Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #21 Del Skrevet 17. mai 2007 Sliter også med migrene ved første dag i mensen. Men det er ikke hver gang. Kan også bli utløst av andre ting, som sterkt sol lys, alkohol, stress osv osv. Har prøvd flere typer tabletter, men den som virker best på meg er zomig smeltetabletter. Tror det er veldig individuelt hva som funker. Migrenen kjennes som en sterk smerte bak venstre øye som oftest. Kan bli bankende og intens om jeg beveger meg. Kan miste synet, snøvle, bevege meg i slow motion for å nevne noe. Medisinen gjør at jeg føler meg litt på utsiden av meg selv på en måte. Merkelige greier, men jeg har ikke vondt i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
måneperle Skrevet 18. mai 2007 #22 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg har i perioder hatt hyppig migrene med aura (svimmelhet og synsforstyrrelser i forkant av hodepinen). Fikk tips om å forsøke behandling hos osteopat, har ikke hatt det siden...verdt er forsøk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 18. mai 2007 #23 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg bruker Catapresan mot migrene. Ingen bivirkning. Har og Sumatriptn Sandoz dersom jeg får skikkelig migrene smerter. Tar 50 mg, og må legge meg nedpå en halv times tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mai 2007 #24 Del Skrevet 18. mai 2007 Er selv plaget med migrene. Jeg brukte Imigran tabletter en stund, men jeg ble psykisk avhengig av de og måtte kutte det ut (ble dårligere hvis jeg ikke hadde tabletter i huset). Nå bruker jeg kun koffein tabletter og kjølestift. Koffeintablettene tar nesten alltid migreren etter en stund mens kjølestiften bedøver pannen mens jeg venter på at tablettene skal virke. Hormonprevensjon er fiende nr 1 for migrenikere - jeg ble mye bedre etter at jeg sluttet med pillen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lourdes Skrevet 18. mai 2007 #25 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg har i perioder hatt hyppig migrene med aura (svimmelhet og synsforstyrrelser i forkant av hodepinen). Fikk tips om å forsøke behandling hos osteopat, har ikke hatt det siden...verdt er forsøk! Hva er en osteopat egentlig? Jeg prøver alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 18. mai 2007 #26 Del Skrevet 18. mai 2007 Det er mange former for migrene, mye forskjellig som kan utløse det, ulike typer anfall, symptomer etc. Så kan man bare begynne å ramse opp ulike medisiner som skal tas før anfall, i anfall, etter anfall for ikke å få nytt, og masse variasjoner av disse. Jeg har selv migrene og har helt andre anfall enn min mann som også har det, og derfor bruker vi noen gange rlike medisiner, andre ganger helt ulike. Det som hjelper på meg, hjelper ikke han etc. Min mor og minst to av mine nærmeste venninner kan bidra med ytterligere varianter. Og da kan man gå løs på ulike leger og holdninger til migrene og at fra ålreite leger som tar på alvor og kan noe om det, eller tar det på alvor og kan ikke noe om det og henviser videre og så er dte en haug som ikke tar det på alvor og omtrent klassifiserer det som en kvinnelig hysterisykdom. Jeg har ett tips til de med migrene og/eller mistanke om det: Migreneklinikken i Oslo. www.migrenklinikken.no Der tar de på alvor, gir individuell oppfølging og gir evnen til å takle en kronisk sykdom/tilstand som for mange er lammende og hindrer et normal arbeidsliv med familie og fritidsaktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente:) Skrevet 18. mai 2007 #27 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Jeg bruker pr i dag Zomig rapid for min migrene. Den tar stort sett hodepinen, men jeg får ubehagelige nerveilinger i ansiktet som bivirkning. Har prøvd Imigran med det resultat at den forverret hodepinen, av Relpax ble jeg så kvalm og uvel at det nesten var bedre å ha vondt i hodet. Endret 18. mai 2007 av Bente:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2007 #28 Del Skrevet 18. mai 2007 Er selv plaget med migrene. Jeg brukte Imigran tabletter en stund, men jeg ble psykisk avhengig av de og måtte kutte det ut (ble dårligere hvis jeg ikke hadde tabletter i huset). Nå bruker jeg kun koffein tabletter og kjølestift. Koffeintablettene tar nesten alltid migreren etter en stund mens kjølestiften bedøver pannen mens jeg venter på at tablettene skal virke. Hormonprevensjon er fiende nr 1 for migrenikere - jeg ble mye bedre etter at jeg sluttet med pillen. Hvilken prevensjon bruker du? Jeg bytter gjerne, men vet ikke hva jeg skal bruke i stedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mai 2007 #29 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg gikk fra p-piller til hormonspiral og merket bedring. Helt bra blir jeg vel aldri, men jeg slipper i alle fall å ha 3-4 anfall i løpet av den røde uken, og 1-2 anfall i løpet av hver uke. Nå er det mer en sjelden gang. Men jeg reagerer dessverre på sollys, dårlig luft og stress med migrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 19. mai 2007 #30 Del Skrevet 19. mai 2007 P-ring kan også være ett alternativ som prevensjon, den har hormoner, men lite - og lokalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest madammim13 Skrevet 11. november 2008 #31 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg har beskrevet dette for min lege og han har ikke sagt at det ikke er migrene! Beklager, men da vet ikke legen din nok om migrene. Et migreneanfall går IKKE over i løpet av en