Gå til innhold

Har du pels av noe slag?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har en pels som jeg har arvet, har ikke hjerte til og kaste den, og bruker den sjelden men jeg hadde nok ikke kjøpt en selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orakel skrev:

Dette programmet har vært sendt tidligere så jeg skjønner ikke hvorfor det nok en gang skal lage så mye oppstyr.

???? Det er kjempebra at programmet sendes opp igjen. Det er veldig viktig aa sette fokus paa denne grusomme dyremishandlingen i Asia. For aa faa endret en situasjon, er det avgjorende aa gjore folk oppmerksomme/engasjerte i saken.

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har pels i flere varianter og er stolt av det.

Dette programmet har vært sendt tidligere så jeg skjønner ikke hvorfor det nok en gang skal lage så mye oppstyr.

Jeg så programmet sist gang det ble sendt. Ja det er forferdelig hvordan disse dyrene blir behandlet. Men man må også huske at dette er en helt annen kultur enn den norske. I flere av disse landene har man ikke en hund som kosedyr, men man spiser dem.

Som noen også har nevnt ovenfor her, så er denne pelsen som programmet henviser til, pels som blir puttet på billige klær. Hund blir kalt for ulv når det kommer i butikken for eksempel.

Sånn billigpels som det der hadde jeg ikke kjøpt i utgangspunktet uansett.

ër du helt kald? jeg vet det er kalde mennesker her i verden men jeg blir allikevel overrasket. :-?

det har vel ikke noe med om man har hund/katt som kosedyr eller ikke, eller om man har en annen kultur, man kan vel behandle dyr med respekt, og ikke påføre dem lidelser???? men bare fortsett å støtt dem du (jeg blir så sinna at jeg sprekker).

og til dere som mener pels er nødvendig i mange samfunn: greit det, men har disse samfunnene MINKFARMER????? de jakter og bruker HELE dyret, og det er mer naturlig, enn mink/revefarmer som eksisterer for å behage rike feite gamle damer som OSER av opium.

sorry, kanskje litt på kanten, men jeg er bare så sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Iset.

Jeg har rimelig god kjennskap til diverse urbefolkninger i verden gjennom utdannelsen min. Disse menneskenes bruk av dyr til mat og klaer kan overhodet ikke sammenlignes med vaart vestlige samfunns fabrikk-produksjon av levende dyr...enten det er til kjott eller pels.

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ër du helt kald?

Vel nå er ikke dette en person debatt. Dette har ingenting med å være kald eller ikke. Her er det heller snakk om å ha et litt nyansert syn på saken.

Jeg HAR sett dette programmet, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg synes jeg behandligen av dyrene er alldeles forferdelig (jeg blir dårlig av å se slikt).

Men - dette ER faktisk en annen kultur. Disse menneskene har ikke de samme ressursene som oss. De SPISER også hunder. Så lenge Vesten er interessert i å kjøpe denne billige pelsen så vil de fortsette.

De ser ikke på det de gjør på samme måte som oss, dessverre. Nettopp fordi de ikke har det samme forholdet til dyr som vi har.

men bare fortsett å støtt dem du (jeg blir så sinna at jeg sprekker).

Hadde du lest HELE det forrige innlegget mitt hadde du sett at jeg skrev at jeg IKKE støtter denne adferden og at jeg heller ikke kjøper den aktuelle pelsen. Denne pelsen blir puttet på billige plagg og kalt noe helt annet enn det det er.

En annen ting, litt på sidelinjen, som forbauser meg er denne voldsomme reaksjonen når noen skader dyr (jeg har den samme reaksjonen selv).

Men kom tilbake når mennesker blir mishandlet, da er det nesten ingen som reagerer, ihvertfall ikke på samme måte.

Vi er blitt indoktrinert gjennom nyhetene på tv og Hollywood og reagerer ikke lenger på å se mennesker som skader og dreper hverandre eller mennesker som lider.

Det synes jeg er et paradoks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, litt på sidelinjen, som forbauser meg er denne voldsomme reaksjonen når noen skader dyr (jeg har den samme reaksjonen selv).

Men kom tilbake når mennesker blir mishandlet, da er det nesten ingen som reagerer, ihvertfall ikke på samme måte.

Vi er blitt indoktrinert gjennom nyhetene på tv og Hollywood og reagerer ikke lenger på å se mennesker som skader og dreper hverandre eller mennesker som lider.

Det synes jeg er et paradoks...

det har vel litt å gjøre med at dyr er totalt forsvarsløse (som regel) og har ingen rettigheter. det har menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevennen Iset... tror ikke du hadde følt deg så kul i et basseng full av sultne rotter og virvelsmådyr som la egg bak ørene dine for der kan du ikke se dem så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en annen kultur er jo greit, at de spiser hundekjøtt plager meg faktisk ikke nevneverdig, det blir som den her inne som ikke kan skjønne at noen spiser kanin, for det har hun selv hatt som kjæledyr.

Men at vi skal godta misshandling, fordi det er en annen kultur? Vi "godtar" vel ikke omskjæring av uskyldige barn selv om det er en annen kultur? gjør vi?

hva er annerledes med torturering av dyr? Er det bedre fordi det er dyr? De er jo ikke like viktige allikevel liksom?

Jeg setter misshandling av dyr på lik linje som misshandling av små barn jeg! Fordi dette er misshandling av uskyldige, levende og følende vesener som ikke skjønner hvorfor dette grusomme blir gjort mot dem! Og de har ingen som helst mulighet til å verken forsvare seg eller forsøke å få misshandler eller andre rundt seg til å forstå eller hjelpe dem!

Rett og slett grusomt!

Har ingenting imot slakt og bruk av dyr så lenge dyret har levd et nogenlunde verdig liv, og får lov til å dø på en nogenlunde smertefri/ rask måte!

Har INGEN tolleranse for at dyr blir plaget, uansett kulturforskjeller!

Og til waco, dersom man liker og er glad i dyr, setter man seg også inn i og forstår hvordan dyr fungerer! Det at jeg f.eks er sterkt imot å utrydde ulven, tilsier jo ikke at jeg ville satt meg midt i en vill og sulten ulveflokk og trodd jeg ikke skulle blitt spist fordi jeg var så snill! Da har du ikke forstått noe vennen! :wink:

(hint: respekt for andre levende vesener innebærer også å forstå og respektere deres instinkt og overlevelsesmetoder, uten å være så teit å tro at ville dyr vil "ta hensyn" til deg, fordi du vil dem alt godt!) (det er vi menneskene som er utstyrt med en hjerne som tenker og ressonerer slik den gjør, skal vi begynne å bruke den?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.. Ingen pelser i mitt hus.. Bortsett fra når ilderdyra leker pelskrage når jeg lufter dem.. :ler:

Nermeste jeg kommer pels, er vel semskaskinn-skoene mine..?

Ellers har jeg kunst-lær i vesker og lommebok..

Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk ilderleker med pels på.. :o

Men det får bli med de jeg har.. Hvis jeg ikke vet hvilken pels det er i dem når jeg kjøper de..*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pels, vaskebjørns-pels, og den er aldeles nydelig. Har ingen betenkeligheter med å ha den på. For meg var dette en investering da jeg kjøpte den og den erstatter glatt alle slags nymotens "hi-tech-klær". Ikke særlig elegant å komme i selskap i fotsid silkekjole og goretex jakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke noe pels, ikke som jeg vet om eller har kjøpt! Ikke vil jeg kjøpe det heller, for jeg synes ikke det ser spesiellt lekkert ut!

Men jeg har skinnjakker, skinnskjørt, og sikkert skinnhansker m.m. Og etter å ha sett dokument 2 i går, fikk jeg litt frysninger på ryggen, ja... Lurer på om noe jeg har er laget av hunde eller katteskinn? Jeg er ikke imot at man tar pels/skinn av dyr (rev, mink, hund, katt, ulv osv) for å bruke til klær, vesker, sko o.l., men det provoserer meg kraftig at dyrene blir behandlet på denne måten som ble vist på tv i går!

For meg kan andre folk slakte hunder og katter for å få mat og klær, bare det foregår på en human måte! Synes ikke det er verre å slakte en hund enn en okse, for å si det sånn... Og her i huset slakter vi gjerne kaninen som har gått i hagen ett år, for å nyte en bedre middag! Skinnet har vi vel kastet, men kunne jo selvsagt brukt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrevennen Iset... tror ikke du hadde følt deg så kul i et basseng full av sultne rotter og virvelsmådyr som la egg bak ørene dine for der kan du ikke se dem så godt.

det innlegget oser av useriøsistet, Waco. nå må du ta deg sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pels, og syns ikke det er noe fint heller..

Jeg så på programmet i går i noen sekunder..

Å da stod det en mann å skjærte opp en levende

Schæfer hund.. Jeg kastet opp...

Fy faen altså :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke pels, men ønsker meg det. Her hvor jeg bor er det ikke uvanlig med 20-30 kuldegrader, og det er KALDT!

Jeg er sterkt i mot levende flåing av dyr, men og så i mot dyrevernere som slipper løs dyr i bur på pelsfarmer. Dette er dyr som er vokst opp på den måten og som på ingen måte klarer seg ute i frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...