Gå til innhold

Rhesus minus


angelou

Anbefalte innlegg

Ja, da står det kanskje ikke på helsekortet, men det følger alltid med blodprøvesvar, og typing i papirene hvertfall.

På det legekontoert jeg jobba testa vi ørten gravide hver uke. Og på alle skjemaene som vi fikk fra Blodbanken stod det blodtype. Så er det vel opptil legen å skrive det på helsekortet. Det står garantert i journalen til den fødende hvilken blodtype hun er. Hvordan skulle de ellers klart seg dersom det skjedde noe kritisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På det legekontoert jeg jobba testa vi ørten gravide hver uke. Og på alle skjemaene som vi fikk fra Blodbanken stod det blodtype. Så er det vel opptil legen å skrive det på helsekortet. Det står garantert i journalen til den fødende hvilken blodtype hun er. Hvordan skulle de ellers klart seg dersom det skjedde noe kritisk?

Hvorfor sier legen min noe helt annet da?

Det er jo ikke vanlig å vite blodtypen sin, og folk som ikke er gravide kan også havne i ulykker hvor man trenger å vite blodtypen sin, så det argumentet ser jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av jordmor at det er viktig at jeg kommer og får denne sprøyten om jeg tror jeg har en SA. Man skal ha denne sprøyta uansett.

Hvis du har hatt en SA uten å få denne sprøyta er det større sjanse for å utvikle antistoffer i neste graviditet. Jeg ville da bedt om legetime tidlig i neste svangerskap og forklart situasjonen. Det betyr aldeles ikke at det kommer til å gå galt i neste svangerskap, men det er viktig at du får den oppfølgingen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier legen min noe helt annet da?

Det er jo ikke vanlig å vite blodtypen sin, og folk som ikke er gravide kan også havne i ulykker hvor man trenger å vite blodtypen sin, så det argumentet ser jeg ikke helt.

Akkurat det sa legen min også. Jeg vet blodtypen min fra før jeg da, og ble veldig overrasket da det viste seg at jeg er rh-. Det står nemlig ikke i papirene mine fra tidligere. Da jeg reagerte på resultatet, sa legen at det ikke er normalt å gå rundt og vite blodtypen sin. Da jeg spurte om jeg i det minste var 0 slik jeg trodde sa han at han ikke visste det, fordi de ikke sjekker det. Det har ingen betydning, sa han.

Han er fødselslege og har så og si kun gravide på pasientlista si, så man skulle tro han visste hva han snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier legen min noe helt annet da?

Det er jo ikke vanlig å vite blodtypen sin, og folk som ikke er gravide kan også havne i ulykker hvor man trenger å vite blodtypen sin, så det argumentet ser jeg ikke helt.

Jeg sier bare hvordan ting fungerte på det legekontoret(og sykehuset som testa blodprøvene) jeg jobbet. Om det er annen praksis rundtom i landet kan ikke jeg svare for. Legene på det kontoret hadde pasientenes blodtype i journalene deres.

Jeg har aldri jobbet på en fødselsavdeling så akkurat det der kan jo være ulikt fra sykehus til sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier bare hvordan ting fungerte på det legekontoret(og sykehuset som testa blodprøvene) jeg jobbet. Om det er annen praksis rundtom i landet kan ikke jeg svare for. Legene på det kontoret hadde pasientenes blodtype i journalene deres.

Jeg har aldri jobbet på en fødselsavdeling så akkurat det der kan jo være ulikt fra sykehus til sykehus.

Ok, da misforstod jeg, trodde du mente alle legekontor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg brått litt bekymret når jeg leste denne tråden.

Jeg har hatt en provosert og en spontanabort med påfølgende utskrapning. Etter den provoserte aborten fikk jeg vite at jeg var rh - og fikk da antistoffsprøyte. Men etter den aborten kan jeg ikke huske å ha fått dette. Noen som vet om jeg burde å ha fått det? - eller om det ikke spiller noen rolle siden jeg allerede har fått en og fosteret døde av seg selv?

Jeg skulle tro du skulle hatt det, hvis du hadde mistanke om at du var rundt eller over 8 uker på vei i hvert fall (det er visst grensa for når de tar blodprøve ved provosert abort). Men gammaglobulin-sprøyta bør taes innen 72 timer etter SA eller provosert abort.

(med forbehold om ulik praksis ved ulike sykehus, jeg har fått forskjellig info om ganske mange ting bare på ett sted...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skal man ha.

Nei, legene blir ikke enige om det, og det er forskjell fra sykehus til sykehus. Ved en tidlig SA pleier man ikke å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor tidlig, er en tidlig sa!?....

Ved provosert abort sier de ca 8 uker (altså at da tar de blodprøve for å sjekke om man er rh-, og du får sprøyte om du er), så om man er rundt 8 uker (pluss minus noen dager utfra menstermin?) eller mer bør man i hvert fall ta kontakt med lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er ikke rh - ressisivt slik at både mor og far må være rh- for at barnet skal bli det?

Det stemmer at Rh er recissivt, men konklusjonen din er litt gal.. Både mor og far kan være Rh pos og få et barn som er Rh neg.

Man bruker ofte stor og liten D til å benevne de ulike genutgavene.

Mor og far kan være Rh pos med genenutgavene: Dd. Det vil se de er "bærere" av genutgaven som i homozygot form (dvs at man har to lite "genutgaver") gir Rh neg individ. Dvs hvis barnet arver en liten d av hver av foreldrene blir barnet Rh neg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt på siden men..

arver man rh - bare fra mor eller kan man arve det fra far også?

atlså dersom mor er rh + og far rh - blir barnet da rh + eller kan det bli - også?

Rh arves (slik som alle andre egenskaper) både fra mor og far.

Hvis man har en pos og en neg forelder, er utfallet for barnet helt avhengig av hva slags genotype den positive foreldren har. Man benevner stort sett genutgaver som gir Rh neg individ d og genutgaven som gir Rh pos individ D. D er dominant, d er recissivt. Dvs:

dd gir Rh neg individ

Dd gir Rh pos individ

DD gir Rh pos individ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke aktuelt ennå, men hva om far er Rh- og mor Rh+?

Sånn er det i vårt tilfelle...

Hele rhesus-problematikken er uinteressant sålenge mor er Rh pos. Da er det ingen fare om barnet er Rh neg eller pos!

Det hele går på at Rh neg personer mangler D antigener (molekyler på de røde blodlegemene) og vil gå lage antistoffer mot barnet blodlegemer hvis de er Rh pos (dvs de har D antigener på sine røde blodlegemer) fordi det oppfattes som fremmed. (samme type reaksjon som når kroppen oppdager en bakterie..). Og mors antistoffer vil angripe babyens røde blodlegemer og dette vil kunne gi hemolytisk anemi i magen og gulsot etter at barnet blir født..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

fortsette bare på denne gamle tråden jeg.

Så de som er rhesus neg er dd?

Både jeg og sambo er negativ - så da får vel barnet dd + dd og eneste mulighet er at barnet blir rhesus negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsette bare på denne gamle tråden jeg.

Så de som er rhesus neg er dd?

Både jeg og sambo er negativ - så da får vel barnet dd + dd og eneste mulighet er at barnet blir rhesus negativ?

Riktig!

Men regn med å bli sjekket fordet, for de "stoler" ikke på at mannen faktisk er barnets far og far blir heller ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Riktig!

Men regn med å bli sjekket fordet, for de "stoler" ikke på at mannen faktisk er barnets far og far blir heller ikke sjekket.

ja, er inforstått med det :)

er 30 uker nå, så snart tid for ekstraprøven.

Bare at vi fant mannens sesjonskort. hehe. Der står jo blodtypen hans gitt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...