Gjest Persille Skrevet 13. april 2007 #21 Skrevet 13. april 2007 (endret) Slettet Endret 20. desember 2010 av Persille
Helen Skrevet 13. april 2007 #22 Skrevet 13. april 2007 Vi har 4 unger tilsammen, jeg hadde to fra før han en unge og nå har vi en sammen. Jeg har hatt den innstillingen at hvis vi skal på ferie skal alle ungene være med, det har resultert i at vi ikke har fått vært på noe ordentlig ferie. Vi hadde campingvogn tidligere så da var det greit å reise alle sammen for da ble det ikke så dyrt, men nå blir det rådyrt å reise på ferie med 4 unger. Slik det er nå er det faktisk bare vår felles sønn som ikke kommer på noen ordentlig ferie, de andre ungene har vært i syden flere ganger, legoland i Danmark og mange andre turer med sin mor/far. Derfor reiste vi på en liten ferietur i fjor kun med fellesbarnet, de andre synes det var helt greit for de var jo også på ferie. Vi har også planlagt en sydentur, da kommer vi også bare til å ta med fellesbarnet. Jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet for kun å ta med den yngste, de andre kommer jo på ferie uansett så siden vi ikke har råd til å ta med alle gjør vi det på denne måten.
Donpedro Skrevet 13. april 2007 #23 Skrevet 13. april 2007 Veldig enig! Dere burde spurt henne, og betalt om hun ville vært med. ← De har jo ikke råd.Penger kan ikke trylles frem. Synes fint de kan reise. Selv bodde jeg hjemme da jeg var 20, og mine foreldre hadde råd til å gjøre slikt med meg. men siden jeg var voksen la de da ikke opp sin ferie med meg. like lite som jeg involverte dem. I den alderen dro jeg med venner og kjæreste og betalte selv.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. april 2007 #24 Skrevet 13. april 2007 Litt enig i dette- rent følelsesmessig sett, ihvertfall. Det kommer litt an på hva som har vært ordningen før, og hva slags potensielt underforståtte signaler som kommer i kjølvannet av en sånn ferie. Samtidig er hun 20 år, og forstår helt sikkert deres argumenter. Mitt forslag er å si at dere har veldig lyst til å ha henne med, dere ville gjerne spandert- men har ikke råd. Så kan hun velge: enten blir hun ikke med (kan jo hende hun synes "småbarnsferie" er litt kjedelig?), eller så betaler hun hele eller deler av billetten/oppholdet ("pakkeprisen") selv- og dere betaler mat/småutgifter mens dere er der. Vet ikke om en slik løsning passer for dere, men det var i alle fall det som falt meg inn. Jeg er enig med flere debattanter i at en 20-åring er voksen, samtidig skal man ikke se bortifra at i en konstellasjon med stemor og to yngre søsken, kan dette oppfattes litt som utskjaltning. Så derfor ville jeg prøvd å legge frem alternativer, så langt man har råd. Og hvis man ikke har det, så får man bare håpe at det eldste barnet forstår hvorfor det må være sånn. Legg saken frem slik du skriver, trådstarter- så går det nok bra. Lykke til! ← Enig der. Det kan godt hende hun ikke har lyst til å bli med, men om hun ikke blir spurt engang så kan det slå inn følelsesmessig hos henne.
Gjest Jytte Skrevet 13. april 2007 #25 Skrevet 13. april 2007 Jeg slutter aldri å forundre meg hvordan endel foreldre endrer seg når de blir skilte og finner nye partnere. Selv hadde jeg helt sikkert spurt hun på 20 om hun ønsket å være med på ferie ... Sønnen min på 20 var med oss ifjor og hadde en kjempekjekk ferie. Men at endel velger å ikke ta med seg 14-åringer på ferie virker hårreisende på meg. Selvom en mann gifter seg på nytt og får nye barn så betyr vel ikke det at det som var fra før ble mindre viktig? Jeg hadde aldri i livet reist på ferie uten en 14-åring .. ikke uten en 16-åring heller.. For oss er ferien et høydepunkt - noe vi alle ser fram til i lange tider. Skulle jeg reist fra min yngste på 15 så hadde ikke ferien blitt det samme - det hadde rett og slett ikke blitt aktuelt å reise. Hvis jeg var skilt og min nye mann kun ville reise på ferie med meg og vårt felles barn, så hadde jeg flyttet rett fra mannen ... Man glemmer da ikke barna man har fordi om man starter med nye barn og ny partner ...
juliannae Skrevet 14. april 2007 #26 Skrevet 14. april 2007 Enig med deg, Jytte! Kan virke som en del foreldre glemmer at de faktisk har barn fra før av når de stifter en ny familie. Jeg sier ikke at dette gjelder i dette tilfellet. Her virker det jo som de absolutt har tatt høyde for datteren sine følelser. Hun er som andre nevner voksen og hun har helt sikkert forståelse for at hun skal være med å betale hvis hun har egen inntekt. Men hvis hun ikke får tilbudet om å være med går hun glipp av en opplevelse hun kanskje ønsker å ta del i. Dette er nok en del av de utfordringene man møter på når man møter en person som har barn fra tidligere.
Liskat Skrevet 14. april 2007 #27 Skrevet 14. april 2007 Jeg tror det går greit å dra uten, så lenge dere forklarer hvorfor dere ikke kan betale for henne. Kunne det vært en mulighet for dere at hun selv betaler det som overstiger det det ville kostet å henne med som barn? Ellers så synes jeg storbyweekend var en veldig god ide. Hvis dere gir løfte om det samtidig som dere sier at dere ikke kan ha henne med til syden, så blir hun sikkert fornøyd, for da har hun noe å glede seg til å gjøre med dere, selv om hun ikke kan være med hele familien til syden.
Gjest Mayamor Skrevet 14. april 2007 #28 Skrevet 14. april 2007 Litt morsomt å lese de forskjellige svarene som kommer her; kommer ann på om innnlegger er selv 20 år, har små barn eller voksne barn... Flere svarer uten å sette seg inn i TS sin situasjon... Er en 20 åring et barn? Skal en være mer varsom med stebarn enn egne? Har en ikke råd til alle, skal de små gå glipp av sydentur da "barnet" må 20 år kan bli såret? En 20 åring er IKKE et barn. Det var den problemstillingen TS spurte om. Eget barn eller ei - det har ikke noe med saken å gjøre. 15 åring er også en helt annen diskusjon, men som sagt: det var ikke det TS la fram! Synes TS selv har kommet fram til en fornuftig løsning.
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #29 Skrevet 14. april 2007 Jeg hadde nok fått blitt med mine foreldre på ferie som 20 åring hvis jeg hadde villet, men det var nok ikke i mine tanker å reise på ferie med dem da jeg var 20 år. Syns det er helt greit at en 20 åring ikke blir inkludert i foreldrenes ferieplaner. Kan imidlertid skjønne at det kan oppleves sårt hvis det er nye barn i bildet. Uten at jeg helt klarer å sette meg inn i situasjonen. Når det gjelder 14 åringen (som egentlig er en avsporing, men som handler om noe av det samme), blir det litt forskjell siden denne ferien skal skje i skoletiden. Hun bor fast et annet sted og da syns jeg den andre familien må kunne få reise på tur uten at hun nødvendigvis skal være med. I allefall så lenge det planlegges annen ferie i sommerferien som hun får være med på. (men at jenta kanskje blir sjalu og føler at hun "mister" pappan sin og at det derfor kunne vært smart å invitere henne med, blir en annen sak. Kan tenke meg det må være ganske sårt når en pappa man kun ser hver 14. dag får et nytt barn som får være sammen med ham hele tiden.).
