Gå til innhold

Hasj vs alkohol ?


Rapitap

Anbefalte innlegg

All overdreven bruk er farlig, uansett om det er alkohol eller hasj.

Hadde alkohol vært et "nytt" rusmiddel, slik som narkotiske stoffer, ville nok også den vært ulovlig i dag.

Men, røyker du hasj har du krysset streken på hva som er legalt og ikke. Har du først krysset den streken, er det lett å gå videre, trer jeg.

Når det gjelder ecstasy, som bare er en billig liten pille, er vel den farligere enn det meste. Psykiatrien er full av unge mennesker som har klikket pga en liten pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, røyker du hasj har du krysset streken på hva som er legalt og ikke. Har du først krysset den streken, er det lett å gå videre, trer jeg.

ja ja. til langt inn på 70-tallet var det å krysse lovlighetens grenser hvis man var ugift samboer... eller homofil...

lovbøker foreholder seg ikke til objektive sannheter.

ærlig talt skjønner jeg ikke helt hvor forbrytelsen ligger. er det f.eks. verre å røyke en joint enn å snyte på skatten? i det siste tilfellet stjeler man fra fellesskapet, i det første tilfellet... vel, man blir stein, og gjør som regel i snitt langt mindre skade på seg selv og andre enn om man beruser seg på legalt vis...

greit nok at ved å kjøpe hasj støtter jeg ikke akkurat noen god sak. det gjør jeg heller ikke ved å kjøpe bensin, for eksempel.

men hvis jeg vil unngå å støtte en eller annen gerilja og velger å gro mitt eget, DA er forbrytelsen plutselig langt mer alvorlig.

kort sagt: syns lovgivningen på dette feltet er temmelig paradoksal!

det at man etter først å ha krysset grensen for hva som er lov, som regel sklir helt ut, er en ganske populær teori blant anti-hasj-propagandister, men holder ikke vann i praksis.

visste du at andelen av befolkningen som har prøvd hasj er signifikant høyere blant 50- åringer enn ungdom i norge?

visste du at i de siste 30 år eller så har andelen av ungdomskullene som prøver hasj ligget ca mellom 15 og 25 %? åpenbart ble ikke de fleste av dem junkies, akkurat.

tror nok det er andre faktorer som spiller større rolle i forhold til hvor langt man går.

alvorlige psykiske problemer ser ut til å ha mye å si når det gjelder om man blir en tyngre stoffmisbruker.

når det gjelder tyngre hasjmisbruk, har jeg en teori om at de fleste som driver med det er hyperaktive som har problemer med å finne roen ellers - skal være forsiktig med å trekke konklusjoner her, men jeg har møtt så mange hyperaktive 'hasjnarkomane' og så få andre som gidder å røyke seg kronisk steine. (det er ganske kjedelig i lengden. har mer til felles med influensa enn eufori.)

når det gjelder 'kjemisk' dop (alt dop er jo i prinsippet kjemisk, men du skjønner hva jeg mener), er jeg ekstremt skeptisk.

på de ti årene jeg har røykt hasj, har det aldri falt meg inn å prøve noe annet. tror det har en del med å gjøre at jeg har sett hvor ille det kan gå. psykotiske venner gir deg ikke lyst til å gjøre det samme som dem! ja, jeg betrakter også ecstasy som superfarlig. russisk rulett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner som "misbruker" hasj, men ingen av dem er hyperaktive som jeg vet om iallfall...

Jeg kjenner derimot en del hyperaktive som tar amfetamin for å roe seg ned... Ritalin, medisin som gis til personer med ADHD, inneholder som kjent amfetamin. Mange som ikke har vært fornøyde med ritalin har blitt hjulpet av illegal amfetamin(speed)... og de kalles også kriminelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ønsker at de her som sier at narkotika,være seg hasj eller hva som helst, ikke er så farlig kommer med konkrete bevis på dette.Slike påstander kommer fra folk som nyter og som ikke tør se konsekvensene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg, for min del, vil gjerne se et bevis på at hasj er farlig. det nærmeste noen har kommet til nå, er å si at det er risikabelt i forhold til lungekreft. og det burde jo være helt innlysende. men HVOR risikabelt - se der varierer anslagene helt vilt.

hasj er 'farlig' for læreevnen innenfor en 28-dagers periode (pga effekten på korttidsminnet, da læreevne kan sies å være en funksjon av korttidsminne.) hittil er det ikke bevist noe utover det.

når det gjelder alt annet dop er vel både fysiske og psykiske skadevirkninger dokumentert ganske grundig. men nå dreier vel denne diskusjonen seg om hasj, eller mer nøyaktig om en sammenligning av alkohol og hasj. og når det gjelder den sammenligningen er det god grunn til å tro at hasj kommer bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker at de her som sier at narkotika' date='være seg hasj eller hva som helst, ikke er så farlig kommer med konkrete bevis på dette.Slike påstander kommer fra folk som nyter og som ikke tør se konsekvensene!!![/quote']

Kjære gjest. Jeg har selv prøvd følgende narkotiske stoffer: alkohol-Hasj-Amfetamin-Ecstasy. I den rekkefølgen. Og jeg har ingen problemer med å se konsekvensene av det jeg har gjort. Jeg har aldri sagt at amfetamin ikke er farlig, og at ecstasy bruk ikke er et sjansespill. For det er farlig, kan være livsfarlig hvis du ikke tenker litt over hva du gjør. Det jeg imidlertid har sagt, er at jeg ikke er kriminell fordi om jeg tar stoff i blant. Jeg har også påstått at hasj er mindre farlig enn alkohol, noe som er tilfelle. Www.Hamp.no har et stort utvalg av avisartikler, vet ikke hvor god dokumentasjon det er, har ikke rukket å lese så mye. Ellers er det bare å søke etter debatter om legalisering av hasj på nettet, leter du litt finnes det masse linker.

Jeg er ikke for rus, men jeg er for at enkeltmennesket skal få bestemme over sin egen kropp og det som eventuelt skal puttes i denne. Så får vi heller beskytte våre barn ved å formidle saklig informasjon fremfor å skremme dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i California og her er hasj lovlig.

Formelt så betyr det at hvis du har medisinsk behov for hasj så kan du bli medlem av en lokal hasj-klub og røyke i fred der. Spesielt personer med store smerter finner glede i å røyke hasj.

I praksis vil det si at de aller fleste her tar seg en hasjrøyk nå og da, gjerne istedet for en flaske øl. Til og med gamle bestemødre gjør det. Det er ingen "kulhetsfaktor" i det, slik som jeg til en viss grad føler at det er i Norge.

Ettersom det er så vanlig så blir det ikke automatisk slik at fordi du røyker hasj så dumper du borti verre narkotika. Den du kjøper hasj av har aldri vært i fengsel og selger det som oftest over disk. Ikke noe skummelt, bortgjemt eller farlig.

Hvorvidt hasj er farligere enn alkohol eller ikke eller om man blir mer eller mindre avhengig, strides de lærde. Jeg vet faktisk ikke.

Kan bare fortelle om hva jeg observerer:

Når jeg ser folk som er ruset på hasj, så ser de fjerne og innelukkede ut. De ler og koser seg, men ikke med oss andre. Hasj gir en usosial rus. Ikke spesielt gøy med dem på fest. Litt mer artig med alkohol så lenge folk drikker med måte og ikke blir kranglete.

Må innrømme at jeg ikke kan så mye om saken. Ville gjerne likevel si min mening.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bimbo!

Hva med de som faktisk har mistet livet ved å prøve Ecstasy 1 gang!!!!!! Tror du de "tenkte over hva de gjorde".Saken er den at får du dårlig stoff kan det ta livet av deg uansett om du er tung bruker eller bare nysgjerrig!Tenk over det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimbo!  

Hva med de som faktisk har mistet livet ved å prøve Ecstasy 1 gang!!!!!! Tror du de "tenkte over hva de gjorde".Saken er den at får du dårlig stoff kan det ta livet av deg uansett om du er tung bruker eller bare nysgjerrig!Tenk over det!!

eh... leste du hva hun skrev, eller? hvis ja, prøv å lese gjennom en gang til og analysere deg frem til meningen, hm?

Når jeg ser folk som er ruset på hasj, så ser de fjerne og innelukkede ut. De ler og koser seg, men ikke med oss andre. Hasj gir en usosial rus. Ikke spesielt gøy med dem på fest. Litt mer artig med alkohol så lenge folk drikker med måte og ikke blir kranglete.

he he. nei, du kan ikke akkurat kalle det partydop...

folk som er skeve kan ha det morsomt med hverandre, siden man er på 'samme sted', men for dem 'utenfor' kan det være vanskelig å skjønne poenget. ... litt det samme som når man i edru tilstand observerer fulle folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Personlig så har jeg ofte mere sans for hasj enn denne rattfylla som nordmennene er så viden kjent for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg tar helt avstand fra narkotika. Det skremmer meg for mye. Jeg syns ikke det er verken kult eller tøft. Jeg syns at de som velger å eksperimentere med dop er teite i huet, har mangel på intelligens. Rister på huet av sånne folk. I dag som vi er så opplyste på hvor farlig det er.

Likevel velger folk å begynne med det. Kansje noen tenker, det er ikke farlig å bare prøve. Men det er en gang for mye mener jeg.

Vil bare si at jeg syns det hele er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Jeg snakker ikke om deg personlig Ivanka. Men det er hva jeg mener om folk som begynner med harsj og sterkere stoffer. Har ikke noe til overs for sånt. Ja jeg er klar over at mange ufarliggjør harsj. Likevel mener jeg at det er snakk om grenser her. Grensene blir hele tiden skyvd og før du vet ordet av det har du prøvd det meste og da er ikke veien lang til før du går på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pussig at de som aldri har SETT dop engang er sånne eksperter på det?

Er fullstendig enig i at kjemisk dop som ecstacy, amfetamin osv. er fryktelig usunt og at man burde holde seg langt unna det..

Men å si at de som røyker en joint i ny og ne er uintelligente, og at det bare er et tidsspørsmål før disse får alvorlige narkotikaproblemer blir bare rett og slett for dumt.

De som ikke røyker hasj/marijuana skulle bare visst hvor utbredt det egentlig er.. :lol:

Jeg har enda tilgode å se en rapport som beviser at hasj/marijuana er mer skadelig enn alkohol..

Vis meg den rapporten så skal jeg aldri uttale meg om dette temaet igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire
Pussig at de som aldri har SETT dop engang er sånne eksperter på det?

Er fullstendig enig i at kjemisk dop som ecstacy, amfetamin osv. er fryktelig usunt og at man burde holde seg langt unna det..

Men å si at de som røyker en joint i ny og ne er uintelligente, og at det bare er et tidsspørsmål før disse får alvorlige narkotikaproblemer blir bare rett og slett for dumt.

De som ikke røyker hasj/marijuana skulle bare visst hvor utbredt det egentlig er..   :lol:  

Jeg har enda tilgode å se en rapport som beviser at hasj/marijuana er mer skadelig enn alkohol..  

Vis meg den rapporten så skal jeg aldri uttale meg om dette temaet igjen..

Du høres fælt så ekspert på det ? Dette kalles et diskusjonsforum om du ikke er klar over det. Det vil si at jeg har rett til å uttale MIN mening om dette temaet. Utelukker det de som ikke har prøvd det eller har doktor grad, så kiss my ......

Jeg er fullstendig klar over at det er veldig mange som røyker harsj og som mener at det ikke er noe farlig. Greit det er deres mening.

:ler: men innerst inne er nok de fleste enige med meg, også deg, for hvorfor skulle dere ellers bli så provosert av at jeg kaller folk som dere som bruker harsj er dumme? Hvis ikke hadde du tatt det med knusende ro og svart, javel det er din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det du som anklaget de som har andre meninger enn deg for å være uintelligente.. :roll:

I rest my case..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En 17 år gammel jente i Drammen omkom i helgen som følge av Ecstasy bruk.

Overlege ved medisinsk divisjon på Ullevål sykehus, professor Dag Jacobsen, vil likevel ikke overdramatisere problemet.

- Ecstasy er ikke spesielt farlig sammenlignet med for eksempel alkohol og heroin. Max 20-30 blir i Norge innlagt årlig som følge av ecstasybruk, mens 2000-2500 kommer inn etter overdose med heroin. Mange av disse ville omkommet dersom de ikke hadde fått øyeblikkelig hjelp, forteller han.

Jacobsen er bekymret over at den sterke fokuseringen og skremselspropaganden rundt ecstasy og GHB kan virke mot sin hensikt.

- Stoffet brukes ganske utstrakt blant ungdom, og hittil har vi, så vidt jeg kjenner til, bare opplevd ett dødsfall på grunn av ecstasy, mens flere har kjørt seg i hjel i alkoholrus. Det virker derfor mot sin hensikt å snakke om hvor livsfarlig det er. Hele informasjonsapparatet blir satt i vanry, forteller han.

Jacobsen understreker at ecstasy kan føre til varig psykiske lidelser, og han mener det er dette det bør fokuseres på.

- Ikke kødd med hjernen. Det er det det bør fokuseres på, og det er også det ungdom forstår, mener han.

Jacobsen får støtte av avdelingslege ved Vestsjællands Misbrugscenter, Jacques Gaugin.

Han hevder at så lenge stoffet er rent og brukt korrekt, er det relativt harmløst og mindre farlig enn alkohol. Også han mener at skremselspropagandaen bør byttes ut med mer saklig informasjon.

- De unge tar ecstasy likvel, så i stedet bør vi gi dem saklige opplysninger om erfaringer ved ecstasy og hvordan man riktigst kan bruke stoffene, forteller han ifølge Berlingske Tidende.

Kilde VG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...