Gå til innhold

Hva er det med de som sykler i veien?


Lurvina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen steder må man jo sykle i veien, så fornuftsmessig sett skjønner jeg syklistene. Det forhindrer dem ikke i å være både ... i veien, trafikkfarlige og irriterende. En annen ting er at jeg tror faktisk ikke de ser hverken foran eller bak seg. Her om dagen ble jeg så godt som syklet ned da jeg gikk på gangvei - det kom tre syklister i bredden mot meg, jeg gikk inntil veikanten mot en grøft. Den ene syklisten presterte å måtte bråstoppe RETT foran meg; herregud, forventet han at jeg skulle kaste meg ut i grøfta? Virket det logisk å sykle tre i bredden selv om det kom en fotgjenger mot dem? Fikk i hvert fall frest fra meg noen passende kommentarer - meget tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Argh! Jeg HATER syklister!!!

Særlig de som sykler over gangfelt, det er IKKE LOV! Livsfarlig er det også, man kjører mot et gangfelt (sakte ja, for det kan komme noen gående) og VIPS, så farer det en syklist over i hundreogørten km/t. Med den farten de har er det et under at jeg ikke har kjørt på noen! Jeg ruller ned vinduer, brøler, banner, gir fingeren og alt, men de skjønner jo faen i meg ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin Hood
Helt enig .. det er endel syklister som tror de er udødelige.

Ja noen ganger håper jeg nesten de blir meid ned av en bil eller noe. Bare for og lære dem at de skal sykle på sykkelstier og ikke i veien.

og jeg sykler mer en jeg kjører bilen.

Endret av Robin Hood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så utrolig godt. Hvis du er en syklist og ser en kjøreskolebil med et hysterisk livredd kvinnfolk i så svinger du for faen deg inn på fortauet før jeg blir sint :frustrert: Jævla idioter! Jeg kommer til å bli så sint i trafikken!!

Omtrent akkurat den setningen sa jeg til kjæresten min i går da det kjørte en sånn sykkel-geek-pent-innpakket-i-lycratights foran oss, midt i veien!!

Hadde de bare holdt seg i siden av veien, så skulle jeg vært fornøyd, dersom det ikke var noe annet sted å sykle over en viss strekning. Det heter jo gang og sykkelsti, og syklistene får heller være hensynsfulle og sykle seint og "plinge med bjella" der det er folk som går.

Men disse lycrakledde sykkelfantastene skal på død og liv sykle midt i veien, og er det to eller flere så skal de selvfølgelig sykle side om side, det er jo mye koseligere :sjarmor: , så kan de prate litt samtidig, gjerne om hvor irriterte de i bilene bak sikkert er nå. :frustrert: Så ligger de der og pedaler seg fremover i 30-40 km/t... Gir de oss plass til å kjøre forbi? Nei.... :sur:

Jeg har så vanvittig lyst til å ta dem med døra... :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i drammen har de jo sykkelvei da, i veibanen, men alikevel.. De er vel ca en meter brede og funker helt fint for min del, såklart, det er fortsatt de idiotene som ikke tenker over at syklistene er på en måte biler, viser de tegn og skal til venstre i et kryss skal man faktisk la den komme fram..

Men jeg kan vedde på at det er en del som også forbanner seg over syklister som sykler over fotgjenger felt, de har de jo ikke lov til for de er som biler.. Der skal jo fotgjengerne gå..

Hvor i alle dager skal de gjøre av seg da?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Syklister har lov til å sykle i gangfelt. Men bilister har ikke vikeplikt for dem slik de har for gående i gangfelt. Derfor kan syklister sykle over veien i gangfelt dersom det er klart. MEN det er nok mange som ikke er klar over både av syklister og bilister.

Syklister har FULL rett til å kjøre i veien akkurat like mye som biler, mopeder, traktorer osv. har rett til å kjøre i veien.

Ja, det finnes idiotsyklister, men det gjør ikke alle syklister til idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har stor forståelse for at man irriterer seg over idiotsyklister, men å irritere seg over at syklistene har lov til å kjøre i veibanen i det hele tatt, syns jeg rett og slett er merkelig. Syklistene har faktisk like mye rett til å være i veien som bilene. Og jeg syns at miljøperspektivet i seg selv burde gjøre lunta litt lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

I dag måtte jeg kjøre forbi en syklist i 80 km i timen på kjøretimen. To ganger, for vi stoppet på et busstopp og da snek han seg forbi. Det var helt for jævlig skummelt, og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det, kommer det en bil imot samtidig! :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag måtte jeg kjøre forbi en syklist i 80 km i timen på kjøretimen. To ganger, for vi stoppet på et busstopp og da snek han seg forbi. Det var helt for jævlig skummelt, og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det, kommer det en bil imot samtidig! :hår:

Du har hindringen på din side, ergo du skal bremse ned og vente med å kjøre forbi syklisten til det er klart. Er ikke verre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Men det går så fort, og kjørelæreren morer seg med å tråkke på sin egen speed :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Gjør han virkelig det??

