Gå til innhold

Min dagbok


Epona

Anbefalte innlegg

Nyåpnet dagbok! (Og "nytt" forum..!)

Så da var jeg tilbake igjen... :sjenert: Slettet meg av flere grunner, men savnet overtok, og da sambo viste meg isted at KG var blitt nytt klarte jeg ikke dy meg - så her er jeg igjen... Hadde egentlig ikke tenk å registrere meg før jeg fant det "perfekte" nye nick, men jeg er liksom bare Epona jeg! :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madden

:juhu: Jippi!!!!!! :juhu:

:danser::velkommen: Tilbake!!!

Godt at du ikke ble så lenge borte, for jeg hadde kommet til å savne deg fælt!! Gjør jo ikke noe om du ikke har så mye ork eller tid til å oppdatere så mye...bare du ER her!! :legrine:

Nå ble jeg glad nå! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener! Takk for hilsener i gamledagboken også forresten. Veldig rørende og koselig å se alle savnet-hilsenenen, det satte jeg pris på! Var litt plutselig og drastisk å slette meg, men det hadde sine årsaker. Men nok om det! :)

Gullet sover søtt nå, og sambo er ute så mor har tid helt for seg selv, noe som er litt uvant. ;) Gikk fort å legge ham i kveld. Leggingene har vært litt krevende den siste tiden, og vi fikk litt "kjeft" av helsesøster da vi var på kontroll på tirsdag fordi han ofte sovner med puppen. Men når gutten ligger og skriker og skriker og er helt desperat og elektrisk, da tar vi ham opp i sengen vår, og ligger inntil ham, en av oss. Da roer han seg litt, men det ender som oftest med at jeg må komme med puppen, og da sovner han gjerne idet han hekter seg på..

Så den siste tiden har vi hoppet over alt styret i mellom legging i seng og sovning, og jeg tar med ham og dynen hans rett oppi vår seng, og ammer ham og ligger ved siden av ham helt til han har sovnet, og så legger jeg ham i sengen sin. Det funker veldig bra, men helsesøster mente vi laget trøbbel for oss selv. Det har hun nok rett i, men vi er ikke motivert for å endre på det enda, og da er det ikke vits i.

I kveld var han veeeldig våken en stund, og lo seg skakk av at jeg sa titt-titt, så jeg trosset alle prinsipper og begynte å leke titt-titt-lek med ham. Bare snudde ansiktet bort og tilbake igjen mens jeg sa borte-borte, titt-titt og han lo seg skvett ihjel, og laget skingrende gledeshyl. Han er jo så herlig å høre på, og jeg lo jeg og, så tårene trillet. Og når han ligger og ser på meg med sitt mest strålende smil, og øyner som glitrer av forventning og hele gutten bare ser tvers igjennom lykkelig ut - så blir jeg rørt til tårer hver gang. Det samme skjedde i kveld - jeg føler meg så ufattelig heldig som har en så fin gutt, og jeg sier til meg selv at jeg aldri, aldri må glemme dette øyeblikket og den måten han ser på meg på. Det er helt helt fantastisk, og jeg har aldri følt noe lignende for noe annet menneske. :legrine:

Uansett - tulling og tøysing tar også slutt, og han begynte å bli urolig igjen. Etter hvert er jeg blitt dreven på å finne rette tidspunktet å gi ham smokken på - han fikk den og sovnet nesten momentant. Så halv åtte var det ro i heimen, gitt! :)

Så nå er det litt netting, og så har jeg en pose M. Og rester av gulrotkake fra 17.mai.

God lørdag!

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... så du var ikke borte så lenge ;) Bra det!

Vi har hatt litt styr med legging vi og. Lillegutt måtte sovene i vår seng, men så begynte han å våkne når vi la han over, og da valgte vi til slutt å gjennomgå litt skriking og styr for å få han til å sovne i sin egen seng. Og nå kan vi legge han, slå av lyset, lukke døren og gå. Deilig, men slitsomt å få det til.

I går var det utrolig mye pludring og bedårende smil fra lillegutt. Hadde lyst til å ringe og sette meg opp på liste for søskenforsøk med det samme! Men først må jo mensen komme tilbake, og så er jeg ikke helt sikker på om jeg egentlig vil ha de så tette. Samtidig har jeg ikke lyst til at denne tiden skal ta slutt. Men disse barna er nok sjarmerende og verdens herligste enda noen år framover håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann ,

så kjekt å lese om livet ditt Epona.

Mitt tips angående legging og soverutiner er å gjøre akkurat det som dere synes er best. Det er dere som kjenner barnet deres best og når det kommer til ekspertråd så er det jo så utrolig mange ulike meninger. Ekspertene er jo uenige med hverandre... Vi for vår del har prøvd alle tips i boken, og når jeg endelig kom meg til en søvngruppe da Ingvild var nærmere 2 år så fikk jeg bare beskreftet at vi hadde jo gjort/prøvd alt - alle råd i boken - og at de derfor ikke hadde noe mer å komme med, de to psykologene som ledet gruppen. Så sånn var det bare... Vi måtte bare ta tiden til hjelp og fortsette de gode rutinene vi hadde begynt på. Nå når Ingvild er blitt 3 år sovner hun fint, med mor eller far ved sin side, og våkner nesten hver natt hvor hun enten på egen hånd eller ved hjelp av oss kommer inn i vår seng og sover videre der. Jeg elsker å ha henne ved siden av meg. Og så lenge vi bare har henne så er det ingen problem - det vitigste er at barnet har det bra og at alle får den søvn de behøver.

Oki - lykke til.

Klem herfra

Endret av ny dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag får jeg lov til å skrive i dagboka di :hoppe:. Prøvde på omleggingsdagen, men da ble det bare tull.

Jeg er veldig veldig glad for at du kom tilbake så fort :legrine:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!!

Det var jammen meg bra at du kom tilbake,vi hører liksom hjemme her for ever!!Har tenkt å slette meg mange ganger men klarer det aldri...!

Kos deg med gutten din og følg hjertet ditt :hjertesmil:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, takk for alle koselige hilsener! Er det rart man blir så glad i KG og de flotte KGjentene som er her! :klem: Og som du Skytte sier - vi er meant to be - for ever :) Bare vent til vi sitter på hver våre sykahjem rundt om i landet og skriver i dagbøkene til hverandre! :ler: "Lykke til med badedag i morgen" og "idag fikk jeg jammen gulrotkake til kaffen" blir det da! Hihi! Neida, det blir nok adskillig bedre - så godt som vi passer på våre små, så får vi flotte sønner og døtre som tar vare på oss i alderdommen tenker jeg :) Men vi sitter nok og skriver om det også! :klem1:

Liten tur på nett nå. Gullet sover ute i vognen. Tidligere var vi på verandaen utenfor her og lekte og så på fugler. Hadde pledd som Gullet satt på (Ja, satt! Han sitter leeenge om gangen nå, er så flink!!), og jeg drakk kaffe. Godt med frisk luft! Og hvorfor ikke være ute og leke med lekene og ikke bare inne, når det tross alt er vær til det. Er jo bare å kle på riktig. :)

Og så er det så mye spennende å se på ute, synes Gullet. Han ler til trærene som beveger på seg, og flyr det fugler forbi så følger han dem med blikket. Når vi skal på trilleturer, må han først sitte og se - vil ikke ligge, selv om vi skal på sovetur. Så da blir det først å trille litt tur og se på verden, før han får nok inntrykk og øynene begynner å gli igjen. Han orker vanligvis ikke mer enn ti minutter egentlig, før han må sove litt. Men så er han jo trøtt i utgangspunktet da.

Takk for sovetips, NyDag! Vi har heldigvis ikke alvorlige soveproblemer, men det er liksom blitt litt vanskelig med legging på kvelden. Fram til han var 5 mnd var det ikke noe problem - jeg kunne amme, legge ham våken, synge, si natta og så kunne vi gå - og gutten sovnet alene innen ti-femten min. Men rundt påsketider skjedde det et ellerannet, og han ble mer avhengig av å ha oss der. Dagsoving fungerer veldig bra, og etter våkning/amming om natten er det ikke noe problem å sovne av seg selv.

Men om kvelden virker han veldig overtrøtt, eller overstimulert - er liksom helt elektrisk og ligger og slår med hender og sparker med føttene og liksom vekker seg selv i det han nesten sovner. Og så begynner han å skrike, og skriker og skriker og ingenting hjelper annet enn pupp, nærhet, stryking på kinn/hode, rolig, lavmælt trøsteprat og smokk på rett tidspunkt. Vi også tenker som dere - det viktigste er at ungen sovner trygt og at ting fungerer. Vi får ta endringer etter hvert. Regner med at dette som skjer nå er en fase, i og med at han har hatt ulike sovne-rytmer i periopder fram til nå. Om en mnd er det kanskje noe annet. Ingenting er statisk og varig. Og uansett er det for oss det er det største problemet - fordi vi selv er slitne og trøtte om kvelden. Gullet har det ikke så ille egentlig, han gråter ofte når han er trøtt og i forbindelse med sovning på dagen også (men likevel ikke på samme måte), og kveldsleggingen er igrunnen mest slitsom for oss.

Nei, må gjøre noe fornuftig nå tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Ååååå... det er så herlig å lese om hverdagen deres Epona!!! Er bare glad for at du fortsatte å være her hos oss!! Vi kommer nok til å bli værende her inne til vi sitter med laptopene våre på hvert vårt sykehjem ja..det ser jeg også for meg!! :legrine: Blir ikke enkelt når vi kommer til orde og skal ha både bredbånd og parabol på enerommene våre! Blir ikke snakk om noe bading en gang i uka heller nei... Og helst skal vi ha cappuchino til den gulrotkaka! :hallo: :kaffe: Tjihi.... ;)

Måtte bare innom med en god :klem: før jeg la meg!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Jeg har ammet begge guttene mine til de sovnet og ingen av dem har hatt noe soveproblemer av den grunn. Følg magefølelsen din, så ordner deg seg helt sikkert. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

:hallo::kyss:

Hvordan står det til i Eponaheimen i dag? Har dere også regnet bort?!

Jeg lengter så etter våren at jeg vet ikke min arme råd! Tenk å fryse på vei til jobb i slutten av mai da!! :sur: Frøs sånn på ørene at jeg måtte ha hetten på! :ler:

Positivt er det jo at det er SKIKKELIG grønt og fint ute da! ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: til Madden og Mayamor :klem: Takk for hilsener og dagbokbesøk :)

Intense dager i det siste.. Biler på verksted og service og mye fram-og-tilbake-kjøring og hit og dit. Og bursdag for sambo tidligere i uken, med god middag og kakebesøk - kjempekos. Og jeg og Gullet dro til nabobyen for å ordne noe med presangen hans. Idag hadde jeg tenkt det skulle bli en rolig dag, hadde egentlig planer men måtte avlyse fordi jeg ikke er i form, og skulle som sagt ta det med ro, men i stedet ble det ny være-ute-hele-dagen-dag, der vi bla besøkte noen venner av oss som fikk baby for knappe to uker siden, og endelig fikk vi hilst på dem og den lille. Den lille er ikke frisk, og alt sammen har vært veldig vondt, men virker som ting går litt bedre nå.

Er som sagt ikke i form.. Jeg er veldig sliten og føler meg aldri uthvilt. I tillegg er nakken og skuldrene så utrolig stramme og vonde, og spenningene gir meg hodepine og svimmelhet. Har vart en liten uke nå. Har hatt det sånn før, da fikk jeg fysiobehandling og det hjalp. Nå prøver jeg å løse det opp selv, men vi får se. Belaster meg feil og har gjort det de siste seks månedene (av en eller annen rar grunn - tror han heter Gullet!), og nå straffer det seg ja... Pleier å få til å løse opp sånne spenninger selv over noen dager, men som sagt en gang før har det vært like ille som nå, og da var jeg sykmeldt en stund og fikk behandling. Får se om jeg klarer det selv først..

Vært sommer her i dag, men mye vind. Været er helt underlig - og om natten er det kaldt, og jeg fyrer om morgenen. Stuen vår er så golvkald, og når Gullet ligger og kravler på golvet, så blir han jo iskald, så hver morgen fyrer jeg opp for å få litt varme.

Nå har han begynt å gynge litt på knærene! Når han ligger på magen, så bøyer han ryggen og løfter seg opp og gynger - tar liksom "jentearmehevninger" :ler: Er så flink atte! Og er så sterk i kropen at han er en utfordring å bære med seg, for han vrir seg etter det han vil se på, og sitter nesten i løse luften føler jeg, man mister liksom taket rundt kroppen hans når han skyver i fra med armene sine og vrir seg mot det han vil se på, uten å tenke på at det er noen som holder ham :ler:

Men nå tror jeg jeg avslutter. Har hodet fullt av inntrykk fra dagen. Har vært en kontrastfylt og slitsom dag sånn psykisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pi@ og Fjellrypa: :klem:

Var egentlig noe jeg skulle fortelle før idag, men har glemt det.. Er litt tom i hodet for tiden. Eller egentlig er jeg vel alt annet enn tom, full av tanker er vel det rette å si - men føler meg tom.

Gullet er fredeligere å legge nå. Vi legger oss fortsatt i store sengen, men han sovner fortere og lettere, nå har vi fått en ny rutine. Og halv åtte- åtte er det stille i huset og det er så godt. Han får kvelds kl seks, og så går vi på badet og steller og tar pysj på. LItt avhgening av trøtthet, får han være oppe litt så maten synker litt, for vi har funnet ut at han ikke sovner så lett på stappmett mage. Men senest halv åtte er det natt og vi går og legger. Fungerer fint.

Litt usiker på dette med mat for tiden. Eller ikke usikker i så måte, men rutinene endrer seg jo hele tiden jo! ;) Ikke så rart i og med at gutten vokser og ingenting er statisk med sånne små, men likevel. Han har plutselig, i løpet av de siste dageneblitt mer sulten. Nå er det på tide å innføre et lusnjmåltid med fast føde tror jeg. Tenkte på fruktpure. For middagsporsjonen har økt veldig på kort tid (i løpet av dager), og også grøtporsjonen på kvelden. Og hvis det er tomt før han er mett gråter han sine modige tårer, virkelig sår, vondt gråt som sier "jeg føler meg sviktet". Skjedde senest idag - jeg trodde jeg hadde porsjonert ut mer enn nok middag, men neida - gutten var kjempesulten og kom med sitt såreste hyl og tårene sprutet og jeg måtte løpe ut på kjøkkenet og hente dessert til ham. Noen sjeer med fruktdessert, så var det greit. :) Dakkar lille skjønningen!

Så nå spiser han i løpet av en typisk dag: Pupp ved våkning ca kl 7, pupp til formiddagsmat i 9-10tiden (og tran), middagsmat i 12-13-tiden, pupp i ca 15-tiden, pupp i ca 17-tiden, grøt til kvelds kl 18, pupp ved legging kl 19.30 og pupp 1-2 ganger i løpet av natten. Oi, det er 8-9 faste måltider i døgnet gitt! Med variasjoner. Men tenkte altså å gi fruktpure på formiddagen. Er i hvertfall tydelig at han trenger mer mat :)

Har forresten innført vann ved hvert fast-føde-måltid, han får vann på tåteflaske til slutt. Det liker han. Og så liker han å gnage på tutten på flasken ;) Han har prøvd seg på tutekopp også, men den var vanskeligere å drikke fra. ;) Er ikke så mye han drikker ved hvert måltid, men noen slurker er bare bra.

Ellers er jeg sliten om dagen, og føler ting har gått litt i stå.. Men det kommer seg forhåpentligvis, jeg gjør i hvertfall mitt for at det skal det. Og så planlegger vi ferien. Planen er at vi skal på et helgebesøk, og så direkte på tur til Sõta Bror et par-tre dager, og så hjem igjen og pakke om og ta det med ro, før vi skal vestover i ganske mange uker. Blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Epona.

Så fint å se deg igjen.... Håper alt er bra med deg, er det stoffskiftet som gjør at du er sliten?

Godt og se deg igjen..

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...