Glitnir Skrevet 14. april 2007 #30 Skrevet 14. april 2007 Okai, da får jeg svare litt her, men tråden handlet jo ikke om meg? Jeg ville bare dele mine erfaringer med ts. Men ok. Jenta bor ikke sammen med oss, men er her hver 14. dag og litt i ferier. Hun bor sammen med mor og søsken og ja, de drar på ferier på sommeren. Jeg mener at hun da ikke kan forlange og dra med oss på hver ferie. Nå skal vi i mai fordi pappa har pappapermisjon og da synes jeg det er litt spesielt for da skal pappaen bli kjent med barnet sitt. Jenta krever mye og får mye, men jeg vil ikke ha henne med på denne turen og jeg mener at hun ikke kan forlange det heller. Dessuten går hun på skolen og skal ha tentamener. Jenta har vært sammen med pappa alene på ferie føri syden i sommerferiene og det blir sannynligvis flere av dem. Vi har forklart hvorfor hun ikke kan være med og føler at det er greit. Fatter ikke at noen kan reagere så mye på dette, synes dette er helt fair. Jeg mener at T.s med god sammvittighet kan dra på tur uten denne 20 åringen. ← Selv om denne tråden ikke egentlig handler om deg så må jeg få kommentere litt her. Synes dette blir en veldig merkelig, og ikke minst splittende holdning. Ingen sier at det er enkelt med dine/mine/våre barn, men man får da gjøre sitt beste for å holde familien samlet. Du sier jo rett ut at du ikke vil ha henne med, "for da skal pappaen blir kjent med barnet sitt". Ærlig talt, han har da alle årets andre dager til det, dette skal tydeligvis være en familieferie, og da får man ta med hele familien og ikke splitte på den måten dere gjør her. Synes riktignok ikke at hun bør tas ut av skolen for å dra på tur, men at dere burde ventet til skoleferien. Dere har jo funnet en ypperlig måte å vise jenta på at hun ikke er en "ordentlig" del av denne nye familien. Ang. trådstarters sak så synes jeg ikke den er fullt så opplagt, og det har med jentas alder å gjøre. Hvis dere virkelig ikke har råd så synes jeg det er greit nok at dere tar denne ferien uten henne, men synes dere i uansett burde spørre om hun ville være med og i så fall betale i alle fall noe selv. Men med tilbud om storbytur senere, og dersom hun selv liker forslaget, synes jeg må væe en grei løsning.
Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #31 Skrevet 14. april 2007 (endret) Så glad jeg er for at jeg kommer fra en gammeldags familie og slapp og dele min far med stesøsken og halvsøsken og annet forskjellig. Cares første innlegg var på trynet. inlägget redigerat. se reglerna /Furstina (moderator) Endret 14. april 2007 av Furstina
Gjest Jytte Skrevet 14. april 2007 #32 Skrevet 14. april 2007 Det du beskriver her er at deres felles barn er mer verdt enn særkullsbarnet, og det er en forferdelig tankegang. Du burde faktisk ikke fått barn med en som allerede har barn fra før, om du ikke klarer å inkludere dette barnet i familien. og det er min ærlige mening, så kan du forklare så mye du bare gidder, men jeg er glad mine barn ikke har en sånn stemor med en slik tankegang. ← Helt enig med deg, Madam Felle ... jeg er fremdeles sjokkert av care`s innlegg og at noen kan være så hensynsløse. Det som nesten forundrer meg enda mer er at enkelte menn er så vanvittig "tøffel" at de lar seg herse med av sånne kvinner ...
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #33 Skrevet 14. april 2007 (endret) Det du beskriver her er at deres felles barn er mer verdt enn særkullsbarnet, og det er en forferdelig tankegang. Du burde faktisk ikke fått barn med en som allerede har barn fra før, om du ikke klarer å inkludere dette barnet i familien. og det er min ærlige mening, så kan du forklare så mye du bare gidder, men jeg er glad mine barn ikke har en sånn stemor med en slik tankegang. ← Jeg skjønner ikke at du kan få deg til å si sånt Madam Felle. Hva vet vi om deres familieforhold og hennes forhold til mannens barn? Hvordan kan du si at hun ikke skulle fått barn med mannen sin fordi han har et barn fra før på bakgrunn av en digresjon i en tråd som omhandler en annen problemstilling? Hun skriver da aldri at hennes barn er verdt mer enn særkullsbarnet? (skjønt på generell basis vil jeg tro at sitt eget barn alltid(?) vil bety noe spesielt i forhold til ektefellens andre barn. Tror det skal godt gjøres å sidestille 100% følelsesmessig sitt eget barn som man lever sammen med og stebarnet man ser sporadisk. Men det blir en annen diskusjon). Jeg tenker generelt at mange særkullsbarn inkluderes i både mors og fars sydenturer og annet. Mulig særkullsbarn syns det er urettferdig at det kommer turer h*n ikke får være med på, men det blir jo tilsvarende urettferdig for de barna som lever sammen med begge foreldrene sine. Det er vel ingen som forventer at de barna får være med sine halvsøsken på sydenturer med den andre foreldren? Så hvis en halvsøster eller halvbror reiser på sydentur med de h*n bor sammen med til vanlig er det vel greit om halvsøskenet reiser på tilsvarende tur med de h*n bor sammen med til vanlig og? I innlegget du refererer til, Madam F står det da også at særkullsbarnet har reist på tilsvarende turer med sin far og med sin mor og at dette sikkert kommer til å gjenta seg oppover. I søskenflokker som bor sammen hender det vel også at foreldrene tar med seg den ene på ting og at den andre ikke er med? Og når det er snakk om baby kontra tenåring syns jeg ikke det er så sært at foreldrene og babyen drar på tur uten tenåring. Det blir snakk om to ulike ferietyper og ferieinnhold. Vi dro på ferie med baby og lot de større barna være hos besteforeldrene. Uten at vi skammet oss over det. INGEN reagerte på det. Jeg skjønner nå at vi kunne forventet oss reaksjoner hvis det var slik at de større barna våre var halvsøsken til babyen.... Endret 14. april 2007 av Kosemose
Arkana Skrevet 14. april 2007 #34 Skrevet 14. april 2007 (endret) Til care: Hvis hun var med moren på sydentur i fjor er det jo tydelig at den familien inkluderer henne på lik linje med de nye barna der, så hvorfor gjør ikke dere det samme? Jeg hadde i allefall følt det sårt om jeg ble utelatt på denne måten. Jeg tror også at saken hadde vært annerledes om dette hadde vært ditt særkullsbarn, har ofte inntrykk av at mannens barn fra tidligere forhold ikke er like interessante, dessverre.... Forøvrig hender det fremdeles at jeg drar på ferie med foreldrene mine (jeg er 28 år), jeg er glad i dem og liker å tilbringe tid sammen med familien min og ferie med dem har jeg aldri sett på som kjipt. Synes ikke man kan dra alle over en kam og bare gå ut i fra at 20-åringer automatisk unngår familieferier. Hvis det er penger det står på hadde jeg heller tatt en ferie i Danmark med alle inkludert enn en sydenferie hvor den eldste blir utelukket. Endret 14. april 2007 av Arkana
Gjest Jytte Skrevet 14. april 2007 #35 Skrevet 14. april 2007 Vi hadde samme dilemma har, men datteren hans er 14 år. Vi tar henne ikke med og hun ble skuffet. Men hun var i fjor i syden sammen med mor og mindre søsken og for 2 år siden var hun alene sammen med pappaen. Jeg mener at man kan da ikke få både i pose og sekk. Reis med god samvittighet, det gjør vi. ← Hva er pose og sekk ? Det er ikke sydenturen som er så spesielt kjekk .. det er mulighet for ferie med mor og far .. Og når mor og far ikke bor sammen så må barn av skilte foreldre reise på ferie to ganger for å få tilbragt noen feriedager både med mor og med far. Du kan vel ikke mene at din stedatter er altfor heldig som får reise på ferie både med sin mor og sin far? Skal si deg en ting - hun ville sikkert ti ganger heller reist på ferie EN gang - sammen med BÅDE mor og far slik som barnet ditt får HVER ferie .. Voks opp og bruk vett. Det er ikke barna som velger å leve livet slik - det er foreldrene ... og da må sannelig foreldrene ha såpass mellom ørene at de klarer å legge forholdene til rette for alle parter. Og du har selv valgt å leve sammen med en mann som har barn fra før ... da må du ta følgene av det ..
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #36 Skrevet 14. april 2007 Hvis det er penger det står på hadde jeg heller tatt en ferie i Danmark med alle inkludert enn en sydenferie hvor den eldste blir utelukket. ← Men er det helt utenkelig at to foreldre har lyst til å reise en uke til syden midt i skoleåret med en baby UTEN at eldre søsken blir med? Det er da svært vanlig at foreldre reiser på alene-tur uten barn, og er det en baby i bildet må denne nødvendigvis være med. Vi reiser innimellom på turer uten barn, noe alle rundt oss sier de syns er så flott og så lurt. Hadde vi hatt en baby ville det vært naturlig at den ble med og at eldre søsken ikke ble med. Uten at noen hadde reagert. Er dette kun "lovlig" hvis babyen og eldre søsken er helsøsken? Blir dette mye mer umoralsk hvis babyen og eldre søsken er halvsøsken? Det er faktisk ikke snakk om å ta med sin 12 år gamle felles datter på ferie og utelukke den 14 årige halvsøsteren. Det er snakk om to foreldre som drar på ferie med en baby!!!
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #37 Skrevet 14. april 2007 Når man kan skrive at man ikke vil ha med særkulls, fordi pappa skal bli kjent med deres felles barn, så kan jeg skrive det jeg skrev. Man utestenger ikke barn på den måten, og jeg tviler på t TS hadde latt barnet være hjemme om det var hennes barn. Og jeg står fortsatt for det jeg skrev, så får du mene hva du vil. Har man barn, så behandler man ALLE barna likt. Og det er ikke slik i det tilfelle, for da hadde hun ikke skrevet det slik hun gjorde. Flott for dere at dere dro på ferie med baby, men jeg hadde ikke gjort det. Da må man i såfall reise på alenetur med hvert enkelt barn sånn at det ikke blir forskjellsbehandling. Og det blir kanskje veldig dyrt i lengden, men ahr man økonomi til det så må man for alle del bare gjøre det. Men jeg står fortsatt for det jeg skrev, på grunn av måten det var skrevet på. ← Å behandle alle barn likt.... Her er det snakk om en baby og en fjortis. Tviler på at hverken babyen eller fjortisen hadde satt pris på likebehandling. Når far og datter er på kino sammen, skal babyen være med da? For å ikke føle seg utestengt? Når stemor, far og fjortis skaffer barnevakt til babyen og drar ut på noe for fjortisen - skal de da føle dårlig samvittighet for babyen (eller toåringen) for at den ikke får være med? Angående vår storbyweekend med baby, så tror jeg ikke babyen brød seg så mye om å være på ferietur. Det var liksom ikke sånn at hun kom hjem og skrøt til sine eldre søsken... En baby er en baby og følger med der foreldrene drar. Jeg tror faktisk ikke de andre søsknene hadde ønsket å dra på storbyferie alene med oss for å "gjøre likt". Å gå i gallerier og sitte på kafe (som vi gjorde med babyen) tror jeg ikke de andre hadde satt pris på, rett og slett. Er det virkelig bare meg her som syns det er forskjell på søsken der den ene er baby/spebarn og den andre er fjortis kontra situasjoner der halv/stesøsknene er mer jevngamle med mer like behov og ønsker?
