Donpedro Skrevet 14. april 2007 #61 Skrevet 14. april 2007 Mye fri fantasi ute og går her ser jeg.... Care: Kos dere i syden! (Hm, lurer på om barnevernet burde vær ringt da min mor tok med kun meg og ikke min bror på 5 år til syden en gang, for ikke å snakke om da jeg var i København med begge mine foreldre uten ham)
Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #62 Skrevet 14. april 2007 Den her tråden minner meg på hvorfor jeg aldri kommer til å slå meg i lag med en fyr med barn fra før.
Donpedro Skrevet 15. april 2007 #64 Skrevet 15. april 2007 Hvem har snakket om barnevernet her inne? Ikke jeg i allefall, men du tolket kanskje mine innlegg slik? ← Ingen, men det er jo tydelig at en del mener min bror har blitt utsatt for overgrep opptil flere ganger, ved at han ikke har vært med på ferie.
Liskat Skrevet 15. april 2007 #65 Skrevet 15. april 2007 Men det er vel ikke forskjellsbehandling om de som ikke får være med på en ferietur får være med på en annen tur, der de blir prioritert og de andre kanskje ikke får være med? 14-åringen diskutert over har vært, og skal også i fremtiden, være med sin far til syden alene. Skal det nye barnet til faren føle seg forskjellsbehandlet når h*n ikke får være med, når h*n blir med på andre turer? Når aldersforskjellen mellom barna er såpass stor så kan det uansett passe bedre å ta dem med på forskjellige turer. Med babyen kan foreldrene gjøre ganske mye en 14-åring kanskje ikke ville synes var noe særlig, mens 14-åringen kanskje kunne tenke seg å finne på ting som ikke passer for den minste å være med på. Hva er galt med at de blir tatt med på forskjellige turer, så lenge de totalt sett får omtrent like mye? Ville det vært bedre om far og stemor dro alene og lot babyen være igjen hos besteforeldrene? Og spiller det så stor rolle om babyen er med? Det blir litt for galt om en 14-åring skal føle seg forskjellsbehandlet iforhold til en baby. Om min stemor fikk en baby da jeg var 14, så tviler jeg sterkt på at jeg ville hatt noe vondt av at de reiste vekk og bare hadde med babyen, for de har alltid reist alene på ferie uten noen barn, og ofte sammen med noen vennepar, og en baby ville ikke hatt noe og si for min del. Men hadde jeg vært 14 og ungen deres nærmere meg i alder, så ville det stilt seg litt annerledes. Men igjen, er man 20, så er det litt galt å skulle følt seg utelatt om en 10-åring er med på ferier en selv ikke er med på. Det fleste 20-åringer er noenlunde ute av redet, uansett. Og hadde jeg vært med noen av mine foreldre på ferie etter at jeg var fylt en viss alder ville de neppe sett noe til meg under hele ferien og da kunne jeg like gjerne reist med noen andre og betalt selv.
Donpedro Skrevet 15. april 2007 #66 Skrevet 15. april 2007 Alle har ikke lik økonomi, og alle legger ikke opp ferier slik som i familien til M Felle. Tro det den som vil! Da jeg vokste opp hadde vi veldig dårlig råd. Morne min elsker sol og varme. En dag kom mine foreldre glade til meg og sa at jeg (11 år) skulle få dra til syden en uke med mamma. De hadde spart i flere år. Broren min på 6 var hjemme med pappa. Skulle alle ha dratt mått vi ventet noen år til med å dra. På den annen side ble han med til syden da han var 16. Jeg var 21 og bodde hjemme, men ble ikke spurt om å være med i og med at jeg var voksen og dro på ferie med venner. Merkelig nok har vi overlevd begge hendelsene uten videre traumer. Så Det ER mulig å gjøre det slik, selv i familier uten særkullsbarn.
Kosemose Skrevet 15. april 2007 #67 Skrevet 15. april 2007 Jeg har også fundert på hvorfor jeg har giddet å legge så mye energi i denne tråden/"debatten" rundt care og hennes ferie - care kom kun med en liten kommentar som har blitt trukket ut og fram og hit og dit i det uendelige. Egentlig burde man bare le og ikke gidde å kommentere. Men: Hadde jeg hatt en liten mistanke til at dette var feil,ville jeg nok ha blitt litt usikker av deres kritikk, men trygg og moden som jeg er på meg selv, så må jeg bare le av dere. Synes nesten litt synd på dere som klarer å tøyse dere bort i andre innlegg så til de grader. ← ... det er noe i dette. Jeg tenker med gru på at en usikker og mer umoden person skal gjennomgå denne fordømmingen og få høre at "du burde ikke hatt barn med mannen din" og "du er ikke noen fantastisk stemor" på bakgrunn av et bittelite innlegg i en tråd som omhandler noe helt annet. Så, på prinsipielt grunnlag klarer jeg faktisk ikke å se på at folk blir behandlet så dårlig og får så urettferdig pepper, og føler at jeg må gå inn og si mitt. Denne gangen var det en sterk person som klarer å le av det hele. Neste gang er det kanskje en umoden, usikker person som begynner å tvile på sin egen dømmekraft og sine morsevner. Kritikken i denne tråden har så til de grader vært urettferdig og begrunnet i massiv synsing og slutninger med premisser som har blitt konstruert opp underveis.
Gjest care Skrevet 15. april 2007 #68 Skrevet 15. april 2007 (endret) Igjen, hatten av for deg kosmose. Du klarer virkelig å si det jeg føler og mener(uten sammenligning forøvrig). Jeg er veldig glad for at det finnes brukere her inne som deg og noen andre her i tråden. Dere veier opp for .... Inlägget redigerat. /Furstina (moderator) Uansett så burde folk være såpass oppegående at de ser forskjellen mellom å gi råd (til folk som ber om det) og det å dytte ned meninger på andre som i tillegg ikke har bedt om det. Endret 15. april 2007 av Furstina
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2007 #69 Skrevet 15. april 2007 Jeg syns det er dumt å lære opp barn til at alt skal måles på milimeteren. Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Ulike aldere har ulike behov. Å være 100 % opptatt av å gjøre heeelt likt mener jeg er å undergrave det enkeltes barn særpreg og individuelle behov. ← Det er jeg enig med deg i. Jeg syns barn bør lære seg at totalt sett så blir det ca. likt, men at man ikke trenger å få alt likt samtidig. Tenker også på diskusjonen om barn skal få presanger når deres søsken har bursdag. Men, så må jeg jo også føye til at dette med stebarn er ganske sårt. Et barn som bare er hos faren sin annenhver helg, føler seg kanskje utenfor i den familien i utgangspunktet. Sier ikke at barnet må være med på alle ferier (spesielt ikke når man er 20 år), men syns generelt at man burde gjøre noen ekstra grep for å få dette barnet til å føle seg velkommen.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. april 2007 #70 Skrevet 15. april 2007 Nå får dette være mitt siste bidrag til denne debatten .. Det angår ikke meg og mine barn - heldigvis. care - over her ser du dine innlegg - som faktisk er grunnlaget for at jeg engasjerte meg i debatten. Har du overhodet lest hva du selv har skrevet? Du mener at din stedatter ikke kan få både i pose og sekk .. Hun får jo reise på ferie med moren og da trenger hun ikke reise med pappa og Hun må jo ikke få både i pose og sekk .. Det er faktisk deres fellesbarn som får både i pose og i sekk .. For fellesbarnet har faren sin hos seg hver dag .. enten det er ferie eller hverdag. Og si at datteren hans får i pose og sekk om hun får være med dere på ferie i tillegg til å være med moren på ferie ... Synes en sånn uttalelse er vanvittig taktløs og viser null respekt for din manns barn fra tidligere .. Men det er du som styrer ditt eget liv .. det er heldigvis ikke mine barn det er snakk om - heller ikke mitt ansvar ... ← Er dette virkelig mulig? Selvsagt er poenget her at den spesielle turen er i syden, du hadde vel ikke insistert på at det var grusomt å ikke ta særkullsdatteren ut av skolen for at hun skulle tilbringe tiden med pappa hjemme? Det dreier seg heller ikke om ferien, men om pappapermen. Som ikke er fritid for far, men den nye babyens tid med pappaen. Far har i tillegg full ferie, dvs at vi snakker minst 11 ukers fri for far dette året. Han har selvsagt ikke mulighet til å ha datteren sin der alle 11 ukene. Hva er folks problem i denne tråden, egentlig? Har skilte foreldre husarrest når ikke alle barna er hjemme, for at ikke noen skal gå glipp av noe? :hår: Eller skal bare en tilfeldig bruker som kom med en liten kommentar til en trådstarter ta kjeften for all verdens stemødres forskjellsbehandling av barn, fordi hun er tilgjengelig for hogg med et par formuleringer som kan tolkes i verste mening? Trådstarters problemstilling har helt druknet i personhetsen mot care. Voksne barn som har flyttet ut av hjemmet og lever sitt eget liv, er ikke lenger selvskrevent med på ferier, uansett hvems barn det er. Ville det vært naturlig å regne med at hun ville være der om det var snakk om campingferie til Kristiansand?
Ms.Marple Skrevet 15. april 2007 #71 Skrevet 15. april 2007 Jeg syns ikke det er en selvfølge at dere skal betale sydenturer for 20-år gamle døtre. Jeg trodde ikke det var en selvfølge at så voksne barn skulle være med på ferie lengre.
Gjest silkesvarten Skrevet 15. april 2007 #72 Skrevet 15. april 2007 til TS: kos dere på ferien ... uten en 20 åring som fint klarer å være alene hjemme...... god tur.....
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2007 #73 Skrevet 15. april 2007 Tenker forøvrig at det er viktigere at stebarn føler seg inkludert i hverdagen enn at de er med på alle ferier. Og hvis de vanligvis føler seg inkludert, tror jeg ikke de vil føle seg så utenfor fordi de ikke får bli med på en ferietur.
Furstina Skrevet 15. april 2007 #74 Skrevet 15. april 2007 Tråden rensad. Se reglerna /Furstina (moderator)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå