meg som en likskjender og det som verre er, kutter jeg i f.eks kyllingfilet.
Tabris Skrevet 28. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 28. mai 2007 Folk må gjerne spise kjøtt hjemme hos meg. Jeg kan tilberede det også - men jeg kjøper det ikke for mine penger.
Solskinn Skrevet 28. mai 2007 #18 Skrevet 28. mai 2007 Jeg vet ikke om jeg syntes man kan forvente spesialbehandling, men hadde klart tatt hennsyn til dette selv. Vi hadde tapas i bryllupet vårt og det var fire grønnsaksretter som kunne velget, med diverse sauser og brød. Hadde jeg invitert til middag er det klart jeg hadde laget noe annet til den som var vegitarianer, eller passet på å lage noe hvor tilbehøret kunne fungere som nok i seg selv for vegitarianeren. Jeg inviterer da ikke personen jeg vet hater fisk på fiskemiddag heller. Dersom man først inviterer gjester hjem skulle man tro at man var interessert i å ikke "tvinge" på dem noe de ikke liker/blir syke av.
ToveM Skrevet 28. mai 2007 #19 Skrevet 28. mai 2007 Folk må gjerne spise kjøtt hjemme hos meg. Jeg kan tilberede det også - men jeg kjøper det ikke for mine penger. Jeg kunne fint kjøpt inn ekstra til vegeterianere hvis jeg fikk det på besøk, men tydeligvis er ikke det gjensidig, men så har jeg og inntrykk av at vegeterianere syntes det er lettere for andre å tilpasse seg dem, enn for de og tilpasse seg oss kjøttetere
Gjest bada Skrevet 28. mai 2007 #20 Skrevet 28. mai 2007 Hva med dere andre vegetarianere, kunne dere gjort det omvendt? Servert kjøtt til kjøttetere hjemme hos dere? Det er en liten forskjell her, for kjøttetere kan spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå