Gå til innhold

Skal gifte meg, men bryr meg ikke saa mye om selve bryllupet


Ellen26

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gifte meg i lopet av aaret, men samboeren og jeg har ikke bestemt noen dato. Vi har bestemt oss for aa gjore det naar vi finner det for godt/ naar det passer. :)

Jeg har aldri dromt om et bryllup med mange gjester, har aldri sett paa brudekjoler, og bryr meg rett og slett ikke noe om det.

Er det noe galt med meg? Jeg har av og til lest innlegg her inne, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelser om bryllupsdagen, gjester, kjoler, meny osv. Jeg har rett og slett aldri dromt om aa staa hvit brud. Aa gaa oppover kirke-gulvet med hvit brudekjole ser jeg for meg som et mareritt.

Samboeren er heldigvis enig, og vi skal gifte oss alene- da vi ikke onsker noen gjester/forlovere. Vi vil heller ikke bruke penger paa dette bryllupet, da det ikke er viktig for oss, rett og slett.

Er jeg alene om aa kjenne det slik?

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi giftet oss i utlandet, jeg hadde ikke tradisjonell brudekjole. Jeg har heller aldri drømt om meg selv som brud, men det var veldig viktig for meg å gifte meg. Brudekjole og alt som hører med den tradisjonelle bryllupsfeiringen var overhodet ikke noe jeg ønsket meg. ( Hadde det vært det, hadde jeg vært alt for sta til å gi avkall på det :wink: )

Det viktigste er at dere gjør det slik dere ønsker!

Vi har aldri angret på måten vi giftet oss på, tvert imot, jeg ser tilbake på dagen med meget gode minner. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri drømt om hvit-brud-pakken med alt som hører til, så da vi gifta oss for snart et halvt år siden ble mye litt utenom det vanlige.

Hadde en humanetisk vielse, siden vi ikke er kristne. Plagget var bunad både for meg og brudgom, det ble riktigere for oss, og vi kasta ikke penger ut vinduet på en kjole jeg skulle bruke en eneste dag, men brukte dem heller på et festplagg som min kjære kan ha resten av livet (jeg hadde bunad fra før). Vi ville ha mange gjester, for det var viktig for oss å samle familie og gode venner rundt oss. Ingen ble invitert "for høflighets skyld".

Derfor sier jeg: gjør det som passer dere best! Men dere kan ikke gifte dere helt alene, forlovere MÅ dere ha. Men dere kan selvfølgelig få noen fremmede fra byfogden dersom dere heller vil ha det enn noen dere kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av samme typen. Har aldri drømt å gå oppover kirkegulvet som hvit brud.

Men når tiden nærmet seg valgte vi kirken likevel. En vakker bygning som egner seg godt for god musikk og gode solister.

En designer lagde en kjole til meg som ikke var en typisk brudekjole, men likevel var det ingen tvil om hvem som var brud! :D

Selve bryllupsfesten var også lett å arrangere fordi vi valgte å ha den på et av de store hotellene i Oslo som virkelig kan slike arrangementer.

Det ble lite mas og kaving, og en uforglemmelig dag! Håper det blir det samme for deg også Ellen!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er befriende at noen står frem og er fokusert på selve ekteskapet og ikke kjolen og blomstene og om det matcher.

Ikke til forkleinelse for dere som ståker fært med dette, men det er faktisk ekteskapet som skal vare livet ut som betyr noe, en fest i et langt liv er en hyggelig ting å tenke tilbake på, men glem ikke det det faktisk handler om.

Det er stort å finne mannen i sitt liv. Det er enda større å gifte seg med ham, mend et største er å dele resten av livet sitt med ham.

Blomster blir så smått i denne sammenhengen, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere kan ikke gifte dere helt alene' date=' forlovere MÅ dere ha. Men dere kan selvfølgelig få noen fremmede fra byfogden dersom dere heller vil ha det enn noen dere kjenner.[/quote']

Forloverne trenger ikke være til stede under vielsen.,

Den eneste formelle oppgaven forlovere har er å underskrive forlovererklæringen, man må altså ha forlovere, men være til stede, det må de ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry har helt rett - forloverne skal kun skrive unde r- de trenger ikke være tilstede.