Det husker jeg at kjørelæreren min gjorde til hun ene jeg var på lang- og bykjøring med. Men hun var panisk redd for fart, og turde ihvertfall ikke å kjøre fortere enn 60 på motorveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DyneTryne
:overrasket: Gjør han virkelig det??

Når jeg kjører i 50 i en 80-sone må han jo det! Det blir jo kø bak, og folk blir sinte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo er det livsfarlig å være syklist, det er så utrolig dårlig tilrettelagt for syklister. Enten må man sykle for livet i fare for å bli skviset av hensynsløse bilførere, eller så må man sykle på fortauet, i snegletempo bak fotgjengerne.

Jeg har en forskremt venninne som sykler midt i veibanen (til allmenn glede for bilister som skal fort fram...), for hvis hun sykler langs siden, så blir hun rett og slett presset inntil fortauet av hensynsløse bilister.

Nå snakker jeg ikke for menn i 50-årskrisa i trikot, men for de fleste andre syklister: Hvis vi hadde KUNNET sykle på egne sykkelstier, så hadde vi vært sjeleglade for å slippe å konkurrere om plassen i kjørefeltet med biler og trikker og busser. Her i byen kan man følge sykkelstier et stykke, men plutselig forsvinner de i løse lufta, og da er man nødt til å sykle midt i rushtrafikken igjen. Det er også en masse bilister som innbiller seg at sykkelstiene er til å parkere i. OK, det er en del syklister som ikke tar hensyn også, de er vel like lite en homogen masse som bilførere er det, men problemet er jo egentlig at trafikken er såpass dårlig organisert at det skaper farlige situasjoner, både for syklister, bilister og fotgjengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler veldig mye. Til og fra jobb og èn vei tar ca 50 minutter. Der er det BARE veien og ikke gang- og sykkelsti. Jeg prøver så godt jeg kan å være grei mot bilistene. Dvs at jeg ikke sykler uti veien, max på den hvite linja og helst utenfor hvis det er plass.

Allikevel føler jeg noen ganger at folk prøver å kjøre så nærme meg som mulig! Det er ganske skummelt til tider!

Jeg har diskutert dette her med at bilister får dilla av syklister. Når jeg er bilist blir jeg forbanna hvis de sykler 2 og 3 i bredden. Ellers prøver jeg å legge meg ut såpass at det er ca 2 meter mellom meg og syklisten slik veitrafikk-loven er (mener jeg å huske da jeg tok lappen...) i tilfelle han/hun skulle velte. Det som er skummelt er at jeg oftere hører folk si: " Jeg HAAATER syklister". De har mest lyst til å presse dem/oss av veien sier de! :overrasket:

Folk som klager over at syklister sykler i veien når det er gangsti ved siden av bør ta seg en langtur på sykkel på disste "stiene" og i tillegg prøve å holde høy fart. Ikke bare er det forgjengere, men det er så humpete og sprukket asfalt at en må svinge og manøvrere seg unna hele tiden. Derfor går det ikke an å sykle der hvis man er ute for å TRENE.

Så dette er en oppfordring fra meg: :)

Når dere skal kjøre forbi en syklist som ihvertfall holder seg ute på siden av veien og tydeligvis prøver å fungere sammen med øvrig trafikk, vær snill og legg dere godt ut. Det bilistene ikke tenker over er at når dere kjører forbi tett inntil syklisten lager dette et "dragsug" av luft som kan få syklisten ute av balanse. Jeg er ihvertfall ikke ute for å irritere bilister, jeg vil bare trene jeg!

Jeg hører så mange historier om hva bilister gjør mot andre i trafikken og at det ikke er flere dødsfall blant syklister er ganske rart. Tuting er rimelig skremmende og hvis det kommer overraskende kan det faktisk gjøre at vi skvetter ut i grøfta og kan skade oss ganske krafig ettersom vi holder ganske høy fart! Bilister kaster flasker etter syklister osv...

Endret av Pusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...