Gjest Jytte Skrevet 14. april 2007 #38 Skrevet 14. april 2007 Men er det helt utenkelig at to foreldre har lyst til å reise en uke til syden midt i skoleåret med en baby UTEN at eldre søsken blir med? Det er da svært vanlig at foreldre reiser på alene-tur uten barn, og er det en baby i bildet må denne nødvendigvis være med. Vi reiser innimellom på turer uten barn, noe alle rundt oss sier de syns er så flott og så lurt. Hadde vi hatt en baby ville det vært naturlig at den ble med og at eldre søsken ikke ble med. Uten at noen hadde reagert. Er dette kun "lovlig" hvis babyen og eldre søsken er helsøsken? Blir dette mye mer umoralsk hvis babyen og eldre søsken er halvsøsken? Det er faktisk ikke snakk om å ta med sin 12 år gamle felles datter på ferie og utelukke den 14 årige halvsøsteren. Det er snakk om to foreldre som drar på ferie med en baby!!! ← Hun skriver som om dette er den eneste ferien de skal ha denne sommeren, og at de da velger å reise i mai når ikke datteren hans kan ta ferie virker temmelig lavmål. Så lenge jeg har hatt barn så har jeg aldri tenkt tanken på å reise på ferie uten dem. Det er jo nettopp tanken på ferien som hele familien ser fram til hele året .. Har hatt turer alene med mannen og .. men kun langhelger. Ferien tilbringer familien sammen .. det er jo nettopp det som gjør ferien så trivelig.
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #39 Skrevet 14. april 2007 Her hos oss er det ikek så vanlig at foreldrene reiser på turer uten barna, for vi prioriterer feriene med barna. Kan være vi hadde tenkt annerledes om vi hadde bedre økonomi, men så lenge økonomien tilsier at man ikke har økonomi til å reise på mer enn en reise det året så mener jeg at man prioriterer denne turen med barna. Og det er ikke rart at det er mys sjalusi blant barna, om babyen får være med på alt bare fordi den er liten. ← Er ferieturer det eneste saliggjørende for barn? Og med sjalusi - vi opplevde ingen sjalusi for at den lille babyen ikke fikk være hos besteforeldrene men måtte være med oss på storbyweekend. Jeg tror heller ikke de følte seg urettferdig behandlet - de fikk gaver når vi kom hjem og de fikk i sin tur gjøre ting som babyen var for liten til. Jeg syns det er dumt å lære opp barn til at alt skal måles på milimeteren. Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Ulike aldere har ulike behov. Å være 100 % opptatt av å gjøre heeelt likt mener jeg er å undergrave det enkeltes barn særpreg og individuelle behov.
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #40 Skrevet 14. april 2007 Og jeg mener at man heller prioriterer å ha med de større barna, fordi en baby ikke føler sjalusi. Men det kan et stort barn gjøre, og jeg hadde derfor prioritert tid sammen med den store, så derfor hadde jeg heller valgt å tatt 14 åring med på tur og latt babyen være hjemme. Om en av de måtte være hjemme. Men så lenge barna har blitt så store at de forstår, ville jeg prioritert å tatt alle med på ferie. Du må gjerne se det slik du gjør, men jeg klarer ikke den tankegangen. En 14 åring er i en sårbar alder, og jeg hadde gjort alt for at h*n ikke skulel føle seg utenfor, og spesielt siden det nå var kommet en baby til i livet. Hadde sikkert vært fint for 14 åringen å blitt bedre kjent med søsteren*broren sin, men det er er kanskje ikke like viktig? ← Nå vet jo ingen av oss noe som helst om hvilke andre muligheter denne fjortisen har i forhold til å bli kjent med søskenet sitt. Vi kan godt diskutere på generelt grunnlag, men jeg syns det blir ufint å synse, mene og rakke ned på en enkeltbruker på grunn av ett løsrevet innlegg i en tråd som ikke omhandlet henne i utgangspunktet. Og jeg syns det er hårreisende at du, Madam F som er så opptatt av rettferdighet og andres følelser syns det er ok å skrive at hun aldri skulle hatt barn med denne mannen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå