Gå til innhold

Hva er det med de som sykler i veien?


Lurvina

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sinna :frustrert: men også redd når jeg treffer på syklister som sykler midt i veien blant bilene. Jeg begynner å lure på om de virkelig vet hva de utsetter seg for. Jeg skjønner de syklistene som bor litt øde til, slik som meg, der det ikke finnes gangvei, men til gjengjeld så er disse plassene ikke så veldig traffikerte at en forbikjøring går veldig greit. Men når de sykler midt i en by i rushtrafikken, med gangfelt på begge sidene av veien, så har de ikke så veldig mye å gå på hvis de treffer borti en kant, eller noe annet som ligger i veien. En hjelm hjelper ikke så veldig mye hvis man da mister balansen, faller i bakken og treffer bilen som kjører i motsatt kjørefelt, eller bilen bak som ikke bremset på riktig tidspunkt. Som bilfører vet jeg hvor fort ting kan skje, jeg prøver derfor å holde god avstand uansett om det gjelder biler eller syklister, men det er enklere å stanse når en bil bremser siden de har bremselys, enn å bremse fordi syklisten foran plutselig mister balansen. Hittil har jeg ikke opplevd at syklister har mistet balansen når jeg har kjørt, men jeg klarer liksom ikke å tenke på noe annet der jeg kjører, fordi hvis den person faller er det jeg som sikkert får skylda hvis jeg treffer han/hun.

Jeg vet at de har lov til å sykle i veien, men jeg husker noe som jeg lærte da jeg tok lappen, og det var å ikke lage farlige situasjoner i trafikken, skulle tro at dette var noe som gjaldt alle i trafikken. Når man sykler midt i veien der biler skal kjøre i 60, så skaper man en farlig situasjon fordi det begynner å danne seg en kø bak syklisten, ikke alle har gooood tid, noen blir irriterte, og til slutt kommer det en eller annen person som vil prøve å kjøre forbi.

Skulle ønske det snart kom en lov som sier at syklister ikke får sykle i veien på de plassene det finnes gangfelt, ikke bare pga farlige situasjoner som jeg skrev over men også fordi de sinker trafikken veldig mye, noen som er enige/uenige i det? Kunne også vært interessant om noen av de som sykler blant bilene har kunnet fortalt hvorfor de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frances

Vi får vel bare forby sykler da. For de skal jo heller ikke sykle på fortauet, da blir jo fotgjengerne sinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirina

Jeg er helt enig. Pleier å rulle ned vinduet og si gang- og sykkelsti når jeg kjører forbi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg skjønner deg så utrolig godt. Hvis du er en syklist og ser en kjøreskolebil med et hysterisk livredd kvinnfolk i så svinger du for faen deg inn på fortauet før jeg blir sint :frustrert: Jævla idioter! Jeg kommer til å bli så sint i trafikken!!

Og i morra er det kjøretime kvart over 7 om morraen, da rekker jeg vel å bli livredd for en del snørrunger i verste skoletida da også, banne banana!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemlig, gangfelt er akkurat det, GANGfelt.

det burde vært bedre sykkelfelt i mine øyne, for bilene er farlige for syklistene og syklistene er farlige for fotgjengerne.

skal alle syklister rase av gårde på gangfeltene, så er det ikke lenger rom for å være fotgjenger, det ville blitt direkte livsfarlig.

Tror faktisk det er større fare for syklister i høy fart som kjører på fotgjengere i fotgjengerfelt en det er for at syklister i veien skal miste balansen og treffe biler i motgående kjørefelt... og man kan faktisk bli både alvorlig skadet og dø av å bli kjørt ned av en syklist, eller hoppe ut i veibanen pga syklister i vill fart på fortau.

(jeg kjører ikke og er alltid fotgjenger, så jeg ser den delen av faren ganske tydelig og har vært i nesten ulykker med syklister utallige ganger allerede nå som de har lov til å ferdes i kjørebanen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig. Pleier å rulle ned vinduet og si gang- og sykkelsti når jeg kjører forbi dem.

jeg synes faktisk det er stor mangel på gang- og sykkelstier ihvertfall sentralt i oslo. Det er fortau nesten overalt ja, mens sykkelfeltet ligger ute i veibanen med egen stripe. Denne ser skummelt smal ut i mine øyne, men det er det som er sykkefeltet, ikke oppe på forauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Det er forskjell på det å kjøre i siden og det å kjøre slalom og tøffe seg - det er da jeg blir sinna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på det å kjøre i siden og det å kjøre slalom og tøffe seg - det er da jeg blir sinna!

det finnes dessverre duster i alle varianter, både på sykkel, i bil og på fortau, jeg blir og sinna på folk som absolutt skal tøffe seg til enhver tid. det er liksom ikke alltid det passer like godt (som på sykkel i veibanen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Da er vi enige iallfall. Min kjørelærer sier jeg kjører som en prest, men hva hjelper nå det når presten der jeg bor kjørte ned ei jente for en tid siden :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Spesielle sykkelstier, med egen lysregulering hadde vært tingen. Men å få norske myndigheter til å innse det? Eventuelt, som her jeg er nå: Tofelts gang- og sykkelveier, hvor det ene feltet er forbeholdt syklister.

