Gå til innhold

Har du pels av noe slag?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har en sjøløve-pels fra min mor og en annen pels som jeg ikke bruker. Bruker pelsen hver dag, for jeg synes faktisk at ingenting er så varmt og godt som den. Og ja jeg har flere andre vinterjakker. Er som flere andre har skrevet, ikke så begeistret for mink-og annen buroppdrett.

Så forresten ikke dokumentaren i går, men er ganske sikker på at jeg hadde blitt både kvalm og opprørt (ikke ironisk ment).

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som er så glad i dyr, vil dere også begrave dem med pels på eller kan man bruket pelsen etter at dyret er dødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke usakelig i det hele tatt. Det er farlig å tillegge dyr masse menneskelige egenskaper. En hund er heldigvis bare en hund i forhold til mennesker, vel kan man bli glad i en hund, akkurat som andre blir glad i mikrobølgeovner.

Jungelens lov.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes iallefall du er meget usakelig. du har ikke forstått at det er DYREMISHANDLING vi snakker om her, og ikke om man er glad i dyr eller ikke! dessuten, hvordan kan du være så kald ang dyr? lurer fælt på hvilken kald oppdragelse du har fått. og du kan ikke si at dette er typisk kvinnfolk, for nå sitter mannen min og et par kamerater og skjever av sinne over uttalelsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser gjentatte ganger at dette argumentet blir brukt i disse debattene:

Jeg er sterkt i mot levende flåing av dyr, men og så i mot dyrevernere som slipper løs dyr i bur på pelsfarmer. Dette er dyr som er vokst opp på den måten og som på ingen måte klarer seg ute i frihet.

JA, desverre har denne hendelsen fort til en del kritikk og negativ fokusering. Jeg er helt enig, det er ikke en bra losning aa slippe ut disse dyrene uten videre.

MEN dette er jo i seg selv IKKE et argument for aa fortsette med pelsdyr! Dette er jo et sporsmaal om tilbud og ettersporsel. Hvis vi, kunden, slutter aa bruke disse produktene, blir faerre dyr fodt i fangenskap, og til slutt maa pelsdyr-naeringen legges ned....OG det blir dermed ingen dyr aa slippe ut for dyreverns aktivister.

NEI til pels og dyremishandling.

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Eier ikke pels og har ei heller skinnsko - bruker helst tøysko eller syntetiske stoffer. Er for mye dyrevenn til det :wink:

25+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kaninpels krage som jeg fikk i gave av min bestemor for et par år siden, men jeg bruker den ikke.

Forøvrig er jeg imot mishandling av dyr av flere ulike årsaker.

På den annen side kunne jeg kjøpt/brukt pels dersom jeg visste at dyra den kom fra ble tatt godt vare på mens de levde, fikk godt stell osv, og ble avlivet uten unødvendige smerter. Dette kunne fint gå an bortsett fra at pelsen ville bli enda dyrere (og penere).

Og for å svare Waco: jeg tror det er en del som velger å gjøre noe med pelsen etter et kjæledyr som døde, kanskje lage en krage/skjerf eller hvis det var et større dyr kanskje bare flå av skinnet og bruke det som en varmende fell i godstolen. Men jeg tror ikke det er særlig utbredt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne aldri falt meg inn å flå en av hundene vi har hatt for å bruke skinnet, hundene var en del av familien! Ikke ett forbruksdyr!

Like lite som jeg kunne tenke meg å flå av håret til avdøde i familien, for at noen skal bruke det til pyntehår/ekstrahår el. kunne jeg tenke meg å flå hundene og bruke skinnet til pynt.

Hadde hundeskinnene blitt brukt fordi det virkelig var behov for dem, at de kunne redde menneskeliv eller gjør andre sååå nyttige ting, skulle det vel vært vurdert (på lik linje med organdonasjon?), men ihvertfall den første hunden (som jeg så på som min.. :cry:) ble pent begravd i hagen når dens dager var talte så altfor tidlig! Jeg satt ved graven å tenkte de første årene, og jeg la blomster på graven frem til den dagen da faren min begynte å bruke området til overgroing og rotedel.... (og det syntes jeg heller ikke var noe morro.)

Kanskje jeg er for opptatt av dyr, men det er mitt synspunkt, og handle annerledes ville vært uakseptabelt om det gjaldt mitt dyr. Men hva andre gjør, og hva slags forhold andre har til sine dyr og deres fell, det er deres sak, så lenge dyret ikke misshandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline: jeg er ganske enig med deg. Personlig ville jeg begravd mine kjæledyr.

Det jeg nevnte kom bare av at jeg har hørt om folk som har gjort det, det er deres måte å minnes et kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om det jeg og, forstår det ikke, men aksepterer at de er annerledes en meg, og sier på ingen måte at det er feil for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et eldre ektepar der jeg bodde som liten som hadde skinnet av elghunden sin foran kaminen. Husker jeg syntes at det var litt rart, men det skader jo ingen, så folk får gjøre som de vil.

Min nåværende "voffe" skal kremeres og begraves i skogen når den tid kommer. Mine tidligere hunder er alle skutt av en dyktig skytter under lek i skogen og begravet. Synes faktisk dette er en human måte å ta livet av en hund på. De gir ikke inntrykk av å forstå/føle noenting før det hele er over og dør mens de gjør det morsomste de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tidligere hunder er alle skutt av en dyktig skytter under lek i skogen og begravet. Synes faktisk dette er en human måte å ta livet av en hund på. De gir ikke inntrykk av å forstå/føle noenting før det hele er over og dør mens de gjør det morsomste de vet.

regner med de var syke og måtte avlives? :-? (bare reagerte på at de lekte i skogen, da høres de jo ikke så syke ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sporer vi helt av, men det er vel greit!?! Den ene måtte avlives fordi den var agressiv mot barn. (Det viste seg at noen drittunger hadde kastet stein på den og pisket den i et ubevoktet øyeblikk :evil: ). Den var frisk som en fisk, men det går ikke an å ha slike hunder selv om det ikke er hundens feil at den er blitt slik.

De to andre var gamle tisper med langt fremskreden kreft. Hunder bør etter min mening få slippe å leve så lenge at de blir "sengeliggende".

Jeg kan love deg at jeg ikke avliver hunder for moro skyld!!! Han jeg har nå kostet det meg faktisk 50.000 å beholde siden jeg måtte leie en ekstra leilighet i ett år for å ha mulighet til å ha ham (Komplisert opplegg i forbindelse med skilsmisse... :x ). Han var på det tidspunktet bare knapt et år og jeg synes det var uetisk å avlive eller gi bort en ung, frisk hund bare fordi menneskene hans var så dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei:) synes det er trist at hundene skal måtte ta støyten når unger plager dem. det er jo selvforsvar. men samfunnet er nå engang slik. kommer iallefall til å passe på mine unger så godt jeg kan, og oppdra dem så de ikke plager dyr. ike alltid foreldrene kan ha kontrollen, men det er nok av foreldre som ikke bryr seg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så reklameringen for programmet og ble fysisk kvalm.

Jeg har IKKE pels og kommer heller IKKE til å skaffe meg en...

Det programmet som gikk på TV2 viser hvor grusom man kan være mot dyr, og som den stooore dyreelskeren jeg er så klarte jeg ikke se det.... Men har hørt reaksjoner i fleng etterpå....

Fysj.... :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Virvel

Ingen pels her, nei. I høst kjøpte jeg meg en jakke med fuskepels på, den ser ikke spesielt ekte ut, men jeg kneppet den av likevel. Det har litt med hva slags signaler man sender ut...

Som mange andre her allerede har nevnt, synes jeg det er ok å bruke skinn/pels fra et dyr vi likevel spiser. Mennesker er laget for å kunne spise både kjøtt og planter. Jeg tror ikke det er nødvendig å la maten vår lide, men dessverre gjør den det i mange tilfeller... :cry: Og å la dyr lide bare fordi noen vil ha en pusekant på anorakken sin, det er i hvert fall unødvendig!

Jeg så dokumentaren på TV2, og priste meg lykkelig over at jeg aldri har kjøpt noen slik billigpels, ellers hadde jeg dødd av skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pels, er motstander av alt som heter pelsdyroppdrett (og dyremishandling generelt; f.eks. burhøns og andre husdyr som lider under altfor dårlige/trange forhold). Siden jeg ikke er vegetarianer syns jeg d må være greit å bruke hud, pels og ull av slaktedyr, men d blir feil å ta livet av dyr bare pga pelsen; d har vi absolutt ikke behov for i våre dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pels av noe slag. Kommer ikke til å kjøpe / motta det heller.

Jeg misliker sterkt pelsdyroppdrett og metodene deres.

Enda kvalmere blir jeg av det som skjer i Asia med hunde, katter og mange andre uskyldige dyr. De skulle fått grisebank selv!

Jeg var på Dyrsku`n i Seljord i Telemark i fjor senshøst og der så jeg en liten stand med et eller annet oppi gokk pelsdyrlag.... Jeg gikk gjennom standen bare for å se ,- der så jeg forvirrede minker og en liten stakkarslig rev som var trengt oppi bakerste hjørne i det knøttlille buret. Reven hadde tunga ut av munnen og så dopa ut. Jeg fikk så panikkangst og tårene spratt, så jeg kikket bare stygt på mannen som stod der og løp ut av hallen :cry:

Jævlig opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...