Eowyn Skrevet 22. februar 2003 #1 Del Skrevet 22. februar 2003 I de forskjellige dialektene ligger det ofte noen små gullkorn av ord og uttrykk som høres helt alldeles annerledes ut enn det det egentlig betyr. Noen som har noen slike gullkorn? Jeg kan begynne med: Bætterle løyle som betyr veldig morsomt. (nordnorsk....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 22. februar 2003 #2 Del Skrevet 22. februar 2003 "Æ æ a å edår" Det er kristiansandsk... og betyr at jeg er gått for å spise. Uttrykket blir som oftest besvart med et "Hæh?!?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 22. februar 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 22. februar 2003 Synes du har en herlig dialekt Bertha!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 22. februar 2003 #4 Del Skrevet 22. februar 2003 Sjå dæ snya ! Se det snør ! Er nordlending i Bergen og denne setningen er det mange som reagerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. februar 2003 #5 Del Skrevet 22. februar 2003 Æ ist ikkje = Jeg gidder ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nivvy Skrevet 22. februar 2003 #6 Del Skrevet 22. februar 2003 Gå vækk å væær! ( skarring på r'n ) (ganske enkelt gå et annet sted, gjør noe annet) Er sammen med en nordlending, han mobber meg sinn for akkurat den setningen! *ikke helt skjønne* Er jo en helt normal setning for meg! (jeg er fra bergen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 22. februar 2003 #7 Del Skrevet 22. februar 2003 Æ bæ... Ho bæ.. Alle bæ.. osv. Betyr: Æ bærre - jeg bare.. Ho bærre - hun bare.. Alle bærre- alle bare.. Som jeg kan sier når jeg er i Nordland og snakker med folk med min dialekt, eller når jeg snakker fort. F.eks: Æ bæ mått flir! (som blir sagt ganske fort) = Jeg måtte bare le! Har også opplevd at folk sier "hæ?" når jeg snakker om "ei desse" og "ei klubbe". Desse er altså en huske som står i barnehager, på lekeplasser osv. Klubbe er en kjærlighet på pinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 22. februar 2003 #8 Del Skrevet 22. februar 2003 Strømpikk = strømpebukse (Bergensk) Kortikk = kortebukse Undikk = underbukse bekkalokk = kummelokk Boss = søppel lar de andre være til andre Bergenserene hær inne ,de over er de jeg har fått mest spørsmål om Så har de fra Fredrikstad noen morrsome telle = gå (på tur) Telle kæll (walk mann) gummipæler = støvler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 22. februar 2003 #9 Del Skrevet 22. februar 2003 Kommer på mer jeg: Håsslæstan = ullsokkene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. februar 2003 #10 Del Skrevet 22. februar 2003 Min nevø på 4 år kom hjem fra barehagen og sa han hadde lært et morsomt ord i barenhagen: JÅSSHÆST = en person som tuller mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 22. februar 2003 #11 Del Skrevet 22. februar 2003 Så har de fra Fredrikstad noen morrsome telle = gå (på tur) Telle kæll (walk mann) gummipæler = støvler Vel, vel, må nok rette litt på deg Lottemor; Tælle heter det Gummipælær De ær onkli Frerikstadialekt Rart=Godteri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 22. februar 2003 #12 Del Skrevet 22. februar 2003 sånn kan det gå Ruby når en Bergenser skal skrive Fredrikstads dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 22. februar 2003 #13 Del Skrevet 22. februar 2003 He he var ikke sååååå dårlig da Lottemor!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 22. februar 2003 #14 Del Skrevet 22. februar 2003 må si jeg lo gått når ene kammeraten min spurte om jegville værra me og tælle til butikken..... -Jeg tenkte skal han telle hele veien til butikken.....hva skal han telle da ...skrittene eller ? Eller når han sa tar du tælle-kællen til meg som ligger i stuen ? -Trodde det var en kalkulator jeg da,men så feil kan man ta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 22. februar 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 22. februar 2003 Kommer på mer jeg: Håsslæstan = ullsokkene Og noen sier "ullhøsan" Er mange artige ord og uttrykk må jeg si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nivvy Skrevet 22. februar 2003 #16 Del Skrevet 22. februar 2003 "eg mast bosset" <- mast er egentlig en lang stang, finnes ofte på båter Veeeeldig mange som reagerer når jeg sier mast, og ikke mistet. Når jeg sier bosset, ikke søpla/søppelet. Jeg klarer ikke si søpla, de blir så feeeil!! Fikk spørsmål fra en østlending om hvorfor jeg hev boss. jeg svarte "fordi jeg ikke har for vane å samle på drit" Vi lo godt da han skjønte jeg mente søppel, og jeg skjønte han mente parfymen Boss ( som han da brukte ) Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 22. februar 2003 #17 Del Skrevet 22. februar 2003 "Må lu kvila deg, ditt helsikkes perehåve!" "lu" betyr "Du", og L`en der er for å beskrive et fenomen på min dialekt som gjør at bokstaven R av og til blir redusert til L Uttrykket kommer til sin fulle blomst når det i affekt blir rettet mot en person som er utsøkt tåpelig og plagsom "perehåve" betyr "pærehode", og sant og si så er stavanger/sandnes/bryne/osv-dialekten den eneste i landet som makter å få det til å høres saftig ut Ellers "kjyddissar"=kjøttkaker Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 22. februar 2003 #18 Del Skrevet 22. februar 2003 jeddna=kanskje laddrao= latsabb få raoå i gir!= få opp farten! homma inn i garasjen= rygge inn i garasjen En liten variant: Kan du jeddna få å raoå i gir å homma, di laddrao?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 22. februar 2003 #19 Del Skrevet 22. februar 2003 Sjettaur = sand/jord og vann som unger elsker å leke/grise med Sværsjit= en som tror han er noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 22. februar 2003 #20 Del Skrevet 22. februar 2003 Tasjlått = stakkarslig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå