Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje fordi det aldri er 100% sikkert i helsevesenets øyne hvem som er faren?

Dette var grunnen JM oppgav til meg da jeg spurte om hvorfor ikke far ble testet.

Dersom den som er oppgitt som far ikke er far alikevell (og uten at mor opplyser om det, f.eks) - så er det jo totalt bortkastet.

Og de vil ta utgangspunkt i at far er positiv uansett, ettersom det trossalt er størst sjanse for det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, hiv og syfilis testes, men de tapper flere glass. Men kan være noe i det som blir sagt at helsevesenet ikke er sikre på hvem som er faren.

Ja, selvfølgelig kan du bli smittet av noe, men ikke av noe som får blodet til å lage antistoff, (utenom blodoverføring seff.) som er farlig for et evt Rh+ foster.

Men hver test koster, blodtypetest koster så og så mye, hiv så og så mye osv. Det er ganske mange penger når man skal teste alle gravide for blodtype. SKulle gjerne vite hvorfor de gjør det dersom det allerede er klart hvilken blodtype man har.

Et glass er kun for å teste Hb-nivået. Man kan nemlig ikke åpne de glassene som går til blodbankene. Og at de da tapper 2 glass utenom(som regel) er ikke så veldig mye. Ja, testene koster kanskje litt. Men det er småpenger sammenlignet med mye annet i helsevesenet. Og den blodtypetesten er jo for å være 100% sikker på at ting ikke har forandret seg og at det er rett blodtype osv. det er snakk om. Enklere å teste alle enn å undersøke hvem som har vært gravid før, hvem som er Rh- og ikke(de som er må jo testes om igjen hver gang uansett).

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Ja, det forstår jeg, men jeg forstår ikke hvorfor de sjekker blodtype i hvert svangerskap. Blodtypen forandrer seg jo ikke.Ikke at det spiller noen rolle, men det koster jo også penger. Kanskje de skulle brukt de pengene for å tilby gravide to ul i Norge.

Grunnen til at man tar typing hver gang er at den ikke er gyldig mer enn kort tid fremover om man trenger blodoverføring o.l

Det holder ikke å bli lagt inn på sykehuset og si muntlig hvilken blodtype du har, den må vi ha svart på hvitt. Det er derfor det er så viktig at alle gravide husker å ta med papirene sine når de skal føde.

Skrevet

Jeg er rh minus, barnefar er rh pluss. Jeg fikk ingen sprøyte etter fødselen fordi barnet hadde arvet min blodtype og fått rh minus. I svangerskapet ble det tatt 2 ekstra blodprøver pga min rh minus.

Både min mor og far er rh positive. Så man kan arve det far andre i familien.

Skrevet

Jeg er rh minus, pappaen er rh pluss. Jeg tok også to ekstra blodprøver i svangerskapet. Sønnen vår er rh pluss, så jeg fikk ei sprøyte etter fødsel. Verre er det ikke, og jeg regner med det samme i neste svangerskap.

Skrevet

Ikke aktuelt ennå, men hva om far er Rh- og mor Rh+?

Sånn er det i vårt tilfelle...

Skrevet

Det vet man ikke. Jeg er negativ og pappaen er positiv. Jenta vår ble positiv.

Skrevet

Det er kun når mor er negativ at man får ekstra oppfølging. Det er som nevnt tidligere at det kan oppstå infeksjoner og komplikasjoner som er grunnen. Man får også sprøyte hvis barnet er rh+, fordi man ikke skal støte bort neste foster.

Skrevet
Litt på siden kanskje, men som et innspill til Mamma1 sin kommentar om blodprøver i svangerskap. Alle tar blodprøver i begynnelsen av et svangerskap og da tester en blodtype hos alle. Dette for å avdekke om moren er f.eks Rh- og generelt for å vite hva slags blodtype den gravide har(dersom noe skulle skje).

De sjekker også for ulike antistoffer og noen andre komponenter som jeg ikke husker i farten.

Det stemmer ikke at alle blir testet for blodtype, hvis du med blodtype mener om man er A, B, 0 osv... Jeg ble iallfall ikke det, de testet bare om jeg var Rhesus + eller -, hvilken blodtype jeg hadde var vist uviktig :vetikke:

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Det stemmer ikke at alle blir testet for blodtype, hvis du med blodtype mener om man er A, B, 0 osv... Jeg ble iallfall ikke det, de testet bare om jeg var Rhesus + eller -, hvilken blodtype jeg hadde var vist uviktig :vetikke:

om du ser på helsekortet ditt, ser du at det står det typinga. A, B eller 0.

Så det sjekker de for alle.

Skrevet
om du ser på helsekortet ditt, ser du at det står det typinga. A, B eller 0.

Så det sjekker de for alle.

Nei, det stemmer ikke sier jeg jo. Jeg spurte til og med legen etter at de tok prøvene fordi jeg ville vite hvilken blodtype jeg har. Det står ikke på mitt helsekort, og de sjekker ikke slike ting sa legen min.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg har ikke finlest hele tråden, jeg bare lurer på en ting. Hva betyr SA?

(I parentes bemerket, lokalavisen i mitt distrikt har også forkortelsen SA)

Endret av Belladonna
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Spontanabort

Takk for opplysningen. Det florerer av forkortelser, så det er ikke lett å holde seg oppdatert.

For mitt eget vedkommende er jeg over den fruktbare periode. Min mann hadde blodtype A, rhesus pluss, jeg har 0, rhesus minus. I løpet av mine fem svangerskap måte jeg ta et utall blodprøver, slik jeg ser tilbake på det. Det var aldri noen fare på ferde, alt gikk greit, både svangerskap og fødsler.

Endret av Belladonna
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Nei, det stemmer ikke sier jeg jo. Jeg spurte til og med legen etter at de tok prøvene fordi jeg ville vite hvilken blodtype jeg har. Det står ikke på mitt helsekort, og de sjekker ikke slike ting sa legen min.

ja ok. Men på alle fødende som kommer til oss hverfall står blodtyping på helsekortet.

Skrevet

Det står ikke blodtype på mitt helsekort heller. Det er kun ringet rundt rhesusfaktoren, og sekretæren har klæsja på grønn uthevingstusj også, sånn for å være sikker på at ingen overser at jeg er jeg er rh-...

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Det står ikke blodtype på mitt helsekort heller. Det er kun ringet rundt rhesusfaktoren, og sekretæren har klæsja på grønn uthevingstusj også, sånn for å være sikker på at ingen overser at jeg er jeg er rh-...

Ja, da står det kanskje ikke på helsekortet, men det følger alltid med blodprøvesvar, og typing i papirene hvertfall.

Skrevet

Nå ble jeg brått litt bekymret når jeg leste denne tråden.

Jeg har hatt en provosert og en spontanabort med påfølgende utskrapning. Etter den provoserte aborten fikk jeg vite at jeg var rh - og fikk da antistoffsprøyte. Men etter den aborten kan jeg ikke huske å ha fått dette. Noen som vet om jeg burde å ha fått det? - eller om det ikke spiller noen rolle siden jeg allerede har fått en og fosteret døde av seg selv?

Skrevet
Jeg er rh minus, barnefar er rh pluss. Jeg fikk ingen sprøyte etter fødselen fordi barnet hadde arvet min blodtype og fått rh minus. I svangerskapet ble det tatt 2 ekstra blodprøver pga min rh minus.

Både min mor og far er rh positive. Så man kan arve det far andre i familien.

Rhesus + er dominant, dvs at man blir Rhesus+ selv om man har et R+ og et R- gen (et gen fra hver av foreldrene). Rhesus- er ressesivt, dvs for å bli Rhesus- må man ha to R- gen. Hvis et barn av to R+-foreldre er Rhesus-, betyr det at begge foreldrene har et R+ og et R- gen, og at barnet har arvet de to Rhesus- genene (det vil i såfall være 25 % sjanse for det).

Så Rhesus-faktoren kan nok ikke arves fra andre i familien, men foreldrene kan ha skjulte gen :)

Skrevet

Nei, du får ikke denne sprøyten etter en vanlig SA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...