Gå til innhold

Har du pels av noe slag?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Har desverre ikke råd til pels.

Helt greit at du er motstander av pelsdyroppdrett men husk nå på at i enkelte strøk av vår klode er pelsklær ett spørsmål om øiv eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke råd til pels.

Helt greit at du er motstander av pelsdyroppdrett men husk nå på at i enkelte strøk av vår klode er pelsklær ett spørsmål om øiv eller død.

Feil, i dag finnes det erstattinger for pels. Man kan ikke rettferdiggjøre pelsindustrien fordi det er kalt i enkelte strøk av verden. Varme klær er ingen mangelvare i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

hvordan trur du at du fikk sjangsen til og bli født?

jo fordi våre forfedre fant ut at om vi tar huden/pelsen fra dyr vi har drept rundt oss så overlever vi vinteren...

kan være enig i at noe av det er stygdt , noen behandler dyra dårlig.

har du skinn sofa i stua?det er huden til kuer og griser du da sitter på.

hva skal vi gjøre med pelsen til dyra vi har drept for og få mat a?kaste det? er det ikke da bedere at vi utnytter hele dyret?

dere flyr og sender dyr til en sikker pinedød , en død hvor de får det værre en på en pelsdyr farm , dere kaller dere dyrenes venner men setter dere sjelden inn i hvordan de fleste pelsdyr farmene driver...

er mot dyremishandling enten det er pels bønner eller dyrevenner som mishandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Feil, i dag finnes det erstattinger for pels. Man kan ikke rettferdiggjøre pelsindustrien fordi det er kalt i enkelte strøk av verden. Varme klær er ingen mangelvare i 2003.

Inuitene i de fjerne strøk av Canada/Alaska/Grønnland har overhodet ikke råd til og de dyre high-tech-klærne vi bruker vinterstid.

For dem er pelsen og jakten alfa & omega om de klarer seg over vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har pels. Det er en gammel persianer som jeg har arvet etter farmoren min som kun hadde brukt den et par ganger. Hadde først tenkt å kaste den, men etter å ha fått den taksert hadde jeg ikke hjerte til annet enn å få sydd den om. (Den ble kjempetøff og elegant, så det angrer jeg ikke på).

Dere kan vel ikke mene at jeg skulle ha kastet den? Da hadde jo de stakkars lammene dødd til absolutt ingen nytte...

Bestrider ikke at dyr også føler smerte og at de har rett til et liv i noenlunde verdige former, men når vi havner på "fiskens følelser ved tanken på å bli spist" blir jeg litt oppgitt. Mange dyrevernere, også pelsaktivister, ødelegger mer for saken en de gjør nytte ved å være for ekstreme (og rett og slett litt dumme...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pels-motstander

Jeg sier bare: SE PÅ TV2 IKVELD om du har mulighet!! Så får du heller komme med dine argumenter etterat du har sett litt av virkeligheten som skjer rundt omkring deg!

Dette programmet har jeg selv sett på Svensk TV4 og det var HJERTESKJÆRENDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har pels........kjøpt på Fretex for en billig penge.

Men det gjør meg vel ikke automatisk til en dyremishandler?

Og:- jeg skal ikke se programmet - jeg vet at dyr blir mishandlet, trenger ikke se det med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har pels........kjøpt på Fretex for en billig penge.

Men det gjør meg vel ikke automatisk til en dyremishandler?

.

Nei, man blir ikke en dyremishandler av å kjøpe en pels, men man stimulerer salget. Dvs. så lenge det er etterspørsel, så vil også leverandørene mishandle dyr. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

I mine øyne er det forskjell på pels og skinn fra dyr som blir slaktet til matproduksjon (da er det snakk om full utnyttelse av dyret) eller om oppdrett av dyr bare på grunn av pelsen (som mink og rev).

De pelsene som blir benyttet av inuitene er vel i stor grad pels som kommer fra dyr de har jaktet på og spist.

Nei, jeg har ikke pels selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo så mye mer nyansert enn enten for eller imot.

Dyr som blir behandlet bra, samt ville dyr, har jeg ingenting imot at vi bruker pelsen til.

Det blir jo for dumt å spise kjøttet, og kaste pelsen/skinnet?

Dyr som ikke har det så bra derimot - bl.a. mange av rev/mink - liker jeg ikke å bruke, rett og slett fordi jeg ikke liker filosofien rundt dyreholdet.

Dyrene skal behandles skikkelig, men skal også kunne brukes til mat og klær for oss... Jeg synes ikke det er noe galt i det.

Et annet moment er jo dette SexySadie er inne på - i enkelte deler av verden er dette faktisk enda nødvendig.

Likevel, jeg hører enkelte i Oslo (f.eks.) som bruker dette argumentet for seg selv - og det er selvsagt bare bullshit.

Jeg kunne med andre ord godt brukt pels fra ulv, bjørn etc., men ikke fra rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et annet moment er jo dette SexySadie er inne på - i enkelte deler av verden er dette faktisk enda nødvendig.

Likevel, jeg hører enkelte i Oslo (f.eks.) som bruker dette argumentet for seg selv - og det er selvsagt bare bullshit.

Fint at du rydder litt opp i dette med forskjellene. Man snakker jo ikke her om sau og ku, men at vi har en pelsindustri som mishandler dyr bare fordi noen mennesker er forfengelige. Dessuten er man ute etter pelsen og ikke dyret. Dette er et forkastelig syn, mener jeg.

Men når du sier at inuittene har en livsstil om er avhening av fangst, så er jeg litt ueing. Dette er en del av deres kultur. Går vi tilbake noen hundre år, var nordmenn i nord norge avhengig av hvalfangst. Når vi gradvis får et mer moderne samfunn, får vi også mer kunnskap og andre måter å skaffe mat til veien. Det som skjer i Grønland og Alaska er at samfunnet henger etter. De blir et kulturelt etterslep... Og selvfølgelig klarer de ikke å skjønne at vi tenker slikt vi gjør og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en pels, arvet etter min bestemor............

Det var det som var spørsmålet, vel?

Du vil vel ikke her antyde at vi sporer av???

Ja, jeg også arvet en revepels, men den gikk fort i retur............ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en bil med nydelig okseskinn-seter. Har plagg av selskinn og så har jeg en herlig saueskinnfell i godstolen.

Alt dette kommer fra dyr hvor kjøtt og pels blir brukt, og jeg ser ingenting galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utganspunktet skeptisk til den typen dokumentarfilmer det her er snakk om. Det finnes utallige eksempler på slike filmer som er laget av PR-byråer med tanke på å fremme et bestemt syn.

Jeg betviler dog ikke at pelsindustrien verden over er ansvarlig for mye dårlig og til dels bestialsk behandling av dyr og at vi må jobbe for å bedre forholdene. Som i alle andre sammenhenger er det imidlertid viktig å ikke bli fanatisk. De som jobber aktivt med dette har desverre en tendens til å gå over streken og mister dermed troverdigheten og muligheten til å faktisk greie å gjøre noe. Det oppfattes jo f.eks. som ren idioti å slippe 1.000 mink ut i naturen med det resultat at de pines i hel fordi de ikke greier seg på egen hånd under påskudd at man skal redde dem fra et uverdig liv. De minkene som evt. overlever bidrar dessuten til å skape ubalanse i naturen fordi de som regel ikke hører naturlig hjemme der de blir sluppet ut.

Vi må også innse at man i Asia har et syn på dyr som er totalt forskjellig fra vårt. Vårt syn på dyr er svært preget av overflodssamfunnet. Vi kan ikke forvente at mennesker som lever på eksistensminimum skal ha det samme synet på dyr som oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI :sinna: Har ikke pels' date=' og er forøvrig STOR motstander av pels/skinnbruk!!![/quote']

Da har du vel ikke (evnt. har hatt)

sekk/veske i skinn, skinnpennal når du var liten, sko i lær... osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...