Gå til innhold

Migrene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg klagde på intense hodepiner til legen min, og hun mente det hørtes ut som migrene og skrev ut en resept på en pille kalt Migea til meg. Hun sa at jeg skulle ta en med en gang anfallet startet, og hvis de virket så hadde jeg definitivt migrene.

Fikk anfall her på onsdag, men var da på reise og milevis fra pillene mine. Da jeg kom hjem på kvelden hadde det gått litt over, så jeg tok ingen piller. Men våknet på torsdag igjen og kjente at jeg brygget på hodepine fremdeles, så jeg tok Migea. Får aldri den intense migrene-hodepinen, men har hatt ganske vondt i hodet siden onsdag og har tatt 2 piller daglig av Migea (maksdosen).

Det jeg lurer på, er om det er meningen at piller mot migrene skal fjerne all hodepine eller om de bare demper den veldig? For jeg har langt i fra like vondt som jeg har hatt når jeg ikke har tatt piller. Men så har det jo vart lengre og da, kan det ha noe med medisinen å gjøre?

Hvordan fungerer migrenemedisin for dere? Finnes det andre piller som fungerer bedre enn Migea? Tror legen skrev denne ut til meg bare fordi den var billigest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er meningen at medisinen skal fjerne migrenen helt (det er også derfor de skal tas så tidlig som mulig). Selv kan jeg ikke ta de vanlige migrenemedisinene fordi bivirkningene er potensielt livsfarlige for meg, men jeg har veldig god effekt av paralgin forte. To tabletter straks jeg merker at jeg har migrene og i løpet av en halvtimes tid er alt borte. :) Det er uansett mange typer medisin på markedet (da jeg først fikk medisin mot migrene foreslo han Relpax for meg), og de virker jo ikke likt på alle. Føler du at du ikke har nok effekt av Migea bør du be om å få noe annet istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg har brukt og bruker Relpax mot migrene, det fjerner hodepinen, men jeg blir ofte litt småtrøtt. Men uansett bedre enn bankende hodepine. Heldigvis har migrene bedret seg, men nå er det atter sommer og da dukker den opp litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svelge tabletter når jeg har ordentlig migreneanfall. Kaster opp alt. Fikk prøve Maxalt som løser seg opp i munnen, men også det fikk meg til å kaste opp. De virket ikke heller så godt.

Men så fikk jeg Imigran en-doses nesespray, og det er himmelen for meg. Det renner litt ned i halsen og smaker beskt. Men all smerte forsvinner. Jeg får likevel litt bakrus-symptomer når jeg har tatt migrene-medisin, men det er verd det. (snøvler litt, vanskelig for å huske hva ord betyr og å bruke dem, men fungerer ellers helt fint)

Jeg måtte på sånn røntgen av hodet før han ville kontsantere migrene hos meg. Jeg får nemlig bare smerter bak det ene øyet, og ikke rundt om i hodet som mange sier er det mest typiske symptomet. Men ellers har jeg alle de andre symptomene: Vont bak øyet, lysømfintlighet osv. Men så gikk jo jeg til privat lege da. Der får man mye bedre service mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg var også på røntgen før jeg fikk konstantert migrene og jeg går til en offentlig lege. Men leger er forskjellige, tror jeg var heldig med min, hun var veldig flink til å høre på meg. Desverre har jeg flytta på meg og har ennå ikke vært hos nylegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært forskjellig hvordan de forskjellige migrenemedisinene virker på ulike pasienter. Anfallsmedisinene kan inndeles i to grupper ; de som inneholder ergotamin (disse begynner nå å bli litt gammeldagse) og de som inneholder triptaner.

Selv har jeg forsøkt ulike medisiner som kan tas på forskjellige måter. Uansett er det viktig å ta disse snarest mulig i anfallet. Flere at tripanmedisinene kan tas oralt (enten svelge eller sugetablett) , rektalt, som sprøyter og som nesespray.

Det eneste som av og til funker for meg er sprøyer som jeg setter i låret. Litt uvant første gangen, men det går bra etterhvert !

Huff, så trist at du reagerer på vanlig migrenemedisin, Arkana, men det er godt at PF hjelper, da.

Ellers er det mye fin informasjon på migrene.no og enda bedre på migran.org

Det siste er den svenske migrene-nettsiden. Der kan du lese om de ulike medisinene, virkning og evt. bivirkninger.

Ønsker deg et godt hode framover !

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd det samme som deg med en type migrenemedisin jeg prøvde for flere år siden, Zomig. Første gangen tok jeg en tablett, og var da halvdårlig dobbelt så lenge som vanlig. Neste gangen (en god stund senere) tenkte jeg at jeg hadde tatt for liten dose, så jeg tok to tabletter. Da var jeg helt fin den dagen, men fikk det vanlige kraftige anfallet dagen etter isteden. Etter det begynte jeg med andre medisiner.

På den tiden fungerte ikke Paralgin forte for meg. Jeg brukte isteden en blanding av afipran, dispril og paracet anbefalt av legen. Disse skulle påvirke hverandre til å virke litt annerledes enn hver for seg (for da virket de ikke). Det fungerte i alle fall, men jeg var passe neddopet i mange timer og utslitt etterpå.

Siden da har migrenen endret seg, jeg går på forebyggende medisiner siden jeg har mange anfall ellers, og det holder å bruke en naproxen eller ibux straks jeg kjenner anfallet, så er jeg akkurat som vanlig, bare litt mer tiltaksløs.

Lykke til med å finne riktig medisin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertestillende demper smerten ;), mens migrene medisinen "dreper" den.

Noen ganger må man ta høyere dose for at det skal virke.

Maxalt smeltetabletter fikk meg til å kaste opp. Imigran ble jeg rett og slett veldig dårlig av. Fikk helt sinnsyke "ilinger" i hodet og intens kvalme.

Zomig har vist seg å være det som funker for meg, men av og til er ikke den nok. Har paralgin forte som jeg tar ved siden av når jeg har de verste anfallene. Da blir jeg ofte så døsig av alle medisinene at jeg sovner og som oftest har jeg blitt litt bedre når jeg våkner igjen da ellers så blir det ny dose.

Nå for litt siden hjalp ingenting og jeg fikk da en sprøyte av fastlegen min. Husker ikke helt hva den het, men den funket hvertfall utrolig bra!! (i noen timer)

Tar også akupunktur, men jeg har migrene likevel. Kanskje ikke like ofte da, men fort 3-4 ganger i måneden. Vet ikke helt om jeg skal forsette like ofte nå.. Koster jo 1200,- i måneden.

Noen som har prøvd noe annen alternativ medisin som fungerer?

Liker dårlig at jeg tar så mye piller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mer eller mindre alt av migrenemedisiner de siste årene. Imigran sprøytene er det som alt i alt har funket best på meg, men dessverre ikke godt, eller ofte nok det heller.

Min migrene er veldig typisk hormonell (mao. kommer den hver mensen periode) samt at jeg kan reagere på endel andre ting som stress, skarpt sollys, for lite søvn og for lang tid mellom måltider....

Det siste året har jeg dog fått medisiner jeg tar fast, 10 dager hver måned som heldigvis har dempet og svekket mine anfall sterkt. Det er faktisk epelepsi-medisiner jeg tar, selvfølgelig i samråd med min lege på migreneklinikken (Sjølyst med. klinikk). Jeg har fått ett nytt liv med disse medisinene. Og når jeg nå får anfall er de mye svakere enn før, og jeg bruker som regel en amerikansk medisin jeg fikk anbefalt; Excedrin Migrain. Den tar alt av smerter på meg i løpet av ca en halv time.

Lykke til til deg og din hodepine....

(Migea og Maxallt var av de medisinene som ikke ga meg virkning i det hele tatt.)

Endret av LilleMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også samme bivirkning som noen andre her nevnte; snøvling og sløvhet.

Det er skikkelig plagsomt, men heller det enn migrenen. Blir bare litt dumt når jeg sitter i møter på jobben og snøvler og glemmer poenget i det jeg skulle si, osv.

Hva gjør dere i forhold til jobb når dere har/får migrene? Holder dere hjemme/drar hjem fra jobb?

Jeg pleier å holde ut så lenge som mulig, men jeg får som oftest ikke gjort noe fornuftig når jeg har migrene. Hender da at jeg drar hjem midt på dagen. Får alltid så dårlig samvittighet hvis jeg drar. Huff jeg hater virkelig denne migrenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Maxalt mot min migrene, jeg må ta en tablett med èn gang jeg kjenner det kommer snikende. Hvis jeg venter til jeg får skikkelig vondt virker ikke tabletten så da må jeg ta en til, det er ikke bestandig den virker heller hvis det har gått for lang tid.

Jeg reagerer ikke noe på de tablettene hvis jeg er i bevegelse, men hvis jeg setter meg eller legger meg blir jeg sikkelig trøtt og sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Jeg bruker Maxalt mot min migrene, jeg må ta en tablett med èn gang jeg kjenner det kommer snikende. Hvis jeg venter til jeg får skikkelig vondt virker ikke tabletten så da må jeg ta en til, det er ikke bestandig den virker heller hvis det har gått for lang tid.

Jeg reagerer ikke noe på de tablettene hvis jeg er i bevegelse, men hvis jeg setter meg eller legger meg blir jeg sikkelig trøtt og sløv.

:overrasket: Sånn er det med meg også!

Hvis jeg tar en på jobb og jobber som normalt merker jeg ingenting, men hvis jeg derimot tar en om kvelden fordi jeg kjenner det kommer snikende, så blir jeg sløv og sovner... Merkelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker forresten ofte en kopp kaffe straks jeg kjenner et anfall på vei. Da slipper jeg gjerne unna hele anfallet. Jeg drikker aldri kaffe ellers og har ikke tenkt å begynne med det heller, i tilfelle den effekten forsvinner om kroppen blir vant til kaffe. Dette rådet fungerer sikkert ikke for alle, da, men kanskje for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd Maxalt, Relpax, Imigran nesespary og Zomig nesespray uten resultat. Har nå Imigran Radis tabletter og de tar av og til toppen av migrenen etter noen timer men helt kvitt det blir jeg ikke. Neste dag er migrenen der igjen.

Jeg har nemlig mest hormonell migrene, gjerne 3-4 dager i strekk i forbindelse med mensen og av og til eggløsningen.

Og blir rimelig sliten av det. :grine:

Prøver å fungere på jobb hvis anfallene ikke er så sterke men må oftest melde pass og gå hjem. Da venter en lang kveld i mørkt stille rom og det er ikke gøy. Jeg reagerer veldig på lys og skal jeg ikke ligge i mørkt rom må jeg har mørke solbriller på ellers blir det bare verre.

Jeg er også plaget av kvalme, men det er heldigvis ikke hver gang jeg kaster opp så det er jo positivt.

Har tenkt på å prøve akupunktur, har hørt det kan hjelpe, men det har ikke blitt noe av, men nå skal jeg jommen ringe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Maxalt, Relpax, Imigran nesespary og Zomig nesespray uten resultat. Har nå Imigran Radis tabletter og de tar av og til toppen av migrenen etter noen timer men helt kvitt det blir jeg ikke. Neste dag er migrenen der igjen.

Jeg har nemlig mest hormonell migrene, gjerne 3-4 dager i strekk i forbindelse med mensen og av og til eggløsningen.

Og blir rimelig sliten av det.  :grine: 

Prøver å fungere på jobb hvis anfallene ikke er så sterke men må oftest melde pass og gå hjem. Da venter en lang kveld i mørkt stille rom og det er ikke gøy. Jeg reagerer veldig på lys og skal jeg ikke ligge i mørkt rom må jeg har mørke solbriller på ellers blir det bare verre.

Jeg er også plaget av kvalme, men det er heldigvis ikke hver gang jeg kaster opp så det er jo positivt.

Har tenkt på å prøve akupunktur, har hørt det kan hjelpe, men det har ikke blitt noe av, men nå skal jeg jommen ringe!

Det høres ut som om du har samme problemet som meg i dine mensenperioder. Jeg har fått så ufattelig stor hjelp av de epelepsimedisinene jeg tar ti dager i måneden (i forb. med mensen), at jeg bare vil anbefale deg å ta kontakt med noen som kjenner til bruken av denne typen medisiner mot hormonell migrene. Sjølyst medisinske klinikk i Oslo er den jeg vet om, men de kjenner kanskje til andre i landet som også gjør det.

Jeg har forøvrig prøvd akupunktur også, men det ga meg dessverre ingen virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CharlotteYork

Jeg har selv migrene og vet hvor plagsomt det kan være. Min migrene oppleves som en lett banking i pannen og det går ikke over før jeg tar en paracet og hviler en times tid :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sativa

. Og når jeg nå får anfall er de mye svakere enn før, og jeg bruker som regel en amerikansk medisin jeg fikk anbefalt; Excedrin Migrain. Den tar alt av smerter på meg i løpet av ca en halv time.

Lykke til til deg og din hodepine....

(Migea og Maxallt var av de medisinene som ikke ga meg virkning i det hele tatt.)

Hvor finner du de pillene? Bestille på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du de pillene? Bestille på nett?

Mine har jeg fått fraktet over av venner som har vært der borte, vet derfor intet om mulighetene om bestilling på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv migrene og vet hvor plagsomt det kan være. Min migrene oppleves som en lett banking i pannen og det går ikke over før jeg tar en paracet og hviler en times tid  :tristbla:

Neppe migrene dette her, paracet trekker nemlig ikke sammen de utvidede blodårene i hodet ditt dersom det er migrene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CharlotteYork
Neppe migrene dette her, paracet trekker nemlig ikke sammen de utvidede blodårene i hodet ditt dersom det er migrene du har.

Jeg har beskrevet dette for min lege og han har ikke sagt at det ikke er migrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...