Og for andre som lurer på "hva skal forloveren gjøre" så er det svaret. Alt annet som utdrikkingslag, frisør, slepfiksing og det som vi ser på som "vanlige" forloveroppgaver - det er opp tild e det gjelder å bli enige om.

Det eneste de er pålagt ved lov, er å skrive navnet sitt, for å bevitne at du ikke er gift fra før, eller at du gifter deg med for nær slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at dersom en eller ingen av forloverene kunne være med måtte vi gi beskjed, fordi det skal være et tilstrekkelig antall vitner til seremonien. Vanligvis fungerer forloverene som vitner, men dersom de ikke er til stede må andre fungere som vitner. Det var i alle fall det vi fikk vite, men jeg har selvfølgelig ikke dette skriftlig noen steder. Men dette vet vel du bedre enn meg Gry, så kanskje du kan avklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig Ragnhild, vitner må man ha til borgerlig vielse, men forloverne må ikke være til stede. Jeg tolket det først svaret ditt som om man måtte ha forlovere tilstede.

http://oslo-byfogd.domstol.no/notarius-pub...gsel/vigsel.htm

Det skal være to vitner til stede under seremonien. Dette er vanligvis forloverne, men det kan også være to andre myndige personer. Det er vanlig at vitnene står bak brudeparet under seremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni är inte ensamma om det synsättet. För mig och min man var äktenskapet viktigast, och att få ingå det (borgerligt) i Norge. Vi hade middag med den närmsta familjen och deras barn 12 vuxna + 6 barn och hann umgås med alla. Titta om du vill: http://bolgabryllup.tripod.com

Du kan skapa en alldeles fantastisk dag som passar dig, du har helt fria händer. Vill du ha slöja/slör, kjole eller inte, kyrka eller ej det är helt upp till dig, gör som NI vill - det är ert bröllop.

Det mesta som skrivs om bröllop, både här och på andra ställen fokuserar ofta på det stora bröllopet och det är lätt att tro att det är så "alla" vill ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg kommer heller ikke til å drukne meg selv i bryllupsforberedelser med endeløse diskusjoner om selv de minste ting. Mitt bryllup blir i stor grad ordnet av andre mennesker som vet hva de driver med- og det synes jeg bare er deilig.

For meg blir det viktigste det som skal foregå i Kirken.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei der!

Synes ikke det er rart at du ikke har den store interessen. Lot ikke bryllupsplanlegging ta helt over livet da. Som Milla sier - det var det som skjedde i Kirken som var det viktigste for oss. Vi gikk gjennom 9 mnd. med planlegging av vielsen med pateren som viet oss Katolsk og vielsen er det som sitter best hos både meg og mannen min. Kos deg med det bryllupet du ønsker deg :wink:

25+1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan!

Jeg ble også litt skremt av hvor mye folk planlegger, gjerne flere år i forveien, og hvor dyrt det hele faktisk kan bli! Vi vil ha en dag for familie og venner, og begynte planleggingen drøye 6 måneder før bryllupet. Det går an, det også, viser det seg!

Bryllupet blir enkelt og i all hovedsak selvgjort, selv om det blir en viss størrelse på det. Jeg ønsker ikke å drukne verken oss som brudepar eller gjestene i overdådigheter. Likevel blir det forhåpentligvis en flott feiring!

Du er ikke alene om å ønske deg et enkelt og greit bryllup, Ellen! Lykke til i alle fall.

Klem fra Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Fint aa hore at jeg ikke er den eneste som kjenner det slik! Trodde en stund at jeg var skikkelig "rar" fordi jeg ikke dromte om brudekjolen, sloret, festen, invitasjonene o.s.v.

Gry/Ragnhild/Tusenfryd; vi har bestemt oss for aa ikke ha forlovere til stede under seremonien. Takk for at dere fikk klarlagt dette for meg. 2 vitner skal vi alltids kunne finne. Vi skal forovrig gifte oss her i USA, og maa finen ut om samme regler gjelder her.

Ekteskapet er veldig viktig for meg, og jeg setter dette hoyt. MEN selve bryllupet har mindre betydning. Det er jo kun en enkelt dag, og er over i lopet av noen timer. Jeg blir overrasket over at enkelte planlegger i aaresvis.....og ikke minst at dere bruker saa utrolig mye penger paa dette! Istedenfor bruker vi pengene paa vaare fadderbarn i Columbia og Peru.

Ekteskaps-inngaalse er ogsaa for meg en "privat" ting, noe mellom meg og min partner. Jeg har derfor ingen behov for aa vaere hvit brud, bli fotografert og satt slik i fokus. Heldigvis forstaar min famile dette.

Takk for alle tilbakemeldinger, jeg har lest alle innleggene, og setter pris paa deres synspunkter!

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Istedenfor bruker vi pengene paa vaare fadderbarn i Columbia og Peru.

Dette var ett deilig politisk korrekt utsagn Ellen26 :blunke: men jeg synes det er flott at flere vil ha enkle bryllup.

I mange tilfeller synes jeg at det handler for mye om å "vise seg fram" for familie og venner- og for lite om selve vielsen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, meningen var vel ikke aa vaere politisk korrekt Milla.. :blunke: Men det er dette vi onsker som gaver fra familie og venner, istedenfor en masse materielle ting som vi har nok av allerede!

Enig med deg iallfall Milla; selve vielsen og ekteskapet er utrolig mye viktigere for meg enn aa vise meg frem i en vakker kjole, servere deilig mat, invitere masse gjester, ha en flott fest, og motta en masse gaver! :)

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve vielsen og ekteskapet er utrolig mye viktigere for meg enn aa vise meg frem i en vakker kjole, servere deilig mat, invitere masse gjester, ha en flott fest, og motta en masse gaver!

-Må bare si at det er det for meg også!! Og jeg tror vel (og håper) at det er sånn for ca. alle som skal gifte seg...

Men selv om det altså ikke er drømmen om å bli beundret (!) som gjør at jeg vil gifte meg, så vil vi likevel ha en fest. Dette fordi vi begge har stor slekt, som liker veeldig godt å være samlet og more seg - fins ikke så mange bedre anledninger til det enn bryllup, da! Dessuten er jeg enebarn, så mamma og pappa ville nok blitt grådig skuffet hvis vi giftet oss uten noen markering...

Men det blir ikke mer enn 50-60 gjester, og vi kommer definitivt ikke til å slå sånn på stortromma at vi må ta opp forbrukslån eller noe for å klare oss... :blunke:

Poenget er: SELVFØLGELIG er ekteskapet viktigere enn bryllupet! Det skulle da bare mangle! Men likevel kan det være fint med bryllup... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt befriende å lese innlegget ditt her Ellen!

Vi skal ha fest, men lager den billigst mulig og gjør alt selv med hjelp av familie og venner. Har ingen behov for overdådige greier eller å bruke 100000 kroner heller... :roll: (noe vi ikke har heller). Men en fest ville vi gjerne ha, og synes det er koselig å kunne samle familie og venner den dagen.

Må innrømme at jeg kan få helt angst av å lese på disse sidene her jeg, om hva og hvordan folk planlegger denne dagen, og hvor mye penger det vil koste... Men hver sin smak :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt jeg!

Da vi giftet oss, dro vi til Gøteborg, tok med oss forlovere, og koste oss ei helg. Det var deilig å bare være sammen, og for meg var det som skjedde i kirken det viktigste. Vi brukte en del penger på hotellet, og syntes at vi måtte pynte oss, spesielt fordi vi ønsket fotografbilder til takkekort og sånn - så vi brukte en del penger på moroa - men ikke på langt nær så mye som mange andre gjør.

Det er mange måter å bli gift på - stort eller lite selskap, masse ståk og styr, eller noe lite og superromantisk - eller rett og slett bare en tur til byfogden. Jeg synes at hver enkelt må få lov til å gjøre det som føles riktig for dem - det er egentlig bare 2 mennesker det dreier seg om, og disse to som skal ha gode minner om vielsen og dagen etterpå - enten de velger å tilbringe dagen sammen eller sammen med 200 gjester...

lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...