halvtime med Paracet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruktvand Skrevet 11. november 2008 #32 Del Skrevet 11. november 2008 Har erfart at p-piller kan ha stor innvirkning på migrene. Etter at jeg skiftet merke til et med mindre hormoner har jeg hatt mye mindre migrene. Har hatt anfall bare 5 ganger i år, med kjip aura først (synsforstyrrelser). Har prøvd Zomig nesespray så jeg tar når anfallene starter, men disse har ikke effekt på meg, føler nesten jeg blir dårligere etterpå når anfallet går over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 11. november 2008 #33 Del Skrevet 11. november 2008 Det er meningen pillene skal ta knekken på migrene anfallet helt, men alle de forskjellige pillene virker forskjellig. Jeg har aldri vært borti Migea, men har brukt Maxalt, disse var ekkle å bruke selv om de funket godt. Jeg fikk Relpax senere, disse fungerer veldig fort men jeg ble dobbelt så dårlig av å ta dem og ble totalt slått ut. De siste årene har jeg brukt Naramig, disse fungerer kjempe flott for meg. Ingen bivirkninger. Du kan spørre om å få prøve noen andre medisiner om du ikke syns disse virket så godt. Et migrene anfall kan vare opptil 72timer i strekk, er anfallet skikkelig heftig er det allikevel ikke sikkert pillene virker så veldig. Da mange kaster opp. Migrenen kan også bli borte for å så komme tilbake noen dager eller timer etterpå. Jeg har det ofte slik at jeg får migrene, tar en pille så blir det borte, men dagen etter så er migrenen på plass igjen. jeg har også hatt god virkning på paralgin forte om jeg tar en med eneste gang jeg kjenner migrenen. Må nesten bare finne medisinen som fungerer for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #34 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg for min del har merket at prevansjon generelt har virket inn på migrenen. Etter at jeg kuttet ut hormonprevansjon og kvittet meg med kobberspiralen har jeg ikke hatt de værste anfallene (kaste opp i 2 dager). Men det kan være tilfeldig, jeg kan ha lært min migrene godt nok å kjenne til å behandle meg rett, samt sørge for å ha piller i huset til en hver tid. Noen snakket om jobbing her. Jeg har ganske mye migrene, men klarer stort sett å jobbe med det, uansett om jeg har virkning av piller eller ikke. Har vært svært plaget i så mange år at jeg liksom bare har lært å leve med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2008 #35 Del Skrevet 11. november 2008 Dette ser ut for å være den medisinen det henvises til fra Usa. Migrenemedisin Den ser ut for å inneholde paracet, aspirin og koffein. Selv har jeg hatt god effekt av en reseptfri medisin som finnes i Sverige og Danmark, nemlig en som heter Treo. Den inneholder aspirin og koffein. Lurer på hvorfor Treo ikke finnes i Norge egentlig. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 11. november 2008 #36 Del Skrevet 11. november 2008 Tidligere hadde jeg migrene 1-3 ganger i uken. Jeg gikk over til å spise lavkarbo, kuttet ut nesten alt av raske karbohydrater, prøver å holde meg til et kosthold ala Lindberg. Noen uker etter at jeg begynte med dette er migrenen så og si borte! Har migrene kanskje 1 gang på to måneder. Og det er ikke noen andre forandringer jeg har hatt i livet på denne tiden, så det må være kostholdet som har hjulpet. Anbefaler alle å prøve det! Dere kan lese om lavkarbo-kosthold på www.lavkarbo.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 11. november 2008 #37 Del Skrevet 11. november 2008 Siden sist har jeg begynt med hormonspiral, har mistet mensen nesten helt, og det meste av migrenanfall også! Og det er Exedrin Migrain jeg tyr til OM jeg får ett anfall. Livet er SÅ mye enklere nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 11. november 2008 #38 Del Skrevet 11. november 2008 Og det er Exedrin Migrain jeg tyr til OM jeg får ett anfall. Livet er SÅ mye enklere nå! Signerer på Exedrin Migraine, fungerte veldig bra på meg også! P.S. Hvor kjøper du det? Over nett? Jeg fant mine i USA, så litt vanskelig å få tak i her vil jeg tro... Har en diger doning av Exedrin nå, men er ikke migraine-utgaven. Fungerer de også. Har aldri prøvd andre preparater mot migrene enda, mine anfall er blitt mindre og mindre, og færre Gudskjelov! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 11. november 2008 #39 Del Skrevet 11. november 2008 Mine er også kjøpt på pharmacy i USA er jeg redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lune Skrevet 11. november 2008 #40 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg har vært sterkt plaget med migrene/hortons i snart 10 år. Har prøvd Imigran nesespary, Maxalt og Replax. Nå bruker jeg Zomig, synes den er best. Men, blir fortsatt veldig dårlig av smaken. Bruker også forebyggende mot migrene 100mg hverdag, det har jeg gjort i 2,5 år. Epilipsi medisiner, Topimax. Dette har fungert utmerket i cirka to år. Nå har migrene blitt verre de siste måneden igjen, dette skylles (tror jeg) ekstremt stiv nakke og skuldre) og søvnmangel. Venter på å få komme inn til fysioterapi/manuellterpi nå. Jeg faller ikke dypt nok i søvne når jeg legger meg om kvelden, dette forusetter at jeg ikke får nok søvn som gjør at jeg får migrene. I tillegg får jeg migrene av stress, all alkohol og dårlig koshold. Har også kuttet ut hormon prevensjon for å se om det hjelper. Spør om å få henvisning til nervolog, ikke gå til fastlege. En nervolog har mer peiling på migrene enn fastlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå