Gå til innhold

Jeg ga ikke fra meg plassen i køen


Glitnir

Anbefalte innlegg

Inspirtert av tråden om hun som ble så irritert på mannen foran med mange små ting i handlekurven kom jeg på en hendelse fra forrige uke:

Jeg var på matbutikken og hadde en del saker i en handlevogn, og gikk til kassen. Idet jeg skulle til å legge på tingene mine, spør hun som står bak meg i køen om hun kan få gå først, "for hun har det så travelt, og skal ikke ha så mye". Hun har riktignok mindre enn meg, hun hadde bare en kurv, men 10-15 varer var det i alle fall. Jeg hadde ikke særlig god tid selv, og syntes egentlig det var litt frekt å spørre i den situasjonen, og sa derfor nei. Hun ble potte sur. Hvem av oss var frekke her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg synes ikke man skal forvente å slippe forbi med "endel" varer i kurven - de eneste gangene jeg synes folk med fulle handlevogner burde sluppet meg forbi er når jeg bare har et par-tre varer... men ellers er det jo en hyggelig gest å slippe forbi folk med lite varer når en selv har en tjåka full handlevogn, synes jeg, og med lite mener jeg sånn at man knapt dekker bunnen av handlekurven. Dersom jeg selv har god tid og noen bak meg har det travelt, synes jeg også det er realt å slippe vedkommende fram om det spørres om det.

Så konklusjonen; du var kanskje litt frekk, eller egoistisk, med mindre du hadde dårlig tid selv også. Men dama med kurven kunne jo egentlig ikke regne med å slippe kø; tenk om det hadde stått fire stk i køen foran henne - det hørtes ut som en dårlig planlagt handletur om hun faktisk hadde så dårlig tid som hun påsto. Så jeg synes det var unødvendig av henne å blir sur. Hun var altså litt frekk hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hun var frekk..

Du hadde dårlig tid hun også, og hvis hun mente hun ifoløge seg selv ikke hadde tid til køen så er det bare å gå t å kanskje finne en annen butikk,. Du hadde dårlig tid og ikke er frekk for at hun kke fikk kokme foran degi køen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var frekt av deg i det hele tatt. Hvis hun hadde så steike travelt så kunne hun jo gjøre unna det først å ta shopping senere.

Det er ikke alle som forstår begrepet å prioritere. Antall varer er egentlig ikke så vesentlig. De fleste gidder ikke å stå i kø og bruker dermed begrepet "travelt" for å oppnå sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på måten eg vart spurt på. Dersom personen som ville gå foran var ydmyk, og oppgav ein god grunn ("bussen min går om to minutter" el.l.) og ba pent, ville eg med glede ha latt han el ho gå foran. Men dersom personen var litt nonchalant og liksom brøyta seg fram nesten utan å vente på svar ville eg nok hatt alle piggane ute og forsvart plassen min i køa sjølv om eg hadde all verdens tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var spesielt frekt. Hun kan ikke forvente at folk sier ja, og burde ikke bli sur for det, men jeg kan godt forstå at man uventet kan få dårlig tid og så fremt jeg ikke hadde svært dårlig tid selv kan jeg godt være hyggelig å la henne komme foran selv med "endel" varer. Jeg synes det blir tåpelig å skulle mistenke andre for å bruke travelhet som unnskyldning for å slippe å stå i kø, jeg gidder ikke bruke energi på å bli sur for slikt. Det koster meg så lite å være litt hyggelig og sannsynligheten er jo størst for at det ville bli satt pris på. Ellers enig med Badlands om at måten man blir spurt også har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har aldri blitt spurt om dette selv, men jeg synes faktisk det er frekt å forvente at andre skal vike køen når man har mer enn litt varer.

Selv har jeg spurt et fåtall ganger - men da har jeg hatt max 2 varer og de foran har hatt virkelig mange varer (full kurv eller handlevogn). Likeens har jeg veket plassen selv når de bak har svært lite og kanskje en utålmodig unge mens jeg har mer og god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du var frekk i det hele tatt. Dersom personen bak meg i køa bare skal kjøpe melk og brød og jeg foretar ukeshandelen, slipper jeg den personen foran meg. Men dersom personen har en god del varer, kan h*n bare glemme det. Og dersom personen spør på en måte som om h*n tar det som en selvfølge at h*n får snike i køen, må h*n også vente til jeg har betalt ukeshandelen - selv om h*n bare har melk og brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **Evergood**

Jeg synes hun var frekk som spurte deg om å få gå først.

Jeg har selv vært borti det samme og jeg svarte også nei.

Dersom jeg har god tid, så slipper jeg gjerne folk forbi meg. Men da er det de folkene som ikke spør. Men som blir veldig takknemlig for å få gå først.

Jeg hadde aldri ville spurt noen om å få gå først i køen. Når enn reiser på butikken, så må man regne med at det er kø.

Min mening; Du var ikke frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun var frekk som spurte deg om å få gå først.

Jeg har selv vært borti det samme og jeg svarte også nei.

Dersom jeg har god tid, så slipper jeg gjerne folk forbi meg. Men da er det de folkene som ikke spør. Men som blir veldig takknemlig for å få gå først.

Jeg hadde aldri ville spurt noen om å få gå først i køen. Når enn reiser på butikken, så må man regne med at det er kø.

Min mening; Du var ikke frekk.

Enig her. Det er jo en gang slik at det ofte er kø i butikken. Jeg slipper gjerne folk med en eller to ting foran meg i køen, men der jeg handler er det de aller fleste som bare skal ha en to -tre ting eller veldig lite, slipper gjerne frem et par stykker, og burde sikkert la flere gå foran, men jeg kan jo ikke slippe frem hele køen hver gang jeg handler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke du var frekk, man kan ikke forvente å bli sluppet fram. Dessuten hadde du dårlig tid selv, og hun hadde faktisk 10-15 varer, ikke en eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har riktignok mindre enn meg, hun hadde bare en kurv, men 10-15 varer var det i alle fall.

Min erfaring med slike kunder er at de som regel kommer på noe de har glemt og må springe inn i butikken for å hente. Så skal de gjerne telle opp alle småpenger både fra pengebok, veske og lommer før de kommer på at de også må ha med en Lottokupong som de så må betale med et kort de har glemt koden på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du var frekk.

Selv har jeg kun fått dette spørsmålet like før ølsalget stenger, og det er jo greit. Men da har de bare kjøpt øl!

Hvis man handler 10-15 ting når man har dårlig tid, så er det på tide at man lærer at det ikke er så lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en menneske rett å slippe frem i køen hvis en har noen få varer. Det er greit å spørre, men den som spør må være foreberedet å få nei til svar.

Jeg syns ikke du var frekk. Og du trenger ikke å forsvare din beslutning med at du hadde hastverk selv. Vil du ikke slippe noen foram deg, så trenger du ikke det, uansett hva din grunn er. Det er ikke særlig morsomt å stå i en butikk kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du ik hadde all verdenstid selv,

å hun hadde mer enn 5 varer(som er max-grense på raske handlekasser),

så var du ikke frekk.

Jeg hadde svart at jeg selv hadde dårlig tid, å påpekt at hun ikke hadde lite varer.

Noen herser med andres samvittighet, å tøyer grenser. Hvorfor ?

Fordi de kan, de spør om lov først ikke sannt?

Jeg lunsher i kjøpesenter å kjøper mat i matbutikken, fordi det er billig, og nesten halve tiden min renner ut av å stå i kø, hver eneste dag, jeg forventer

at butikken åpner kun 5 ting-kassen sin de få gangene i året den er stengt, ikke at heeele køen skal vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette minner meg om en gang jeg var på opphørssalg i bygda her. Det var fullt av folk og laaang kø i kassen. Jeg skulle ha tre ting. En eldre dame spurte meg da om hun kunne få gå før meg for "du har det vel ikke så travelt, du". Neida, hadde stått der lenge og hadde en baby i vogn utenfor som begynte å bli ganske så utolmodig... Jeg sa nei...

Synes ikke du var frekk. Folk som tror andres tid er mindre verdifull enn deres egen synes jeg er frekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er helt greit å spør, men man blir ikke SUR om man ikke får ja, da kunne hun jo like godt bare tatt den helt ut og gått foran deg i køen uten å spørre da, sneket rett og slett.

har jeg all tid i verden, slipper jeg gjerne frem folk med dårlig tid eller folk med nesten ingen varer, men det er ikke hver dag jeg har all tid i verden da...

synes ikke du var frekk, syntes hun var frekk som ble sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...