Gå til innhold

Jeg ga ikke fra meg plassen i køen


Glitnir

Anbefalte innlegg

Man kjenner seg jo igjen å må spørre om man var frekk da. Det kan jeg godt forstå.

På t-banen er det alltid trangt. Jeg skal kjøre nesten 20 stasjoner, å setter meg der det er plass.

På noen benker er det plass til 3, og når to sitter der, så er jeg ikke redd får å sette meg der jeg oxo. De kan uffe og stønne så mye de orker innimellom, men jeg føler ikke for å være dum å stå asså. Når det er laget plass til 3.

En gammel dame måtte stå en gang, hun gjorde ikke noe ut av det. Jeg så på henne å smilte forsiktig, og med en lett diskre håndbevegelse signaliserte jeg at hun kunne komme hit, så kunne hun få plassen min istedet. Og da reiste jeg meg, i det jeg skulle hente henne til min plass satte det jammen seg en voksen mann der. Hele vognen så hva som skjedde, DA kokte det inni meg. Følte jeg hadde dummet meg ut, og var lei for at damen ikke fikk satt seg...Turde ikke leke helt mere da. Stillheten i vognen var langvarig og vond.

Det var tilslutt en annen jente som reiste seg, så gamle damen endelig fikk satt seg.

Jeg så på jenta i midtgangen, bare noen cm fra meg,

å sengte henne ett "Tusen Takk" -blikk. Ble glad jeg, selv om jeg måtte stå resten av veien hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, synes ingen av dere var frekke, jeg. Hadde jeg hatt det travelt, kunne også jeg gjerne ha spurt den foran meg om jeg kunne gått foran. MEN, jeg hadde ikke blitt sur om h*n hadde sagt nei.

Synes derimot det er teit av kunder som har fulle handlevogner som ikke kan slippe foran folk med to eller tre varer. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På butikken hvor jeg pleier handle er det alltid mange med en eller to varer (det er blant annet en busstopp rett utenfor hvor det alltid er folk som venter). Jeg gidder sjeldent slippe folk foran meg i køen mer selv om de kun har en brus og jeg har full vogn - som regel er jeg sliten og vil hjem. Det har hendt at folk har blitt kjempesure og satt fra seg brusen og trampet ut, men dem om det: Det bør ikke komme som noen overraskelse at folk har fulle kurver og at det er kø på en dagligvarebutikk.

Og skal man ha bare en brus og ikke gidder stå i kø, kan man gå på kiosken ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirtert av tråden om hun som ble så irritert på mannen foran med mange små ting i handlekurven kom jeg på en hendelse fra forrige uke:

Jeg var på matbutikken og hadde en del saker i en handlevogn, og gikk til kassen. Idet jeg skulle til å legge på tingene mine, spør hun som står bak meg i køen om hun kan få gå først, "for hun har det så travelt, og skal ikke ha så mye". Hun har riktignok mindre enn meg, hun hadde bare en kurv, men 10-15 varer var det i alle fall. Jeg hadde ikke særlig god tid selv, og syntes egentlig det var litt frekt å spørre i den situasjonen, og sa derfor nei. Hun ble potte sur. Hvem av oss var frekke her?

Nå gidder ikke jeg lese gjennom alle de andre som har svart, men jeg synes at du gjorde rett i situasjonen. Har jeg dårlig tid og må innom butikken, så spør jeg bare hvis de har handlevognen full og jeg har 2 ting. (Vanligvis har jeg dårlig tid rett før jeg skal på jobb og må innom å ha vann og en banan før jeg begynner). Da synes jeg nesten det er rettferdig å spørre, og da bør også de med full handlevogn være koselige og behjelpelige. Har en derimot nesten like mange varer, så holder en kjeft og venter fitn pg pyntelig på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, syns det var frekt av hun som spurte. Gir litt inntrykk av at hennes tid er viktigere enn din..

Det er vel i utgangspunktet ingen som har lyst til å bruke lenger tid på butikken enn strengt tatt nødvendig.. Ergo; en kø er en kø.

Jeg spør aldri om å komme foran heller.. Syns det er litt uetisk. Mitt valg å dra innom butikken (Må man så må man, men da får det ta den tiden det trenger), så får en heller beregne seg fem minutter ekstra dersom man vet man må innom.

Syns det er den med handlevognen som skal bestemme om de vil slippe andre foran seg (Sikkert en del som føler de har vært der lenge nok når det er topp på kurven).

Men har jeg full kurv selv så tilbyr jeg meg oftest å vente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirtert av tråden om hun som ble så irritert på mannen foran med mange små ting i handlekurven kom jeg på en hendelse fra forrige uke:

Jeg var på matbutikken og hadde en del saker i en handlevogn, og gikk til kassen. Idet jeg skulle til å legge på tingene mine, spør hun som står bak meg i køen om hun kan få gå først, "for hun har det så travelt, og skal ikke ha så mye". Hun har riktignok mindre enn meg, hun hadde bare en kurv, men 10-15 varer var det i alle fall. Jeg hadde ikke særlig god tid selv, og syntes egentlig det var litt frekt å spørre i den situasjonen, og sa derfor nei. Hun ble potte sur. Hvem av oss var frekke her?

Det er vel snilt å slippe forbi folk med lite varer, men det gjelder mest de med en 2-3 varer kanskje. Uansett, DU sto der FØRST. Om du står i bilkø, så har du ingen større rett til å komme frem før den føre deg fordi om han kanskje skal lengre :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest **Evergood**

Jeg var å handlet en dag og hadde en del varer. Var kun en kunde bak meg og hun skulle kun ha en pose kaffe. Jeg slapp henne forbi meg, hun takket og var så blid. Men den stakkars damen hadde glemt lommeboken hjemme og måtte sette kaffeposen tilbake. Synes nesten litt synd på henne. Hun var ca 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke frekt å spørre.

Et spørsmål har jo 2 svar.

Men reaksjonen hennes var noe frekk.

For det er jo helt tydelig at hun var noe forutinntatt og at hun skulle få lov å gå først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjerriknarker ute å går her må jeg si..

Du sier du hadde "en del varer i handlevognen", mens hun hadde 10-15 varer i handlekurven, og jenta spør om hun kan få gå før fordi hun hadde dårlig tid og ikke mange varer i motsetning til deg som hadde "en del varer" i handlevognen.

"Jeg hadde ikke særlig god tid selv, og syntes egentlig det var litt frekt å spørre i den situasjonen"

For det første, hvordan kunne hun vite at du ikke hadde "særlig god tid selv", og hvorfor er det frekt å spørre?

Du sier du sa nei, sa du da "Nei" rett ut, eller forklarte du at du ikke hadde "særlig god tid" selv, og at du ikke hadde tid til å vente omtrent 1 min på at hun slang på varene, kjappet seg å betale og løp ut, siden hun hadde så dårlig tid?

Og på hvilken måte viste hun at hun var sur?

Fnøs hun, skjelte hun deg ut eller bare så hun stygt på deg?

Hvor gammel var hun?

Virket hun stressa?

Jeg synes, etter hvordan du beskriver situasjonen at du fint kunne latt henne gå foran deg, når hun sier hun har dårlig tid, og når du har en hel handlevogn foran deg, mens hun har omtrent bunnen av en kurv dekket.

Jeg synes det er dårlig gjort av deg å anklage henne for å lyve om at hun har dårlig tid, og til alle som sier at "ja, hun kan da ikke ha særlig dårlig tid om hun har klart å handle hele 15 varer!", hva med trådstarter da, som hadde en handlevogn med "en del varer i", hvordan kan da hun ha dårlig tid?? hun taper jo absolutt ikke mye tid på å la en ung jente slippe fort forbi med sine få varer, for 15 varer er faktisk IKKE mye, med mindre det ikke er rullebrett i disken, men det regner jeg med at det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjerriknarker ute å går her må jeg si..

hun taper jo absolutt ikke mye tid på å la en ung jente slippe fort forbi med sine få varer, for 15 varer er faktisk IKKE mye, med mindre det ikke er rullebrett i disken, men det regner jeg med at det var.

Gjerrigknarker..? Eh, hvor tok du den fra?

Hvis man blir snurt over at fremmede mennesker ikke alltid er villige til å gjøre tjenester for en, så er man enten veldig naiv eller egosentrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg var på matbutikken og hadde en del saker i en handlevogn, og gikk til kassen. Idet jeg skulle til å legge på tingene mine, spør hun som står bak meg i køen om hun kan få gå først, "for hun har det så travelt, og skal ikke ha så mye". Hun har riktignok mindre enn meg, hun hadde bare en kurv, men 10-15 varer var det i alle fall. Jeg hadde ikke særlig god tid selv, og syntes egentlig det var litt frekt å spørre i den situasjonen, og sa derfor nei. Hun ble potte sur. Hvem av oss var frekke her?

Sa du nei fordi du selv hadde dårlig tid eller fordi du syntes hun var frekk?

Jeg ser ikke noe galt i å slippe forbi en annen som spør dersom jeg selv har god tid. Det er sjelden folk spør, er det ikke? Kan man ikke bare svare høflig tilbake at en gjerne skulle ha sluppet personen forbi men ikke i dag nei, for du har dårlig tid selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Capricorn
Jeg synes ikke det var frekt av henne å spørre. Men synes ikke hun hadde noen grunn til å bli sur for det.

Enig. Når det er en selv som spør andre om en tjeneste, så kan en ikke bli sur for å få et negativt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun var frekk som spurte deg om å få gå først.

Jeg har selv vært borti det samme og jeg svarte også nei.

Dersom jeg har god tid, så slipper jeg gjerne folk forbi meg. Men da er det de folkene som ikke spør. Men som blir veldig takknemlig for å få gå først.

Jeg hadde aldri ville spurt noen om å få gå først i køen. Når enn reiser på butikken, så må man regne med at det er kø.

Min mening; Du var ikke frekk.

Enig i dette. Synes også 10-15 varer ikke er så veldig lite. Selv hadde jeg aldri spurt, eller.... kanskje hvis jeg skulle ha 2-3 varer og personen foran meg står med stappfull handlevogn og jeg hadde veldig dårlig tid... kanskje...

Uansett. Synes ikke du var frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger meg på Aline sin kommentar her, hun sa det akkurat som jeg ville ha sagt det! Jeg tilbyr folk å gå foran meg hvis de har et brød eller en avis å betale, men ikke en som har såpass mange ting i handlekorga si.

Og hva visste hun om hvor travelt du hadde det?

Jeg synes du var ærlig i denne situasjonen - og hun var frekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten man blir spurt på har så mye å si for hva jeg hadde svart at det antakelig hadde vært avgjørende.

Jeg syns ikke du var frekk som sa nei, du hadde også dårlig tid og det var faktisk din plass i køen.

Da kan man ikke forvente å slippe forbi, det var jo heller ikke snakk om en vare eller to, men "en del varer".

Å bli sur for dette var smålig av henne syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...