Gå til innhold

Hasj vs alkohol ?


Rapitap

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Ja vel da får du mene det. Det er din tolkning, da jeg ikke har skrevet det. Problemer med å lese mellom linjene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hasj fører knapt til dødsfall, mens alkohol dreper flere ganger så mange som alle narkotiske stoffer til sammen, sier Fekjær til NTB.

Fekjær er psykiater og jobber som overlege ved behandlingsklinikken Blå Kors Senter i Oslo.

Han advarer på det sterkeste mot å senke prisen på alkohol.

- Ingen forskere tviler på at billigere alkohol fører til mer vold, flere selvmord og flere dødsfall. Hasjprisen har liten innflytelse på dette. Hasj fører i liten grad til vold. De fleste voldstilfelle er knyttet til alkohol, framholder han.

Fører ikke til sterkere stoffer

Fekjær stiller seg kritisk til den såkalte trappetrinnsteorien. Hasj fører sjelden til sterkere stoffer.

- Over 300.000 nordmenn har brukt hasj en eller annen gang. Det er absolutt usunt og ikke å anbefale, men svært få av disse er blitt sprøytenarkomane, påpeker han.

- Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasj til sprøytenarkomani, sier overlegen med 30 års erfaring fra rusproblematikken.

Etter hans oppfatning er det et høyt forbruk av alkohol som fører til bruk av sterkere stoffer.

Alkohol fører til hasj

- Alle undersøkelser om ungdoms rusmiddelbruk er entydige. Det er ungdom som drikker mye alkohol fra før, som begynner med hasj. Alkohol synes å være rekrutteringsstoffet, og det er gjennom alkoholbruk at en blir hasjbruker, sier Fekjær til NTB.

Han tar også et oppgjør med selve narkotikabegrepet, som etter hans oppfatning er fordummende.

- Det er fordummende fordi narkotika, som egentlig er et rent juridisk begrep, omfatter alt fra khat og hasj til heroin, sier Fekjær.

Han er kritisk til samfunnets forskjellsbehandling av rusmidlene, og mener forskjellsbehandlingen er basert på historie, ikke på hvor farlig stoffet er.

- Det er over 200 stoffer på narkotikalista og de er svært ulike. Det hadde vært et betydelig framskritt med en gradering av stoffenes farlighetsgrad, mener han.

Hasj over disk

Tidligere denne uka offentliggjorde den britiske innenriksministeren at man ikke lenger skal bli arrestert for besittelse av hasj.

- I Storbritannia ble hasj ble flyttet fra faregruppe B til C, men i Norge og Sverige står politikerne hardt på at narkotika er narkotika, uansett hvor farlig det er. Dette er i strid med den alminnelige rettsfølelse. Like farlige stoffer burde vært behandlet likt, og de farligste burde behandles strengest, sier Fekjær.

(NTB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmm. skulle ønske at ungdom var litt bedre informert om hva ecstasy gjør med serotoninet deres, jeg. at de fikk litt mer saklig informasjon og litt mindre skremselspropaganda servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg sa ikke at harsj fører til at en blir sprøytenarkoman. Men dere ungdom, svar meg da på følgende hvorfor så mange tar Exctasy eller E eller hva dere kaller det. Er så mange som tar det og som ikke ser på det som narkotika. Det er lissom ikke noe farlig det, tar det bare til fest. En gang der og en gang her. De som er oppegående vet hva sånt forbuk fører til. Psykoser og det som er.

Alkohol er ikke noe bra det heller. Mange som ikke tåler det og som burde holde seg langt unna det.

Ingen vet hvordan en kommer til å reagere når en velger å begynne med noe. Du kan ikke på forhånd si om du blir avhengi eller ikke. Jeg driter i hva den overlegen sier. Jeg vil mye heller snakke med og høre på de sprøytenarkomane og høre deres historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå omhandler jo egentlig denne tråden hasj VS alkohol, så dette blir jo litt på siden..men, men

For det første er jeg ikke noen ungdom, jeg fyller snart 28 år..

Du lurer på hvorfor noen velger å prøve E.. det er enkelt.. det gir en vanvittig rus, en ekstatisk lykkefølelse.. derfor gjør de det.

Men som sagt, jeg er ikke for noen typer kjemisk rus.. heller ikke ecstacy.

Jeg har prøvd det, og til en viss grad brukt det en periode, men fant forholdsvis raskt ut at det gir store bivrkninger, fortrinnsvis psykisk.

E er kjempeskummelt, og ingen burde ta den risken det faktisk er å ta det.

Hasj/marijuana derimot er en helt annen sak.. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Noen som kan liste opp hvorfor harsj er så bra?

Hva som gjør det så greit og røyke harsj? Hele samfunnet har vel legalisert harsj, eller? Jeg er uansett en motstander av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bringe det ned på hva denne tråden egentlig handler om.. alkohol kontra hasj (skrives forresten uten r) så er det blant annet følgende:

- Man blir ikke like agressiv

- Man pådrar seg ikke leverskader

- Man blir ikke fyllesyk

- Man dreper ikke hjerneceller..

Men dette kan du sikkert lese mer om på hjemesiden "hamp" som det ble linket til ovenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Herregud, du kom bare med man blir ikke, man får ikke. Er det alt?

Nei trenger ikke lese den linken. Tror faktisk at noen hjerneceller har blitt ødelagt da. Du skjønte hva jeg mente med Harsj, Hasj? Ikke gjør deg så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del om cannabis (planten hasj og marihuana kommer fra, for dem som ikke vet det). Jeg har selv aldri prøvd det og har ikke noe behøv for det heller. Grunnen til at jeg leste om det er fordi jeg har en venn som røyker en del i helgene, pluss bruker en del partydop, og jeg ble litt bekymret på hans vegne.

Men, for å komme til saken, Frk. BusyBody nevnte hva hasj ikke gjør, du vil vite hva det gjør.

Hasj

- gir deg en rimelig rolig rus

- rusen forsterker de følelsene du allerede har, tar du en joint når du er trist kan du bli enda tristere, er du glad blir du enda gladere etc...

- kreative mennesker finner lettere inspirasjon når de er ruset på hasj, det blir lettere å male det bildet du vil male, og mange av de aller fineste sangene vi har er skrevet mens dikterne var ruset på cannabis (kan nevne Bob Marley og Beatles som eksempler)

- cannabis har medisinske effekter, jeg har lest veldig mange steder at folk med store fysiske plager (magesmerter, leddsmerter, etc) bruker hasj som smertestillende, og de trenger bare å røyke en gang annenhver uke, pluss at de slipper bivirkningene fra kunstig framstilt medisin (jeg kan ikke vite om dette er 100% sant siden jeg ikke har prøvd selv). Jeg mener å huske at jeg leste at man driver en del forsøk på cannabis-planten for å vitenskapelig finne ut hvordan man kan bruke planten som medisin, det var i Nederland og Storbritannia tror jeg, men husker ikke hvor jeg leste det.

- Cannabis er ikke dødelig, det finnes ikke et eneste dokumentert dødsfall der hasj er dødsårsak. Jeg leste en artikkel om et dødsfall der hasj ble oppgitt som dødsårsak fordig den døde hadde like mye av et stoff fra hasj i seg som om han hadde røyka 60 fete jointer på en time, pluss at testene viste at fyren hadde tatt en del amfetamin og vennene skal ha sagt han hadde brukt en del andre narkotiske stoffer i tillegg, men dette ble ikke testet. I dette tilfelle var det en stor blanding av stoffer, og hasj kan ikke ta skylden alene. Man kan nevne at uansett hva man får i seg, hvis man tar for mye av det er det skadelig, det gjelder også friskt og sunt fjellvann. Man kan bli forgiftet av å drikke for MYE vann, og dø.

- Hasj dreper faktisk ikke hjerneceller. Den lammer hjerneceller, og effekten sitter i en god stund, men etter noen dager/uker våkner hjernecellene til live igjen. Hvor langt tid det tar avhenger av hvor mye man røyker og hvor ofte.

- Alle bør merke seg at det finnes en fin linje mellom BRUK og MISbruk. Å ta en liten joint en gang i måneden istedenfor alkohol er ikke skadelig (med mindre man er allergisk eller noe slikt). Det er derimot ikke bra å røyke hver dag, ihvertfall ikke flere ganger om dagen. Det er blitt anbefalt av noen drevne brukere å ikke røyke oftere enn ca. to ganger i uka. Det er heller ikke klokt å blande med alle slags andre stoffer (merk: hasj forsterker)

- Cannabis planten har en del industrielle egenskaper. Man kan lage tau, klær, hudprodukter, papir, etc.

Jeg hadde sikkert mer å si... men... kommer ikke på det. Kildene mine er diverse nettsider som virker relativt saklige, avis artikler, pluss en venn eller to.

Xtc er blitt nevnt i denne tråden, bare for å si noen ting om det:

xtc er farlig, psykologisk farlig.

hvis man skal bruke xtc bør man drikke vann, MYE vann, ellers dehydrerer man (xtc gjør deg hyper, du danser rundt som en gal)

pillen ødelegger, naturligvis, døgnrytmen (de fleste tar xtc om kvelden/natta

av en eller annen grunn er xtc mest farlig for jenter og lave folk

det som er dødelig med xtc er hvis man får en dårlig pille, noen av de som lager xtc har oppi rottegift... :sinna:

Det om xtc har jeg fra den vennen jeg nevnte der oppe, han bruker det ca. hver tredje måned og sier det er en HERLIG rus, men advarer mot å prøve det (litt dobbeltmoral, kanskje?). Faren hans er forresten lege, så gutten må jo vite en del om emnet.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hasj har vært forbudt lenge - uten at det har ført fram. I stedet har det blitt en eksposiv økning. Det mange unge opplever er at de blir stigmatisert dersom de havner i et "belastet hasjmiljø" - de blir sett ned på, og opplever avstøtning fra "de andre". Miljøet blir også ytterligere belastet fordi de må oppsøke langere for å få tak i stoffet.

Leste at de har oppdaget (i England) at hasj blir blandet med andre stoffer - dette er en snikinnførsel av tyngre dop..! Skremmende. Og nok en grunn til at man kanskje burde få kjøpt hasj på polet... for å vite hva ungdommen (og eldre) putter i seg.

De hadde et forsøk i Liverpool for noen år tilbake, der heroinister fikk heroinsigaretter på apoteket. (Dette var før metadon) Kriminaliteten sank med over 90 %, de prostituerte forsvant fra gata, og langerne som solgte stoffet trengte ikke pushe lenger for å opprettholde sitt eget forbruk, slik at det ikke kom til nye brukere.

Det finnes ikke noe standardsvar, men å være så naiv å tro at tollere og politi løser dette, kan man bare glemme. Hva med å ikke legge ned ungdomsklubbene (f.eks i Oslo) - men nå er det vel ikke flere igjen å legge ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marillion

Jeg røkte hasj midt i tenårene i et par år. Men hele tiden var jeg veldig nevøs fordi jeg var sikker på at politiet skulle dukke opp på døra når som helst. Dette var egentlig en usansynlig tanke, ettersom vi hverken var noe synlig ruset eller pekte oss ut på noen måte.

Likevel valgte jeg å slutte å røyke, fordi dette ikke var min 'stil'.

Ingen andre av mine venner sluttet, og nå , år etterpå, så røyker alle fortsatt, og hver dag.

de er alle mine venner, d har jobb og utdannelse som andre folk( ikke høyskole akkurat, men mange fagbrev) Det er likevel synd at de bruker så mye penger på det, mye energi på å hente, få tak i, osv.

Pass bare på deg selv, og hold deg unna tyngre rusmidler,

noe jeg mener hasj definitivt ikke er.

Man er rusa, men ikke uten kontroll, og helt uten dårlig bakrus eller depresjon(som jeg har erfart selv, i alle fall..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med rottegift i narkotiske stoffer tror jeg ikke noe på fordi det har ingen virkning. Rottegift er rett og slett bare et blodfortynnende middel og kan fatisk intaes av mennesker i minde kvanta uten noen som helst langsiktig skadelig virkning. Rottegift fungerer slik at når skadedyra går og beiter på dette så vil de med tid og stunder dø av blodmangel. Det har altså ingen øyeblikkelig kjemisk virkning på kroppen men virker over tid. Og om noen leger sier at "slik er det" pass opp. Legene har en lang og tro kultur om å lyve. Men rus er noe en hver må ta ansvar for alene. Det er ikke hasjen eller alkoholen eller XTC en som bedriver kriminelle handlinger.

Når det gjelder barn og ungdom tror jeg det er viktig og fortelle de om fordelene og ulempene med rus på en saklig måte. Det er like viktig å fortelle de at rusen faktisk får de til å føle seg helt fantastiske og at den kan åpne for en tilsynelatende flott sinnsstemning og gi opplevelser det er vanskelig å oppnå i edru tisltand som å fortelle de at dette er farlig og ødeleggende og vil redusere deres evne til å oppleve sanne og virkelige ting i edru tilstand. Vær ærlig. Ikke fordømmende. Unge mennesker har en overraskende evne til å ressonere seg fram til riktige ting bare de får riktig informasjon.

Og for ordens skyld. Rus er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...