Gå til innhold

Bringing-henting til/fra samvær, haster!

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet

Transport etappen er uanset en periode som gir forelder muligheter til å skape helt andre relasjoner til barnet enn det jeg var klar over tidligere. Enkelte er imidlertid ikke interesert i slike relasjoner til barnet  ;)

For kjøring til og fra samvær er jo den eneste kjøringen i løpet av en 2-ukersperiode som skal gjøres med et skolebarn :ironi:

Bostedsforelder gjør allerede veldig mye mer av jobben med oppdragelse, leksehjelp, kjøring, husarbeid osv. Husk at dette for de fleste ikke er mødre som har sneket til seg omsorgen med ufine midler, men fordi det er den beste løsningen for barna eller far ikke ønsker mer.

I de fleste tilfeller blir arbeidsdelingen mellom foreldrene slik at det vil være patetisk av en samværsforelder å klage på at hun/han må ta mesteparten av henting/bringing. Bostedsforelder fortjener å slappe av og ha litt fri også.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Dette, vsn, vet du innerst inne er slemt/smålig/paragrafrytteri. ;)

Men hva er det av far da?

Han har økonomi til å betale den lille utgiften, og er pålagt det av myndigheter, ikke av mor. Likevel holder han tilbake pengene for å demonstrere at han ikke respekterer det. Slik jeg leser vns' innlegg, har hun også i mange år vært den som har latt seg behandle urettferdig for at det ikke skal gå ut over sønnen, slik at mann/eksmann kan være så smålig han vil uten konsekvenser.

Denne gangen har et samvær gått tapt. Det er synd. Hvis far erfarer at avtaler og forpliktelser er bindende og skjerper seg, kan det hende at sønnen tjener på det i framtiden. Hva som er det beste varierer fra eksfamilie til eksfamilie, men jeg er tvilende til at det alltid skal være det beste å få et fastløåst mønster hvor den ene forelderen turer på og ler sleskt når h*n ikke gidder å følge reglene, og den andre skal bite i seg alt for barnet skyld.

Skrevet

Hvis jeg noengang noensinne kommer i en slik situasjon som vsn og i denne samme situasjon ikke klarer å svelge en kamel mothårs, så håper jeg inderlig at noen i klartekst forklarer meg hvor utrolig smålig og korttenkt jeg er!!!!

I prinsippet koker dette ned til at et barn ikke får se sin far fordi mor ikke får bensinpenger. Og ja, far har sikkert også skyld her, men siden han bare ser sitt barn i ferier, så synes jeg mor kan se gjennom fingrene med disse utgiftene.

Skrevet
I prinsippet koker dette ned til at et barn ikke får se sin far fordi mor ikke får bensinpenger. Og ja, far har sikkert også skyld her, men siden han bare ser sitt barn i ferier, så synes jeg mor kan se gjennom fingrene med disse utgiftene.

Vi fikk heller ikke ha stebarnet i påska som planlagt, fordi mor ikke "hadde tid" til å følge datteren til bussen, det tar ca.2 min med bil. (Og her er det far som har hentet og bringt i alle år.) Samtidig ble far bebreidet fordi han ikke kunne kjøre de 30 milene for å hente jenta istedet - "du kan umulig være så interessert i å se henne". :forvirret: Dette fikk vi greie på samme dag som jenta skulle komme, mind you.

Vi voksne gjør mye rart. Og mange evner ikke å se at sånt tull går utover barna, og ingen andre. Det gjelder å holde hodet kaldt og være streng med seg selv, for å ta hensyn til barnas interesser fremfor egne. Selv om det tydeligvis kan være umulig å gjennomføre for mange.

• Liker 1
Gjest =tentacle=
Skrevet
Vi fikk heller ikke ha stebarnet i påska som planlagt, fordi mor ikke "hadde tid" til å følge datteren til bussen, det tar ca.2 min med bil. (Og her er det far som har hentet og bringt i alle år.) Samtidig ble far bebreidet fordi han ikke kunne kjøre de 30 milene for å hente jenta istedet - "du kan umulig være så interessert i å se henne". :forvirret:  Dette fikk vi greie på samme dag som jenta skulle komme, mind you.

