Gå til innhold

Har du pels av noe slag?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentaren som blir sendt i kveld handler ikke om pelsindustrien men om hunder og katter som blir flådd for å lage pels og skinnkanter på billige klær som du finner på Hennes & Mauritz, Dressmann osv. Det kan ikke sammenlignes med vanlig pelsoppdrett, ei heller bruk av skinn fra okser eller sau.

Poenget med dokumentaren er at når vi kjøper billige klær med pels eller skinn-detaljer er det stor mulighet for at disse kommer fra en hund eller katt som har lidd en fryketig død.

Bevisst forbruk er viktigt, enten du er for eller mot pels!

(Har ikke pels fordi jeg er mann, men har skinnjakke)

Skrevet

Du har helt rett m.h.t. innholdet i kveldens dokumentar, Thomas, men dette er jo også en pelsindustri.

Jeg har i lang tid unngått å kjøpe skinn/pelsprodukter hvor opphavet er ukjent da jeg, sannsynligvis som en følge av min kulturbakgrunn, ikke er komfortabel med å bære hunde-/kattepels. (Det har lenge vært en kjent sak at f.eks. det som kalles ulveskinn eg. er fra hund).

Skrevet

har saueskinnsjakke (som jeg har arvet). det er greit med skinn fra dyr jeg likevel spiser, noe annet er jo bare sløsing med ressurser, men ellers synes jeg pelsbruk er fullstendig MOTBYDELIG og unødvendig.

og hvis noen skulle nevne at for noen folk, noen steder i verden, ER pels nødvendig: mulig det, men da spises som regel resten av dyret.

jeg er altså ikke noen die-hard cruelty-free veganertype. jeg var det for 10-12 år siden, men er blitt noe mer pragmatisk med alderen.

Skrevet
Tiqua...... i VOKSEN alder - NEI!!!

Det er jo standhaftig.

En voksen "dame" som går i tøysko, bruker stoffveske og sjekker ut hvordan all sminken er produsert...

Jada. Kanskje du bruker fake skinn-sko - det er ikke poenget mitt her.

Er du virkelig så gjennomført som du påstår?

Skrevet

Det er faktisk ikke så vanskelig å være gjennomført på det området! Selv holder jeg meg langt unna pels og skinnbruk. Synes faktisk det er ganske så smakløst å støtte en slik industri når man vet hvordan ting går for seg på mange av pels-gårdene!

Skrevet

Kva med han/ho som ynskjer å få sydd seg eit plagg av hunden eller katten (kjæledyret) som måtte avlivast? Kva med den som avlivar trekkhundane sine og ynskjer seg eitt plagg?

Skrevet
Kva med han/ho som ynskjer å få sydd seg eit plagg av hunden eller katten (kjæledyret) som måtte avlivast? Kva med den som avlivar trekkhundane sine og ynskjer seg eitt plagg?

Jeg må bare le. Det er greit at man skal stille kritiske motspørsmål, MEN SER DERE VIRKELIG IKKE FORSKJELLEN HER. Dyr som blir holdt fanget kun for forfengelighetens skyld og som man bare anvender pelsen av, SAMTIDIG som man mishandler det. KAN DET SAMMENLIGNES MED EN KU eller en sau for den slags skyld. ?

Skrevet

Vedkommende som gjorde det hadde samlet skinnene etter hvert som hundene hans måtte avlives. (Hunder må desverre ofte det. Synd, men sant).

Jeg ville ikke ha gjort det samme, men for ham var det en måte å minnes gode venner på. Ser ikke noe galt i det.

Skrevet
Det er jo standhaftig.

En voksen "dame" som går i tøysko, bruker stoffveske og sjekker ut hvordan all sminken er produsert...

Jada. Kanskje du bruker fake skinn-sko - det er ikke poenget mitt her.  

Det er faktisk ikke så vanskelig å være så gjennomført verken m.h.t. klær, sminke ELLER mat. (ja, jeg er 100% vegetarianer)

Skrevet

for all del.

jeg synes det høres fullstendig morbid ut, men kan ikke se at det er uetisk på noen måte...

Skrevet
Det er faktisk ikke så vanskelig å være så gjennomført verken m.h.t. klær, sminke ELLER mat. (ja, jeg er 100% vegetarianer)

Da får jeg tro deg på det.

Skrevet

Jeg vet at det ikke var dette det skulle diskuteres, jeg er heller ikke totalmotstander av all bruk av skinn og pels, men selv uten å være det, så er det ikke mange plaggene jeg eier som er av skinn eller pels.

Bruker hovedsaklig etterligninger, og tøy eller gummi eller andre matr. uten at det er bevisst engang, hadde sikkert ikke vært vanskelig å være konsekvent om jeg ville det!

Er vel ikke noe mindre dame selv om man bruker etterligning eller annet matr. ?

Skrevet

Men dere, dere skriker opp fordi dyr blir holdt i fangenskap og lider en grusom død for at vi skal bruke pelsen dems. Men det er faktisk dyr som blir holdt i fangenskap og lider en grusom død for at vi skal ha mat.

OK, jeg ser klart forskjellen her, men egentlig trenger ikke vi så mye mat i form av kjøtt som vi har. Vi har overflod av matvarer. BLir ikke det noe av det samme. Dyr lider fordi vi skal "kose oss litt ekstra".

Jeg har skinnsko, og jeg spiser masse godt kjøtt, ville bare lufte tanken.

Skrevet

ja ja ja. selvfølgelig er det også sløsing med naturressurser å spise så mye kjøtt som vi rike gjør.

Skrevet

Har ingen pels selv, men har skinnjakke og skinnbukse og sko av skinn...

Ser ikke nødvendigheten av å putte mink i bur for at rike fruer skal få pelskåpen sin, men er det egentlig så mye bedre å stue griser og kuer sammen i trange båser for å spise kjøttet deres?

Egentlig trenger vi jo ikke å spise kjøtt i det hele tatt. Men i naturen er det jo slik at noen må dø for at andre skal overleve, så egentlig så er det vel ikke så galt å spise kjøtt så lenge dyret har hatt det ok mens det levde?

Dyrevernaktivister som slipper løs pelsdyr gjør dyrene en bjørnetjeneste. De har levd hele sitt liv i bur og er ikke i stand til å klare seg på egenhånd. For ikke så lenge siden ble noen tusen min sluppet fri her i rogaland. Det endte med at en del ble fanget inn mens flesteparten ble overkjørt eller sultet ihjel. Det er ikke den rette måten å stanse pelsdyrhold på!

Dette ble jo et langt svar men jeg er litt opptatt av det.. :wink:

Skrevet

Jeg har en saueskinnspels jeg elsker - og en ulveskinnsjakke jeg ikke bruker når andre ser det. Ulven er død allerede den, og når ingen ser meg gir jeg heller ingen signaler.

Jeg ville aldri drømt om å kjøpe en mink eller revepels - jeg har kunstig "kaninskinn-skjerf", men jeg har skinnsko og skinnvesker og jeg spiser kjøtt, både lam, okse og alt annet som måtte bekomme meg vel.

Og nei, jeg skal ikke se programmet i kveld.

Skrevet

Ja, jeg har pels i flere varianter og er stolt av det.

Dette programmet har vært sendt tidligere så jeg skjønner ikke hvorfor det nok en gang skal lage så mye oppstyr.

Jeg så programmet sist gang det ble sendt. Ja det er forferdelig hvordan disse dyrene blir behandlet. Men man må også huske at dette er en helt annen kultur enn den norske. I flere av disse landene har man ikke en hund som kosedyr, men man spiser dem.

Som noen også har nevnt ovenfor her, så er denne pelsen som programmet henviser til, pels som blir puttet på billige klær. Hund blir kalt for ulv når det kommer i butikken for eksempel.

Sånn billigpels som det der hadde jeg ikke kjøpt i utgangspunktet uansett.

Skrevet

Nei, jeg har ikke pels!!!

Er innbitt pelsmotstander, vegetarianer, jeg bruker ikke skinn...og heller ikke sminke som er testet paa dyr.

Ellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...