Ikke så moro å sykle på gang- og sykkelstier, når de okkuperes av to barnevogner i bredden. :murvegg:

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige iallfall. Min kjørelærer sier jeg kjører som en prest, men hva hjelper nå det når presten der jeg bor kjørte ned ei jente for en tid siden :grine:

:ler: uffda, har du sagt til ham det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Ja, han lo så høyt at jeg skvatt og kjørte nesten av veien :ler: Men det gikk bra da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielle sykkelstier, med egen lysregulering hadde vært tingen. Men å få norske myndigheter til å innse det? Eventuelt, som her jeg er nå: Tofelts gang- og sykkelveier, hvor det ene feltet er forbeholdt syklister.

Ikke så moro å sykle på gang- og sykkelstier, når de okkuperes av to barnevogner i bredden. :murvegg:

Nei, det er ikke det. Det beste hadde vært å ha egne sykkelstier ja. Er selv syklist enkelte ganger, når jeg trener og slikt, så jeg kjenner til problemer med barnevogner og fjortisser som går på rekke i bredden. Men valget mellom det og å lage farlige situasjoner i trafikken blant store biler, så er valget veldig enkelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Og jeg irriterer meg over syklister som sykler på smale fortau. Her jeg bor er det ikke noen sykkelstier og kun smale fortau. Jeg velger da stort sett å sykle i veien. Men med vett selvfølgelig. Stopper for fotgjengere og rødt lys, slik man skal, men som en del syklister dessverre ikke gjør.

Hvis det er brede fortau/ gang- og sykkelsti, så sykler jeg på fortauet. Men hvis man sykler for å trene, så er det faktisk veldig irriterende å stoppe og svinge unna for barnevogner og mennesker på rekke. Så for de som sykler mye og langt, så forstår jeg at de holder seg på veien.

Jeg syns at en del syklister burde være mer hensynsfulle, men det gjelder for biler også. Jeg har sett mye rar bilkjøring når jeg er ute og sykler. Jeg vet at mange ikke ser seg godt nok for å når de kjører bilen ut fra en busslomme f.eks, og er alltid forberedt på det. Likevel er det irriterende å føle at jeg må sette ned farten, bare fordi de ikke gidder å se seg godt nok for. De har faktisk vikeplikt for alle kjøretøy som kommer bakfra på veien, når de har satt av noen i veikanten.

Jeg ønsker meg ikke noe mer enn gode sykkelstier, men fram til noen fikser det, så holder jeg meg på veien. Det er det tryggeste, i tillegg til at det da faktisk er noe poeng å sykle framfor å gå. Hvis syklister må åle seg fram langs fortauene, så ser jeg for meg at mange flere velger bilen. Og jeg syns faktisk at syklister gjør gode ting ved å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alou
:frustrert: Kunne ikke vært mer enig med deg, Trådstarter. Har nesten ikke ord for hvor mye det irriterer meg. Det verste er når jeg ser barn som går pent og pyntelige på veien og voksne mennesker som sykler midt i veien. De skulle hatt litt mer vett og gått foran med et godt eksempel....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er såå enig! havna bak en rekke med nærmere 30 syklister for noen dager siden, de lå en og to i bredden, og sikkert 10 i rekka. det var 80 sone, men jeg turte ikke kjøre forbi fordi det var veldig lite oversiktlig og svingete vei.

det danna seg en lang rekke bak meg, og så klart prøvde en å kjøre forbi. det kom en bil imot, og det var såvidt det ikke ble kræsj.. det samme gjentok seg 10 sek senere, bare at det da var enda nærmere! bilen som kom i mot bråbremsa og fikk akkurat stoppa. :overrasket: jeg var livredd og skreik jeg.

idioter som må sykle på hovedveien når det er sykkelsti ved siden av, skaper farlige situasjoner!! men i dette tillfellet var det et par enda større idioter - de to bilene som prøvde seg på forbikjøring.. kunne fort blitt en kjempestor bilulykke, med mange biler og syklister innblanda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor (ikke i Norge) er det sykkelfelt i veiene overalt. Sykkelfeltene krysser også kjørefeltene og noen ligger mellom to kjørefelt på flerfelts veier. Foran lyskryss er det egne sykkelstoppfelter. Det høres kanskje kaotisk ut, men det fungerer utmerket og jeg hører sjelden om ulykker. Tror det handler veldig mye om holdningene til både bilister og syklister, når begge gruppene tar hensyn så fungerer trafikken fint.

Ellers er jeg forøvrig enig i at grupper med syklister bruker et helt kjørefelt når de trener kan være irriterende og er med på å skape traffikfarlige situasjoner fordi bilister blir utålmodige. Det burde jo være mulig å legge treningene til utenom rushtid ihvertfall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... Det er idioter både blant fotgjengere, syklister og bilister. Aller flest blant bilister, syns jeg. Jeg er rushtidskjører, så får sett nok av de. For ikke å glemme skuter- og motorsykkelførere. Skyter plutselig fram fra blindsona.

Jeg trener sykkel på fritida, og sykler utelukkende på veien. "På hjul er man kjørende". Man skal faktisk ikke sykle på gang- og sykkelsti, selv om man har slengt på "sykkel" i navnet på stien. Men jeg er pinlig klar over at dersom jeg kræsjer med en bil er jeg mest sårbar, og følger dermed alle trafikkregler slavisk.

Store sykkelgrupper som er ute på trening, sykler som regel på racersykler med dekk som ikke tåler ujevnheter. Derfor sykler de alltid i veien. Rene sykkelveier er dårlig vedlikeholdt. Men de viser dårlig veiskikk ved ikke å sykle én i bredden i periodene hvor de ikke driver og trener intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...