Gå til innhold

Hvilke språk kan du?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dialekten i nord-Holland er kjempeartig å høre på.

Milla

kanskje det ja men ikke særlig koselig for meg som ikke forstår det så godt mens alle i vår omgangskrets snakker det til hverandre ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yepp, Damien! :kul:

Jeg er velsignet med finsk blod på morssiden! :blunke:

Nå er det mange år siden jeg snakket finsk daglig, så det har begynt å ruste littegrann..... :oops:

Derimot så har jeg aldri lært å skrive det, slik at grammatikken stinker...

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk, engelsk og islandsk!

Har bittelitt tysk igjen fra gymnastiden (ble stort sett dyttet bort da jeg begynte å snakke islandsk), og svensk og dansk selvfölgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nynorsk, engelsk og fransk, forstår kanskje litt på tysk dersom dei snakkar veldig sakte, men kan knapt et ord sjølv.

Eg kunne også røvarspråket ein gong, men no har eg visst glømt det! Eg treng oppfrisking! Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk (doh) og engelsk. Har fortsatt endel av tysken inne, og ørlite fransk (nok til å overleve om en ufo kidnapper meg og setter meg tilbake i feil land..) :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. Jeg snakker engelsk og norsk self. Har hatt undervisning i tysk, fransk og spansk så jeg skulle nok overleve der og.. Ellers så har jeg lært litt swahili, men det er lite! Morsomt språk! Vil lære mer, skal forhåpentligvis ha praksis i kenya om et års tid..:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Bokmål, nynorsk, engelsk, en del tysk (har glemt mye, men hadde 5 i avgangskarakter på vgs, juhu). Kan i tillegg et par fraser fransk og et par fraser samisk. Og selvfølgelig dansk og svensk, og bittelitt islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Alle dere som nevner "selvsagt svensk og dansk", mener dere da at dere kan lese og forstå? (evt høre og forstå?) Eller kan dere, seriøst, skrive og snakke det? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Alle dere som nevner "selvsagt svensk og dansk"' date=' mener dere da at dere kan lese og forstå? (evt høre og forstå?) Eller kan dere, seriøst, skrive og snakke det? :o[/quote']

Kan gjøre meg forstått og forstå svensk og dansk, både skriftlig og muntlig. Jeg snakker det selvsagt ikke flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg snakker jo norsk som dere ser, og engelsken er ganske god. Jeg hadde fransk på ungdomsskolen pluss det første året på vgs, men kuttet det ut etter hvert. Utrolig hvor fort man glemmer et språk når man ikke bruker det... Jeg husker så godt som ingen ting fra fransktimene, men jeg forstår fortsatt litt, da. Spansken står det bedre til med, der er jeg faktisk ganske god, om jeg får si det selv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan, i tillegg til flytende norsk (selvfølgelig), snakke og skrive flytende nederlandsk. Mener også at jeg snakker/skriver flytende engelsk, og på VGS fikk jeg 5 i tysk, så det kan jeg vel også brukbart. I tillegg kan jeg døvealfabetet. Ganske morsomt igrunn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at mange setter opp nynorsk som et eget språk! Vi har bare to språk i Norge, norsk og samisk. Greit nok at vi har to målformer av norsk, men det er likevel norsk.

Anyway: Foruten norsk, kan jeg tysk, engelsk, fransk og litt polsk. That's it. Forstår selvfølgelig svensk og dansk godt også, men det teller ikke siden jeg ikke kan snakke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at vi hadde to skriftspråk i norge + samisk og tegnspråk da selvfølgelig.

Jeg søkte litt og fant:

Norsk skriftspråk har sidan 1885 hatt dei to offisielt godkjende variantane nynorsk (som denne teksten er skriven på) og bokmål, før 1929 kalla landsmål og riksmål. Når vi nedanfor skriv om nynorsk og bokmål, meiner vi skriftmåla. Til dagleg snakkar dei fleste nordmenn ein meir eller mindre dialektfarga norsk.

http://vestnorden.no/norskspraak.htm

Og

Tittel

Hvorfor har vi to skriftspråk i Norge?

Mål for opplæringen

– språkhistorie

– folkediktning – sagn og eventyr som kan brukes til illustrasjon av språkutviklingen

– Ivar Aasen

– språkutviklingen fram til i dag

– ulike dialekter

– se på forskjeller på bokmål og nynorsk i dag med vektlegging på formverket

– bruk av ordbøker

– egenproduksjon på sidemålet

http://skolenettet.ls.no/html/veil/vokseno...noppl/vo84.html

Så veldig klokere ble jeg ikke. For meg er det tilnærmet to språk da de har egen gramatikk.

---------

Men så til spørsmålet.

Jeg snakker norsk. Bra engelsk og flytende fransk.

I tillegg har jeg et lite kurs i tegnspråk og kommer meg frem der også.

Jeg forstår litt nederlansk, men tør ikke prøve å snakke det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s

Mine far er fra frankrike, så jeg snakker selvfølgelig flytende fransk (mor og far snakker en blanding av fransk og norsk med hverandre/hjemme). På skolen lærte jeg tysk og engelsk, må si at jeg aldri ble noen kløpper i tysk grammatikk, men gjør meg forstått og har ingen problemer med å forstå en tysker (med mindre en av disse bizarre dialektene)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her går det på Engelsk og Norsk helst. Norsk far og Australsk mor. Ellers snakker jeg bittelitt Fransk og litt Spansk. Er veldig hypp på å lære meg Polsk eller Russisk - synes det er flotte språk og kanske Kinesisk.

25+3 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker engelsk og fransk godt men er litt dårligere i tysk og spansk.(mye dårligere tror jeg :-) )Også prater jeg norsk selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...