Gå til innhold

Hasj vs alkohol ?


Rapitap

Anbefalte innlegg

Narkomane er ikke kriminelle. Tunge narkomane er syke. Å være avhengig av heroin er et helvete. Har aldri hørt om noen som ikke vil slutte! De som blir alvorlige rusmisbrukere ble det ikke fordi det var kult med stoff, da ligger det mer bak. Å hive disse i fengsel hjelper ingen. Mange prøver faktisk for første gang i fengsel når de soner mildere straffer.

Den andre gruppen- partydoperne, er heller ikke kriminelle. De er vanlig ungdom som fester på en litt annen måte enn resten. Ungdom må få saklig og korrekt informasjon om dop! Skremselspropaganda virker ikke! Sunne holdninger må bygges opp fra tidlig av!

Så har vi hasjrøykerne da- som det er på tide å la være i fred. De skader ingen! Dessuten- narkotikamisbruk begynner ikke med cannabis. Ganske logisk, begynner man med det mest tilgjengelige stoffet vi har, som selvfølgelig- mine damer og herrer- kalles alkohol.

Avkriminalisering! Narkomane er ikke annerledes enn dere- men mange av dem har gått igjennom mer enn de fleste i livet. De er ikke dårlige mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før narkotikaforbudet var narkotika heller ikke noen problem.... et tankeparadoks?

Mulig, men tro om det likevel hadde blitt problemer på sikt? Selv uten forbud.

Det er ikke lett, for dop er og blir dritt uansett.

Hva skal man gjøre med det liksom, ingen lett oppgave. Det er synd, og trist, for det er mange mennesker som går til grunne pga den dritten der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink.... folk hadde sluppet å tigge penger utenfor Oslo City...

Bimbo har helt rett, å fengsle hjelper ikke i det hele tatt, det er omtrent som om vi skulle fengsle anorektikere fordi de har anoreksia...(forresten, hvis hun bruker dop for å slanke seg da får hun fengsel).

Et forbud gjør også at mange brukere finansierer bruket sitt ved å selge til andre, dvs skaper et marked.

Og til slutt... hvor spennende er det å spise piller hvem som helst kan få på apoteket? Man kan ikke forby kun fordi at folk skader seg på produktet... det blir like dumt som å nekte å selge plumbo på rimi fordi at småunger kan helle det i bensintanker på biler.

Waco

Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er litt enig med dere, jeg er det... dere har noen gode poenger.

Men kunne sikkert diskutert lenger jeg, hadde det ikke vært så seint... :P

Vi har iallfall et enormt ansvar overfor våre barn, det er jo der det starter.

Og det er altfor mange foreldre som svikter der, men det er en annen diskusjon... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at mine egne synspunkter har kommet godt frem i denne saken i form av Waco`s ord, jeg er fullstendig enig i deg med alt du sier. Men det var en eller annen her som hevdet at hun ville være glad så lenge ungene hennes bare gikk på fylla! Det utsagnet der tror jeg ikke du har tenkt så nøye igjennom! Folk flest tror at hasj er inngangsdøren til selveste narkohelvetet, men det er faktisk alkoholen som har den rollen. Har man først funnet ut at man liker å ruse seg, enten det er med alkohol eller andre ting, så er løpet kjørt uansett. Jeg vil selvfølgelig bli forferdelig redd hvis barnet mitt hadde ruset seg uansett, men jeg hadde ikke blitt mindre redd av at hun "bare" hadde drukket hjemmebrent og ligget døddrukken i en grøftekant.

Alkohol er en farlig gift (jeg tar meg en fest sjøl jeg, men jeg er såpass erfaren at jeg ikke overdriver) som i for store mengder kan lamme åndedrettet sånn at man blir kvalt. I tillegg kan man fryse ihjel, bli voldtatt og alskens elendighet fordi at når man sovner når man er skikkelig drita, så er man faktisk bevisstløs. Unge mennesker som ikke har så stor erfaring med mengde osv, er selvfølgelig mest utsatt for dette.

I tillegg er alkoholisme en sykdom på lik linje med narkomani. Kroppen fungerer ikke uten alkohol, og dersom man som alkoholiker ikke får i seg det en trenger, så kan man få delirium tremens som er en dødelig tilstand. Alkohol har ødelagt utrolig mange liv, både for alkisen selv, og for de pårørende. Ved mange avrusningsklinikker har man egne bolker i behandlingen hvor f. eks barna til alkisen får hjelp til å bearbeide sine forvirrede følelser, som ofte følger med utallige skuffelser, husbråk, krangling osv.

Så min kjære venn, husker ikke hvem du var, en liten blås med Hasj skader ingen. Er man gjennomsnittlig utsyrt med fornuft ender man som regel ikke opp på et offentlig toalett med en nål i armen hvis man skulle få lyst til å røyke hasj en gang eller ti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot all form for narkotika selv, men det er jo ikke til å stikke under en stol at hasj ikke er like skadelig som alkohol.

Hasj lammer hjerneceller, men alkohol dreper dem.

Jeg har aldri røykt hasj, og drikker svært lite alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen fungerer ikke uten alkohol, og dersom man som alkoholiker ikke får i seg det en trenger, så kan man få delirium tremens som er en dødelig tilstand.

quote]

Delirium tremens kan man få av å gå på fylla, ikke av å avbryte eller trappe ned drikkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer farlig å tenke på holdninger til folk. Mener: selv om alkohol er ett 'lovlig' rusmiddel så betyr det ikke at det er det rusmiddelet som er minst farlig. Jeg selv ville vært bekymret om mitt barn (eh!..om jeg noengang blir gravid)..er på alkis-fylla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av dop synker lavere i alder. På dette stedet jeg bor er det _mange_ "små" som bruker dop, og drikker alkohol i lav alder. Grunnen til det er at de "ser opp" til de som er eldre enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Jeg er i utgangspunktet imot narkotika. Jeg kjenner ingen som bruker det - og har aldri vært borti det - men man ser jo på tv hvordan det virker på folk. Jeg er i motsettning til mange her av den oppfatting at folk er oppegående og vet hva de gjør. Alle vet at narkotika er farlig - og det at de begynner på det- må de ta på seg selv. De vet hvor lett det er å bli avhengig og hvilket helvete det er så slutte med det - og de vet om skadevirkningene på kroppen ..... Derfor har jeg igrunnen ikke så mye medlidenhet med de. Mulig det blir annerledes hvis det er mennesker man bryr seg om det gjelder ..men jeg har vært forskånet fra slikt rundt meg ....

Når det gjelder alkohol så vet jeg hva det vil si å ha en far som er alkoholiker. Og jeg har vært livredd for å bli slik selv. For det kan jo være gøy å drikke litt .....drikker ikke mye bare så det er sagt ..men det skumle er jo at man liker det ...for da kan det fort bli mer og mer ...ikke sant ..og så mister man kanskje kontrolen selv? Jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men det er noen tanker jeg har .....

Jeg har sldri syns synd på min far for drikkingen - heller en slags avsky for ham - for han har forårsaket mye vondt for oss barna. Så jeg sliter med å finne medlidenhet til de som er alkoholikere .....har for mye såre følelser i meg selv til å grei det.

Noen tanker fra meg på morgenkvisten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er mot narkotika, og også alkohol for den saks skyld. Rusa folk bidrar ikke med noe som helst, og de avhengige ligger samfunnet til last. Jeg setter dette på spissen nå, men vil ha fram poenget mitt...

Hasj vs alkohol: enkelt og greit: alkohol er tillatt, hasj er det ikke! Om hasj og andre narkotiske stoffer blir legaslisert i Norge, så syns jeg det er skammelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legalisert, men avkriminalisert bør det bli. Da er det ikke lov med salg, men tillatt til eget bruk. Jeg kan jo også se at smågodthyller fulle av kokain og amfetamin i butikkene hadde ført til en veldig økning i misbruket. Jeg synes må få gjøre som de vil, så lenge de ikke skader noen andre. Greit nok at sjåføren av en lastebil med 500 kg cola skal ha en streng straff, men at en person kan bli tatt med en ecstasy tablett på byen, og få 2500 i bot, og ha få dette på rullebladet i flere år fremover? Er det riktig?

Er du imot hasj, må du være i mot alkohol også. Det eneste som kan forsvare at hasj skal være illegalt, er at vi får et alkoholforbud også (selv om det bare ville ført til enda mer kriminalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i motsettning til mange her av den oppfatting at folk er oppegående og vet hva de gjør. Alle vet at narkotika er farlig - og det at de begynner på det- må de ta på seg selv. De vet hvor lett det er  å bli avhengig og hvilket helvete det er så slutte med det - og de vet om skadevirkningene på kroppen ..... Derfor har jeg igrunnen ikke så mye medlidenhet med de.

Det er ikke så lett å bli avhengig som du sier Virgo. Dette går kun på psyken (inntil man er hekta da er kroppen også avhengig med unntak fra noen stoffer). En lykkelig person i et harmonisk miljø, finner sjelden ut at han skal begynne å dope seg til hverdags. Han kan kanskje ha det dritkult i helgene med narkotika, men det betyr ikke at han vil gå rundt å være rusa i sin egen verden hele uken. Det er det samme som med alkohol. De som misbruker det, gjør det fordi de vil flykte fra/glemme problemer de ikke klarer å takle. Noen mener kanskje at alle bør være sterke nok til å takle dem på andre måter, men det vitner om litt uvitenhet. Jeg har blitt kjent med nok mennesker til å si at en jævlig barndom gjør at mange aldri får trygghet nok til å utvikle slik styrke og selvsikkerhet.

Og når det har gått så langt at man innser at man er i helvete, at uten dop faktisk var bedre enn med dop, får man omtrent ikke hjelp. Med heroin hjelper det ikke bare å ha psyke nok til å kutte rett av, for abstinenser lan i verste fall være dødelige. Metadonkøene er årelange- og heroinavhengige kan ikke akkurat vente i evighet.

Sammenligningen med anorexia er bra- anorexia er også symptom på personlige/psykiske problemer(selv om noen gir kroppsfiksering det utelukkende ansvaret). Som dopmisbruk begynner som "moderat" bruk, begynner anorexia som en slankekur. Skulle kanskje ikke disse heller få hjelp og medlidenhet?

Jeg har stor medlidenhet for dem som har blitt hekta, det er for j**** at disse skal bli behandlet som kriminelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bor selv i hasjlandet :roll: og min nabo er hasjlanger og vi har massevis av kriminelle fyrer som løper rundt huset vårt. jeg er vokst opp i norge og som andre sunne nordmenn ser jeg ned på folk som røyker hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert over folk som ser ned på personer de ikke kjenner. En hasjrøyker er mer enn bare en hasjrøyker, akkurat som en homofil har andre sider enn bare å være homo og som en transvesitt gjør annet enn å tenke på klær og sminke. Alle sunne nordmenn er ikke fordømmende, Lisle.

NB Jeg røyker ikke og kunne heller aldri tenke meg å gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg er for alkohol.. i måtelige mengder.. fjortisfyll ala "prøve å bli "full"" har jeg ikke sansen for, men rødvin til maten.. mangetakk!

harsj..

ja, jeg er jo for at røyking der det plager andre blir forbudt.. men jeg vet ikke riktigt om jeg synes det er noe verre at folk røyker hasj enn at de røyker nikotin.. så lenge de gjør det hjemme hos seg selv der de ikke plager andre! (og ikke i hjem der det bor barn!! barn skal ikke utsettes for noen form for passiv røyking!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er litt skremmende å tenke på at med hasj får man seg noen timers (avhengig av hvor dreven man er) rus for under hundrelappen, omtrent det samme som én drink koster. Ikke rart at hasj blir et populært kosttilskudd da!

Når dét er sagt; jeg er IKKE for legalisering! Der jeg jobber treffer jeg så mange vrak at jeg forlengst har blitt immun mot alle "rasjonelle" argumenter for en mer liberal politikk på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimbo og waco: mye fornuftig fra dere ja!

selv er jeg vel en relativt garvet hasjrøyker, aldri prøvd noe hardere rusmiddel enn sprit, og drikker praktisk talt ikke alkohol lenger.

nå har helga vært litt heavy, så jeg er ikke så pratsom i dag, og det går litt treigt i toppetasjen... hm. gidder ikke argumentere. ja til hasj, nei til alkohol. orker ikke late som jeg har objektive grunner til å synes som jeg gjør.

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...