Gå til innhold

Min dagbok


Epona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei på deg! :vinke:

Så dumt at du er sliten! Er sliten sjølv for tida. Har spurt meg sjølv kvifor. Eigentlig burde vi jo ikkje vere slitne no. Det er jo no når vi har permisjon at vi skal kunne slappe av og lade batteria! Har komt fram til at det er ikkje alt det eg gjer som fører til at eg blir sliten, men alt det eg skulle ha gjort men ikkje får gjort. Kanskje det er sånn meg deg og? At du bruker masse energi på å tenke på alt du skulle ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!!

Første hilsen i den nye boken din.. litt treig bare, men ikke fordi jeg ikke har tenkt på deg altså ;)

Var så innmari koselig med besøk av dere, kommer en tur vi neste gang jeg er på gjøvik!

Håper du får has på skuldre og nakke snart, og at du får litt mer overskudd :klem:

Kos deg og ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felicity: Er her igjen ja! :klem: Men ikke så ofte for tiden. Stoffskiftet mitt er dårlig regulert, og for tiden er det for lavt, så medisindosen ble senket på torsdag. Gjør definitivt sitt til at jeg blir sliten. Håper det stabiliserer seg snart, og at jeg finner en dose som holder det sånn..

Pi@: De spiser en del ja! I starten spiste han hver tredje time eller oftere, nå spiser han større måltider om gangen, men litt sjeldnere. Og så går de mye fortere. Ved puppen er han veldig effektiv, og spiser seg fort mett. :ler: Men listen jeg skrev er veiledende - ikke 100% fast. De fleste dager hopper han over 1-2 av de puppemåltidene jeg listet opp. Har forresten gitt frukt til frokost i går og i dag, i stedet for til formiddag. I går fungerte det veldig bra. Så nå er det fruktpure til frokost, middagsmat til lunsj/middag og grøt til kvelds, pluss pupp ellers når det trengs. Uansette r det ikke så mye å sette seg inn i, Pi@, alt kommer liksom av seg selv!

Hermione: Enig med deg - mye av "skulle ha gjort" bidrar nok til at vi blir slitne. Men du - lade batteriene i permisjon..? :sjenert: Den fortår jeg ikke helt altså... :sjenert: Jeg har døgnet rundt jobb med Gullet jeg, så jeg skjønner ikke helt når jeg skal få ladet batteriene mine! Hade mer tid til å lade batteriene før, for å siddet sånn! ;) Men det er nok mye jeg kunne endret på for å bli mindre sliten, kunne nok fått sambo litt mer i sving ja... *fy meg*

Jeg bruker krefter på å lage melk og amme, jeg har ikke sovet en hel, sammenhengende natt eller våknet uthvilt en eneste gang etter han ble født, det er pupp han vil ha på natten så hver gang han våkner på natten er han "min" (dvs sambo har aldri tatt ham på natten), jeg er husmor på heltid (gjør sikekrt 90% av husarbeidet), vi har ingen form for avlasting til noenting for vi har ingen familie her, og i tillegg er jeg naturlig nok uefraren som mamma full av usikkerhet om jeg gjør ting rett eller galt - jeg synes det er slitsomt å være mamma jeg...

I tillegg har jeg brukt hvert ledige minutt til å lese til eksamen, har lest et års pensum innenfor et fag på 3 1/2 mnd - riktignok selvvalgt, men det har nå gjort meg sliten likevel. Og på toppen av alt har jeg stoffskifte i ubalanse som gjør meg utrolig trøtt. Så jeg synes jeg har grunn til å være sliten.. Alt dette var ikke til deg Hermione, men jeg måtte bare få det ut - for jeg har fått hentydninger fra et par steder til om "hva er det du blir så sliten av da?", og det provoserer meg litt - for det er tydligvis ikke lov det. Jeg irriterer meg over å høre indirekte at babytiden bare er lykke og fantastisk. Det ER fantastisk, og jeg er lykkelig som mamma, men kan ikke folk være så snill å innrømme at det også er slitsomt??

Mrs.P: Good helg tilbake!

Bizzy: Hei! Nakken er bedre ja, har hatt intensiv selv-behandling med litt varme, tøying og massasje flere ganger til dagen noen dager og det hjelper. :)

Igår satt Gulelt i handlevogn for første gang, altså i det barnesetet som du vipper ut, og det likte han! Hittil har vi brukt disse med babystol på, men i går testet vi vanlig handlevogn. Han sitter jo som en prest, og det gjorde han oppi der også :)

Ellers er han forkjølet. Våknet natt til i går av hyyyyylskriking - da var han ganske tett og hostet og snufset. Og etetr drypping av nesen sov han resten av natten oppi sengen vår, for han fant ikke roen alene. Var en elendig natt for alle tre - han våknet og grein i ett sett stakkar.. Bedre i natt, men han sov inntil meg i natt også.. Jeg blir litt støl, for jeg ligger pal i samme stilling for jeg er så redd for å legge meg over ham. Og sover mye letetre, er veldig var og våkner lett. Men sovet ganske bra i natt likevel.

Nå: Vaske bad...

Edit: Fjernet noe..

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Snuppa da!!! Du må sparke mannen igang også...la ham få ta sin del! Er da ikke meningen at du skal slite deg sånn ut!!! :fy_fy:

Skjønner MEGET godt at du er sliten! Hver enkelt av de faktorene du nevnte er igrunnen nok i seg selv..

Ta vare på deg selv vennen! Du skal fungere du også vet du! :kose:

Håper lørdagskvelden din blir fin! Og at dere også har :sol: å kose dere i!! :kyss::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvilar absolutt ikkje på at du er sliten og at du har grunn til å vere sliten! Som sagt er eg jo eg og sliten sjølv om eg er i permisjon.

Det ER slitsomt å bli mamma.

Men eg meiner fortsatt at det burde vere mulig å lade batteria litt når ein har permisjon. Det blir i allefall ikkje mulig om nokre mnd når du er i jobb og i tillegg er mamma på kveld/natt! Eg trur vi kvinner har ein tendens til å stille litt for strenge krav til oss sjølv og fyller opp permisjonstida med for mange aktivitetar og gjeremål. Det er vel dette flink-pike syndromet.

Når dei små tar seg ein blund om dagen burde vi slenge oss på sofaen vi og i staden for å gjere husarbeid og andre ting. Sålenge vi ammar om natta og aldri får sammenhengande søvn bør vi benytte dei muligheitane som er der på dagtid. Dette er eg ikkje flink til sjølv, men har lovt meg sjølv at eg skal begynne med det så snart eg er ferdig med navnefesten og eit par jobb-prosjekt eg må gjere ferdig(eg er jo så teit at eg har tilbudt meg å gjere det sjølv om eg er i permisjon. Flink-pike syndromet igjen)

Men eg har absolutt forståelse for at du har valgt å ta eksamen no når du er i permisjon. Såvidt eg har forstått trivest du ikkje så veldig med det yrket du har no og ønsker å utdanne deg vidare. Og då er det jo lurt å komme i gang med det så fort som mulig!

Eg syns ikkje det skal vere slik at den som har permisjon automatisk skal ta alt husarbeidet. Mannen her i huset er heldigvis ganske flink til å hjelpe til. Sidan eg lagar middagen er det alltid han som rydder kjøkkenet etterpå og så feier han gjerne over golvet med moppen og. Dessuten er støvsuging stortsett hans jobb. Eg tar all klesvasken og støvtørking + mesteparten av ryddinga. Men no er både eg og mannen ganske så sløve når det gjeld vasking. Dei fleste vaskar nok litt oftare enn oss så eg reknar med at det blir gjort litt meir hos deg :sjenert: Og då blir det jo veldig mykje viss du tar 90%! Og når du har lest til eksamen og i tillegg har problemer med stoffskiftet blir det jo altfor mykje! Syns du skal sette mannen litt i sving, eg! ;) Både når det gjeld husarbeid og Gullet. No som han har begynt med fast føde er det jo fullt mulig at mannen kan ta seg av han nokre timar slik at du kan få 100% barnefri! Eg syns iallefall at det er utrulig deilig berre å gå ut av huset eit par timar uten å ha barnevogna på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madden og Hermione: :klem:

Ja, det burde være mulig å lade bateriene i permisjon, det er jeg enig i. Og det er vel også litt hva man gjør det til selv, i hvertfall til en viss grad. For man kan jo prioritere det man synes er viktig og nødvendig. Man kan sove når ungen sover, man kan prioritere egentid innimellom, man kan fordele oppgaver i hus og hjem og i forhold til ungen på en god måte, og ikke minst droppe enkelte ting.

Jeg prøver å være flink til det jeg også, har for en tid tilbake innført sovetid som min tid, men nå er det sklidd ut fordi Gullet krever mer når han er våken, og en del ting blir utsatt til han sover. Men når han har langsovingen sin på dagen (sover oppimot to timer), da pleier jeg å ha som mål å gjøre minst mulig, men det er jammen ikke lett alltid!

Husarbeidsfordelingen her i huset er mildt sagt skjev, og det er stadig oppe til diskusjon, og vi har hatt mange løsninger på hvem som skal gjøre hva, men det sklir lett ut i sanden. Vi er litt ulike nemlig - han må ha beskjed på hva han skal gjøre, ellers "ser" han det ikke, mens jeg må ha det gjort NÅ hvis jeg ser noe. Klesvask og kjøkken er det som tar mest tid, naturlig nok - det er vel likt for ethvert hjem. Og da er jeg stadig kjappest ute, og mest effektiv. Men sambo gjør litt han også, men mye mindre. Men det er nok ikke støvfritt her nei.. Golvene får litt for sjeldent vann på seg for å si det sånn, husvask er stort sett = støvsuging her :flau: Vi er fæle til å rote, og dårlige på å rydde, så jeg føler jeg går og smårydder hele dagen, men du kan liksom ikke se det... Vi har det alltid rotete... :sjenert: Men jeg har ingen ambisjoner om et perfekt ryddig hjem - har en holdning om at "beklager rotet, men vi bor her" :ler:

Hatt en slitsom natt til - tredje natt på rad. Ble ikke ro før kl 4 i natt... Han våknet i ett sett, og sutret og gråt, fikk pupp og sovnet og våknet igjen, og sånn var det hele veien fram til fire. Var varmen som gjorde det virket det som. Nå er det sommer, med alt det innebærer.. Gleder meg plutselig ikke til ferie i fremmede omgivelser lenger... Jo, jeg gjør det, men jeg gruer meg til skriking om natten hjemme hos andre.. Jeg blir så stresset hvis jeg tror at Gullet holder andre våken eller sjenerer andre på noe vis..

Skikkelig sommer nå, kom helt plutselig i går. I går var vi ute i hagen en stund, på pledd i skyggen, og GUllet koste seg. Det skal vi idag også. Og så blir det nok en trilletur kanskje, godt å røre litt på seg. Ellers lite planer, for sambo her siste innspurt før eksamen.

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Et hjem SKAL se bebodd ut sier nå jeg! Det er jo ikke noe utstillingsvindu heller! ;)

Typisk mannfolk å ikke se hva som trengs...jeg løste det problemet med å bare velge ut en del av husarbeidet som jeg selv ikke har lyst til å gjøre, nemlig husvasken! Så den tar mannen, og når han har fått nok ros og oppmuntring, over lengre tid, så går det som en drøm skal jeg si deg! :ler: Vi bestemte så at akkurat det var hans jobb, og så tar jeg "resten"...så får jeg heller bare mase litt om alt annet..han er lett å be så! :)

Sikker på at det er noe du kan "lure" på mannen din også... ;):ler:

Dere får nyyyyte det fine sommerværet i dag også! Det skal iallefall jeg..helt til jeg skal på seinvakt! :sur::ler:

Skal ikke klage, det blir sikkert sommer når jeg har ferie også! :)

Når drar dere hjem/på ferie nå da? Når mannen er ferdig med semesteret for sommeren?

Ha en flott dag vennen!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er sliten. Jeg synes dagene går utrolig fort, jeg, og jeg gjør definitivt ikke 90% av husarbeidet.

Gleder meg til å treffes!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for hilsener! :)

Igår var Gullet 7 mnd. :)

Hatt strålende sommerdager i det siste. Vært ute med Gullet hele dagen, sittet på pledd på terassen og han har tømt ut lekekassen sin og hatt det storveis. Han fikk plaskebasseng og har storkost seg i det, og i går måtte jeg også kjøle meg ned oppi der sammen med ham. Herlig med basseng gitt, delv om vannet såvidt dekket lårene mine når jeg satt i det! :ler: Men Gullet kunne ikke hatt dte mer gøy, og ville oppi igjne i det jeg tok ham ut. Vært forkjølet i over en uke nå, men bare sånn snufsen. Og så renner han i fra øynene utover dagen. Tenker litt på om han reagerer på pollen, men er vel bare forkjølelse.

Idag reiser vi på tur, det skal bli herlig! Ble fremskyndet med en dag, og plutselig blir det en travledag, for vi må ordne så mye annet idag. En firetimers kjøretur står på planen, det skal nok gå greit. Håper på ikke-ekstrem-varme. Har regnet nå i morges, så kanskje det blir litt kjøligere idag? Vært 29 og 30 grader i skyggen her i går.. Greit for oss, men ikkeså greit for småtten.. Kjørte til nabobyen igår, og det var så varmt i bilen, og det var i tillegg på ettermiddagen, og Gullet var trøtt og hadde ikke sovet nok - han hadde ikke noen fin tur nei.. Så spent på hvordan det blir med bileferie. Svetter i bilsetet sitt, jeg har tenkt å ofre litt av soveskinnet han sover på om natten, og legge i setet for å absorbere svette.

Vi drar i hvertfall på tur i dag, og blir borte noen dager før vi skal hjem og snu, pakke om og vende nesen vestover for resten av sommeren.

Så god sommer så lenge jenter! Stikker vel innom om noen dager :)

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madden

Innom med en god ferie- :klem: til deg snuppa! Håper at dere har hatt fint kjørevær for lillegutt sin del! Ikke no moro å kjøre langt i bil når det er så varmt som det har vært i det siste, hverken for store eller små! :):sol: kan jo godt dukke frem igjen når dere "lander" da! ;)

Ha en flott ferie vennen!! KOOOOS dere! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Hadde ikke ventet å ligge på side 1 ;)

Bare hjemom for å pakke om og reise videre, kom i gårkveld, skal muligens dra igjen i dag alt. Da skal vi vestover. Hatt fin ferietur, det har gått veldig bra å dra på biltur med baby! :tommel:

Forteller mer en annen dag, har ikke tid å sitte her, måtte bare kikke...

:klem:

Takk fro hilsener forresten :klem::hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

:ler: Ivrige i tjenesten her ser du..vi har jo sommerjobb med å stikke innom og vanne blomstene dine her! ;):klem:

Så godt å høre at dere har hatt det fint så langt!

God tur over fjellet vestover! Været har tatt seg opp betraktelig på vestlandet i dag, så det kan være vel verdt å vende nesen hitover! :sol::)

God ferie vennen!!! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...