angelou Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Hei! Er det noen andre her inne som er rhesus minus, og hvilken oppfølging har dere fått i svangerskapene? Nå er ikke jeg gravid igjen ennå, men fikk vite at jeg var Rh- etter SA, så lurer litt på om det "krever" ekstra oppfølging :klø:
MissE Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Det di sa til meg er at hvis jeg hadde vært rhesus minus så hadde di sjekka blodtypen flere ganger gjennom svangerskapet. Men det er jo veldig godt mulig det er annen oppfølging også.
Kummin Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Det som har blitt sagt til meg er at man sjekker for antistoffer en gang ekstra (vanligvis gjør man det bare i starten av graviditeten), og etter at du har født får du en sprøyte, slik at neste gang du blir gravid - så "skader" du ikke fosteret med blodtypen din. Tror ikke det er noe mer dramatisk enn det.. Men, det er jo bare å spørre legen din.
minnimy Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 jeg fikk også vite at jeg var reshus- etter en sa,fikk da en sprøyte i baken. når jeg ble gravid igjen så fikk jeg 1(2) sprøyter igjennom svangerskapet og 1 den dagen jeg hadde født- tok også litt flere blodprøver enn ellers under svangerskap andre gang fikk jeg ingen sprøyter men måtte jevnlig inn å ta blodprøve sånn at de fikk se verdiene at alt var bra.(det var de). fikk sprøyte i baken dagen jeg hadde født, syntes ikke det var noe skummelt.
Surrepip Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Hei! Jeg er Rh minus. Det er kun et "problem" å være gravid og Rh minus hvis mannen er rh pluss. Da kan babyen være rh pluss også. Hvis blod som er rh minus blandes med blod som er rh pluss, så kan rh minus blodet danne antistoffer mot rh minus blodet. Altså: en gravid kan få blandet sitt og fosterets blod f. eks i forbindelse med et slag mot magen, en SA eller en fødsel. Hvis morens blod da produserer antistoffer mot fosterets blod, og antistoffene kommer inn i fosteret og angriper blodet, vil fosteret bli sykt og kan trenge blodoverføring mens det er i mors mage. Det kan i værste fall være dødelig for fosteret, men det er sjelden. Derfor sjekkes gravide som er rh minus med en eller to ekstra blodprøver der det undersøkes om de har begynt å lage antistoffer i blodet sitt, i ca uke 28-34. Ellers er det viktig å kontrollere blodet etter traumer mot magen. Gravide får en sprøyte med en medisin som motvirker dannelsen av antistoffer, den virker bare om den gis innen 72 timer etter en SA, etter en fødsel, etter en "vending" (når babyen forsøkes vendes inni magen fra seteleie til hodeleie), etter traume mot magen, osv. Det er i dag svært sjelden at kvinner som er rh minus opplever komplikasjoner i Norge.
Frida Frosk Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Jeg skal ta ekstra blodprøve i uke 32 og 36 for å sjekke om jeg har utviklet antistoffer. Også vil jeg få en sprøyte etter fødsel for å forhindre at jeg danner antistoffer. Bortsett fra det er det ikke ekstra oppfølging med mindre man faktisk har dannet antistoffer da. Men det er ytterst sjeldent skjer iflg jordmoren jeg går til.
angelou Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2007 Tusen takk for svar Fikk en vond sprøyte i rumpa etter SA, så alt skal være iorden.... ....og så føler jeg meg litt sjeldent spesiell da som har sjelden blodtype
Tvilling76 Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg er RH minus og i forrige svangerskap tok jeg noen ekstra blodprøver. (Uke 32 og 36). Det var egentlig det. Etter fødselsen fikk jeg en sprøyte som skal forhindre at jeg i dette svangerskapet danner antistoffer. Skal ha samme ekstra blodprøver denne gangen. Mannen min er RH pluss og det var sønnen også, så han ble født med litt gulsot. Ikke masse så han slapp "solarium". Ingenting å bekymre seg over. :-) Lykke til! Endret 13. mars 2007 av Tvilling76
Gjest *Just-Me* Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Jeg fikk vite at jeg var rh minus da jeg hadde en abort og fikk en sprøyte. da jeg gikk gravid tok de to blodprøver av meg for å sjekke om jeg hadde lagd antistoffer. ingen ekstra oppfølging. fikk ingen sprøyte etter fødselen, da det viste seg at babyen også hadde fått blodtype rh minus.
Pasha Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 litt på siden men.. arver man rh - bare fra mor eller kan man arve det fra far også? atlså dersom mor er rh + og far rh - blir barnet da rh + eller kan det bli - også? 1
Arwen Skrevet 14. mars 2007 #11 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Er ikke rh - ressisivt slik at både mor og far må være rh- for at barnet skal bli det? Endret 14. mars 2007 av Arwen
Cilla Skrevet 14. mars 2007 #12 Skrevet 14. mars 2007 Jeg er rh- og tok ekstra blodprøve iuke 32 og 36. I uke 36 fant de antistoffer og jeg ble oppfulgt med ekstra UL noen dager senere for å bl.a sjekke blodgjennomstrømningen. Jeg fikk beskjed at jeg fikk ikke gå over termin. Jeg fikk også en sprøyte etter fødsel som alle andre med rh-. Nå er jeg gravid igjen, og blir foreløbig bare oppfulgt med enda flere ekstra blodprøver inntil de evt finner antistoffer igjen. Tok en prøve i uke 10, og neste skal taes i uke 20.
Petra Prøvedokke Skrevet 15. mars 2007 #13 Skrevet 15. mars 2007 (endret) Er ikke rh - ressisivt slik at både mor og far må være rh- for at barnet skal bli det? ← jeg tror ikke det, nei. mamma reagerte sånn på at jeg var rh negativ, for hun var positiv og trodde at pappa også var det men det er slik at barnet blir rh negativ hvis både mor og far er det! Endret 15. mars 2007 av Petra Prøvedokke
Ciara Skrevet 17. august 2008 #14 Skrevet 17. august 2008 Henter opp igjen denne tråden. Jeg er ikke gravid (ennå), men er rhesus negativ. Tar man aldri blodprøve av den vordende barnefar? For hvis han er rehsus negativ, er vel problemstillingen ikke-eksisterende? Her i huset aner vi ikke om mannen er rhesus negativ eller positiv.
Mamma1 Skrevet 17. august 2008 #15 Skrevet 17. august 2008 Hei, jeg er Rh negativ og begge mine foreldre er positive. Min onkel er Rh negativ, så man trenger ikke arve det direkte fra foreldrene. Barnefaren til barna mine har aldri blitt testet, sannsynligvis fordi det ville være mye bortkasta ressurser å teste alle barnefedre, fordi det er så få som er negative. Jeg må alltid ta en blodprøve i begynnelsen av hvert svangerskap for å bestemme blodtype, hvorfor vet jeg ikke. Man tar et par ekstra blodprøver som sagt tidligere i tråden, og man får en sprøyte kort tid etter fødselen. Har aldri hørt at man må sjekke seg for antistoffer dersom man har slått seg i magen e.l. Mine barn hadde ikke gulsott, så vet ikke om anntistoffer henger sammen med gulsott?
Strix Skrevet 17. august 2008 #16 Skrevet 17. august 2008 Litt på siden kanskje, men som et innspill til Mamma1 sin kommentar om blodprøver i svangerskap. Alle tar blodprøver i begynnelsen av et svangerskap og da tester en blodtype hos alle. Dette for å avdekke om moren er f.eks Rh- og generelt for å vite hva slags blodtype den gravide har(dersom noe skulle skje). De sjekker også for ulike antistoffer og noen andre komponenter som jeg ikke husker i farten.
Mamma1 Skrevet 17. august 2008 #17 Skrevet 17. august 2008 Ja, det forstår jeg, men jeg forstår ikke hvorfor de sjekker blodtype i hvert svangerskap. Blodtypen forandrer seg jo ikke.Ikke at det spiller noen rolle, men det koster jo også penger. Kanskje de skulle brukt de pengene for å tilby gravide to ul i Norge.
Elle Melle Skrevet 17. august 2008 #18 Skrevet 17. august 2008 Jeg visste godt at mannen er rh- akkurat som meg, men det spiller ingen rolle. Testes skal man rutinemessig uansett. Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje fordi det aldri er 100% sikkert i helsevesenets øyne hvem som er faren?
Strix Skrevet 17. august 2008 #19 Skrevet 17. august 2008 Ja, det forstår jeg, men jeg forstår ikke hvorfor de sjekker blodtype i hvert svangerskap. Blodtypen forandrer seg jo ikke.Ikke at det spiller noen rolle, men det koster jo også penger. Kanskje de skulle brukt de pengene for å tilby gravide to ul i Norge. Kanskje fordi at en kan reise utenlands, bli smittet med noe som setter seg i blodsystemet. En kan få ulike sykdommer som påvirker blodets antistoffer mm. Typen forandrer seg ikke nei, men en kan bli HIV-smittet mellom hvert svangerskap, også noe som blodet testes for. Kan være greit å vite kanskje... Vil ikke si at dette er dårlig benyttede penger
Mamma1 Skrevet 17. august 2008 #20 Skrevet 17. august 2008 Ja, hiv og syfilis testes, men de tapper flere glass. Men kan være noe i det som blir sagt at helsevesenet ikke er sikre på hvem som er faren. Ja, selvfølgelig kan du bli smittet av noe, men ikke av noe som får blodet til å lage antistoff, (utenom blodoverføring seff.) som er farlig for et evt Rh+ foster. Men hver test koster, blodtypetest koster så og så mye, hiv så og så mye osv. Det er ganske mange penger når man skal teste alle gravide for blodtype. SKulle gjerne vite hvorfor de gjør det dersom det allerede er klart hvilken blodtype man har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå