Gå til innhold

Min dagbok


Epona

Anbefalte innlegg

Takk for hilsen, Madden!!! :klem:

Nå er vi endelig på hjemlige trakter igjen! Var godt å stå opp i dag og vite at her skal vi være en stund, etter å ha vært på farten siden fredag i forrige uke. Først hele helgen hos noen venner, og så en ny natt på nytt sted hver dag. Har kjørt 200 mil på en uke... (Eller, sambo har kjørt, jeg er veeeeldig pinglete på fremmede motorveier...) Har vært i min barndoms sommerparadis og det var helt vidunderlig å være der igjen! Det er et sted som jeg lukker øynene og drømmer meg tilbake til når jeg synes ting er litt trist, og det var så godt å få være der igjen, og ta med meg mann og barn. Sambo og jeg har vært en tur der for noen år siden, men nå var jo også GUllet med, og det var litt stort. :) Hilste på gamle kjente, bokstavlig talt - mor på 102 ( fyller veldig snart 103) og datter på noen og 70. Var litt av en kontrast mellom GUllet sin hånd og gamlemor på 102. :) Men de var like ivrig opptatte av hverandre begge to :) Fikk ikke hilst på dem sist sambo og jeg var der, og jeg har angret hver dag siden, og det var som jeg fikk ro i sjelen etter vi hadde vært der.

Har gått så bra å kjøre på tur med GUllet, han er utrolig tålmodig! Og med reiseseng og gode løsninger på ting, så funket det kjempebra, vi kunne bodd hvor som helst! Overnattet i campinghytter og private hytter. Døgnrytmen til Gullet er litt så som så etter turen, den er forskjøvet litt - natten begynner senere og morningen er også senere. Men skal nok få hanket ham inn igjen ganske snart. Men drittlei av bil, det er han nok! :ler: Men ingen skrikeseanser, han har vært kjempetålmodig, vi har utnyttet alle soveperioder, og tilpasset pauser og kjøring etter ham. Hver gang vi har stoppet bilen, har han fått komme ut av setet og fått hoppe og krabbe og strekke på seg.

Men i går kom vi endelig til det fagre vestland, litt utenfor Bergen. :) Og nå er det bare å begynne å vaske klær, etter lang tid på tur! Var såvidt hjemmom i Filleby, men bare overnattet en natt, pakket om og dro igjen. (Og det hadde faktisk SNØDD(!!!!!!!) om natten den dagen vi kom!!! Gradestokken viste 0,4 grader natt til fredagen, helt vanvittig!

Her er det deilig grått vestlandsvær :ler: Men skal visst bli fint igjen i morgen.

Sitter og hører på Gullet som koser seg nede, leker med gammeltanten sin. Han er så trygg og god, og koser seg sammen med andre, det er kjempedeilig. Har vært litt bekymret i det siste, for det er ikke så lenge igjen til han skal i barnehage, men jeg tror det blir verst for oss. Han kommer nok til å kose seg tror jeg :) Men først er det sommer og nesten 8 uker som vestleninger. :) Det skal bli veldig bra!

God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kos dere og nyt ferieukene vennen :klem:

Jeg for min del gleder meg allerede til dere kommer tilbake til Filleby slik at vi kan møtes igjen, skravle og kose oss med pizza og Oreo-kake.. Fast rituale :ler:

Nyt hver feriedag vennen min :klem::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Så herlig for dere å få være hjemme så lenge!!! :tommel: Tenker det blir godt!! Da får dere rikelig tid til å besøke både venner og familie!!! Alltid godt det!! :) Som regel så blir det sånt stress når man er hjemom en tur, altfor mange som "burde" få et besøk og altfor få dager å gjøre på! Men nå har dere jo nesten 2 mnd!!!

Kos dere masse og nyyyyt dagene!!

God :klem: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shatika: Så kos at du gleder deg til vi kommer heimatt att! :klem: Gleder meg jeg og! Sånn er det å ha to hjemsteder! :) Skravlings og oreo sammen med deg er alltid koselig! :klem: :klem: Gleder meg til neste gang jeg også!

Madden: JA, endelig ordentlig med tid! Har blitt så intenst når vi har vært hjemme på korte turer, nå er det godt å ha litt tid! Deilig å komme hjem, alt er som før, og akkurat som vi var her igår. :)

Idag har Gullet matet ender for første gang! Eller jeg matet, og han så på og lo. LItt skeptisk først, men så ble de veldig morsomme disse bråkete fuglene. Særlig måkene som kom og stjal mat, de lo han til først. Men han strakte seg etter de vraltende endene og ville visst helst nådd ned til dem og klappet dem tror jeg.

Litt mer normal døgnrytme idag. Gullet vekket meg kl 8, jeg var stuptrøtt, men fant ut det var best å stå opp og ikke lokke ham til å sove mer. Så vi stod opp, og har vært i full aktivitet i hele dag, utenom to soveperioder for Gullet. Kjøpte en bok til ham idag, sånn god gammeldags pekebok med bilder av dyr i, og den falt i smak. Og på ettermiddagen var vi på tur rundt et vann og matet som sagt ender. La ham kl åtte, og han sovnet fort. Regner med natten går som vanlig, med pupp rundt midnatt og i 5-6tiden. Vi får se!

Nå blir det vertfall avslapping resten av kvelden. Greit med å være på besøk - ikke så mye husarbeid og plukk da ;) Kanskje jeg skal strikke videre på genseren jeg holder på med. Strikker genser til Gullet nemlig. :)

Deilig sol idag! :)

Trøtt og sliten... Og stiv i nakke/skuldre..

Nei, ned å bli sosial med de andre kanskje... PLutselig tilbake! :vinke:

Arg, går glipp av foreldremøte i barnehagen i kveld... Typisk at det er infomøte når vi er vekkreist...

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten gutt som ikke vil sove.Nå ligger han og spreller i sengen sin, er overtrøtt så det holder... Men han har hatt en bra dag, kanongodt humør, har virkelig ledd og kost seg. Dagen begynte 6.30 i dag :Gjesp: Vi dro på shopping idag, og jeg hadde nok litt handledilla i dag ja.. Tok bussen og var på IKEA og på diverse andre butikker. Sambo hentet oss når han var ferdig på jobb, og da tok vi en runde til på shopping, og spiste pizza på favorittstedet vårt. :)

Fra Ikea kom vi hjem med alt dette:

Barnestol (endelig, deilig å slippe å sitte krokbøyd og mate ham i vippestolen, som tross alt har oppfylt sin misjon og ikke er så veldig nyttig lengre...)

Badehåndkle til Gullet

Et sengesett til Gullet

To bamser/leker (den ene, en blekksprut, tok han tak i selv og lo så godt av, at han måtte bare få den)

Sett med skål, tutekopp og skje

To pakker smekker

Plastkopper i mange farger

I tillegg kjøpte jeg meg et undertøyssett (helt vanlig BH, jeg er så møkk lei av ammeBHer!!!!) og en pakke sokker, og nøkkelring. LItt snopeshopping med andre ord. Og har sett på mye fine klær som jeg har så lyst på men ikke råd til. Arg... :sur:

Endelig - halv ni sovnet Gullet, det tok over en time idag. Det er sjelden, men han var oppgiret og overtrøtt. Da tar det tid. Hatt en del pauser innimellom skrivingen her, for han har ropt litt, småtassen. Er aleine i kveld, og skal jeg slappe av resten av kvelden, og legge meg tidlig tror jeg. Kanskje ta et bad? Det er badekar her! :tommel: Sambo og jeg tok et avslappende bad sammen i går kveld, herlig! :rødme:

Deilig sommer, deilig å være hjemme, selv om vi ikke bor "hjemme" akkurat nå. Men vi er hjemme likevel, og det er så godt!! Skal nyte denne sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal vi fortsette med, Skytte! Takk for at du stakk innom og la igjen hilsen :klem:

Gullet har begynt med en del nye lyder, noe som han har funnet på helt selv, bla en "skremmelyd", en hes "whhhææææ" som han sier til oss med et strålende smil, og andre mer hermete lyder. Og så har han nye klage- og sinnalyder som er virkelig skingrende og kan være frytelig irriterende å høre på, så han får definitivt formidlet meningen sin! ;) Når han hyler sine høyfrekvente klagehyl og i tillegg spenner hele kroppen eller vrir seg una når jeg skal bytte klære på ham (det verste han vet - hva er vitsen med å ta av klær for å ta på nye?? Gulpeflekker og matflekker, gjør det noe da??!!), er det ikke alltid like morsomt å være mamma.. Han er 7 mnd, har sterk vilje og jeg lurer på hvordan trassalderen blir når den tid kommer ;) Men det er jo bare blass, disse sinnautbruddene - han er i grunnen alltid blid. Verdens beste gutt, bare så det er sagt! :hjerter:

Men han har også begynt å "snakke" litt! Han har noe som jeg tolker som meningsbærende lyder/ord, nemlig "ma-ma" og "ba-ba". Han har lenge hatt bablelyder med "uendelige" rekker med ma-ma-ma-ma-ma-ma og ba-ba-ba-ba-ba og bo'aa- bo'aa-bo'aa-lyder, men noen ganger sier han ma-ma, altså bare de to stavelsene. Og det har vært f.eks om morgenen når han har våknet og begynt å grine litt, og sagt ma-ma i tillegg. Og når vi prater sammen om oss i familien, kan han si ma-ma, ba-ba etter hverandre. Tror han har skjønt at de lydene har en stor mening for oss andre, og han bruker dem i ulike settinger. Han hører jo mama og pappa dagen lang, "mamam skal sånn" og "papap skal sånn". Så han holder på å lære seg meningen med sine første ord! Andre får si hva de vil, men det er ikke bare babling, noen ganger har lydene hans konkret mening og han vil oppnå noe med dem. Så i mine og sambo sine ører, så har han definitivt sagt sine første ord. :) Og vi er veldig stolte av det! :tommel:

En annen lyd som jeg tolker som "snakking", er "m-eh" ved matbordet, han sier noen ganger kortere e-lyd så det blir "me" og ligner på mer. Han har flere, men kommer ikke på dem akkurat nå..

Om ikke han snakker hundre prosent planlagt og bevisst, så er han i hvertfall i en fase hvor det begynner å bli det. Han får jo respons på de lydene han lager, alt etter hvordan vi tolker det, og dermed så blir det jo skapt en mening, som han jo lærer. Så plutselig vil det være bevisste ord, selv om han "bare babler". Tidligere i vår og sommer var det bare babbel, og men nå er det definitivt kommunikasjon. Og det er kjempespennende!! Har alltid likt språk jeg, og jeg synes det er kjempespennende å se den spede begynnelsen på språkutviklingen til Gullet nå!

Og så har han lært seg å legge seg på magen fra sittende stilling. Ikke alltid det går, for noen ganger kommer ene foten i vegen, men han lykkes oftere og oftere. Og når han spiser, har jeg begynt å gi ham drikke fra glass, og nå får han til å drikke fra glasset uten å søle elelr svelge vrangt. Han syntes det var veldig stas i dag morges da det tydlelig gikk opp for ham at han og jeg drakk fra glasset på samme måte. HAn hadde fått drikke, så drakk jeg litt og han så veldig på meg og strakte seg ivrig i retning sitt glass og laget maselyder og ville ha mer han og. :ler: Han er så skjønn!!!

Idag skal vi ut og spise raspeballer, det har de både torsdag og fredag på en cafe i nærheten. Gleder meg - leeenge siden sist jeg har spist skikkelig raspeballemiddag!

God fredag!

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madden og Pi@: :klem::blomst: Takk for hilsener!

Veldig spennende med sånne småtasser ja, og se utvikling på nært hold. Lærer så masse nytt selv jeg, som jeg ikke visste!

Han har blitt enda mer fysisk aktiv også, bare på den korte tiden vi har vært i Bergen har han begynt med masse nytt. Han beveger seg enda mer og raskere, får stdig større radius enten han sitter på golvet og leker, eller kravler på magen. Han drar seg opp etter oss fra sittende til stående hvis han sitter i fanget, og han står en kort stund når vi holder ham. DA ser han ned på føttene sine og studerer dem veldig. :ler: Plutselig så setter han seg igjen :ler: Han hopper i fanget, det har hjan gjort løenge, men nå er det skikkelig kraft i hoppene hans, og han hopper igrunnen selv, mer eller mindre. Hopper stadig på tærene, men har begynt å sette hele foten under seg, sånn som når han står.

Obs - Må ned til ham. Han strever med noe og sitter farlig nærmt et bord..

*vosj vekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i går! :)

Så heilt anleis det er å lese i dagboka di no som eg har eit ansikt å sjå for meg og ei stemme og høyre lese teksten du skriv. Det var kjempekoseleg å treffa deg og sonen din!

Me tar gjerne i mot besøk! Så kan eg få servert lunsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn3c: Ja, sant det er annerledes når man kjenner ansiktet og stemmen bak nick'ene? Det synes jeg og! Jeg hører liksom stemmen til den som leser når jeg skriver, og alt blir så mye mer logisk på en måte :ler: Man ser enda bedre hvor personlig preg det egentlig er i disse dagbøkene våre. Veldig kosleig å treffe dere også! Var litt spent på forhånd, men jeg synes vi klaffet bra jeg :) Nå høres det ut som vi har vært på date, men regner med ingen misforstår likevel :ler:

AKkurat nå er jeg alene hjemme!!!! Hva skal jeg finne på? Sambo er på jopbb, og gamletanten til Gullet har akkurat tatt ham med ut på trilletur for å mate ender. Og når han sovner, skal hun traske videre for sin egen del. Så jeg har FRITID! En times tid i hvertfall! Hva skal jeg finne på? Ikke vant til det jeg.. Jeg skal IKKE gjøre husarbeid i hvertfall. Jeg har et blad som jeg kjøpte i Sverige på ferie som jeg enda ikke har fått lest, så jeg tror jeg skal sløve litt med det.

Må innrømme at jeg snek litt gjennom gardinene da de gikk, kanskje med et bittebittebittelite egoistisk håp om at han skulle illskrike og være helt umulig, men Gullet satt fint i vognen og kikket seg rundt som han alltid gjør. Heldigvis :) Men så har vi jo bodd her i to uker nå, så han kjenner jo gammeltanten sin godt nå :)

Dårlig natt i natt.. Gullet var veldig urolig i gårkveld, gråt og gråt og hadde magevondt. Mange måneder siden han hadde vondt i magen sist. Fikk en ny fruktsak med yoghurt i går, kanskje var det det. Vondt hadde han i hvertfall, og roet seg ikke før han fikk ut masse luft. La ham tilbake i sengen, men han våknet igjen, og fant roen bare inntil meg. Så i natt han han sovet oppi sengen med oss. Sov helt til 8, og stod ikke opp før nærmere halv ni.

Igår vinket han for første gang! Har prøvd å lære ham å vinke i det siste, stått forran speilet og vinket og vinket, og tatt hans hånd og vinket med den. Etter mange nok repetisjoner begynte han å vinke litt han også i forgårs, men i går gjorde han det på eget initiativ da vi sa hadet til noen vi var hos. *stolt*

Nei, da skulle jeg ha litt sløvetid jeg! Hadde jeg bare hatt kaffe latte i hus... :sur: Eller iskaffe.. Det har jeg lyst på nå, og det hadde vært perfekt..

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviddedagbøkene er farlige - husket plutselig så godt når Gullet sparket i magen, og fikk et intenst ønske om å oppleve det igjen.. Farlig, farlig :ler: Nesten ufattellig at jeg har vært gravid, og at jeg har født Gullet. Men det har jeg, og jeg gleder meg til neste gang. Håper jeg får oppleve det igjen :)

*litt drømmende og med en liten, rørt klump i halsen nå*

*riste det av meg*

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Jeg har slettet dagboken min av personlige grunner, men følger med deg fra sidelinjen. Drar på ferie i dag med guttene og blir vekke til ut i neste uke. Men det hadde vært koselig å treffe deg og få se lillegullet mens han enda er liten... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God helg vennen :klem: Håper dere har hatt bra vær i dag, for her har det vært sol i dag, helt herlig :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kosleige hilsener jenter! :klem: Her er det full sommer og strålende sol! :sol: Herlig!

En aldri så liten oppdatering fra meg. Vi er nettløse der vi bor for tiden, men akkurat nå er jeg hos foreldrene mine. Gullet sover ute i vognen, så jeg får tilogmed litt KGtid. :Hehe: Skulle egentlig bare i nettbank.

Idag er Gullet 8 mnd!! Og i natt sov vi alle mann for første gang på ganske mange måneder.. Han våknet bare for pupp en eneste gang, og ellers har han sovet, og jeg har regnet meg tilbake til at sist det skjedde var i mars en gang... Natt til igår ammet jeg tre ganger, pluss x antall ganger skriking i søvne og smokke-miste-skriking.. Jeg er så sliten nå etter måneder med dårlig og avbrutt søvn, og å aldri få våkne av meg selv. Våkner alltid av skriking.. Men i natt våknet jeg kl 5 og spratt opp av sengen og ristet litt i Gullet, for jeg var sikker på han var død. Men det var han selvfølgelig ikke, han bare sukket og snudde på hodet.. :ler:

Har lite melk nå, for jeg ammer ikke så mye lenger. Ammer mer på natt enn på dagen, så om natten kan han ved amming nr to suge lenge før det kommer noe melk.. Prøver å gi ham i hvertfall ett mellommåltid med pupp i løpet av dagen, ellers blir det bare ved legging, om natten (2-3 ganger) og når han våkner om morgenen hvis han vil ha. Ellers spiser han vanlig mat. En "lett" grøt og litt skivesmaking om morgenen, et lunsjmåltid med frukt og/eller kavring, middagsglass til middag, noen ganger med fruktdessert, mellommåltid på ettermidagen (frukt/kavring eller pupp), og fullkornsgrøt til kveldsmat kl 18. Ikke så spennende kanskje, men greit for meg selv å kunne se tilbake. :)

Har kjøpt regndres og regnvotter til barnehagen, måtte bytte det i str større, så nå har han regndress i 92 og votter i str 1. 86 var i knappeste laget, passe romslig med bare body og bukse under, og det er litt lite til høsten, og så har han vel tenkt å vokse litt.

Skjer så masse med ham sånn motorisk nå, så jeg må ha en liten oppsummeringsliste, eller skryteliste, hihi :ler: Gullet kan nå:

* vinke og "give 5"

* stå og hoppe når vi holder ham i hendene, og i dag tok han et "steg" med ene foten :)

* dra seg opp i stående etter sofaryggen og oppetter oss hvis han sitter i fanget

*snur seg i alle retninger i sittende stilling, strekker seg fremover for å få tak i ting

* legger seg fra sittende til mageleie

* fra sittende til knestående, men sklir som oftest ned på magen ganske fort

* fra sittende til knestående hvis han støtter seg mot noe

* øver seg veldig på å reise seg opp fra alle stillinger, vil opp opp opp

Og så sier han mamma og babba, mest mamma - og det kommer i allverdens tonefall og meningen bak er som oftest veldig tydelig. Spørrende, masete, krevende, hjelp-meg-jeg-får-ikke-til, sint, lei seg og helt vanlig :) De kjekkeste lekene er forresten to pekebøker han har, han elsker å se på bilder og høre dyrelyder, og liker særlig godt katt, and, gris og sau :ler: Nå deler vi hus med en pus, og gjett om den katten er stas! Han er en stor motivator for Gullet til å prøve å krype, han VIL VIL VIL bort til katten og ta på den :ler:

I kveld skal vi på kino!!!! Mormor og morfar skal være barnevakt, historiens første barnevakter for Gullet :) Og jeg og sambo skal kose oss, det gleder jeg meg til :)

Ellers har vi det bra her i vest, så deilig å være her, treffe familie og venner, og jeg lengter veldig hjem til leiligheten vår, lyst å flytte rett inn der og ikke tilbake til Filleby...

Arg kom akkurat på at jeg ikke har middag til Gullet når han våkner - glemte å kjøpe på butikken i sted.. :sur: Krise, for når han våkner da er han sulten.. Jaja, pupp og kavring får duge en stund... Var så varm og slapp selv, så jeg ville bare bort her og slappe av litt..

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...