Gå til innhold

Bringing-henting til/fra samvær, haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det er med å bringe og levere ved samvær? Mener bestemt at det er far som har ansvar for dette. Men at kostnadene skal deles. Noen som har noen linker til regler e.l?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/v...2.html?id=87798

"Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet."

Skrevet

Ja det er samværsforelder (som oftest far) som har ansvaret for den praktiske gjennomføring av å hente/bringe mens det økonomiske ved dette skal deles.

Personlig setter jeg imidlertid spørsmålstegn ved om dette er riktig (selv om det er en annen sak) ettersom bostedsforeldres manglende interesse for å delta i transporten også viser manglende interesse for at barnet får samvær med samværsforelder. Dermed viser bostedsforelder manglende interesse for å ivareta barnets beste.

Skrevet

Elfrida: Fant du det sitatet på den linken?? Kan ikke finne det ordrett, og skulle gjerne hatt det skriftlig i kveld!

Gjest Elfrida
Skrevet

Det står under 5. overskrift, "Praktisering av bestemmelsen".

Skrevet

Jeg fant det, takk!! Phu, deilig å ha rett. Dette er en ordning som har fungert fint i 7 år, så at det skal bli noe tull nå er helt utrolig!

Skrevet
Jeg fant det, takk!! Phu, deilig å ha rett. Dette er en ordning som har fungert fint i 7 år, så at det skal bli noe tull nå er helt utrolig!

Du er ikke tilfeldigvis xén til mannen min? ;)

At det har fungert (for deg) i sju å betyr ikke nødvendigvis at xén din har tenkt å være med på den ordningen for alltid vet du.

• Liker 1
Skrevet
Du er ikke tilfeldigvis xén til mannen min? 

At det har fungert (for deg) i sju å betyr ikke nødvendigvis at xén din har tenkt å være med på den ordningen for alltid vet du.

Det tviler jeg på ;)

Skjønner godt at han kanskje vil forandre på ordningen, men da går det ann å spør om det går ann å diskutere avtalen, ikke bare si til ungen at "mamma henter deg på søndag". Uten å i det hele tatt spør meg først!!! Han jobber forøvrig på mitt bosted, så han har ikke noe ekstra kjøring på fredagen.

Gjest Mayamor
Skrevet

På siden:

Enkelte klarer ikke å bli enige om noe og må slå alt opp i lovverket for å ha argumenter. Samvær fastsettes i domstolene, barna er brikker. Hva med å være litt omgjengelig? Har den ene kjørt lange strekk i åresvis, hva med å være litt imøtekommende? Hva med å se på kjøreturen som en fin tid å snakke sammen med barnet? Nå vet ikke jeg hva denne saken gjelder, men snakker om på generelt grunnlag.

Vi gjør det slik at jeg leverer gutten til pappan og pappan leverer gutten tilbake hit. Samboer henter to av barna ca 2/3 av veien en helg i måneden, mor kommer i møte. Tidligere hentet han alle barna helt hjemme (6 timer/2 ferger). Jenten tar bussen til og fra mamman sin annenhver helg da hun er blitt eldre. Nå synes jeg ordningen er bra. Men her var det mye pes for å få en endring. ;)

Skrevet
Ja det er samværsforelder (som oftest far) som har ansvaret for den praktiske gjennomføring av å hente/bringe mens det økonomiske ved dette skal deles.

Personlig setter jeg imidlertid spørsmålstegn ved om dette er riktig (selv om det er en annen sak) ettersom bostedsforeldres manglende interesse for å delta i transporten også viser manglende interesse for at barnet får samvær med samværsforelder. Dermed viser bostedsforelder manglende interesse for å ivareta barnets beste.

Rull inn nå da...

Det trenger ikke være MANGLENDE interesse. Har det slått deg at det av og til er praktiske hensyn som også må tas?

Mine barn blir hentet av far når de skal til ham. Ganske enkelt fordi jeg ennå er på jobb når han er ferdig. Er det da manglende intresse fra meg når jeg ikke avslutter dagen tidligere ( hvilket jeg i realiteten ikke kan gjøre fordi jeg da settes resten av betjeningen i knipe...) for å bringe barna til ham? Er jeg ikke interesert i å ivareta barnas beste?Jeg må kanskje finne meg en annen jobb?

Hva med når samværsforeldre har flyttet slik at det er nødvendig med bil for henting og bringing, og bostedsforeldre ikke har bil. Er det da også manglende interesse?

Hva med når samværsforeldre aldri vet når h*n kan ha barna, og det dermed ikke er mulig å avtale et tidspunkt for levering? Er det da også manglende interesse fra bostedsforeldre ved manglende henting og bringing? Eller skal de stå utenfor samværsforeldres leilighet og vente ( og håpe..) på at h*n dukker opp?

Nei, jeg er jo bostedsforeldre og mor. Har jo ikke barnas beste som mål da...

• Liker 2
Skrevet
På siden:

Enkelte klarer ikke å bli enige om noe og må slå alt opp i lovverket for å ha argumenter. Samvær fastsettes i domstolene, barna er brikker. Hva med å være litt omgjengelig? Har den ene kjørt lange strekk i åresvis, hva med å være litt imøtekommende? Hva med å se på kjøreturen som en fin tid å snakke sammen med barnet? Nå vet ikke jeg hva denne saken gjelder, men snakker om på generelt grunnlag.

...

...

Jeg klarte ike å la være å kommenter dette, selv om vi nå er litt på siden av tråden (trådstarter har dessuten funnet det svaret hun ønsket).

Jeg leste for en tid tilbake om en mor (med felles omsorg) som bodde et lite stykke unna skolen, mens far bodde i umiddelbar nærhet. En stund mente hun at far hadde en stor fordel fordi han slapp å hente ungene (SFO), men at de kunne gå hjem til han selv. Den praktiske gjennomføringen av felles omsorg medførte dessuten at det var hun som kjørte barna frem og tilbake til far.

Etter en stund endret denne moren imidlertid oppfatning. Disse korte kjøreturene ga mor og barn en helt annen mulighet til å prate sammen enn det barnet fikk med far.

De fleste av oss har vel opplevd at det kan være vanskelig å få ro til å sette seg ned å snakke med våre håpefulle en kort stund. Barn er urolige og har sjeldent tid til å prate. Det samme gjelder voksne som skal lage middag, rydde, vaske, etc mens barna gjør lekser, spiller spill eller er ute.

Etterhvert innså denne moren at hun faktisk hadde en stor fordel i forhold til faren. Hun fikk en samtale med barna som far ikke fikk og fikk på denne måten et mye bedre innblikk i barnas liv og daglige hendelser. Det er er ikke så veldig mye en kan snakke med barn om i bilen enn hvordan de har hatt det/hva som har skjedd iløpet av dagen.

Da jeg leste om dette tenkte jeg gjennom min egen situasjon, og fant ut at hun hadde helt rett. De samtalene som skjer hjemme er ofte om noe har gått galt eller om det er noe barna stolt vil fortelle. De gode samtalene som gir innblikk i barnas liv er derimot sjeldne fordi jeg, eller barna, altid har noe annet vi "må" gjøre eller noe annet vi prioriterer høyere. Kansje slike transportetapper kan gi oss foreldre et bedre innblikk i barnas liv (om vi er interesert i det). I så fall bør både mor og far ta ansvar for slik kjøring.

Gjest Mayamor
Skrevet

Samboer har de flotteste samtalene med sine sønner de 4 timene de sitter i bilen til samvær og de 4 timene fra endt samvær. De koser seg sammen under samværet også, men disse 8 timene er spesielle for både far og sønner. ;)

Skrevet

Poden reiser til faren på egenhånd, og blir kjørt hjem av faren søndag kveld. Tidligere hentet jeg på søndagene, men det ble ofte litt utrivelig når jeg skulle bryte inn på et bestemt klokkeslett. Nå kjører faren han hjem når de har gjort sine ting, og det fungerer mye bedre for alle parter.

Skrevet
Rull inn nå da...

Det trenger ikke være MANGLENDE interesse. Har det slått deg at det av og til er praktiske hensyn som også må tas?

Mine barn blir hentet av far når de skal til ham. Ganske enkelt fordi jeg ennå er på jobb når han er ferdig. Er det da manglende intresse fra meg når jeg ikke avslutter dagen tidligere ( hvilket jeg i realiteten ikke kan gjøre fordi jeg da settes resten av betjeningen i knipe...) for å bringe barna til ham? Er jeg ikke interesert i å ivareta barnas beste?Jeg må kanskje finne meg en annen jobb?

Hva med når samværsforeldre har flyttet slik at det er nødvendig med bil for henting og bringing, og bostedsforeldre ikke har bil. Er det da også manglende interesse?

Hva med når samværsforeldre aldri vet når h*n kan ha barna, og det dermed ikke er mulig å avtale et tidspunkt for levering? Er det da også manglende interesse fra bostedsforeldre ved manglende henting og bringing? Eller skal de stå utenfor samværsforeldres leilighet og vente ( og håpe..) på at h*n dukker opp?

Nei, jeg er jo bostedsforeldre og mor. Har jo ikke barnas beste som mål da...

Å frata bostedsforelder ansvar for at barnet får samvær mener jeg er bare en av de mange "småtingene" som skjevfordeler og skaper konflikter. Hvem som henter/bringer burde vært avtalt i samværsavtalen og ikke av politikere i lovform.

Når samværsforelder flytter (slik du antyder) er jeg enig i at samværsforelder også må ta ansvaret ved å reise å hente, Men når bostedsforelder flytter er det ikke riktig at det fortsatt skal være samværsforelder som får ansvaret ved å hente. Ikke uten at foreldrene er enig om en slik løsning.

Om det er usikkert mht samvær kan det gjøres så enkelt at samværsforelder henter og bostedsforelder henter tilbake.

Jeg forwstår faktisk ikke at det skal være et så stort problem å fordele dette ansvaret på lik linje med andre ansvarsfordelinger i samfunnet (tenker da ikke på generell samværstid mellom barn og far ettersom barn far i realiteten ikke har en slik rettighet).

I mine øyne burde det vært en selvfølge at den ene av foreldrene som myndighetene mener er egnet til omsorg, også bør være delansvarlig for å ivareta barnets behov for samvær med samværsforerlder. Bostedsforelder er imidlertid fritatt for å ivareta barnets beste på dette punktet.

Poden reiser til faren på egenhånd, og blir kjørt hjem av faren søndag kveld.  Tidligere hentet jeg på søndagene, men det ble ofte litt utrivelig når jeg skulle bryte inn på et bestemt klokkeslett.  Nå kjører faren han hjem når de har gjort sine ting, og det fungerer mye bedre for alle parter.

Flott. Da er det enighet om det og alle parter blir langt mer fornøyd. Det er når myndighetene overkjører foreldrene og pålegger bare den ene parten (den som ikke er egnet til omsorg) å ta ansvar at det blir konflikt.

Samboer har de flotteste samtalene med sine sønner de 4 timene de sitter i bilen til samvær og de 4 timene fra endt samvær. De koser seg sammen under samværet også,  men disse 8 timene er spesielle for både far og sønner. ;)

Dette opplevde jeg også en periode, men måtte faktisk tenke tilbake da jeg leste det denne moren skrev. De første årene sovnet ungene neste før jeg fikk dem inn i bilen. Da var det ikke mye fornuftig å snakke om :) . Men etterhvert som de kom i skolealder fikk vi en flott avslutning på skoledagen ved at de fikk fortalt om alt de hadde opplevd, under rolige omstendigheter.

Etter en stund fikk jeg flyttet inn i skolens nabolag, og nå kan jeg fra tid til annen savne de samtalene vi en gang hadde. Å altid være "transportør" er ikke ensbetydende med en negativ opplevelse. Jeg er imidlertid likevel opptatt av at transport er noe begge foreldrene bør bidra med, alternativt bli enig om, og ikke pålagt ved lov. Om samværsforelder nekter å delta i transporten beviser "han" at "han" ikke har omtanke for barnets behov for samvær. Om bostedsforelder nekter å delta i transporten beviser "hun" at "hun" kansje likevel ikke har omt.....

Transport etappen er uanset en periode som gir forelder muligheter til å skape helt andre relasjoner til barnet enn det jeg var klar over tidligere. Enkelte er imidlertid ikke interesert i slike relasjoner til barnet ;)

Skrevet
Noen som vet hvordan det er med å bringe og levere ved samvær? Mener bestemt at det er far som har ansvar for dette. Men at kostnadene skal deles. Noen som har noen linker til regler e.l?

Kostnadene skal ikke nødvendigvis deles. Det kommer an på inntekt. Hvis den ene er uten inntekt, må den andre betale alt av reiseutgifter.

Faren til 6 åringen min må betale alle reiseutgifter i.f.m samvær. Men jeg må kjøre til og fra flyplassen (selvsagt) siden vi bor så langt fra hverandre at ungen må reise med fly. Siden jeg ikke har inntekt, må derfor han betale mine diesel og bompenge utgifter. Dette vil han tydeligvis ikke gjøre, for han har enda ikke betalt meg for høstferien.

Med det resultat at han ikke fikk gutten opp til påskeferien. At han hadde kjøpt flybillett er ikke mitt problem. Han hadde fått flere advarsler om at hvis ikke pengene kom inn på kontoen så fikk han hente han her selv.

Utrolig nok har han enda ikke giddet å betale de kr det er snakk om. Så da blir det heller ikke samvær til sommeren når han ikke betaler.

Det verste av alt var at samboeren hans ringte og skjelte meg ut for at jeg kom med dette i siste liten (ren løgn!, men hun trodde tydeligvis på det).

Og før jeg får masse pepper her, så vil jeg bare si at jeg er VELDIG fornøyd med meg selv. Endelig har jeg satt foten ned. Han regnet med at jeg ville gi meg som alltid for guttens skyld. For sånn har det vært i alle de år. Men heretter er det slutt på det. Og da slipper jeg forhåpentligvis mye irritasjon (som igjen gir utslag i kortere lunte ovenfor ungene).

Skrevet
Kostnadene skal ikke nødvendigvis deles. Det kommer an på inntekt. Hvis den ene er uten inntekt, må den andre betale alt av reiseutgifter.

Faren til 6 åringen min må betale alle reiseutgifter i.f.m samvær. Men jeg må kjøre til og fra flyplassen (selvsagt) siden vi bor så langt fra hverandre at ungen må reise med fly. Siden jeg ikke har inntekt, må derfor han betale mine diesel og bompenge utgifter. Dette vil han tydeligvis ikke gjøre, for han har enda ikke betalt meg for høstferien.

Med det resultat at han ikke fikk gutten opp til påskeferien. At han hadde kjøpt flybillett er ikke mitt problem. Han hadde fått flere advarsler om at hvis ikke pengene kom inn på kontoen så fikk han hente han her selv.

Utrolig nok har han enda ikke giddet å betale de kr det er snakk om. Så da blir det heller ikke samvær til sommeren når han ikke betaler.

Det verste av alt var at samboeren hans ringte og skjelte meg ut for at jeg kom med dette i siste liten (ren løgn!, men hun trodde tydeligvis på det).

Og før jeg får masse pepper her, så vil jeg bare si at jeg er VELDIG fornøyd med meg selv. Endelig har jeg satt foten ned. Han regnet med at jeg ville gi meg som alltid for guttens skyld. For sånn har det vært i alle de år. Men heretter er det slutt på det. Og da slipper jeg forhåpentligvis mye irritasjon (som igjen gir utslag i kortere lunte ovenfor ungene).

Du syntes ikke du er i overkant smålig nå? Hvor mange kr koster det å kjøre barnet til flyplassen? Jeg må si at jeg er overrasket over at du vil stikke kjepper i hjulene for at barnet ditt skal ha kontakt med far..

Beklager, men det måtte bare ut. Jeg kjenner ikke forhistorien, men uansett forhistorie. Du ødelegger for barnet ditt..

• Liker 1
Skrevet

...

...

Enig med Laban75 i at jeg synes dette er smålig.

Var det ikke du som flyttet fra Nord Norge til Kr.Sand ? At du ikke jobber heller slik at far får absolutt alle utgifter bekrefter dette.

Å nekte far og sønn samvær på denne måten, bare fordi du ikke får de 10kroningene det koster å kjøre barnet til flyplassen vitner om smålighet.

Du skal ikke kreve diett og arbeidstid for denne kjøringen også da ?

• Liker 1
Skrevet
Enig med Laban75 i at jeg synes dette er smålig.

Var det ikke du som flyttet fra Nord Norge til Kr.Sand ? At du ikke jobber heller slik at far får absolutt alle utgifter bekrefter dette.

Å nekte far og sønn samvær på denne måten, bare fordi du ikke får de 10kroningene det koster å kjøre barnet til flyplassen vitner om smålighet.

Du skal ikke kreve diett og arbeidstid for denne kjøringen også da ?

Bor ikke i Kristiansand. Hadde jeg gjord det ville det jo heller ikke vært noe kjøreutgifter å snakke om, ville det vel?

Vurderte å kreve risikotillegg siden det er så mange ulykker på E18, men siden jeg ikke er smålig så droppet jeg det :ler:

At jeg ikke jobber kommer faktisk vårt felles barn tilgode. Han slipper å stå tidlig opp hver morgen. Han går jo ikke på SFO, og skolen begynner ikke før over kl 10. Vi har god tid, ikke noe stress. Men sånt teller antageligvis ikke ;)

Skrevet
...

...

At jeg ikke jobber kommer faktisk vårt felles barn tilgode. Han slipper å stå tidlig opp hver morgen. Han går jo ikke på SFO, og skolen begynner ikke før over kl 10. Vi har god tid, ikke noe stress. Men sånt teller antageligvis ikke ;)

Det er riktig. Det teller faktisk ikke (eller ihvertfall minimalt) om det samtidig benyttes for å frata barnet samvær med en oppegående far fordi far ikke har økonomi til å betale flyutgifter, etc alene ved hvert eneste besøk.

Han betaler deg faktisk høyere bidrag for at barnet og han blir fratatt samværet. Teller det noe ? Tydligvis ikke når du ikke har råd til å betale for kjøreturen til flyplassen for å ivareta ditt eget barns interesser.

• Liker 1
Gjest Mayamor
Skrevet

Dette, vsn, vet du innerst inne er slemt/smålig/paragrafrytteri. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...