Gå til innhold

Gule klumper i halsen som gir dårlig ånde


Gjest Boil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen gule klumper sittende i små hulrom bak i halsen (mandlene?) som gir dårlig ånde. Noen får jeg til å klemme ut, og de lukter død og fordervelse. Noen virker som de er nærmest innkapslet, jeg får dem i alle fall ikke ut. Dette gir meg dårlig ånde bare kort tid etter tannpuss. Når jeg våkner på morgenen eller det er lenge siden jeg har drukket eller spist har jeg virkelig stålånde. Ikke noe moro! Noen som vet hva jeg snakker om, og har noen gode råd? Hjelper det å operere bort mandlene? Og er det i det hele tatt mandlene de sitter i (vet ikke helt hva som er hva baki der)?

Gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Hmm, tror jeg hadde dratt til legen, skal ikke være gule klumper i halsen! Høres ut som verk og/eller en infeksjon av noe slag.

Du kan eventuelt prøve å skylle med saltvannsoppløsning, med jevne mellomrom. (1 g. i timen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte, og til slutt ble dette kronisk. Dvs jeg måtte klemme ut de gule klumpene ca en gang i uken. Og det var hverken en hyggelig eller enkelt å få til. Om det er matrester eller puss som sitter i mandlene, er jeg ikke sikker på. Uansett så får man veldig dårlig ånde/smak i munnen av dette.

Til slutt fikk jeg fjernet mandlene. Heldigvis for det!

Om du søker her på kropp og helse, finner du flere tråder om samme emne.

Ta kontakt med lege, og hør om du kan få fjernet mandlene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitten

Jeg har også sånne gule klumper i hulrommene. Jeg dytter de ut, for ellers detter de ut når jeg minst aner det, og de stinker...

det var ganske ille en periode, men har hvertfall roet seg ned hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde dette for noen år siden og gikk til legen. antakeligvis streptokokker ( men ikke sikkert det er det, men det var det jeg hadde)

fikk henvisning til øre, nese hals lege og fikk derfra henvisning til operasjon av mandlene.

etter dette så var det ikke noe mer av det:) så anbefaler deg å ta en tur til legen.

For det er virkelig ekkelt og det lukter skikkelig møkk:)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hei du!

Tror det er mange flere som plages av dette enn vi tror...For litt over ett år siden begynte jeg å bli plaget med dårlig ånde. Jeg hadde skjønte ikke hvor det kom fra. Jeg hadde jo kjempegod munnhygiene og skylte med munnskyllevann. Legen bagatalliserte det og sa bare at jeg måtte pøse på med mer munnvann. :sur:

Til slutt fant jeg heldigvis ut selv at mandlene mine hadde groper som var fulle med gule stinkende klumper. Klarte å pelle ut noen, men var vanskelig å få ut alt... Til slutt ble det kronisk. De ble bare mer og mer plagsom og jeg krevde at legen henviste meg til spesialist. Der var det jo mange måneder ventetid. I mellomtiden begynte jeg å vaske mandlene mine hver morgen og kveld med Corsodyl (brukte en bomullspad). Det var med på å dempe lukten og rense mandlene.

Legen min trodde først det var noen infeksjoner, men prøvene viste at dette ikke stemte. Derfor sa hun at det ikke var noe mer å gjøre... Til slutt, etter mange måneder, kom jeg meg inn til en øre, nese, hals-spesialist. Du, for en forskjell!! han var sååå forståelsesfull og skjønte med en gang problemet. "Du skulle fått fjernet mandlene for lenge siden", sa han. Deretter gikk alt ganske fort...Fikk time hos en privat lege for å fjerne mandlene. Det var en veldig vond opplevelse siden jeg er voksen nå. Hadde kjempevondt de fire ukene etter operasjonen, fikk blødninger, klarte nesten ikke spise eller svelge, og var veldig slapp. Men...det er verdt det! Nå er det cirka fem uker siden operasjonen og jeg har bare litt vondt. Den dårlige ånden er borte og alt er helt fantastisk!!!

Håper virkelig du får operere bort mandlene dine. Krev å få time hos en spesialist med det samme, for mange allmennleger har ikke peiling på hvordan de skal behandle dette problemet. De bagatalliserer det dessverre...noe som er utrolig kjipt når man står midt oppi situasjonen! Lykke til videre!!

(Du kan søke på nette på "tonsil stones" eller "mandelpropper". Da finner du mer informasjon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slike "mandelpropper" når jeg er forkjøla. Jeg klarer av og til å pirke litt bort, men det er skikkelig ekkelt og jeg brekker meg.

Dvs jeg måtte klemme ut de gule klumpene ca en gang i uken. Og det var hverken en hyggelig eller enkelt å få til.

Klemme ut? :overrasket: Hvordan gjør man det? Prøvde å trykke litt med en bomullspinne, men det kom ikke mer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dette i perioder. Da klemmer jeg de ut med å trykke lett på mandelen med fingeren, så kommer de ut av gropene slik at jeg får skylt de ut. Jeg kan kjenne når mandlene er "fulle" ved at det klør i halsen, og mandlene kjennes hovne. Da tar jeg en runde med trykking, og problemet avtar.

Endret av Orestes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slike "mandelpropper" når jeg er forkjøla. Jeg klarer av og til å pirke litt bort, men det er skikkelig ekkelt og jeg brekker meg.

Klemme ut? :overrasket: Hvordan gjør man det? Prøvde å trykke litt med en bomullspinne, men det kom ikke mer...

I begynnelsen prøvde jeg med bomullspinner, men senere klarte jeg å bruke to fingrer. Jeg brakk meg mye, men fikk vel til en teknikk slik at jeg fikk klemt ut alt.

Jeg kan forøvrig "kille" på drøvelen uten at jeg kaster opp, så jeg antar at jeg ikke er lettspydd :sjenert:

Når man går sånn over lengre tid, er det mye bedre å få fjernet mandlene. Jeg gjorde det som voksen, og det var slett ingen hyggelig opplevelse. Likevel hadde jeg gjort det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjenne over mandlene med tunga iblant, og noen ganger kjenner jeg gule klumper som jeg "dytter" ut med tunga.

Har prøvd å pirke med fingeren også, men da får jeg ikke ut noe...

Innbiller meg at det mest er hvis jeg er litt forkjøla at de kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huh? Tror jeg må ha misforstått hvor mandlene sitter. Hvordan kan man komme borti med tungen? Trodde de var lenger ned i halsen jeg tror jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Tror jeg må ha misforstått hvor mandlene sitter. Hvordan kan man komme borti med tungen? Trodde de var lenger ned i halsen jeg tror jeg... :sjenert:

Er ikke mandlene de to klumpene på hver side av drøvelen, da? Kanskje jeg har lang tunge, kan kjenne på drøvelen men tunga også, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men det gir seg vel? *vil ikke fjerne mandlene*

Jeg tror at mange kan ha slike kluper i perioder, men med meg gikk aldri perioden over. Dvs jeg hadde det sånn i flere år, og det ble bare verre og verre. Til slutt gikk det neste på psyken løs, var konstant livredd for dårlig ånde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at mange kan ha slike kluper i perioder, men med meg gikk aldri perioden over. Dvs jeg hadde det sånn i flere år, og det ble bare verre og verre. Til slutt gikk det neste på psyken løs, var konstant livredd for dårlig ånde...

Og dette var meg, Tira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Streptokokker og hovne mandler gir dårlig ånde!

Det fester seg mye bakterier der som du ikke får svelget! Det blir liggende der å råtne på lik linje med matrester mellom tennene som du ikke fjerner.Det er derfor du må bruke tanntråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest gjestejohannes

jeg sliter også med disse gule greiene en gang iblandt. fins ikke noe mer irriterende enn da du merker at det er noe i halsen! men har funnet ut at vis man trekker inn luft via nesa alt man kan, ( sånn du gjør da du er snørrete og trekker snørra inn istede for og blåse den ut) også harker du men munnen etterpå løsner de og du kan spytte de ut! krever litt trening på og få den teknikken til og virke. men når den virker så får du vekk alt som sitter i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har hatt det i snart to uker, og de lukter virkelig ille >< Sitter på skolen akkurat nå og kjenner klumpene ligger i halsen, og spør konstant etter tyggis fra sidekameraten min D: Jeg tror nok jeg blir å vente noen måneder før jeg går drastisk til verks, men gudene skal vite at det er utrolig irriterende ><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...