Gå til innhold

Refleksvestfarse i Haugesund


Tule

Anbefalte innlegg

hei

mange som kjøpte refleksvest på obs i Haugesund fikk seg en overaskelse da de kom i kontrol :overrasket:

les her

http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dl...11/1010/AKTUELT

jeg syns dette er helt vilt jeg fikk høre fra politiet her i dag at alle vestene nå er godkjent fordi det har vert sa mye forvirring blant folk, kan dette vere riktig da

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Reven

For å gjøre bildet komplett, er det to dager siden Statens Vegvesen opphevet kravet om CE-merking fordi leverandørene ikke klarer å skaffe nok vester...

-Men vegvesenet er ikke informert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet av tantestaten som behandler oss som kveg som må styres og reguleres. Hvis jeg ikke vil gå med vest er vel det bare mitt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Resultatet av tantestaten som behandler oss som kveg som må styres og reguleres. Hvis jeg ikke vil gå med vest er vel det bare mitt problem?

Nja... Det kan fort bli mitt problem, også: Om det er så vanskelig å få øye på deg når du er ute av bilen for å sette ut varselstrekanten, at jeg kjører på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Det kan fort bli mitt problem, også: Om det er så vanskelig å få øye på deg når du er ute av bilen for å sette ut varselstrekanten, at jeg kjører på deg...

Akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg kan ikke forstå at det er stor forskjell på en fritidsrefleksvest og en godkjent- for- bil-etter Veivesenets krav refleksvest. Lyser ikke begge opp i mørket når lys treffer vesten? Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resultatet av tantestaten som behandler oss som kveg som må styres og reguleres. Hvis jeg ikke vil gå med vest er vel det bare mitt problem?

Er din verden så enkel?

Hva med den personen som kanskje kommer til å kjøre på deg? Tror du det er noe man bare rister av seg og ikke tenker noe mer på?

Eller om du blir så kvestet at du ikke dør, men blir liggende på Sunnaas i et år for deretter å flyttes over til et sykehjem for resten av livet - er det også ditt eget problem?

Om hele problemet bare var at du selv døde hvis en eller annen kjørte på deg, så skjønner jeg argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg kan ikke forstå at det er stor forskjell på en fritidsrefleksvest og en godkjent- for- bil-etter Veivesenets krav refleksvest. Lyser ikke begge opp i mørket når lys treffer vesten? Hva er forskjellen?

Åh, men forskjellen er da himmelvid og åpenbar :ironi:

Du skjønner, på En 471 Klasse 2-vesten så står det hvor mange ganger den kan vaskes, det gjør det ikke på fritidsvesten. Og det er veldig viktig at det står hvor mange ganger vesten kan vaskes. Mener de som har vedtatt påbudet. Min kan vaskes 20 ganger. Hvorfor i all verden skulle jeg behøve å vaske denne vesten 20 ganger? Jeg bruker den kanskje to ganger i løpet av hele livet, om jeg er heldig og ikke får motorstans, havner i ulykker eller annet som tvinger meg ut av bilen.

Jeg får da ikke blod og søle på vesten hver gang jeg må ut og skifte et punktert dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Hvis en sjåfør hadde gått til innkjøp av en refleksvest, hadde den til oppbevaring i bilen og så ble stoppet i politikontroll der politiet ga sjåføren bot for ikke-godkjent vest etter reglene, hvis denne sjåføren klaget på boten og startet en rettsak: hvem ville få juridisk sett medhold i saken? Sjåføren fordi hun faktisk hadde en refleksvest som virker i mørket når den treffes av kjørelys, eller politiet, fordi de mener vesten ikke er godkjent i henhold til hva Statens Veivesen har satt som standard?

Jeg tror, at hvis det ble rettsak i en slik sak, ville sjåføren som hadde ikke-godkjent refleksvest i bilen fått medhold og ikke Statens Veivesen: fordi denne refleksvesten har samme funksjon som den oppførte vesten til Veivesenet.

Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hvis en sjåfør hadde gått til innkjøp av en refleksvest, hadde den til oppbevaring i bilen og så ble stoppet i politikontroll der politiet ga sjåføren bot for ikke-godkjent vest etter reglene, hvis denne sjåføren klaget på boten og startet en rettsak: hvem ville få juridisk sett medhold i saken? Sjåføren fordi hun faktisk hadde en refleksvest som virker i mørket når den treffes av kjørelys, eller politiet, fordi de mener vesten ikke er godkjent i henhold til hva Statens Veivesen har satt som standard?

Jeg tror, at hvis det ble rettsak i en slik sak, ville sjåføren som hadde ikke-godkjent refleksvest i bilen fått medhold og ikke Statens Veivesen: fordi denne refleksvesten har samme funksjon som den oppførte vesten til Veivesenet.

Eller hva mener dere?

Jeg håper du har rett, men er redd du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sjåfør hadde gått til innkjøp av en refleksvest, hadde den til oppbevaring i bilen og så ble stoppet i politikontroll der politiet ga sjåføren bot for ikke-godkjent vest etter reglene, hvis denne sjåføren klaget på boten og startet en rettsak: hvem ville få juridisk sett medhold i saken? Sjåføren fordi hun faktisk hadde en refleksvest som virker i mørket når den treffes av kjørelys, eller politiet, fordi de mener vesten ikke er godkjent i henhold til hva Statens Veivesen har satt som standard?

Jeg tror, at hvis det ble rettsak i en slik sak, ville sjåføren som hadde ikke-godkjent refleksvest i bilen fått medhold og ikke Statens Veivesen: fordi denne refleksvesten har samme funksjon som den oppførte vesten til Veivesenet.

Eller hva mener dere?

hei

jeg er enig med deg, men jeg tror begrunnelsen ville vert en anen, vegvesenet har som sakt overfor trukket kravet tilbake siden det ikke gikk an og fa tak i nok vester, en annen ting er at ulike instanser kunne ha domt forskjellig siden det og er et krav

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett, men er redd du tar feil.

hei

men les det reven sier da, vordan kan du tro det da?

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Reven
Jeg kan ikke forstå at det er stor forskjell på en fritidsrefleksvest og en godkjent- for- bil-etter Veivesenets krav refleksvest. Lyser ikke begge opp i mørket når lys treffer vesten? Hva er forskjellen?

Det ER faktisk forskjell på dem.

Det er både mer refleks og mer neonfarga stoff på vernevesten enn på fritidsvesten.

Både fritidsvesten og vernevesten er godkjent til bruk for bilførere. Vegvesenet på mine kanter har informert godt om dette. Kravet de stiller er godkjent, CE-merket refleksvest. Andre refleksvester er faktisk ikke tillatt å selge i Norge. Om ikke-godkjente vester likevel selges, kan de ikke markedsføres som refleksvester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Hvis en sjåfør hadde gått til innkjøp av en refleksvest, hadde den til oppbevaring i bilen og så ble stoppet i politikontroll der politiet ga sjåføren bot for ikke-godkjent vest etter reglene, hvis denne sjåføren klaget på boten og startet en rettsak: hvem ville få juridisk sett medhold i saken? Sjåføren fordi hun faktisk hadde en refleksvest som virker i mørket når den treffes av kjørelys, eller politiet, fordi de mener vesten ikke er godkjent i henhold til hva Statens Veivesen har satt som standard?

Jeg tror, at hvis det ble rettsak i en slik sak, ville sjåføren som hadde ikke-godkjent refleksvest i bilen fått medhold og ikke Statens Veivesen: fordi denne refleksvesten har samme funksjon som den oppførte vesten til Veivesenet.

Eller hva mener dere?

HVis denne sjåføren har kjøpt vesten sin i Norge blir det ingen sak, fordi det ikke er tillatt å selge vester som ikke er CE- godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Trygg Trafikk skriver:

Statens vegvesen har endret forskriften som påbyr alle å ha en refleksvest i bilen fra 1. mars. Dagen før forskriften trer i kraft droppes alle typegodkjenningskrav til vestene.

Opprinnelig forskrift, som ble publisert i romjulen 2006, tillot kun EN 471 klasse 2 vester. Etter at forskriften ble publisert varslet Statens vegvesen noen dager senere at også vester sertifisert etter EN 1150 ville komme til å bli tillatt benyttet for formålet og at forskriften ville endres som en følge av dette.

Forvirrende informasjon

Nå sier forskriften kun at vesten skal "tilfredsstille kravene i forskrift 19. august 1994 nr. 819 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr".

Opprinnelig krevde de altså EN 471-2- godkjente vester. (vernevest)

Senere ble også EN 1150-godkjente vester godkjent. (fritidsvest)

Nå er alle CE-merka vester godkjent.

Forskriften, vedtatt 26.02.2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta
Og det begrunnes med?  :)

Åh, bare at Politiet neppe ville reise sak hvis de ikke hadde lovverket på sin side :) Men nå blir det jo ingen sak, for jo lenger ned i tråden jeg kommer, jo mer overbevist blir jeg om at jeg må ha vest-salg på mandag. Jeg er blant de som hadde skapet fullt av fritidsvester, men fikk høre de ikke var godkjent. Så nå har jeg en del vester å selge, både fritids- og vernevester :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Det ER faktisk forskjell på dem.

Det er både mer refleks og mer neonfarga stoff på vernevesten enn på fritidsvesten.

Både fritidsvesten og vernevesten er godkjent til bruk for bilførere. Vegvesenet på mine kanter har informert godt om dette. Kravet de stiller er godkjent, CE-merket refleksvest. Andre refleksvester er faktisk ikke tillatt å selge i Norge. Om ikke-godkjente vester likevel selges, kan de ikke markedsføres som refleksvester.

Dersom en ikke-godkjent refleksvest er kjøpt i Norge og dette kan påvises, og det ved en forbrukertest kan påvises at den ikke-godkjente og den godkjente vesten oppfyller samme funksjon: begge lyser opp tilstrekkelig for formålet i mørket i like stor grad, ville ikke det ha vært holdbart nok i en juridisk sak?

Eller ville en dommer kun ha tatt hensyn til hvorvidt vesten var godkjent eller ikke? Hvis det var så behøvde vi jo ikke det som heter juridisk tolkning og skjønn?

Eller ville butikken som solgte den ikke-godkjente vesten ha måttet stå som ansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten av emnet...

Var ute å kjørte med to små barn i bilen. Ut på veikanten gikk ei kjærring i mørke klær uten refleks. Hvorpå mine søte små spurte hvorfor damen ikke hadde refleks. Den pedagogiske mamma'en hadde ikke noe svar, og rullet dermed ned vinduet og ropte (høflig) Du dama du må ha på deg refleks. Hvor vi fikk som svar at nei HUN skulle ikke ha noe refleks på seg. Det var da den pedagogiske ,snille mamma'en forsvant og jeg kom. Ropte tilbake (litt mindre høflig) : Neste gang skal jeg F### ta kjøre på deg de j### Hurpe. Ikke pent av noen av oss er jeg redd.

MEN poeng , ja her er et poeng, at mennesker er for dum til å passe på seg selv og bør beskyttes, om det så betyr at vi må behandles som hjerne døe kveg. For noen ganger er vi det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Den pedagogiske mamma'en hadde ikke noe svar, og rullet dermed ned vinduet og ropte (høflig) Du dama du må ha på deg refleks. Hvor vi fikk som svar at nei HUN skulle ikke ha noe refleks på seg. Det var da den pedagogiske ,snille mamma'en forsvant og jeg kom.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...