Vi voksne gjør mye rart. Og mange evner ikke å se at sånt tull går utover barna, og ingen andre. Det gjelder å holde hodet kaldt og være streng med seg selv, for å ta hensyn til barnas interesser fremfor egne. Selv om det tydeligvis kan være umulig å gjennomføre for mange.

Allier dere med en nabo, slektning el lignende på mors hjemsted, som kan ta på seg å følge til bussen mot et lite vederlag.

Skrevet
Vi fikk heller ikke ha stebarnet i påska som planlagt, fordi mor ikke "hadde tid" til å følge datteren til bussen, det tar ca.2 min med bil. (Og her er det far som har hentet og bringt i alle år.) Samtidig ble far bebreidet fordi han ikke kunne kjøre de 30 milene for å hente jenta istedet - "du kan umulig være så interessert i å se henne". :forvirret:  Dette fikk vi greie på samme dag som jenta skulle komme, mind you.

Det er til å grine av. Og det er helt likegyldig hva slags konflikt mor og far har gående - det er barnet som blir den skadelidende.

Jeg kan se for meg hvor lei seg barna hadde blitt om de trodde de skulle til faren sin i påsken og jeg hadde spolert det ved å være vrang. Jeg hadde rett og slett ikke hadde samvitighet til det!!!

Gjest Mayamor
Skrevet
Men hva er det av far da?

Han har økonomi til å betale den lille utgiften, og er pålagt det av myndigheter, ikke av mor. Likevel holder han tilbake pengene for å demonstrere at han ikke respekterer det. Slik jeg leser vns' innlegg, har hun også i mange år vært den som har latt seg behandle urettferdig for at det ikke skal gå ut over sønnen, slik at mann/eksmann kan være så smålig han vil uten konsekvenser.

Denne gangen har et samvær gått tapt. Det er synd. Hvis far erfarer at avtaler og forpliktelser er bindende og skjerper seg, kan det hende at sønnen tjener på det i framtiden. Hva som er det beste varierer fra eksfamilie til eksfamilie, men jeg er tvilende til at det alltid skal være det beste å få et fastløåst mønster hvor den ene forelderen turer på og ler sleskt når h*n ikke gidder å følge reglene, og den andre skal bite i seg alt for barnet skyld.

Det er synd at en mor/far er så idiotisk, her er vsn inne og jeg kritiserer henne. Var eksen her ville jeg kritisert ham. Og nå kritiserer jeg deg som kan forsvare noe slikt! Det går ut over barnet. Og vi vel alle vårt beste og da synes jeg dette eksempelet var skikkelig dårlig til å fremme sympati. Jeg ville valgt en annen måte å sette hardt mot hardt på enn å la dyre flybilletter og barn som mister verdifull og sjelden kontakt gå tapt fordi småsummer som dette blir viktigere! ;)

Gjest Mayamor
Skrevet
Allier dere med en nabo, slektning el lignende på mors hjemsted, som kan ta på seg å følge til bussen mot et lite vederlag.

Du kan aldri mene at alt er sambværsforelders feil med åpne øyner vel? :overrasket:

Skal bostedsforelder ha meninger som dette er det ikke rart det blir konflikter av småsaker. Det er ikke bare, bare for samværsforelder å alliere seg med bostedsforelder sine naboer. Men kanskje du egentlig mente dette var et tips til bostedsforelder... Og da er jeg enig med deg! ;)

Gjest Mayamor
Skrevet
Det er til å grine av. Og det er helt likegyldig hva slags konflikt mor og far har gående - det er barnet som blir den skadelidende.

Jeg kan se for meg hvor lei seg barna hadde blitt om de trodde de skulle til faren sin i påsken og jeg hadde spolert det ved å være vrang. Jeg hadde rett og slett ikke hadde samvitighet til det!!!

Helt enig! :klappe:

Skrevet

Den tanken har vi vært inne på. Men på mors hjemmebane er det hun som regjerer, og alle som bor der er hennes allierte - hvis du skjønner. Hvis mor ønsker å gjøre seg vrang er det lite vi kan gjøre med det. Det er jo til syvende og sist hun som bestemmer hva barnet hennes skal foreta seg, når og med hvem.

En bostedsforelder som ikke vil betale de kronene det koster å kjøre barnet til flyplassen, eller "ikke har tid" til å følge ungen til bussen, vil også sette kjepper i hjulene for andre måter å gjennomføre samværet på. Fordi det da går på prinsipp, rett og slett.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er synd at en mor/far er så idiotisk, her er vsn inne og jeg kritiserer henne. Var eksen her ville jeg kritisert ham. Og nå kritiserer jeg deg som kan forsvare noe slikt! Det går ut over barnet. Og vi vel alle vårt beste og da synes jeg dette eksempelet var skikkelig dårlig til å fremme sympati. Jeg ville valgt en annen måte å sette hardt mot hardt på enn å la dyre flybilletter og barn som mister verdifull og sjelden kontakt gå tapt fordi småsummer som dette blir viktigere! ;)

Far stjeler fra mor. Det er ikke en ideell situasjon. Jeg synes det er mye bedre å la være å ordne opp i de naturlige konsekvensene av folks handlinger, enn å finne på noe annet, urelatert for å direkte straffe dem.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Den tanken har vi vært inne på. Men på mors hjemmebane er det hun som regjerer, og alle som bor der er hennes allierte - hvis du skjønner. Hvis mor ønsker å gjøre seg vrang er det lite vi kan gjøre med det. Det er jo til syvende og sist hun som bestemmer hva barnet hennes skal foreta seg, når og med hvem.

En bostedsforelder som ikke vil betale de kronene det koster å kjøre barnet til flyplassen, eller "ikke har tid" til å følge ungen til bussen, vil også sette kjepper i hjulene for andre måter å gjennomføre samværet på. Fordi det da går på prinsipp, rett og slett.

Det går på prinsipp hos far når han ikke vil betale det han etter loven skal. Å ikke betale fars utgifter er ikke å stikke kjepper i hjulene, men å ikke danse etter hans pipe.

Hadde dette vært et engangstilfelle, er det smålig å ikke ta støyten. Men hvis far har holdt på med å sabotere og demonstrere i årevis, så forstår jeg at det kan være fristende å for en gangs skyld ikke bite det i seg, men i stedet la ham steke i sitt eget fett.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Du kan aldri mene at alt er sambværsforelders feil med åpne øyner vel?  :overrasket:

Skal bostedsforelder ha meninger som dette er det ikke rart det blir konflikter av småsaker. Det er ikke bare, bare for samværsforelder å alliere seg med bostedsforelder sine naboer. Men kanskje du egentlig mente dette var et tips til bostedsforelder... Og da er jeg enig med deg!  ;)

Mener kun å finne en måte å eliminere sin avhengighet av aktivt samarbeid fra den andre på, ikke noe om hvems feil noe er eller spesifikt hvem av foreldrene som kan benytte seg av det. Nå har jo La Flaca vurdert dette til å ikke kunne fungere for dem, men der det er en mulighet, bør det være et greit kort på hånden dersom man senere vil gå til rettslige skritt i forhold til samværssabotasje.

Gjest Mayamor
Skrevet
Far stjeler fra mor. Det er ikke en ideell situasjon. Jeg synes det er mye bedre å la være å ordne opp i de naturlige konsekvensene av folks handlinger, enn å finne på noe annet, urelatert for å direkte straffe dem.

Har mor råd til å være hjemme med barnet, har vel mor også råd til noen kroner i bensin, samt bompenger vel? Det er dette jeg mener med paragrafrytteri. Om eksempel mor må ut med 65 kroner pr vei pr samvær - er det jo ikke mye i forhold til hva barnet spiser i mat + evt kostnader til aktiviteter (mor slipper dersom barnet er hos far...) i løpet av den tiden barnet er ekstra hjemme dersom samvær blir spolert... Far må jo i dette tilfellet ut med bensinpenger, bom og flybillett OG mat + evt kostnader til kino/aktiviteter etc. ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Har mor råd til å være hjemme med barnet, har vel mor også råd til noen kroner i bensin, samt bompenger vel? Det er dette jeg mener med paragrafrytteri. Om eksempel mor må ut med 65 kroner pr vei pr samvær - er det jo ikke mye i forhold til hva barnet spiser i mat + evt kostnader til aktiviteter (mor slipper dersom barnet er hos far...) i løpet av den tiden barnet er ekstra hjemme dersom samvær blir spolert... Far må jo i dette tilfellet ut med bensinpenger, bom og flybillett OG mat + evt kostnader til kino/aktiviteter etc. ;)

Jeg tror ikke noen ønsker eller trenger å sabotere et samvær for et lusebeløp, uansett hvor mye rett de har på pengene. Da ligger det andre ting bak, rimelig eller urimelig.

Man har oftest råd til å tape småbeløp, men etter lang tid å bli behandlet dårlig av den personen hvis barn en legger opp hele livet sitt for å ivareta, kan jeg skjønne at man til slutt ikke ser seg råd til å la seg behandle urettferdig hver eneste gang far vil være ekkel.

Kostnadene for selve samværet får far fradrag i bidraget for, og dette fradraget utgjør gjerne mer enn mor sparer på at barnet er borte.

Gjest Mayamor
Skrevet
Jeg tror ikke noen ønsker eller trenger å sabotere et samvær for et lusebeløp, uansett hvor mye rett de har på pengene. Da ligger det andre ting bak, rimelig eller urimelig.

Man har oftest råd til å tape småbeløp, men etter lang tid å bli behandlet dårlig av den personen hvis barn en legger opp hele livet sitt for å ivareta, kan jeg skjønne at man til slutt ikke ser seg råd til å la seg behandle urettferdig hver eneste gang far vil være ekkel.

Kostnadene for selve samværet får far fradrag i bidraget for, og dette fradraget utgjør gjerne mer enn mor sparer på at barnet er borte.

Så da leser jeg deg slik at en samværsforelder helt ok kan sabbotere samvær på denne måten? :overrasket:

Gjest =tentacle=
Skrevet
Så da leser jeg deg slik at en samværsforelder helt ok kan sabbotere samvær på denne måten? :overrasket:

Samværsforelder kan sabotere ved ganske enkelt å ikke gjøre noe som helst, ingen har noen andre virkemidler enn bortfall av samværsfradrag, hva slags sabotasje sikter du til?

Gjest Mayamor
Skrevet
Samværsforelder kan sabotere ved ganske enkelt å ikke gjøre noe som helst, ingen har noen andre virkemidler enn bortfall av samværsfradrag, hva slags sabotasje sikter du til?

Nå sikter jeg til at bostedforelder som nekter å kjøre barnet til flyplassen slik at samværsforelder kan ha samvær med barnet sitt. Jeg blander ikke inn alle de samværsforeldre som gir blaffen, som desverre finnes mange av.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå sikter jeg til at bostedforelder som nekter å kjøre barnet til flyplassen slik at samværsforelder kan ha samvær med barnet sitt. Jeg blander ikke inn alle de samværsforeldre som gir blaffen, som desverre finnes mange av.

Normalt sett bør man kunne se på en slik kjøretur som noe man gjør for barnet, og ignorere at man i samme slengen gjør den andre forelderen en ufortjent tjeneste.

Nå er det likevel slik at jeg ikke kjenner vsn, hennes eks og hennes sønn, historien deres, forholdet mellom dem og hvor verdifullt samværet er.

Hun gjorde ikke noe verre her enn å si "jeg kjører igjen når du har betalt det du skylder for siste kjøring", og han hadde alle muligheter for å betale det han skyldte i tide. Det mener jeg kan være akseptabelt hvis de har en lang historie der far misbruker makten som ligger i at hvis hun ikke danser etter hans pipe, så kan barnet gå glipp av et samvær.

Jeg sier ikke ideelt, men akseptabelt.

Gjest Mayamor
Skrevet

På generelt grunnlag synes ikke jeg at noen unnskyldning er god nok forklaring på hvorfor en velger å trenere et barns samvær over en konflikt som gjelder mor og far, ikke barnet. Her, som ellers, snakker jeg om vanlige oppegående foreldre (ikke de som synes eksen er en dust, eks er alkoholiker, mishandler etc...), men de som stiller opp for barna og er en ressurs for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...